Fórum témák
» Több friss téma |
Látom már több helyen is feltetted a kérdésed. Egyszerűbb lenne,ha pontositanál,mit is akarsz meghajtani,vezérelni a komparátorral. Mik a pontos elvárások. A gombelem az egyértelmű,viszont a kimeneti kapcson akkor 5V legyen vagy 12V? Milyen legyen a tápfesz pontos nagysága? Mekkora terhelésre kell? Kiindulásnak jó,ha azzal számolsz a komparátorok általában vagy 0 közeli,vagy tápfeszültségnyi jelet adnak ki attól függően,hogy a bemeneti potenciál mekkora.
A tápfeszültség 9 Volt lenne és akkor a kimenet jó ha már megvan 8 Volt. Arra kéne hogy egy kisebb relét betudjon húzni.
PL: ÍGY! [off]( Bár nem egészen ebbe a fórumba tartozik a kérdésed... )
Hello!
Vagy, pld. ilyen egyszerű "parasztosan". üdv! proli007
Hali,
szeretnék egy 24V-os időzítőt összedobni. Meg is terveztem egy potival szabályozható kitöltési tényezős kapcsolást, már csak a 24V jelent gondot. A tápfeszt leosztom vmi híddal, mondjuk 12V-ra úgy, hogy kb 50 mA legyen az áram. Ez így elég? Másrészt a kimeneten 12V táp esetén megjelenik mondjuk 11V. Ezzel kellene meghajtani egy tranyót, vagy optót, de ehhez témához semmit nem értek. Annyit tudtam összebogarászni, hogy vmi BD245 alap tranyó jó lenne. A 24V kimenettel egy SSR-t szeretnék meghajtani, gondolom oda kell némi teljesítmény. A tranyó hajtásról fogalmam sincs, lszi segítsetek ebben. Ha esetleg megoldható optóval, az még jobb lenne. Köszi előre is: VN
Hello!
Lerajzolhattad volna. - Ha elkészítetted az időzítőt, akkor, nem leosztani kellene a tápot, hanem egy egyszerű zéneres stabilizátorral, mondjuk a 24V-ból 12V-ot készíteni. - Az SSR relé optója nem kíván nagy áramot, bőven megfelel neki, egy Led 20mA körüli árama. Tehát szükségtelen az 555 kimenetére bármit tenni, az meghajtja direkt módon az SSR-t. (esetleg sorba vele egy Led-et, hogy lásd mikor kapcsol az időzítőd.) Az SSR-ben általában van áramgenerátor az optó előtt, látszik is ha rá van írva, hogy 3..24V. Ebben az esetben, még előtét ellenállás is szükségtelen. üdv! proli007
Hello
Egy kapcsolás a te elképzelésedröl! A kapcsiba nincs belerajzolva az idözitö rész hisz azt te meg oldotad már! kapcsi Az 555 nek a 24v valo uzemeltetése és az SSR tranyoval valo vezérése van a kapcsiba! DB245 kicsit tulzás 50ma kapcslgatni de ha ez van kéznél ez is jo! vagy vanak kisebb tranyok is amik ere is jok és kis tokozásuak 50ma kapcsolgatni!:bc547,bc639,bd139... stb Vagy akát el hagyhato a tranyo is mert az 555 kimenete 200ma terkelhetö!
Hello!
Légy oly kedves, használd a Válsz gombot, mert így nem tudni ki kivel van. De ahogy írtam, a BD teljes mértékben felesleges, mert az SSR közvetlenül is a 3, láb és a GND közé köthető. üdv! proli007
Köszi Mindekettőtöknek!
Valszeg 7812 lesz belőle. Sima reléhez kell a tranziszor is, ugye? A BC 547-hez jó a közvetlen 24V táp? üdv VN
Hello!
Ha relét akarsz kapcsolni, akkor kell egy tranyó, de a relére is kell egy záróirányú dióda. A relé "teteje" nyugodtan kaphat 24V-ot. (Tehát a tranyó már azt fogja kapcsolni. üdv! proli007
Köszönöm szépen, holnap meg is veszem az alkatrészeket!
Ja, és akkor ez 0 bemeneti feszültség esetén 0 kimeneti feszültség is jön ki igaZ? És az az Sr1 az mi akar lenni?(bocs hogy megkérdezem, de nem tudom hogy az egy alkatrész vagy csak a kimenet ábrázolása)
Válaszolnék proli007 helyett:az maga a relé.A 0V-ot úgy értsd,a relé tekercsén nem lehet mérni feszültséget,sem a két kivezetése közt,sem a testhez képest,Ha a bemenet nyitott (nincs rákapcsolva a gombelem).
Hali,
az alkatrész válogatás közben felmerült még pár kérdésem: 1. 7812 stab általában to220 tokozással kapható. Erre ilyen kis teljesítménynél nem kell rárakni a hűtőbordát, ugye? Ha igen, akkor a borda és az IC közé rakandó alkatrésznek mi a neve? Annyit tudok, hogy vmi szigetelő fólia + a rögzítéshez egy kis gyűrű szigetelés gyanánt. 2. Azt írod, hogy az 555-ös közvetlenül meghajthat egy SSR-t. Én egy nagyteljesítményű Omront akarok kapcsolgatni (kb 10-15A/230V). Nincs szükség leválasztásra? Ha igen, akkor egy 4N25 opto megfelel? Az opto hajtását meg kell védeni, hogy az emitter része max 10mA áramot kapjon? A leírás egy RL ellenállást mutat a vevő oldalon, de fogalmam nincs, hogy az mekkora legyen, egyáltalán kell-e? Azt is írja, hogy If-et úgy kell állítani, hogy Ic 2 mA legyen. Tegyek oda egy trimmert, és kezdjem feltekerni, amíg 2mA áramot mérek? kép csatolva. 3. Azt is leírja vki hogy az 555-höz Ra min 1k legyen. Ha 5%-os ellenállást veszek és az lefelé csal, akkor nem gond? Valamint az oldalon található cikk a 6-os és 7-es láb közé berak egy-egy 1N4148-at, más rajzon viszont nem láttam. Ez ugye csak védelem? üdv:rognork Idézet: „a borda és az IC közé rakandó alkatrésznek mi a neve? Annyit tudok, hogy vmi szigetelő fólia + a rögzítéshez egy kis gyűrű szigetelés gyanánt.” A lemez csillám lemez, vagy szilikon gumi lap. (Előbbihez mind a borda és a lemez, mind a lemez és az IC közé kell szilikon hővezető paszta, utóbbinál ez elhagyható.) A gyűrű pedig tokozáshoz kapható, műanyag szigetelő gyűrű. (Kifejezetten kérni kell, hogy pl. TO220-as tokhoz kell.)
Tökéletes! Pont így gondoltam! És kössz mind a kettőtöknek.
Üdv.: mate_x
Hello!
Kissé bonyinak látod a dolgot, pedig egyszerű. 1. A tokot a két tápfeszültség különbsége és a terhelő áram fűti. P=U*I Az NE555 tápáram felvétele a katalógus alapján kb. 3mA. De, legfeljebb 20mA-t eszik, ha a kimenete nincs jelentősen terhelve a (3. és 7.) kimenete, és nem kapcsolgat piszok gyorsan a kimenete. A TO220-as tok, ha 0,5W-ot disszipál, akkor még nem kell borda neki. (kis munkát neked is hagyok) 2. Nem derül ki, hogy az OMRON SSR (azaz szilárdtest relé), vagy hagyományos relé? De optós elválasztásra egyik esetben sincs szükség. Mert az SSR-ben van, a relé, meg galvanikusan el van választva. Csak abban az esetben lenne indokolt a dolog, ha nagy zavarjelek jönnének létre, és az megzavarná az elektronika működését. De itt az erősáramú és gyengeáramú huzalozás szétválasztásának nem csak életvédelmi hanem zavarvédelmi okai is vannak. (Én ezt anno úgy készítettem, hogy egy földelt fémlemezre szereltem a reléket, és a reléoldalon huzaloztam az erősáramot, és a gyengeáramú teljes rész, a másik oldalon volt.) Az optó, egy infra diódából és egy fototranyóból áll. A katalógusban megnézhető, hogy mekkora a dióda maximális If árama. Azt nem szabad túllépni. Így a soros ellenállás méretezése, Re=(Utáp-Uf)/If (Az Uf a dióda nyitófeszültsége, az If meg az áram amivel meghajtod. Az optónál, van egy "áthatási tényező". Ez azt jelenti, hogy ha 20mA-el belevilágítasz a diódába, mekkora kollektoráramra lehet számítani a tranzisztornál a "vevő oldalon". (Ez 40%..1200% százalék is lehet, attól függően, hogy sima vagy darlington a fototranyó. Tehát 0,4 vagy 40% esetén, ha If diódaáram 20mA, akkor 0,4*20mA=8mA maximális Ic kollektoráramra lehet számítani. Ennél persze illik kisebbet venni pld. 5mA. Ha most a vevő oldalon a tápfeszültség pld. 12V, akkor a szükséges RL terhelő ellenállás RL=Ut/Ic azaz 12V/5mA=2,4kohm. Ennél csak nagyobb lehet az RL, hogy biztosan lehúzza a feszültséget a tranyó, közel nullára. (persze ezt tovább lehet erősíteni más IC-vel, tranyókkal. 3. Az NE555 maximális kimeneti terhelése 200mA. Ezt persze nem szabad kihasználni. De a terhelés, 50mA simán lehetséges. Ha a tápfeszültsége 12V, akkor a minimális (ohm-ban) terhelő ellenállás, 12V/50mA=240ohm. (Az itt felvett áramot is be kell számítani a tápáramba, ha az jelentős.) Ha a tápfeszültség és a 7. láb közötti ellenállásra gondolsz (mert fogalmam sincs, csak az Ra-ból gondolom), akkor is az a követendő, hogy megnézzük a 7. lábon található nyitott kollektoros kimenet maximális terhelhetőségét, és az szerint válasszuk az ellenállást ki. (ez nem kötelező, csak ez a minimális ohm érték) Ra=Ut/Imax (Discharge Pin Leakage Current= 20..100mA) Békesség szempontjából maradjunk a 20mA-nél, akkor 12V/20mA=600ohm minimális ellenállást jelent. (Az itt felvett áramot is be kell számítani a tápáramba, ha az jelentős.) Nem védelem, hanem valami áramköri megoldás, hogy csak a GND felé legyen áram. Vagy valami hőfok kompenzáció is lehet, ha kitöltési tényező változtatása miatt diódákat használ, a kondi töltésére, vagy kisütésére. Alapban normál használatnál ez szükségtelen. Na remélem sikerült megnyugtatnom Téged! (És érthető is amit írok) üdv! proli007
proli007 : Szia! köszönöm a hozzászólást és a rajzot is. Nálam annyiban változik a dolog, hogy a kapcsolt fázisok össze vannak gyűjtve egy helyre, és ezekkel kell a vezérlést megoldanom,mert amikor ezeket behuzaloztam nem csináltam külön csövezést kisfeszültségnek és most nem szeretném a hálózati fesz mellett ezeket visszahúzni a különböző helyiségekbe.Nálam a helyiségek nem egyazon fázison vannak, ezért nem tudtam egyszerűen indítani a szellőző motort (ami egy szimpla kültéri szerelésű egyfázisú cucc). Egy nem túlbonyolított (de lehető legkevesebb relével felépített) kapcsolásban gondolkodom, ami a meglévő kapcsolt fázisú vezérlést és egy, az általad már bemutatott időzítést kombinálná.Anno, amikor felraktam a szellőzőmotort, akkor ilyen 230v-os gerjesztőtekercsű relékkel dobtam össze a motor bekapcsolását,mivel ilyenek voltak itthon hirtelenjében. Működnek,nincs is velük gondom,de ha már úgyis építenem kell egy áramkört, akkor ezeket ki szeretném hagyni. Esetleg egy optokapus leválasztás lenne a kisfeszültségű kapcsolójel előállítására megfelelő megoldás és az időzítő végére meg egy opto triac? Mivel régóta nem foglalkoztam ilyenekkel, tudnál-e mondani felhasználható típust amit keresgéljek, egy ilyen ák. összerakásához? Amennyiben egyszerűbb megoldásra van 5leted, kérlek ne tartsd magadban!
Hello!
Nálam az alapötlet az volt, hogy ne kelljen közösíteni a világítást az áramkörrel. Így mivel a venti is a helyiségben volt, a CDS érzékelte, hogy mikor kapcsolták fel a villanyt. De megértettem amit írsz. A kimenetére én inkább akkor gyári SSR-relét tennék. De egy MOC2030 is megfelelő lehet számodra. A bemenetnek meg talán segít ez a kis áramköri részlet. A 100nF-os kondi 250Vac és ha lehet X2 kategóriás legyen. A dióda tök mindegy, csak hálózatnál én ezeket jobban díjazom. De kis híd is megfelelő. üdv! proli007
Sziasztok!
Kellene nekem egy olyan kapcsolás, ami egy motort( fúró-csavarozó) mondjuk kb. 10 percig üzemeltei, majd kb. 10 percig kikapcsolja, majd újra be és...így tovább . Azért kell, hogy le ne égjen, a motor, mert a hosszú ( mondjuk kb. 1 órás) folyamatos üzemet nem bírná. Köszi
Hello!
Pont a Te kérésedre készítettem CD4060-al késleltetőt, amivel akár 2 óráig is lehet késleltetni. Ezek szerint meg sem építetted, de nem is nézted meg. Mert ha igen, már tudnád a megoldást a kérdésedre. Szóval Te csak fárasztasz minket? :yes: Egyébiránt ennek a probléma megoldásnak nem sok értelme van. Ha meleg leállítod. Az áramkör meg honnan tudja, hogy milyen meleg. Ha ez egy állandó üzemű motor lenne, akkor még érthető lenne a dolog. üdv! proli007
Hello,
ilyesmi válaszokra számítottam. Közben össze is raktam a cuccot, bár csak 100 wattot villogtattam meg egyenlőre. A leválasztás azért lett volna érdekes, mert egy 2 kW-os fűtés kapcsolgatásánál kicsit aggódnék, ha bármit visszaszivárog a SSR. Bár ez csak félelem volt, amúgy nem tudom, hogy lehet e ilyen. Nem mintha drága lenne az 555-ös, de nem lenne kedvem hetente cserélgetni, ha jön egy túlfesz és elsül a relé visszafelé, vagy csak simán tönkremegy, és átereszt. Amúgy nem kell aggódnod, értem a válaszokat. Annyi bajom volt csak, hogy az adatlapok túlságosan részletesek, a neten fellelhető rajzok meg nem. A diódákra meg rájöttem, a kondi töltését-kisütését teszi az egyik függetlenné, azaz a kitöltés teljesen független egymástól, míg a periódusidő Ra + Rb összegéből állandó. A másik meg, mint írtad, valszeg gnd felé ereszt csak. Köszi a válaszokat! rognork
Hali manusok ,segitséget kérnék. Kellene egy olyan kapcsolás ami vezérelne két fetet.Ha az egyik kikapcsol a másik rögtön bekapcsol.Arra gondoltam 556-al kellene mert ugye itt lehetne a frekvenciát és a kitöltést is állitani.Olyasmi kellene mint az inverterben a fet meghajtó /astabil,vagy bistabil/ Tudna valaki segiteni merre induljak?
Hello!
Nem érthető, mit szeretnél, és így nem lehet jó tanácsot adni. Valami egyszerű magyarázat, vagy rajz... - Az is fontos, hogy a két Fet milyen kapcsolásban van, probléma-e, ha összenyitnak. (Ugyan is bekapcsolni mindig gyorsabb, mint kikapcsolni). - Miért kell a kitöltést és a frekit is állítani? Milyen tartományban?... üdv! proli007
Heló szakik! Nos valami ilyesmi kellene,az A B C D teljes hid kapcsolásu. Az I,II kapcs ábrát külön rajzoltam, a III ,IV ugyan az.Tehát a két fet ne nyisson egybe. Rosszul mondtam nem két fet Ez tekercseket kapcsolna és azért hidba mert egyszer -+ ,majd +- -t kapna.Némi elképzelésem van de azért a hozzáértők véleménye érdekelne.Ja a frekvencia ugy 10KHz ig.Üdv.
Hello!
Ha jól látom, ez a feladat, megoldható, egy 4017-es számlánccal ami a 4. ütemnél törlődik. Az órajel lenne a léptetés üteme. A léptető órajel lefutó (vagy fel) éléről egy impulzust előállítva, és azt a kimenetből kikapuzva, (késleltetve a Fet bekapcsolását, egy monostabillal, vagy differenciáló taggal) nem fognak egybenyitni. Tekintve, hogy ez az idő,a fet kapcsolási sebességétől legjobban fog függni, közel állandó értékű lesz. De félek tőle, hogy öt perc múlva, szeretnéd, hogy "visszafelé menjen". Ezért nem értem, hogy miért nem a léptető motoros topikban keresgélsz, mert ott vélhetőleg több megoldást is találsz szerintem erre és a hidak vezérlésére. üdv! proli007
Sziasztok!
Már többen kerestek olyan kapcsolást, ami a Led-et nem villogtatja, hanem folyamatosan fel-le szabályozza a fényerejét. Bár az értelmét nem látom át miért van erre szükség, de találtam a problémára egy igen egyszerű és kézenfekvő megoldást. Tekintve, hogy NE555-el működik, úgy gondoltam itt a helye. A kezdők okulására, kicsit leírom a működését. - Az 555 kondenzátorában olyan "fűrészjel" alakul ki, aminek csúcspontja 2/3 és 1/3 tápfeszültség között van. 12V esetén ez 4V, ill. 8V. - A jel ütemét (töltés kisütési idejét) alapvetően az R14 és a C5 határozza meg. Tekintve, hogy a kondenzátort R14-en keresztül igen kis árammal töltjük, szükséges a Q3 emitterkövető fokozat közbeiktatása. - A Q4 tranzisztor és R16 ellenállás, egy feszültséggel vezérelhető áramgenerátort alkot, amit az R15-ön eső feszültség vezérel. Iled=(UR15-Ube)/R16 (Ube, a Q4 bázis-emitter feszültsége) Így a Led-áram, kb.0..3V feszültségváltozás mellett ez kb. 0..30mA között lesz. - A D3 zéner fogja biztosítani a szükséges feszültségszint eltolást. A feszültség eltolás mértéke, U=Uzéner+(2*Ube) azaz 3.6V+(2*0.6V)=4,8V lesz, ami közel megegyezik, a fűrészjelünk alsó pontjának feszültségével. Más tápfeszültség használata esetén, más zéner feszültséget kell alkalmazni. (A zéner helyett, akár két soros zöld Led*et is alkalmazhatunk a feszültségeltolás céljából, de azokat ne záró, hanem nyitóirányba kell bekötni természetesen) - Az áramgenerátor alkalmazása miatt, a Led-ekkel sorban nem kell előtét ellenállás. Több Led is sorba köthető, feltétele, hogy a Led-ek nyitófeszültségének összege, plusz az R16-on eső feszültség (3V) ne haladja meg a tápfeszültséget. Azaz legyen tartalék feszültség a Q4 működéséhez. Ha pont nem ez volt a célja a kérésnek, akkor sincs semmi veszve, jó kiindulási alapot adhat a továbbgondolásra. üdv! proli007
Jól működik a kapcsolás. Az a kérdésem, hogy az átmenetet hogyan lehet finomabbá tenni? (Lassabban érje el a teljes fényerőt, és lassúbb legyen a kialvás.)
Csökkenteni kell a rezgőkőr frekvenciáját az R14 növelésével...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |