Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Szeretnék építeni egy napelemes töltőt zselés autóakkumulátorhoz. Cél: Szobámba a világítás ledes részét szeretném "ingyenné" tenni, illetve áramszünet esetén is szeretnék látni. Adatok: Napelem maximálisan 3,14 ampert tud kiadni, feszültsége 12 volt. Ezzel megoldható, hogy egy 12 voltos autóakkumulátort töltsek? Azért lenne fontos a 12 volt, mert a rendszerem 12 voltról üzemel. Vagy két 6 voltos aksival nem oldható meg? Továbbá, honnan fogom tudni, hogy ez az akkumulátor milyen töltötségi szinten van? A töltötségi szintből nekem annyi elég, hogy azt jelezze, hogy fel van töltve, vagyis ne töltsem túl. Várom válaszaitok
Köszi! Ez jónak tűnik
Ha valakinek van egyéb 5lete (építéses) azt is meghalgatnám! Nem sietek az elkészítésével, minnél több infót kapok annál jobb
Szia!
Én ezt javasolnám, bár nem tudom hogy megy-e DC-ről. A forgalmazó biztosan megtudja mondani. Amiért ezt javasolnám az, hogy az előző alkonykapcsolós, időzítéses nem annyira tetszik. Bár ha megoldható az állandó kimeneti fesz, akkor nyerő! (az én igényim szerint) Mert mivan, ha épp borus idő van és szükségem lenne kislámpára. Pl a mai napon is egész nap kellett mennie a neonnak a melóban hogy ne vakoskodjak, ezt egy feltöltött aksi simán bírta volna (10W terhelés 8 órán át), bár holnap lehet, hogy már nem menne végig. Egyébként jóval olcsóbban (pl. harmadár) házilag nem tudod megúszni, max ha valamilyen összetákolt védelem nélkülit csinálsz. Az igazi megoldás egy napelem - aksi - 230V kombináció lenne: 1. süt a nap - tölt az aksi, használom a többit. 2. borus idő - merítem az aksit 3. még mindíg borus, aksi lemerült - átvált 230V-ra (persze az abból leszabályozott 12V-ra) 4. úrra süt a nap - 230V kikapcsol, átvált napcellára, ugrik 1-es pont
amit írtál, erre gondoltam, hogy 230-ról is menne a rendszer, ha lemerül az aksi.
Ha valaki el tudná nekem mondani, hogy honnan tudom, hogy az aksi fel van töltve az elég lenne (akkor már egy mikrokontrollerrel tudnám vezérelni a töltést). Mert mint kiderült a 12 voltos napelemről tudom tölteni a 12 voltos aksit, már csak az a kérdés, meddig kell tölteni. Erre kérnék 5letet, szóval hogy honnan tudom hogy az aksi (nagyjából) fel van töltve mondjuk 90%-ra
A töltő áram drasztikus csökkenéséről veszed észre.
Ehez ismerni kell az aksi jelleggörbéjét. (persze ez egy pár méréssorozattal megállapítható) Én már hamarabb átkapcsolnák 230V-ról. Nem várnám meg a 90%-ot. Ha már stabil a töltés és bőven marad áram, én már átkapcsolnák. Persze, ezt is pár méréssorozat határozná meg, hogy mikor. A PIC meg erre pont kiválló, még konfgurálni is lehetne, a kívánt értékeket és pontos infót is tudna adni az aktuállis állapotokról (pár nyomógomb + LCD).
Még mindig messze a legolcsóbb/legegyszerűbb megoldás amit javasoltam. Szerintem...Bár akkor a barkácsolás kicsit kevesebb lesz.
Az uc3906 egy profi töltésvezérlő zárt savas akkumulátorok töltésére. A mellékelt adatlap részletesen leírja, hogy mit miért. Nagyon sokat megtudhatsz belőle a savas akkumulátorok lelkivilágáról, azonkívűl szép feladat programba áttenni.
Szia
Hello!
Még gyűjtöd az "infókat", vagy már valamelyik megoldás mellett döntöttél?
Az általad használandó napelemről van katalógus adatod? Amennyiben van,akkor fájlmellékletként légyszíves töltsd fel.
Amit leírtál az alapján nem fogja soha feltölteni az akkumulátort. Amennyiben 12V a feszültsége,akkor nem fogja feltölteni az aksit 14,4V-ra,mert hogy a zselés ekkor lesz feltöltve. Ha tényleg 12V,akkor első lépésben kell egy DC/DC átalakító,amelyik kellő módon megemeli a feszültséget. Itt a minél nagyobb hatásfokra kell törekedni.
Üdv!
A mikado által ajánlott töltésszabályozó alkonykapcsolóval van ellátva, ugyebár. Én épp egy ilyen beszerzését szeretném megúszni, és arra lennék kíváncsi, hogy hogyan működnek azok a borzasztó kerti lámpák, ami nappal tölt, éjjel meg világít. Azt tudom, hogy akkor világít, ha nem tölt, szóval feszültség vezérelt. DE hogy? Mit építsek bele, hogy kapcsolgassa nekem a lámpámat, ha nem tölti a napelem az aksit?
Amelyiket szétszedtem,abban cél IC-volt. Valahol meg van a típusa,de most hirtelen nem találtam.
Mikor van nappal és mikor van sötét? Ezt legegyszerűbben a napelem feszültségének figyelésével lehet eldönteni (szerintem).Amennyiben az akku töltése a napelemet leterheli,akkor a mérés idejére a töltést le kell kapcsolni.Egy olcsó mikrokontrollerrel szerintem jól meg lehet oldani ezt a feladatot.
Üdv!
Örömmel látom, hogy nem csak én vagyok ilyen elvetemült, hogy ezt megcsináljam. Nekem is van egy napelemem, amit pontossan a ledes szobavilágítás tápjára használok illetve, kis teljesítményű (80W) inverterrel telefon, elemtöltő, elektronikához 12V, 2 db zselés akksival használtam, párhuzamosan kötve, csakhogy azok azóta megdöglöttek, így most nem zselés, hanem savast használok, amit már nem mertem szobámba betenni, így helyet kapott a párkányon. Nyah, a lényeg, hogy onnan tudod hogy fel van töltve az akksi, hogy megnő a kapocsfeszültsége. Azaz simán feszültséget mérsz. Csinálsz egy zener diódás hiszterézises komparátort, ami kapcsol egy relét. A relén keresztül kötöd rá a napelemet az akksira. A feszültség és a hiszterézis beállításával (műveleti erősítő pontossága miatt) akár 0.01V pontosságúra is belőheted a feltöltött állapot feszültségét. Nálam jelenleg 13V a max feltöltött feszültség, ahol kikapcsol az áramkör, és 12,4V-nál kapcsol vissza, így nem lesz széthajtva az akksi. (Csak azért ennyi, hogy kíméljem, két párhuzamosan kötött zselés akksit nyirtam ki 14V-os kapcsolgatással, lehet h az akksi volt szar) A napelemet vehetjük áramgenerátoros üzzemmódunak, így akksi még szereti is ezt a töltési módot. Íme a kapcsolás, amit könnyel el tudsz készíteni 4. bekezdésben van a kapcsolási rajz. Visszafolyás ellen egy megfelelő diódát be kell tenni.
Elég egy fotoellenállás, és akkor nem kell cél-ic sem
Korán van még, most látom, hogy ez nem egy mai indulású téma. Hol tartasz a projektben?
Hello!
Napokban készen leszek, megoldottam a problémát
Nekem is "akkutöltés napelemmel" lenne a témám, ezért írok ide. Hozzájutottam egy napelemtáblához tényleg jó áron, és a kis kabinos hajómon szeretném akkutöltésre használni nyáron. Paraméterei:
62V az üresjárási feszültség. A munkaponti feszültség amit a maximális teljesítmény mellett ad le az 45V körül van. Rövidzárási áram 1.1A. Max teljesítményhez tartozó munkaponti áram 0,9A. A napelem egyébként 40 W-os. Ennyit tudok róla, semmi mást. És ráadásul nem értek az elektronikához... Kérdésem tehát: tud-e valaki tanácsot adni abban, hogyan lehet ezt a napelemet egy zselés autóakku (12 V) töltéséhez használni?! Mi kell még hozzá, stb.
1: Kell egy kapcsolóüzemű tápegység, ami 14V-ot állít elő a kimenetén, a bemeneti 40-60V-ból. Kapcsüzemű, mert akkor elérhető nagyobb áram is, és kicsi a veszteség!
2: Kell egy akksitöltő kapcsolás
Szenzációsak vagytok, fiúk (csak merészen feltételezem, hogy a hobbielektronisták a férfinem tagjai - ha mégsem ezer bocsánat )
Ezt a kapcsolótüzemű tápegységet (nem tudom mi ez, de biztosan jó) készíteni kell vagy megvehető?
Készíthető is, de vehető is. Mivel megbízható kéne és nagyobbacska áramokról is szó lehet (4A), érdemes lehet venni, de mivel 7-12ezer forint egy ilyen modul, és ez is csak modul, emiatt érdemes csinálni.
Esetleg rendelsz mintát a www.ti.com-ról Bővebben: Link Én még nem csináltam ekkora áramra, ill feszre ilyet, így azt hiszem, ennyit tudtam segíteni.
Hálás köszönetem, Lordom!
Ha lenne még jó tanács, ötlet, nagy örömmel fogadnám, Urak!
Diodakkal volt megoldva az akutoltes automatizalas autokba.Esik a feszultseg a dioda kinyit es rakapcsolodik a dinamorol a tolto feszultseg az akura .
Egy halozati toltovel mikor feltoltodik az aku a tolto kikapcsolodik a dioda zar nem engedi hogy a tolto resz kisusse az akut.Egy seged akufeszulseg mero kapcsolas kapcsolja ki-be a halozati trafot . Ha a napelem feszultsega esik az akut ugyanigy egy dioda "lekapcsolhatja" a nem megvilagitott napelemrol. Szurkuleti kapcsolo egy fenyerzekeny dioda vagy ellenallas ami egy tranzisztort , vagy IC-t vezerel ami aztan egy triggert vezerel ami a tobbi elektronikat ami maga a kapcsolo vagy egy tovabbi nagyobb aramu kapcsolo felvezetot/elektromagneses rele-t vezerelhet .
Kedves Sir-Nyeteg!
Most került el hozzám a hónapokkal ezelőtt (február) említett napelem. Egy ismerősöm azt mondta, hogy mivel nagyjából harmadolni kell a 45 Voltot, nagy a veszteség, tehát kicsi lesz az áram is. Szerinted a napelem adatai szerint (Névleges teljesítmény 40W. Üresjárási feszültség 62V, Rövidzárási áram 1.1A. Munkaponti feszültség 45V, Munkaponti áram 0,9A.) lehet megfelelő erősségű töltést adni? Van egy újabb kérdésem is, bár nem ebbe a topicba való, talán nem nagy baj. Van egy hálózatról működő akkutöltőm, ami elromlott: amikor bedugom a konnektorba, azonnal kigyulladnak a jelzőlámpái sorban, mind a hat (talán ismered e típust). Máskor úgy gyulladt ki, ha tölteni kezdtem, s folyamatosan aludtak ki a lámpák, ahogyan töltődött fel az akku. Most ez van, s úgy tűnik, áramot sem ad, legalábbis összeérintve a két sarucsatlakozót, semmi szikra vagy ilyesmi. Mi az ördög lehet a baja?
Én 36V-nyi akkut töltenék vele, felhasználáskor pedig párhuzamosan közném őket 12V-ra. Vagy maradhatna sorosan a napelemen, és mindig arról vennéd le a 12V-ot, amelyiken magasabb a fesz (hogy egyformán használódjanak).
Előrebocsátom: nem vagyok hozzáértő. Értsem úgy, hogy 3 db 12 voltos akkut sorbakötve töltsek? S az mindegy, hogy mekkora akkuk (hány amperórásak)?
Sziasztok!
Sir-Nyeteg, nem a 14 volt tette tönkre az akksikat, az akkuk üzemi feszültségének felső határa 13.6-13.8 volt általában, a töltési végfeszültség pedig 14.2-14.4. Gondold végig, ha egy hosszabb útra 3-4 óra mész autóval, akkor végig 13.6-14.4 volt körül van az akksifeszültség, jelen esetben sincs több ideig rajta ennyi, sőt, jó idő, mire eléri ezt a feszt az akksi, hisz éjjel lemerítettük, remélem segítettem, töltési grafikon mellékelve!
Üdv!
Szeretném felhívni a figyelmeteket arra, hogy a napelemek általában áramgenerátoros jellegűek. Úgy látom ez okozza a legtöbb gubancot, a felhasználásánál. A 12 V -os akksik (akár zselés, akár ólom) töltését a 20 V körüli üresjárási feszültségű napelem cellákkal lehet tölteni egyszerűen, söntszabályzóval. Ha az üresjárati feszültsége 45 V körüli akkor a módszer egy kellően okos DC/DC átalakító készítése. (kész kapcsolásról nem tudok)
Amennyit ebből én értek, az a DC/DC átalakító = trafó, amely leredukálja a feszültséget. Rosszul tudom? Épp erre intettek: ha letranszformálom a 45 voltot pl. 14-15-re, akkor olyan gyenge lesz az áram is, hogy kevés az akkutöltéshez. Amit "szsrobert" írt (443661) - sorbakötni 3-4 akksit, úgy tölteni a 45 volttal, az rossz megoldás? Milyen kárt okozhat ez? Működne egyáltalán?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |