Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PIC - Miértek, hogyanok haladóknak
Ez a sorod azt feltételezi, hogy külső forrásból jön az órajel (egy külső, önálló oszcillátorból). Ha nem így van megépítve az áramkör, akkor nem csoda, hogy nem működik. Belső oszcillátor esetén írj helyette pl. b'00001000'-at. Így nekem szimulátorban működik (a stimulus eszköz segítségével lehet RA0-t billegtetni. Mivel a programod nem folytatódik PORTB bebillentése után, visszazavartam egy GOTO START-tal, s amikor jónak láttam, a B portot kézzel visszabillentettem 0-ba (a Watch ablakban).
Na most beállítottam remélem már mindent. Belső oszcillátorra állitottam. Viszont így sem megy.
PGM láb 1kohm-al a földre van kötve, van jelentősége? MCLR láb alapból Vcc 10kohmon keresztül, vagy kapcsolóvan GND(ez a RESET) és GNDre egy 10nF-os kondi. De nem működik most sem
Aha, köszi értem a logikáját, de a leprog még nehézkes.A te verziódat nem küldenéd el?
Hát én csak idáig jutottam ezzel a dologgal kapcs, és sztem ez még nem az amit te leírtál..
movwf W_TEMP swapf STATUS,W movwf STATUS_TEMP clrf STATUS btfsc INTCON,T0IF goto t0i btfsc INTCON,RBIF goto rbi btfsc PIR1,ADIF goto adi goto end bcf INTCON,T0IF goto end bcf INTCON,RBIF goto end bcf PIR1,ADIF swapf STATUS_TEMP,W movwf STATUS swapf W_TEMP,F swapf W_TEMP,W retfie
watt oldalán néztem a bekötéseket
Watt oldaláról megépítettem a PikKit2 klónt.
Egy két dolog nem teljesen tiszta.... Elindítottam a WPB_F18_4.25b-t , hogy feltöltsem a Firmware-t. Na itt kezdődtek a bonyodalmak. Csatlakoztattam a klónt a PC-hez usb-n. A klónon vilagít a zöld led ami az usb tápot jelzi. Itt már kezdtem összehúzni a szemöldököm, mert úgy gondoltam, hogy egy kis ablaknak fel kellett volna ugorni jobb alul, hogy 18F2550. De ez nem jött. Aztán megnyomtam a PIC AZONOSÍTÁS gombot, mire Ő : Nem ismertem fel a PIC-et.... Rosszul csinálok valamit? Az áramkörre rámértem, megvan a PIC-nek a táp, meg mindent leellenőriztem és jónak tűnik. Előre is köszönöm a választ.
Ebben a kodban teljesen hianyzik a port inicializalas, igy mit varsz? Mar irtam korabban, hogy a portokat fel kell inicializalni!
Azonkivul ettol a kodreszlettol mit varsz?
Hogyan fog ez viselkedni neked, ha a C magas? Mit csinal a BTFSS utasitas? (Hasznalhatsz adatlapot, sot ez nem vizsga es itt kotelezo is hasznalni) Azonkivul en ezeket a bites konfigokat nem vagyok hajlando most kibogaraszni mi micsoda, hogy jol allnak-e a bitek. Remeljuk igen... A kapcsolast elkezdted leirni de nem fejezted be: Hogyan vannak a ledek es a kapcsolo rakotve? Hogyan van a LED rakotve? Van-e 100nF keramia a Vdd es Vss kozott? PGM amugy rendben van ugy.
Helló!
Jah igen a port inicializáslás: clrf trisb clrf portb clrf latb setf trisa clrf porta clrf lata Így gondoltad? A gombok a PORTA-n vannak, 1kohm ellenállásal és kapcsolóval, tehát ha megnyomom akkor 5V van a bemeneten. A kimeneten PORTB-n 8db LED van 330ohm ellenállással. GND közös Nem jó ez a program? BTFSS kihagyja a következő lépést ha 1, BTFSC akkor hagyja ki ha 0. Ha megnyomom a gombot akkor világitson a LED, ha elengedem akkor ne.
A PICKit2 18F2550-es PIC-ét fel kell programozni, de ez nem úgy működik, hogy a klónt csatlakoztatod usb-n és az FW-t rátöltöd. Kell hozzá egy külön áramkör, mondjuk egy LPT portos égető. Amit watt ajánl, többek között az a saját fejlesztésű WPB_F18 LPT portos áramköre és az ahhoz fejlesztett programja. Ezt az áramkört is (de, van ott az irásban más áramkörre hivatkozás) megépítetted? A PICKit-en van egy 5-ös tüskesor a PIC mellett. Ez az ICSP csatlakozás való a PIC felprogramozására. Olvasd el figyelmesen watt írásait.
Ja igen. Elolvastam többször is, de amikor azt írja hogy felprogramoztam a WPB_F18 -al, akkor én egész idáig a szoftverre gondoltam, nem gondoltam, hogy egy hardware is van aminek ugyan az a neve.
Meg se fordult a fejemben, hogy ha szeretnék egy jó ICSP-s programozót akkor kell építenem egy másik ICSP-s programozót, hogy fel tudjam tölteni az elözőre a firmware-t. Na mindegy...amatőr vagyok ebből is látszik. Én már biztos nem építek mégegy programozót, mert az már a harmadik lenne és elfogyott a türelmem. A JDM-be is belebuktam. Van valaki Tatabánya környékén aki fel tudná tölteni a firmware-t? Hálás lennék. Köszönöm a felvilágosítást!
Idézet: „clrf trisb clrf portb clrf latb setf trisa clrf porta clrf lata Így gondoltad?” Hat oszinten szolva most nincs elottem az adatlap, de gyanitom azert ez eleg leegyerusitese az inicializalasnak es nagy valoszinuseggel vannak mas modulok is amik ugyanazokat a portlabakat osztjak meg - magyaran azokat az eszkozoket is inicializalni kell. Majd lehet otthonrol lesz idom megnezni ezt. Azt amugy erdemes fejben tartani, hogy elobb a lat, utana a port es legvegul a tris - ezt igy szoktak, mert mar mikor a trist atallitod outputra a port kimeneti latch regiszterebol magasra allhat a port egy tusket okozva - ez nem kivanatos, persze sokszor nem okoz gondot. BTFSS / BTFSC : igen, de en arra gondoltam a BNC utasitassal parba tenni eleg fura. A BNC is felteteles elagazas!
Ne csüggedj, legtöbbünk a nulláról kezdte! Ma már minden információ elérhető, csak körültekintően tájékozodni kell. Pl. JDM-ről szintén watt oldalán olvashattál volna és akkor neki sem állsz. Egy oshon féle programozót próbapanelen sem nagy dolog összeállítani és azzal már fel tudnád programozni a PIC-et, de az is jó ötlet, ha segítséget kérsz.
Megnéztem a konfig úgy tűnik jó.
Próbáld meg első körben minden feltétel nélkül bekapcsolni a LED-eket. A LED-eket ellenállásokkal kötötted be, gondolom? (mekkorákkal?) A portokat akkor már inicializáltad, ugye? Ha nem akarsz az MCLR-el bíbelődni, akkor tiltsd le a CONFIG3H-ban(7. bit 0) Ennek most már mennie kell!
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni. Már jó ideje csinálgatok egy kis beléptető terminált a szabadidőmben. Eljutottam odáig, hogy gyártattam panelt, összeraktam és minden modul sikerült éltre kelteni. Aztán kicsi beraktam a szekrénybe és most újra neki akartam állni a programozásának és fura módon az MTP-K4 -es RFID transponder kipurcant. Kicseréltem és újra működik minden, de nagyon zavar, hogy nem tudom mi történt vele. (A transponder bekötését a Chipcad által közzétett minta alapján csináltam) Használta valaki az itt levők közül az MTP-K4-et? A következő kérdéseim lennének: - Jelenthet-e gondot, hogy a PIC-et ICD2-vel a panelben programozom fel, nem veszem ki, stb... - Ha a PIC lábát véletlen kimenetre állítottam, tönkreteheti-e az MTPK4-et? - Szükség lehet-e ellenállásra a PIC és az MTPK4 Data lába között, mert jelenleg nincs. Nagyon zavar, hogy nem tudom miért halt meg a cucc, ha valakinek van valami infója, létszi segítsen! Köszi és üdv.: Zoli
Helló!
Valami nem jó, mert ha csak annyit irok be hogy SETF PORTB és SETF LATB, akkor sem világit egy LED sem. Végtelen ciklusba téve MCLR lábat kikapcsolva sem. LED-ek 330ohmal vannak bekötve.
Mivel programozod? Az ellenőrzés rendben van a programozás után?
A programozó az jó, mert csináltam LCF mérőt, és abban is ezzel égettem a PIC-et.
Amúgy az ellenőrzés is jó.
Amit eddig megmutattál, azzal nincs gond szerintem. Valami más baj lehet ott! Műszerrel mértél már feszültésgeket a PIC-en? (táp, LED-eken van e valami fesz, stb.)
Modositasok, port inicializalas bele kerult vegul? 100nF rajta van a Vdd es Vss kozott?
Sziasztok,
Tempomatot szeretnék építeni a kocsiba. Első körben egy olyan szerkezetet szeretnék csinálni, ami annyit csináln, hogy kiolvasná a gázpedállpotmétereken eső feszültséget, majd egy gomb megnyomásával elmentené a memóriába és ezt a feszültség értéket adná ki a PICnek a kimenetére. Szóval egy PIC-et szeretnék beépíteni az ECU és a potméter közzé. Amikor a tempomat nem lenne bekapcsolva, akkor is a PIC kiolvasná az aktuális gázpedáll értéket és ezt továbbítaná az ECU felé. Természetesen meg szeretném oldani azt is, hogy a fékre rálépve visszaálljon a gázpedáll értékre. Szerintetek ezt hogyan tudnám megcsinálni a legegyszerübben? Létezik olyan pic, ami analóg bemenetete és kimenettel rendelkezik? Üdv: Krisztián
Persze, hogy letezik analog bemenettel rendelkezo PIC. Szintillesztest lehet kell majd csinalnod bar en nem tudom ezek az elektromos gazpedalok hogy mukodnek. Amugy az en automban nem csak a gazpedalt "ragasztja be" a cruse control, hanem figyeli a sebesseget, es ha esik a sebesseg egy PID szabalyozo segitsegevel elkezdi adagolni a gazt ill ha no a sebesseg vissza veszi.
Fek-re kioldas: Ez nagyon fontos tenyezo! Ennek 100%-osan kell mennie, hiszen ha barmi gubanc van le kell tudni allni es nem jo ha egyszerre megy a gaz es a fekezes! Legegyszerubben a feklampat vezerlo kapcsolora tudsz talan raakaszkodni...
Szia! Az jó dolog, hogy Te ezt így kitaláltad és szeretnéd is megépíteni. De... Ha már megkérdezel egy olyan dolgot, hogy létezik-e olyan PIC, aminek van analóg be és/vagy kimenete, akkor én elsőnek arra gondoltam, hogy nem is nagyon vagy tisztában a PIC-ekkel. Ne érts félre nem oktatás és kötözködés ez, és elnézést kérek Tőled, ha tévedek ez ügyben. Szóval azért egy PIC-es kapcsolás megvalósítása - bármilyen szinten - meglehetősen összetett feladat. Meg kell határozni a feladatot. Meg kell keresni a feladatra aktuális PIC-et. Meg kell ismerni az adott PIC azon perifériáit, amit használni kívánsz, és fel is kell tudni jól programozni.
Másod sorban pedig, egy autó gáz adásáért felelős berendezéseit megbojgatni házilag, szerintem igencsak kockázatos. De újra hangsúlyozom, hogy ez csak az én éjszakai/fáradt véleményem. Egyébként pedig sok síkert kívánok és váljon valóra, amit szeretnél!
Szia,
Tudom, hogy a tempomat működése úgy lenne, hogy a sebességet figyeli és az alapján adagolja a gázt. Ez kicsit nagyon öszetetnek tünik. Sajnos a PIC-ekhez nem igazán értek. Azért lenne elsőnek az a kérdésem, hogy milyen PIC-et ajánlanátok a feladathoz, hogy egy kicsit tanulmányozzam az adatlapját. A programozás az még nehezebb lesz számomra, de megpróbálom. A gázpedáll úgy működése a következő képen néz ki. Az ECU (Electro control unit) ad ki 11Voltot, majd egy 5kohm-os ellenállással van sorba kötve a gázpedáll potmétere. A gázpedáll potméteren eső feszültséget figyeli az ECU. így érzékeli a gázpedáll értékét. A poén az egészben, hoigy 2 gázpedáll érzékelő van. Az 1-es és 2-es lábon esnek a feszültségek.
Szia, ebben a PIC-es dolgban igazad van. elég nagy tudáshiányom van ilyen téren. A gázpedállnál meg 2 érzékelő van, ha valami nem stimmel kidobja diagnosztikai hibára így a kocsi nem is fog tudni meglódulni.
Szerintem PIC16F887. Ez egy jóféle középkategóriás okostojás. Akár 8MHz-el is düböröghet. 10bites felbontású analóg/digitál coverter bemenetből van 11 plussz 3 darab. PWM kimenet is akad. Van még két analóg komparátor és nyalánkságok tömkelege. Nem mellesleg tudja az RS-232-őt, RS485-öt és a LIN2.0-át. Tök jó, én most tanulgatom. Ezt kaptam PicKit2 mellé, ezért egy kicsit elfogult vagyok. (Mást még nem próbáltam az okosabb szériából)
Oksa első sorban ennyit szerettem volna. Holnapi napon ránézek.
Helló!
Most már benne van minden! 100nF közvetlen ott a lábakon!
Hát, félek, hogy a feladat annál összetettebb, mint ahogy vázolod. Mi most készítünk illesztő-elektronikát általános célú tempomathoz. Ennek az a lényege, hogy van egy alap-készülék, és mi olyan illesztőt rakunk elé, ami gépjármű típustól függetlenül (a feszültségeket felprogramozva) kezeli a tempomatot.Egy néhány észrevétel, hogy a tervet el tudd készíteni:
1: tempomat azonnal kikapcsol, bármelyik pedál megnyomására, 1 kivétellel: ha az adagolt gáz nagyobb, mint amennyit a tempomat adna, akkor a vezérlést átadja a gázpedálnak. Ha a pedál felengedésével a gázadás csökken a tempomatban beállított mérték alá, a vezérlést visszakapja a tempomat. MInden más pedál megnyomására (kuplung is!) a tempomat kikapcsol - helyesebben nem vezérel. 2: következő funkciókra kell megoldást találnod: sebesség növelése, csökkentése, tartása(és itt gondolj a lejtmenetre is ahol a jármű elkezd gyorsulni, a folyamatos gázelvétel ellenére), visszatérés az előző értékre. Meddig veszed el a gázt? Alapjáratig? Milyen feszültség-szinten van az alapjárat? - ami persze elmászhat (motorhőmérséklet, levegőszűrő telitettsége, fals levegő beszívás, stb)A legtöbb tempomat 40km/h alatt nem működik. Nem egyszerű a tempomat "tanítása" sem: legalább 2 érték megjegyeztetése - az egyik legtöbbször 70Km/h. A ki-be kapcsolón kívül 2 gomb, de sok funkció. Mi egyébként digitálisan vezérelünk, nem analóg módon.Amint beérkezik a PIC-be a feszültség, azonnal digitalizáljuk, és aztán már csak azzal dolgozunk. Most úgy értem, nem kell ehhez analog kimenettel rendelkező PIC. Ha epc-s a jármű, akkor biztosan van szervója (legalább rásegítéses ) a féken. Ráállhatsz annak a vezérlő-jelére is. Ha a kuplung is szervós, akkor arra is. Ha elfogadsz egy tanácsot: mindenképp optó-csatolóval vedd át a jelet. Ha galvanikusan el vagy szigetelve, az kevesebb galibát okozhat.
Ja, és még valami, ami a kommentekből kétértelmű volt: a tempomat nem a gázpedál állását rögziti, hanem a sebességet. Tehát te ne analog kimenetben gondolkodj, hogy leolvasod a gázpedál állását, és azt tartod, hanem a sebességet figyeld, majd ehhez képest vagy gyorsítasz, vagy lassítasz. A gázpedál állásával gyakorlatilag semmi teendőd nincs. Azt csak annyira kell figyelni, hogy nagyobb mint a tempomaté, vagy nem.(csak vezérlés alatt)
|
Bejelentkezés
Hirdetés |