Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Levegő áramlás szabályozása
Lapozás: OK   1 / 1
(#) pakibec hozzászólása Okt 8, 2006 /
 
Sziasztok!

Adott egy tartály, amiben magasnyomású süritett levegő van. Szeretném szabályozni a kiáramló levegő sebességét.

Gondolom a kiáramlási keresztmetszet állításával lenne a legegyszerűbb (Hagen-P. törvény alapján), a kérdésem az lenne, hogy milyen eszközzel tudom ezt megoldani? Létezik feszültség vezérelt szelep, vagy ilyesmi?

Előre is köszönöm.
Üdv
(#) árpix válasza pakibec hozzászólására (») Okt 8, 2006 / 4
 
Szia !

Úgy tudom erre a célra szervószelepek vannak ,de az nagyon drága. Amúgy hány bár a nyomás és házi felhasználásra kell vagy ipari ?
(#) Báddzsó válasza pakibec hozzászólására (») Okt 8, 2006 /
 
kis motorral forgatnád a rajta lévő csapot??
(#) Gatery válasza pakibec hozzászólására (») Okt 8, 2006 /
 
Szia!

Én a helyedben lpétetőmotoros megoldással próbálkoznék!

(Ugye a csap tengelyét forgatnád)

Ha nem használsz pozíciószenzort akkor egyszerűen felülméretezed a motorod erejét és számolod hányat "pöccentettél" rajta. Ha viszont nem használsz akkor ha a csap 270 fokon belül mozog akkor egy sima trimmer is megteszi, ha nem akkor olyan trimmert használj ami körbefordulhat.

Szóval szerintem egy sima csap és "servo" stepper motor a megoldás. Ha kell kb leírom, hogy milyen ic-k re lessz hozzá szükséged...persze meglehet csinálni analóg módon is de én ajánlom a PIC-et....


Egy kalappal!
(#) pakibec válasza Báddzsó hozzászólására (») Okt 8, 2006 /
 
Sziasztok!

Köszönöm a tippeket! Nagyon jók!

Szeretnék egy olyan modell "repülőt" építeni, aminek a meghajtása sok tekintetben a légpárnás ill. a heli előnyös tulajdonságait ötvözi. Már építettem néhány hagyományos repülőmodellt, és a helikoptert is elvezetgetem, de most szeretnék valami újat.

A dolog lényege, hogy egy belső tartályban kompresszorral nyomáskülönbséget hozok létre, majd a hajótest alján elhelyezett szelepeken átengedve emelkedne a levegőbe a gép. 3+1 szeleppel már vezethető lenne, a plusz szelep a tengely körüli forgásban játszana szerepet.

Még nem számoltam utána megkora nyomás kellene, meg hogy egyáltalán megvalósítható-e. Akár a CO2 patron is szóbajöhet, bár elég nehéz. Össztömegnek 1 kg körül gondoltam. A vezérlést pedig a modellrádiómon lévő mixekkel csinálnám meg. Ha nem stabil eseleg gyroscop is beépíthető.

Szóval szervó mozgat egy szelepkart, ez nagyon jól hangzik, már csak szelepeket kell találnom

Köszönöm a tippeket még 1x.

Üdv
(#) Feri válasza pakibec hozzászólására (») Okt 8, 2006 /
 
A legegyszerübb megoldás egy résszabályzó kialakítása.
Ezt egy hosszirányú rés mozog egy dugattyúban , ennek a mozgásnak a vezérlése lehet motoros ,vagy áramtekercses.
(#) Stanford válasza pakibec hozzászólására (») Okt 11, 2006 /
 
Szia!

Arra esetleg nem gondoltál, hogy impulzus módba működtesd a szelepedet? Mindjárt megmagyarázom, hogy mire gondoltam.

Adott egy sima be-ki kapcsolható kapcsoló, amit megfelelő hosszú ideig nyitva tartva elérhető a kívánt toló erő. (ha a géped elindult fölfelé, utánna már úgy is emelkedik, amíg meg nem áll, és el nem kezd zuhanni.)

Egyébként, ha szeretnéd a gyakorlatban is látni, hogy mire gondoltam, próbáld ki a Reflexive által terjesztett Space Taxi nevű játékot. Ott egy az egyben ilyen impulzus üzemű eszközt kell vezetni.

Üdv
(#) pakibec válasza Stanford hozzászólására (») Okt 11, 2006 /
 
Tényleg jó ötlet az impulzusüzem, de itt is az a kérdés h milyen elektronikusan vezérlelhető szeleppel oldjam meg, és hol lehet azt kapni.

Üdv
(#) Stanford válasza pakibec hozzászólására (») Okt 11, 2006 /
 
Mekkora nyomású szelepeket akarsz üzemeltetni?
(#) pakibec válasza Stanford hozzászólására (») Okt 11, 2006 /
 
Hát ezt még nem tudom pontosan. Attól függ milyen cuccokat sikerül beszerezni.

Tervezett adatok:
Repülőgép tömeg 1-1.5 kg
3 szelep folyamatosan működne repülés közben (impulzus üzemben), egy csak korrekcióhoz kellene
Repülési idő kb. 10 perc

A pontos számításokon még dolgozom.
(#) Stanford válasza pakibec hozzászólására (») Okt 12, 2006 /
 
Szia, még néhány kérdés.

Én mágnes szelepekre gondoltam, sima kétutasra (nyit-zár).
Mekkora feszültségről akarod üzemeltetni a "repülődet"?

És egy másik ötlet. Tényleg szükség van mind a három kivezetésen valamilyen szabályozásra, vagy nem-e mehetne egyszerre a három (tehát valahogy úgy gondolnám, hogy van egy főág, abból 3 mellékág, és ha minden vezeték hosszúság, keresztmetszet, stb megyegyezik, akkor a kiáramlás egyenletes.)

Ha ezeket megírod, akár konkrét számot, céget, meg címet is tudok majd mondani, ahonnan megrendelheted a szelepeket (na meg persze árat). Egyébként nem írnád le, hogy a konstrukcióját hogyan képzelted el? Engem is elkezdett érdekelni a dolog...

Hali
(#) pakibec válasza Stanford hozzászólására (») Okt 12, 2006 /
 
Szia!

A meghajtó rendszerben a poén, hogy a gép alakja egy bizonyos sebességig szinte akármilyen lehet ("ufo", vagy bármilyen scifi hajó, akár egy autó vagy fűnyíró ). Lényeg, hogy a súlypont egy egyenlő oldalú háromszög közepében legyen, meg a csúcsoknál a fúvókák. Az elészítés innentől kezdve egyszerű, pl. depronból, vagy balzából.

Sajnos a vezérlés lényege, hogy a 3 szelepnek egymástól függetlenül is működnie kell. Közös működés esetén fel tud szállni ugyan, de hogy vezérled?

Feszültségnek az 5V lenne az ideális, persze magasabb is megoldható.
Mágnesszelep jónak hangzik, csak birja a folyamatos ki-be kapcsolgatást. Ennek megoldásához és pwm-szerű szabályozórendszert képzelek el. A vevőből érkező jelek alapján csatornánként nyújtja/csökkenti a pulzusok hosszát. A gázra mindhárom szelepnek több levegőt kell kiengednie, ezt a rádióadión össze lehet mixelni.

A boltcímeket előre is köszönöm. Szuper lenne, ha müködne a dolog!

Üdv
(#) Stanford válasza pakibec hozzászólására (») Okt 13, 2006 /
 
Szia!

Nos én is gondolkodtam egy kicsit a mechanikáján, plussz voltam egy boltban szelepek ügyében.

A szelepekről először...
A jó hír az, hogy csak egy boltban voltam
A rossz hírek viszont:
-Sajna minimálisan csak 12 V-os mágnesszelepet árultak (kb 400mA áramfelvétellel)
-Ehhez még hozzá kell venni a szelep házát, és így már viszonylag nagy méretű vacak az egész (olya 5cm*5cm*5cm)
-Mivel ezeket a szelepeket valamilyen fémből csináljá, elég nehezek. (30 dkg körül 1db)
-Na és a legfontosabb, az ára... mennyit is gondoltál erre a projectre? Mert egy ilyen 12 v DC szelep 10-20 ezer körül van (legalábbis ebben a boltban, de még mindenképp utánna járok máshol is)


Ami a mechanikáját illeti, tehát te úgy gondoltad, hogy a háromszögpontjain "döntögetve" a gépet manővereznél vele?
De akkor mi van, ha véletlenül túlbillen? Akkor hogy hozod vissza?
Nem írod le egy kicsit pontosabban, hogy hogyan gondoltad az irányítást?

A szelepeknek meg persze van egy másik hátránya is, nem biztos, hogy lehet őket több száz Hz-el kapcsolgatni. Amikor én ajánlottam ezt a vezérlést, akkor úgy gondoltam, hogy minden szelepet (vagy csoportot az egyensúly miatt) te magad kézzel (jobban mondva távirányítóval) kapcsolod be és ki annak a függvényében, hogy milyen irányú vezérlésre van szükséged. E szerint az elgondolás szerint kellene 3 fúvóka alulra az emeléshez, (természetesen egyszerre üzemeltetve) kettő hátra tettszőlegesen kapcsolgatva az előre menethez, és a fordulásokhoz. Így ez jó esetben csak ( 3db szelep lenne....)

Még majd ezért körbe nézek több boltban is.

Hali
(#) Stanford válasza pakibec hozzászólására (») Okt 13, 2006 /
 
Újabb fejlemények!

Most beszéltem egy másik bolttal, és az ottani eladó azt mondta, hogy létezik műanyag szelep is, és ami fontosabb ezek már megfizethetőbb áron. Majd pontosabbat hétfőn tudok mondani, he személyesen is megnéztem. Az elektromágnesekből viszont csak a 12V/4W-os a legkisebb.... sajna
(#) pakibec válasza Stanford hozzászólására (») Okt 13, 2006 /
 
Elöszöris köszönöm az utánajárást!

Tehát:
A vezérlést jól érted, 3 csúcsba 3 szelep, hátomszög egyik csúcsa előre néz. A szelepek merőlegesek a jármű aljára.
Elemelkedés: mindhárom szelep egyszerre azonos erővel fúj. Lebegéskor össztlóerő egyenlő a tömeg*g-vel. Forgatónyomték=0. Fontos a jó súlypont. DE: az 100%, hogy ha itt nincs szabályozás valamerre el fog billenni, mert súlyelosztás sosem tökéletes, mindíg lehet szél és párnahatás is van földközelben. Ezért ha a szelepeket külön nem tudod szabályozni vezethetetlen lesz a gép.
Előre repülés: két hársó szelep tolóerő nő, első marad konstans. Ekkor a szerkezet előredől. A szelepek szöge megváltozik, megindul az egész előre és lefelé. Lassítás és hátramenet az ellenkezője.
Oldal: Valószinűleg elég az ellenoldali szelep tolóerejét fokozni, de szerintem előre is meg fog indulni, amit kompenzálni kell.
Be lehet hátra rakni két szelepet, de ez direktbe gyorsítja a repcsit és nagy sebességnél már az aerodinamikával is számolni kell, szerintem ez csak kiegészítés lehet.

Persze lehet variálni a fúvóka irányokkal is, de ez plussz szervókat jelent, ami nőveli az árat és a tömeget.

Hát elszomorítóak ezek a fúvóka adatok.
-Nagy, nehéz, drága ,lassú

Lehet, hogy mégis manuális szelep+ szervó lesz a megoldás.

Túl fordulás: Ha a gép eléri a 90 fokot, már magasság nélkül nem menthető meg. Ha van elég magasság, akkor visszahozható. Szerintem ez még nem veszélyezteti a vezérelhetőséget.

Üdv
(#) Stanford válasza pakibec hozzászólására (») Okt 15, 2006 /
 
Szia!

Még nincsenek meg a szelep paraméterei, de addig is esetleg gondolat ébresztőnek felvetnék más irányban néhány kérdést.

Hogyan gondoltad például figyelni az "üzemanyag (sűrített levegő) szintjét?" Mert ugye, ha elég nagy magasságban fogy el, akkor annak komoly következményei lehetnek a szerkezet menet paramétereire (összetörik).

Egy másik kérdés, mit használnál üzemanyag tartálynak?

Szerintem jó volna egy nyomásmérőt tenni valahová, de valami egyszerű darabot, mert emiket lehet kapni, készen azoknak az ára megint horribilis... (legalábbis ahol eddig nyomás érzékelőket láttam, és a köré még akkor valami elektronikát is kéne építeni).

palacknak meg arra gondoltam, hogy miért ne használhatnánk széndioxidos patronokat?

Mi a véleményed (etek)?
(#) pakibec válasza Stanford hozzászólására (») Okt 16, 2006 /
 
Igen, a CO2 patron nekem is eszembe jutott. Csak viszonylag nehéz és kevés gáz van benne.

Hát a gáztartály elég kritikus. Gondolom nyomástól függ, hogy muszáj-e fémből. Jobb lenne műanyagból. Nyomásmérő pedig egy szenzor + ADC. Ha a nyomás elér egy kritius szintet, mondjuk hang vagy fényjelzést ad a repülő.

Először a szelepekre kéne valami jó megoldást találni, utána az össztömeget meghatározni.

Üdv
(#) Stanford válasza pakibec hozzászólására (») Okt 16, 2006 /
 
Szia!

Jártam abban a boltban, amit említettem, és az eredmény a következő:

- Mágnesszelep tápfesz: minimum 12V/3W akár AC akár DC
-össztömeg(szeleppel, mágnessel meg csatlakozóval):12 dkg
-10 bar-ig kapcsol, alap esetben zárt, M5-ös kivezetéssel.
-Az ára még mindig húzós egy kicsit:7000+Áfa, de lehet, hogy máshol olcsóbban megszámítják, mint Debrecenben.
Ez a lehető legkisebb szelep, amit a piacon kapni lehet.

A gyártó a Hafner, a típusszáma MH311012.

Ami az érzékelőt illeti: Nem lehetne esetleg egy kondenzátor mikrofont használni nyomás szondának? Elvégre az változtataja a kapacitását a nyomás hatására? Mit gondoltok?

További szép napot.
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem