Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Elemes / akkumlátoros páka
Témaindító: nagy_david1, idő: Ápr 7, 2009
Sziasztok!
Az utóbbi időben egyre többszőr lett volna szükségem egy akkumlátoros / elemes pákára mi üzletben kapható de elég borsos ára van, és szerintem otthon is megalkotható szerszámról van szó. Segitségetek szeretném kérni hogy kb-ra hogy valósítható meg egy ilyen páka. Az üzletben kapható -min 7000 forintert- 6 wattos és 3 R6 elemmel működik. Ha parasztésszel gondolkozok akkor 1,3A-t ehet. Na de ezt férretéve a fő problémám amin igazán elgondolkoztam az az hogy hogy lehet megalkotni ide egy fűtőbetétet és egy hegyet. Főleg a fűtőbetét és hegy illesztése és kialakítása a probléma szerintem. Remélem pár rajzot vagy elképzelést tudtok mondani ennek megvalósításához. Kerestem angolul is de nem kaptam erre választ, tervet, rajzot. Az se lenne baj ha akár a hegy egy szeg vagy akármi lenne mert úgyse ezt használná az ember a szerelőasztalán. Előre is köszönöm.
Miért nem jó a gázos páka?Bővebben: Link
Hát ez szép és biztos jó, de nállunk Romániában nem kaptam ilyen jó árban. De azért nyitottam ezzel témát mert erre keresnék előbb egy ötletes megoldást, mivel arányaiba véve egyszerű készülékről van szó, csak a kivitelezés a gond. Szerintem megvalósítható ez a páka otthon is és ha igen nem lehet drága. Amúgy épp ezért nem szándékszok sok pénzt kiadni egy ilyenért mert mint mondtam havonta egyszer ha előlerülne, mondjuk ez az én véleményem. Igy maradok még egy ideig ennél a verziómnál. Köszi azért a tippet mert végső esetbe szóbajöhet egy beszerzése :awink:
Szia!
Jól hangzik, csak az a cekász kicsit gondba ejt, az a baj a rézhegy belsejében elég kicsi az üreg, nemtduom mi fér be. Talán lehet még egy rugós golyóstoll rugója is megteszi, nemtduom. Én fordítva képzeltem el a megközelítést, mármint a hegy kerül belülre s köréje a cekász, mivel a régi nem hőszabályzós pákák is valahogy így működnek, nem üreges hanem tömör heggyel . A cekász amúgy milyen fémből lehet mi aránylag jó, csak huzalellenállásnak való drót felel meg vagy esetleg acél vagy réz is (most nem jut eszembe milyen fémből éeszűlnek a fűtőszálak? Még az is lehet hogy egy hajszárítóbol szedem ki. Köszi amúgy a gyors elképzelésed mert ez már 1 működőképes verzió az eredeti kérdésemre.
Amit láttam gyárit annak grafit hegye volt, a grafit hegy középen el volt vágva, teát két fél hegy egymás mellé illesztve. A táp meg a két félre ment, és a repedésben mivel nagyobb volt az ellenállás hirtelen felforrósodott az egész, majd áram levétele után ki is hűlt.
Akkor most hogy így már felvilágosodtam hogy mi a cekász egész pontosan akkor hogy lehet ilyenhez hozzájutni? És még 1 kérdés az az hogy hogy tudom úgy kialakitani a fűtőspirált hogy az bele is férjen a hegybe és még ne is érjen össze 2 menet, milyen csévére lehetne feltekerni? Kicsit még várok valakinek valami más ilyen frappáns ötlete van-e s ha nincs akkor lehet nekiállok "betonozni". Köszi.
A grafit hegy mennyire bírja a hőt és úgymond a cínt mert erről semmi tapasztalatom mert még ilyenre nem használtam grafitot csak másra (nem rajzolásra gondolok).
Személy szerint nem használtam. Arra volt kitalálva ha leszakad egy drót lehessen visszaforrasztani. Elméletileg az ón nem marad meg a hegyen, szóval kicsit nehézkes lehet forrasztani vele. :nemtudom: Kell egy próbát tenni. Pl kemény ceruza szétszedve, a hegyek egyik oldala lecsiszólva és összeszorítva a kettő.
S akkor mire tekerjem fel? Mert a cséve se lehet fémből vagy olvadékony anyagból. És a hegy belső falához ugyé nem szabad hozzá érjen mert az is fém, szóval nem jó ha beleszorúl, s ezert kell a beton hogy a megmaradt üreget kitöltse? kb-ra kérdem.
Üdv!
Van nekem is ilyen pákám, ősrégi darab, de teszi a dolgát. Ez nem olyan, mint egy tű-páka, hanem mint egy pillanatforrasztó. 3 db 3000 mA-es NiCd akksi van benne, egy erős kapcsoló, és ezek vannak kivezetve a házból kb. 5x5 mm keresztmetsztű acél 'lemezzel'. Ennek a vége ki van fúrva, és oda lehet tenni max 1 mm átmérőjű hegyet sima rézdrótból. A cekászos megoldást nem tartom kimondottan jónak, a hosszas felfűtési idő miatt.
Rengeteg 12 ill. 24 voltos páka van forgalomban. Szerintem teljesen mindegy, hogy egyen, vagy váltó áramot kapnak, a lényeg, hogy egy bizonyos hőmérséklet felett lekapcsoljon az elektronika. Ajánlom Neked ezt a kapcsolást. TRIAC helyett használj FET-et, és ezesetben optikai leválasztás sem szükséges.
Az egész szerkezet megvan kb. 500 Ft-ból (+ 2000 Ft körül van egy ilyen páka). Ráadásul egy külső dobozban elhelyezett 2 db 12V-os zselés aksival jóval tovább forrasztgathatsz, mint 3 db ceruza elemmel.
Szia!
12V 30W páka gépkocsi akkumulátorról üzemeltethető 1000 Ft alatt! (GOOGLE) Ehhez már csak egy akku kell pl.: zselés 12V 1,2Ah kb. 4cm x 5cm x 9cm 2400 Ft vagy 12V 7Ah 6cm x 9cm x 15cm 7000 Ft vagy esetleg a kocsi akkuja!
Én is abban gondolkodtam, hogy egy pisztolypáka transzformátorának helyére baby méretű (jó nagy árammal terhelhető NiCd) akkukat be lehetne tenni. A pákahegy lehetne megfelelő vastagságú rézhuzal, ugyanúgy, mint az eredetiben.
Jó izmos kapcsoló kell hozzá, mert elegendő teljesítmény esetén elég nagy áramok vannak. Aztán nem csináltam meg, mert ahhoz képest, hogy ritkán használnám, elég drága lenne. A ritka használat miatt folyton lemerült állapotban lenne (ismerve magamat), attól meg az akkuk is tönkremennének egy idő után.
Szia!
Weller TCP páka,+ 2db 12V-os kisméretű zselés akku sorbakötve. De elvileg 1db 12V-os is felfűti,csak kicsit lassabban. Üdv! Luki
Elég szépen meg lehetne oldani.
Nem tudom mekkora áram leadására képesek ezek a NiCd akkumlátorok. A pillanatpáka hegyében százasával szaladgálnak az amperek, nem tudom, hogy ezt hogyan tolerálnák. Másrészt a pillanatpákák fűtőfeszültsége csupán néhány tized volt, a NiCd akksik, pedig min. 1,2 voltosak.
Lehetne valahogy azt is méretezni.
Akkor utánanéztem, bizonyos akkuknak 2C-s kisülési görbét is megadnak, vélhetően használhatók huzamosabban úgy is. NiCd baby méretben 3 Ah kapacitású, NiMh baby méretben 4,5 Ah kapacitásúak vannak. Most megmértem, egy 75W-os pisztolypáka üresjárásban 0,35V-ot ad, 60 mm hosszú, 1,5 mm átmérőjű rézhuzallal terhelve 0,25V-ra esik le. Az áram kb. 400 A-re jön ki, ezzel olyan 100W körüli a páka. Az biztos, hogy az akkukat párhuzamosan kellene kötni, és még úgy is négyszer akkora lenne a feszültsége terhelve is, mint egy pisztolypákának. Megfelelő akkukat választva 3-4C-vel túlterhelve szerintem lehetne próbálkozni. Nyilván kisebb teljesítményt kellene megcélozni, és lehet, hogy sima (persze vékonyabb) huzallal is meg lehetne oldani. Aztán lehet, hogy a végén a nagy feszültség és kis áram miatt a fűtőszálas megoldást kellene választani...
1-2 tulajdonságára nem jól emlékeztem: 2.4V-ról megy, 1.2Ah NiCd aksik vannak benne. Csináltam róla pár képet.
Ahogy nézem, nem sokat agyaltak a fejlesztői. A meleg nagyobb része szerintem az akkuban képződik, jószerivel a pákaheggyel rövidrezárják az akkukat.
Néztem, hogy egy 3 Ah-s baby akku belső ellenállása 10 milliOhm, az a pákahegy meg kb. 1 milliOhm lehet. Az 1,5 mm átmérőjű, 60 mm hosszú rézhuzal 0,6 milliOhm.
A 0.6 milliOhm-ot szobahőmérsékletű dróton mérted? Jó lenne tudni, mennyi az elenállása 300-400 fok környékén. Esetleg lehetne hozzá csinálni egy step-down konvertert, vagy csak simán PWM-el meghajtani, úgy, hogy a kitöltési tényező egyenesen arányos lenne a hőmérséklettel. Vagy akár inverterrel
Először is köszönök minden hozzászólást. Az a megoldás tetszik hogy cinezőpisztoly elven működik egy rézdróttal gyakorlatilag rövidre zárva mint "pako" gyárian latom. Köbzolinak az ötlete is hogy így elmondta tényleng miylen egyszerű szobajöhet, viszont valaki írta hogy a felfűtéssel sok áram elpocsékolódna, de egy próbát megér, az én eredeti elképzelésemet végkép kizárom mostmár mert rájöttem sok hő elveszne s nem a hegy fűtésére szolgálna. A zselés aksik meg végképp kizárva mert nagy az egész és nem sokat akarom használni és épp az a lényeg hogy "zsebben" kb 30 gyorsforrasztást kibirjon. Zselés aksikkal biztos sokáig lehetne cínezni mert ott aztán tényleng van amper, de nem arra akarom használni hogy kiülök a mezőre s 2 órát cínezek hanem pl gyors 2-3 szál felcínezésére. Köszönöm mindenki segítségét. Egyelőre pako gyári pákájának leutánzása és köbzoli megoldása a nyerő nállam, úgy hogy nekiállok azonban kísérletezni egy megfellő vastagságú rézdrótheggyel illetve megfelelő cekásszal adott áramerősség melett mi kitelik 3 ceruzaaksiból. Köszönök mégegyszer mindent
Aztán a legvégén megrendeled a legolcsóbb gázos pákát, aminek az "akksijait" nem kell 3-4 forrasztás után újratöltögetni.
Háát.. a step-down konverter még 100 A kimenőáramra is szép kihívás, de 3-400 A-re? Főleg 2-4 V bemenőfeszültségről 0,3V kimenőfeszültségre! A diódák az áramot még tudhatnák, de az az iszonyat nagy nyitófeszültségük (0,2-0,3V) rengeteg veszteséget okozna. A tekercseknek is jó vastagoknak kellene lennie, a FET-ek csatornaellenállása sem lenne szerintem elég kicsi.
A 0,6 milliOhmot nem mértem, hanem számoltam, szobahőmérsékletre. 300°C-on számításaim szerint kb. 0,77 milliOhm lenne (a réz fajlagos ellenállásának hőfoktényezőjére 0.00433 /°C-t találtam). Valószínűleg ugyanott vagyunk a veszteségekben, ha "rövidrezárjuk" az akkukat. Csak sokkal olcsóbb.
Egy lehetséges megoldás lenne még az indukciós hevítés. A hatásfok szerintem azzal lenne a legjobb. Csak nem tudom, ilyen kis fesz elég lehet-e hozzá. Holnap összedobok egy "prototájp"-ot
Egy régi elektronikával kapcsolatos folyóiratban olvastam egy cikket egy házilag könnyen elkészíthető forrasztópákáról. A lényege egy megfelelő vastagságú réz drót, amelyre rá van húzva egy golyós toll rúgója. A rúgóban folyik az áram, és melegíti a réz drótot. A rézdrótot nem kell a rúgótól külön elektromosan elszigetelni, hiszen az első felfűtéskor kialakuló oxid réteg megfelelően szigetel. Nem tudom működne-e néhány ceruza akkuról, de egy próbát szerintem megér.
Na kipróbáltam pár dolgot. 1 közülük bejött eléggé. Egy csavarra szigetelés nélkül feltekertem hajszárítóból kivett fűtőszálat és kb 10 cm-t szigetelés nélkül mert nem hittem, de igaza volt varttina-nak abban hogy az oxid első inditáskor tényleng tökéletes szigetelő réteget képez. Ez a feltekeréses ötlet annyiban tetszett jobban mint a köbzoli hegybe való cekász ültetéses verziója hogy nincs jelenleg ilyen típusú hegyem csak az asztali forrasztó állomásban mit nem áldozok fel erre. És nem is néz ki úgy hogy egyhamar hozzájutnék ilyenhez. Na a kérdésem az lenne hogy mire érdemes feltekerni pl egy ilyen fűtőhuzalt? Én egy facsavarra tekertem fel pillanatnyilag mert az volt kéznél, s már van egy vezető menete is a fűtőszálnak, de nemhiszem hogy ez a legjobb hővezető. Szerintetek mi a legjobb erre a célra, pl: egy szeg, egy normál aprómenetes csavar vagy egy facsavar? A hegyét egyértelműen hegyesre küszürülném az egésznek... továbbá kb 4,5 voltnál 2 A-t evett, volt hogy ízzásig hevült de elég sok hő elveszett kifele is mivel a csavar belül volt s kivülre még nem raktam semmilyen szigetelést (a csavar csak 150 fokig melegedett fel, de a szál vagy 400 fokos volt szóval mint látjátok "nagyon sok a szoba melegítésére szolgált"). Köbzoli cementes ötletét is észbetartva, szerintetek ha ezt a csavart fűtőszálastól egy fémcsőbe tenném úgy hogy a hegye kilógjon és feltölteném a hézagot cementel már sokkal jobb lenne a hatásfoka? Mondjuk köbzolinál a cement a hővezetés szerepét töltötte be míg nálam épp a szigetelést kéne szoval eléggé kizárja egymást a két dolog. Vagy valami más anyag kéne mert a lehető legkevesebb hő kéne kifele és lehető leg több hő kéne a csavaron maradjon. Amúgy lehet nagyon hülye kérdés, de cement nagyon nincs kéznél, gipsz megtenné? Köszi...
A pákahegyed réz legyen!
(Vashegyű pákával elég nehéz forrasztani, nem igazán nedvesíti az ón, a hajad eldobod, mire megforrasztasz vele valamit.)
Jajj, hát tényleng csak most esett le a hegyes verzió :bummafejbe: Már értem, nekem végig a gyári üreges hegy járt az eszemben mert az is pont ilyen hogy belülről fűti ki a fűtőszál. Értek mindent. Köszi a türelmed. Még nemtudom hól szerzek be ilyent de legalább mostmár értek mindent, s azt is hogy nem ég el így a cekász ha cementbe van ágyazva. Amúgy kendre256, réz és acélhegyü pákával is már dolgoztam. A rezet csak a gyorforrasztó 1,5-öst szeretem, nagyon hamar kopott a rézhegyü pákám és sokat kellett hegyezni, úgy hogy nekem a pákámban acélhegy van me jobban bejött, mondjuk az igaz hogy pl egy szeg nem épp acél s rozsdázik is. A rézbevonatu fényes facsavarok amúgy belül milyen anyagból vannak? És a hagyományos anyás csavarok?... Az a lényeg hogy mostmár van 2 verzió mi tesztelésre vár. Ha kapok mindent mi kell akkor mindkettőt kipróbálom.
A gyári "vas" hegyek vége be van vonva nikkellel, ezért fogja meg az ón.
Az akkumlátorok nem bírnák ezt a terhelést, de egy ilyennek meg sem kottyan az a pár száz amper. Igaz nem tárol annyi energiát, mint egy ceruzaaksi, de sokkal hatékonyabban adja le. Viszont ha lenne akksi is a készülékben, két forrasztás között tudná tölteni a kondenzátort. Egyetlen hátránya, hogy elég borsos áron adják az ilyesmit, és szinte lehetetlen beszerezni.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |