Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Lapozás: OK   206 / 1387
(#) huba válasza Attila86 hozzászólására (») Nov 7, 2008 /
 
Ez már nagyon hiányzott.
Egy kérdés. Fém ékszereiddel nem sikerült zárlatot okoznod?
(#) Attila86 válasza huba hozzászólására (») Nov 7, 2008 /
 
Nem, szerencsére még soha. Nagyon vigyázni szoktam. (De levenni nem.)
(#) Babó22 hozzászólása Nov 7, 2008 /
 
Egy kritikát találtam a videóval kapcsolatban. A NYÁK még nincsen kész. Hogy miért is? Hol van az oxidációtól való védelem és a forrasztható bevonat képzése? Bizony, le is kéne fújni vagy forrasztólakkal, vagy kis házi denaturált szesz+ fenyőgyanta koktélt alkalmazni ( nem meginni! ). Amúgy összeségében tetszett a vidid.
(#) Attila86 válasza Babó22 hozzászólására (») Nov 7, 2008 /
 
A nyák valóban nincs még készen, de nem ezért.
Hanem azért, mert nincs kifúrva! De ha erről is vágtam volna be jelenetet, az szerintem egyrészt felesleges lett volna mert talán mindenki el tudja képzelni hogy az hogy történik (a nyák méretre vágásáról is ezért nincs felvétel), másrészt pedig nem fért volna bele a jútúb 10 perces keretébe. Így is már fel kellett gyorsítanom pár jelenetet.

De elárulom; én még soha nem fújtam le egyik nyákomat sem semmiféle védő cuccal. Illetve egyszer igen, de azt utána gyorsan le is szedtem...
"Forrasztható bevonat" felvitele nekem eszembe nem jutott soha. A réz gyönyörűen forrasztható önmagában is.
Például: Bővebben: KÉP
A nyák elkészítése után pedig én szinte azonnal be is szoktam ültetni, nincs ideje oxidálódnia. Ha meg mégis, akkor van rá egy méregdrága csodaszerem: "Cillit Bang!"-nek hívják.
(#) Sir-Nyeteg válasza Attila86 hozzászólására (») Nov 7, 2008 /
 
Egyetlen kérdés: azt írtad, h 9 perc alatt kész az egész. Közben meg 9 és fél perces a videjó, és sokminden gyorsítva van, hol az elveszett idő?
Nyákmosásnál pl. a kamera a nyakadban volt, vagy a fogaid között? Eseleg kétoldalassal magadhoz ragasztottad?
Felesleges oxidációtól védeni, arra van a folyasztószer az ónban.
(#) Attila86 válasza Sir-Nyeteg hozzászólására (») Nov 7, 2008 /
 
Ááá, gondoltam hogy ezt valaki megkérdi.
Az eredeti (még nem gyorsított) felvételen megnéztem hogy hány perc hány másodpercig tart az adott folyamat, majd a nagyobból kivonva a kisebb időt megkaptam hogy mennyi ideig tartott például a maratás. Ezt a számot (időt) írtam bele a videóba.
Gyorsítanom azért kellett, mert a jútúbra sajnos csak legfeljebb 10 perces videót lehet feltölteni.
Ennyi.

A fényképezőgép egy nagy nyák-darabra volt szigetelőszalaggal tekerve, amit az állammal szorítottam a mellkasomhoz. Azóta is izomláz van az állkapcsomban. De némely jelenetnél leraktam a fényképezőgépet, vagy egyszerűen csak az egyik kezemben tartottam.


Idézet:
„Felesleges oxidációtól védeni, arra van a folyasztószer az ónban.”


A forrasztóónban nem konkrétan folyasztószer van, hanem fenyőgyanta. Ez pedig nem a nyákot védi az oxidációtól, hanem gőzével elvonja az oxigént a forrasztási felülettől, így a forrasztáskor nem tud rögtön oxidálódni. Másrészt pedig kicsit megfolyatja az ónt, mert különben kásás és nehezen forrasztható lenne.

Üdv.!
(#) Sir-Nyeteg válasza Attila86 hozzászólására (») Nov 7, 2008 /
 
Idézet:
„A folyasztószerre két okból van szükség. Minden fém, kivéve az arany és a platina,
rendelkezik egy felületi réteggel, amely oxidokból, szulfidokból és egyéb szennyeződésből
áll. A kötést biztosító ötvöző réteg kialakulásához ezt a réteget el kell távolítani. Ennek
megoldása a folyasztószer egyik feladata. A másik feladata a hőátadás javítása. A
forrasztáshoz ugyanis a munkadarabokat és a forraszt a forrasztási hőmérsékletre fel kell
melegíteni, amely mintegy 40 Cş -al magasabb, mint a forrasz olvadási hőmérséklete. Mivel a
folyasztószer olvadáspontja alacsonyabb, mint a forraszé, ezért először az folyik szét a
felületeken. A szétfolyt folyasztószer kitölti a felületi érdességek miatti völgyeket, megnöveli
a hőátadó kontakt felületet.”


A legtöbben gyanta van, de nem mindben, illetve az én területem az smd-technológia, ott a folyasztószer az folyasztószer, nem gyanta És ott télleg el is távolítja az oxidot. :beka3:
(#) Attila86 hozzászólása Nov 8, 2008 /
 
Most veszem csak észre, a "Brookly Bounce"-ot elírtam: "Brooklyn Bonce"
Mindegy, most már marad így...
(#) Babó22 válasza Attila86 hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
A fúrást mi a suliban keményfémfúrókkal végezzük. Van belőle 0,5-ös-től 2 mm-es méretig. Jó kis fúrók, jól bírják a strapát. Csak nagyon kell vigyázni rá! Kap egy oldalirányú ütést és vége, eltörik. Na és fúrás közben vigyázzunk a panlra, ne nagyon mozgassuk, mert akkor is beletörhet. Ha vigyázol rájuk, akkor a keményfémfúrók sokáig társad lesz.
Folyasztószernek pedig SK10-et használunk. Tudom, hogy a réz önmagában is jól forrasztható, de biztos egy idő múlva el fog oxidálódni. De ki hogy gondolja. :yes:
(#) Attila86 válasza Babó22 hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Idézet:
„A fúrást mi a suliban keményfémfúrókkal...”


Köszönöm az információkat, de ezekkel én is tisztában vagyok. Mi több, én magam is keményfém-fúrókat használok már nagyon régóta...
(#) gulasoft hozzászólása Nov 8, 2008 /
 
Én így oldom meg az oxidációt.
Tn160 kémiai ónozó.
Sajnos kicsire vettem a kétoldalashoz a tokot, így mikor összeraktam, és beraktam a panelt, majd megtűztem, a tűzés elhúzta a kettőt egymástól fél milit, de azért a kémiai ónozó remélem látszik.

IMG_6329.JPG
    
(#) Attila86 válasza gulasoft hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Meddig szokott kitartani egy flakon TN160?

És miért van az, hogy a TN160 450ml-es és a Lomexben kb. 800Ft, a HEStore.hu-n pedig egy 90 grammos (ez miért gramm, a másik meg miért ml?) 5880Ft?
(Bővebben: Link)
(#) kobold válasza gulasoft hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Annyian szidták már ezt az ónozót, hogy utána nem lehet normálisan forrasztani, neked működik? Még nem dolgoztam vele, azért kérdezem.
A panellal kapcsolatban apró megjegyzés, ha megengeded (nem belekötözködés): a furatokat elnézve alacsony fordulattal, és / vagy nagy erővel (előtolással) dolgozhattál, nagyon kinyomja a nyákot a kitörésnél. Keményfa, bakelit, vagy danamit lapon felfektetve a nyákot, magas fordulatszámmal és kisebb előtolással dolgozva még kézzel fúrva sem lesz különösebb pereme a furatnak (állványosban meg pláne).
(#) Sir-Nyeteg válasza kobold hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Nekem kémiai ónozás után lila lesz a vezetősáv, ahol hozzáérek, ott meg az ujjlenyomatom mintájára lesz lilás
(#) kobold válasza Sir-Nyeteg hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
A szín végül is mindegy, ha utána befutja az ón rendesen, de mintha azt olvastam volna valakitől, hogy gondja volt vele. Gyorsabb lenne így ónozni, mint kézzel, csak ne potyára fizessek érte...
(#) Attila86 válasza Attila86 hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Megvan a válasz.
(#) bbatka válasza kobold hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Nekem is gondom volt vele. Konkrétan a TN160-al. A lényeg hogy a pákád minimum 300C-os legyen. Aztán a lilulás, amit Sir-Nyeteg említ. A harmadik hogy a forrasztási helyek mellől elpárolog a bevonat.
SMD-hez még nem használtam.
Macerásabb a kézi ónozás, de inkább azt használom a jobb forraszthatóság miatt. Megvettem a TN160-at, de nem igazán használom.
(#) Sir-Nyeteg válasza bbatka hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Jah, én az ónozás után 5-10-oerccel vettem észre a lilulást
Nem a forrasztás után.
(#) bbatka válasza Sir-Nyeteg hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Egy szóval sem említettem ezt.
(#) vicsys válasza bbatka hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Valószinüleg azért párolog el mert nagyon rövid ideig hagytad a löttyben és nem lötyögtetted. Kell neki zsírtalan(!) nyák és azt figyeltem meg, hogy ha meleg a nyák, stabilabb réteg képződik.
Jó az az ónozó, nincs vele gond.
(#) Attila86 válasza vicsys hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Vicsys!

Visszaolvasva a topikot már tudom hogy milyen negatív tapasztalatok vannak a TN160-al szemben. Te azt mondod hogy neked nincs vele gondod. Ezért kérdezem; meg tudod ezeket cáfolni?:
- Az ónozott nyák belilul.
- Nehezen forrasztható a TN160-al beónozott nyák.
- A forrasztás helyén "elpárolog" az ónozás.
- Az ónozás egyszerűen lekaparható, de idővel magától is elpárolog.
- Az ón-réteg nem áll ellen a maratásnak.

Üdv.!
(#) levii válasza vicsys hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Idézet:
„Jó az az ónozó, nincs vele gond.”

Így igaz :yes:
Én is kipróbáltam múltkor és elég jól forrasztható bevonatot képzett.
Lilulás se volt.
A nyákról előtte nitrohigítóval mostam le a maradék lakkot.
(#) kobold válasza vicsys hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Ezt kérhetném egy kicsit részletesebben kifejtve? Mennyi idő / cm^2, hőfok, állandó lötyögtetés vagy néha-néha (a zsírtalanítást aláírom). Gondolom, smd-hez is használtad már, engem főleg emiatt érdekelne.
Mifelénk 1500 pénzért adják a 450 ml-est, lehet, hogy kipróbálom...
(#) vicsys válasza Attila86 hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
A kaparást nem próbáltam. Körömmel biztosan nem jön le. Nekem soha, ismétlem: soha nem lilult be! Dehogy forrasztható nehezen! Nem kell oda 300C... 195 és 210 fok közötti pákával gyönyörűen megy. Persze az ólmot tartalmazó ón jobban terül és fényesebb! (Persze, ez utóbbi igaz az ónozatlan nyáknál is) Idővel nem párolog el. Van 10 éves panelem, azon kívül, hogy poros mint állat, nem tünt el az ónozás. Sajnos, az ónozást -mint a fémeket általában- megtámadja a marató lötty.
Az 1 üveg lötyinek megvan a 3/4-e, mert mindig visszaöntöm. Kb. 1 éve használom, rendszeresen.
Attila! Gyönyörű nyákokat csinálsz, minden elismerésem! Az, hogy Neked beválik vagy sem, nem tudom. Tudod, izlés dolga mint a műtrágya...
Csatolok fényképeket. (az utolsó képen a panel még vizes)
(#) Attila86 válasza vicsys hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Na jól van Vicsys barátom, most meggyőztél! Veszek én is TN160-at.
Kár, hogy ma nincs nyitva a Lomex. Pedig most készítek néhány nyákot és szívesen kipróbálnám...
(#) vicsys válasza kobold hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Általában 100x160-nál kisebb nyákokat csinálok. Miután leszedtem a fotólakkot a maratás után (ehhez hideg zsíroldót használok töményen-így a zsírtalanítás is megvolt) lemosom forró víz alatt. Ez kb 60C. Majd vizesen egyből dobom a lötyibe. Ekkor még igen meleg a nyák. (a lötyit elötte természetesen felrázom) Aztán jövök megyek, elpakolom a maratásos cuccokat és közben mindig meg-meg lötykölöm. Kb, 10 perc és kész is. Ezután nem törölgetem, nem mosogatom, hanem hagyom, hogy megszáradjon. A maradék lötyit visszaöntöm a flakonba.
(#) Moderátor hozzászólása Nov 8, 2008
 
Mivel ez a téma jelen pillanatban túlmutat az adott topik keretein belül, költözzetek át lehetőség szerint IDE.

Kösz!
(#) Gergő90 hozzászólása Nov 8, 2008 /
 
Sziasztok!
Eddig nyákkészítéshez műnyomópapírt és vasalót használtam, de szeretnék áttérni a fototechnikára. Találtam itthon egy bazi nagy 150W-os infralámpát, szerintetek ez alkalmas lenne a levilágításra?
(#) kaqkk válasza Gergő90 hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Nem ! Nem ráégetni kell a lakkot hanem levilágítani
uv fényforrás kell hozzá uv led uv fénycső uv lámpa
nem infra !
(#) vicsys válasza kaqkk hozzászólására (») Nov 8, 2008 /
 
Ha ez az infralámpa, szolilámpa lenne, akkor viszont érdemes kipróbálni...
Következő: »»   206 / 1387
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem