Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Van nekem egy kéttekercses aszinkron kalickás mocim. 70W-ot fogyaszt üresjáratban és 170-et!!! autó fűtésventillátor mókuskerékkel szabadon. Ha ezt beépíteném még többet enne. Napkollektorba szeretnék egy alacsonyfogyasztású (30 - max. 70W terhelve) motort. Arra gondoltam, hogy ezt átalakíthatnám neomágnesekkel és BLDC vezérléssel hatékony DC mocivá. Ehhez szeretném a szakik segítségét kérni Igazából egy vezérlő kéne ami azért 10A-t is tudjon 12V-on. Ha programozhatónak kell lennie akkor esetleg egy hőszenzor is mehetne bele ami a kollektorban levő hőmérséklet függvényében változtatja a frodulatszámot. Illetve azt sem tudom, hogy a forgórészre milyen elrendezésben és mekkora mágnesek kellenek. Kell-e tekercselni rajta, vagy érdemes-e ha nagyobb hatásfokot akarok elérni? A motorról majd teszek fel képet, de azt hiszem sima mosógépszivattyút hajtott.
Az 555 a 3-as lábról nem jó PWM-re, N csatornás FET-nél, mert az 555 3-as kimenete a plusz-ról (CMOS "1"-es szint) indul, és így fordítva, és nem lineárisan szabályoz az IC, 20%-90%-os tartományban használható csak... Egyszóval nem tudod letekerni annyira, hogy ne mozogjon!
Itt visszább Szabi83 már belinkelte az enyémet: 555 PWM Ecopityutól Ennek az elejét megépíted, akár a komplementer meghajtótranzisztorpár nélkül is, elhajt 1-2 FET-et!
Sziasztok!
Köszönöm a hozzászólásokat! Úgy látom volt létjogosultsága az alap kérdésemnek, mert még most sem született megegyezés köztetek a legmegfelelőbb rajzról EcoPityu: Hogy nem kapcsolja le a motort az igazából nem baj, csak a fordulatszámát szertném vissza venni... Átrajzoltam a tiédet, igy gondoltad? Üdv Csaba Idézet: „Nem akarlak befolyásolni! De egy TO 220-as tokozású MOSFET-nek az 1/2 mm2-es lábán , te sem gondolod komolyan, hogy 75A át tudna folyni? Ugye?” Miért ne? A réz fajlagos ellenállása 16,78nΩm. A lábat most mértem meg, 0,5*0,8mm-es. 1cm ilyen láb ellenállása 16,78nΩm*1cm/0,5mm/0,8mm=420uΩ. Ezen 75A áram mellett keletkezik 75A*75A*420uΩ=2,36W veszteség. A tokon ezen áram mellett 75A*75A*5,3mΩ=30W veszteség fejlődik. Az a 2W szinte semmi ilyen helyen, a forrasztott csatlakozás és a tok felé simán el tud menni (az egy másik dolog, hogy mennyire melegszik fel ettől a környezete, de ha a 30W nem gond, akkor már nem ez a +2W lesz a gond. Idézet: „( a 30A-es lassúkioldású autóhifis üvegcsöves biztosítékban vastagabb a szál, mint az a láb a legszélesebb helyen...)” A biztosítékokban nem rézből (legalábbis nem tiszta rézből) van a szál, hanem alacsony olvadáspontú ötvözetből! Idézet: „Bár az emberünknek közel ekkora áramra sincs szüksége, de én , azért inkább több FET-et tennék, ilyen tokozással, 20A-enként 1-et.” A fentiek alapján feleslegesen... Idézet: „Én az IRFP 250-jeimen max 15A-t engedtem át folyamatosban, és az TO247-es tokozású, ráadásul a lába tövében majd 3mm széles a kivezetés. /ja, és csak 230Ft/” Az IRFP250-en én sem engednék át sokkal többet, mert a csatornaellenállása 15-szöröse az IRF1405-nek, és 15A-nál már így is 19W veszteség van rajta, amit el is kell szállítani. Az IRF1405-ön ehhez a veszteséghez majdnem 60A-re van szükség
Hali!
Akkor most melyiket csináljam meg? Üdv Devilio
Szerintem nincs itt olyan túl nagy választék. Ami biztos, hogy felesleges több mosfetet párhuzamosan kapcsolni, elég egyetlen IRF1405 a feladathoz. A vezérlés része az más kérdés, oda nem tudom, hogy melyik lenne jó, én eddig mosfetet nemis próbáltam meghajtani 555-el. A schottkynak pl. MBR2060 vagy ettől erősebb lenne jó, és a legegyszerűbben beszerezhető. A 20 jelenti az áramot amperben összesen, míg a 60 jelenti a feszültséget. Ez kettős dióda a két szélső lábát össze kell kötni, és az lesz az anód, a középső láb vagy a hűtőzászló meg lesz a katód.
-------- Juteszembe, schottkyból is létezik pl. MBR60100CT, ami 60A-t ereszt át azon a vékony lábon. Azért ha már több gyártó azt állítja, hogy lehet, akkor azért csak lehet nekik hinni, nem?
Hali!
Ok, akkor összerakok egyet, aztán meglátjuk mit mutat! Köszönöm MINDENKINEK a segítséget, és majd jelentkezem! Üdv Devilio
Igen!
De az az 1kohm-os ellenállás azért kell oda a plusszra a 7-es lábról! /merthogy az a munkaellenállása a discharge tranyónak!/
Én mindent elhiszek neked, ha tapasztalatból beszélsz, és nem elméletre, és adatlapokra alapozol!
Sajnos nekem nagyon sok IRFZ44-46, BUZ-100, IRF540-640, és persze IRFP250 csattant , robbant szét, lángolt, füstölt el a szemem előtt, és azóta nem bízok a datasheet-ekben! Amiben bízok, azok a brutális , egyértelmű tények, az, amikor egy 100A-es tirisztorból 8mm2-es sodrony jön ki, és 16-os csavar fogja a hűtőtönkre...
Sziasztok azt szeretném kérdezni, hogy van egy fetem IRF1405 pwm-hez kell majd és az adatlapja szerint 10V-on 116A-t tud.
Hogyan kell értelmezni ezeket az adatokat? Sima kis normál tokozású FET vékony lábakkal, azt hiszem ha 116 A-t kapna elfröccsenne az egész vagy porrá égne egy ezred másodperc alatt úgy, hogy még nyoma sem maradna! Ha megnézek egy autóba való biztosítékot a 25A-esnek vastagabb a szála mint a fetnek a bármelyik lába, akkor hogyan tudna 116A-t? ez akkora áram amit legtöbbünk még nem is látott. És ha 10V-on tudja az 1160Wattot jelent -ez hihetetlen vagy inkább nevetséges. Hogyan kell ezeket az adatlapokat értelmezni? -mert ahogy az IRF Feteket néztem mindegyik tudott legalább 40A-t. ez képtelenség a felépítéséből adódóan nem? Mit szóltok ehhez? Ui: bocs, hogy ide is betettem a kérdést de fontos volna számomra egy elfogadható és érthető válasz amit még nem sikerült "beszereznem"
Épp előtted elemeztük ki ezt a kérdést, olvass vissza!
Rendben köszi visszaolvastam, viszont két fontos kérdésem lenne még...
Mi az a lendítő dióda a motorral párhuzamosan? Miért kell oda, vagy elhagyható? Nekem kb 100A re kellene ilyen schottky dióda létezik ilyen? vagy ha többet köt össze az ember belőle akkor megoldható úgy? Illetve, több rajzon láttam itt (pwm 555 kapcsolásban a fet-nél), hogy a gate lábon is van ellenállás(100 Ohm) meg a source lábon is (0.1 Ohm 5W) de az eredeti 555 pwm rajzon ezek nincsenek rajta ahogyan a lendítő dióda sem de az itteni rajzokon mindenhol van lendítő dióda és az ellenállás is -vagy csak az egyik van vagy mindkettő-Akkor most kellenk rá vagy nem? Ezeket szeretném tisztázni.
A lendítő dióda viszi a motor áramát, amikor a fet kikapcsol. Nélküle a motor induktivitása miatt feszültségtüske jelenne meg a mosfeten, átütné a mosfetet és tönkretenné azt. Motornál kell a dióda, izzónál nem kell.
Létezik 60A-es schottky dióda, talán az elég lenne neked, mivel nem folyamatosan kell az áramot vezetnie, hanem csak amikor a mosfet ki van kapcsolva. De ekkora áramra már lehetne ellenütemben vezérelt mosfetet is használni dióda helyett. Diódákat nem szerencsés párhuzamosan kapcsolni, olyankor valamilyen módon az áramok kiegyenlítését is meg kell oldani. A gate-en a 100 ohm a be és kikapcsoláskor fellépő rezonancia megakadályozására illetve elnyelésére van. A kapcsolási frekvenciától függ, de én kisebb ellenállást tennék, úgy 10-22 ohmot. A source lábon levő 0,1 ohmot a mosfetek párhuzamos kapcsolásánál használta valaki, de oda sem igazán kell. A mosfet nem bipoláris struktúra, a mosfet csatornaellenállása emelkedik a hőmérséklet emelkedésével, így a párhuzamosan kapcsolt mosfetek közül a hidegebb vesz nagyobb áramot magára, tehát sajátmaguk kiegyenlítik a terhelésüket. Ha egy mosfet van, azon eleve nincs mit kiegyenlíteni, tehát oda biztosan nem kell a source ellenállás. A 100A-hez én már nem 555-öt használnék, hanem valami rendes PWM vezérlőt. SG3525, TL494, UCC3808, IR21531, hogy csak néhányat említsek. A feladattól függően ezek közül választanék így hirtelen.
Szia Potyo, köszönöm a válaszod, most már világos a dolog.
500 Hz-et szeretnék használni ehhez akkor 10 vagy 100 Ohmot javasolsz? (a frekit a mellékelt kapcsolásban az 555 6-os lábán lévő kondi állítja?) Belinkeltétek Eco Pityu kapcsolását ahol 12 fet van, 555 ről megy 4 db tranzisztor hajtja meg a gate lábakat, de ott van még egy zdp12 zéner dióda a 100 Ohm után a gate és source láb között -ez még nem világos, hogy miért van ott és kell-e. Ő lendítő diódának két nagy graetz hidat használt ez is érdekes megoldás -muszály schottky-t használni? Köszönöm a szakszerű válaszaidat. (IRF1405-öt használok a motorom 24V kb 1000W)
500Hz-re jó a 100 ohm is, de a kisebb az nem baj, gyorsítja az átkapcsolást, így csökkenti a veszteséget. De 500Hz-en a statikus veszteség lesz úgyis a döntő, nem a kapcsolási veszteség.
A zener a fet gate-jén a feszültségtüskét vágja le, nehogy átüssön a gate átmenete. Ez jó, ha van. A schottky azért jó, mert kisebb a nyitófeszültsége, így kisebb a melegedés rajta, illetve valamivel gyorsabb a működése is. 1000W 24V-on az alig 42A, erre elég lesz egy MBR60100CT schottky is diódának. IRF1405 esetén meg véletlenül sem kell annyi mosfet, az IRFP250 jóval gyengébb példány (nem értem, hogy Eco Pityu miért azt használ). Egyetlen mosfetnek is el kell tudnia vinni a motor üzemi áramát. Az lehet vele a gond, hogy induláskor a motor felránthat akár 150A-t is, amit már nem szeretne az IRF1405 sem, de ez ellen inkább lágyindítással kell védekezni - lassan növelni a PWM kitöltési tényezőjét a szükséges értékig, nem egyből ráadva. A lágyindítás miatt is jobb lenne valami rendes PWM vezérlő, azokon van lágyindításra lehetőség (bár azthiszem az 555 belső feszültségosztóját is el lehet húzni induláskor, akkor végülis az is jó lehet).
Köszönöm az értékes infókat és a gyors választ.
...nekilátok megépíteni. minden jót
Sziasztok! En egy H4 tipusu 4 karu parhuzamos robot vezerloaramkoret szeretnem minel egyszerubben megtervezni vagyis egy mikrovezerlovel szeretnek megvezerelni 4 darab DSD 45-IPG8 motort aminek a telyesitmenye kb. ugy 1.22 kW.
Legyszi segitsetek, elore is koszi
Üdv. szükségem lenne egy 24V-os motor furdulatszámának a vezérléséhez valamire.
Kis elektromos gokart-ba.
Bővebben: Ez nem tetszik? Néhány hozzászólásnyit vissza olvasva meglelhetted volna te is.
Sziasztok!
Megépítettem tesztelgettem, de valami nem kerek a dologban, az 555 nagyon melegszik, és a poti csak a végén szabályoz egy keveset... illetve amit nem értek, hogy beállítom egy bizonyos fényerőre (izzóval teszteltem, nem motorral) világít egy darabig, majd halványulni kezd, és kialszik! Ezt mi okozhatja?? Üdv Devilio
Sziasztok! Vezérelnem kellene egy 24V-os DC motor fordulatát... Mivel ez egy fűtőmotor egy rakodógépben elég nagy az áramfelvétel... Kb 10A
Tudna valaki egy jó kapcs. ajánlani... Lehetőleg működőt, mert holnap mennie kell! :S A válaszokat előre is köszönöm Taki
Gondoltam lehet, hogy tudnátok tanácsot adni! Elég sok kapcsolást végignéztem, ami jó lenne! Igazából választani nem tudok!
Sziasztok. Egy kis segitség kéne.
Van egy elektromos rollerem. A mocija 12V 15A. Mellékeltem a motorvezérlő egységet, ami nem mükszik. Lehet-e ilyet házilag késziteni vagy venni vhol? A panelra 3db 2 szálas dugó megy egymás mellé, amit nem tudok, milyen sorrendben. Az egyik az akkutöltő csatlakozóról, a másik egy -gondolom áramtalanitó-kapcsolóról, a harmadik a kormányról. Mindegyik piros-fekete. A panelról 3 vastag kábel jön ki. Egy fehér (ez a testre megy, erre megy rá az akksi negativja), egy piros(erre megy rá az akksi plusza) és egy sárga (ez megy a motor plusszára). Ha vki tud segiteni, köszike. De ha vki meg is csinálja -olcsón... (győr-sopron megye - győr)
Egy kicsit visszaolvasva találhatsz rajzot.
Ugye tuti nem a 3-as lábát használtad az 555-nek kimenetnek? Rajzold le, mennyire építetted után a rajzomat, esetleg le is fényképezheted!
Megnézzük! Idézet: „IRF1405 esetén meg véletlenül sem kell annyi mosfet, az IRFP250 jóval gyengébb példány (nem értem, hogy Eco Pityu miért azt használ). Egyetlen mosfetnek is el kell tudnia vinni a motor üzemi áramát. Az lehet vele a gond, hogy induláskor a motor felránthat akár 150A-t is, amit már nem szeretne az IRF1405 sem,” Rövid válaszom: IRFP250 3 dolog miatt fogott meg: -Az első 12 db ingyen volt, bár 3 db 500w-os LONGLIFE UPS bánta! -Nem láttam ennél /méretben/ nagyobb MOSFET-et! -A 200v-os DS feszültség, amit szükségesnek láttam a közel, de akár 84v-os tápfeszültséghez! Az IRF 1405-ötök csak 55v-ig jó, nekem alapban 72v-ról üzemelt a Trabi, és még rakni akartam egy cellát, azzal 84v lett volna! Ja valóban egy Motor indításkor a 5-8x-osát is képes felvenni az üzemi áramának!
Ma kaptam egy oszlopos marót, aminek "szikrát szórt " a belseje, mondta a tulaj. Szétszedve a vezérlőpanel jócskán megégett, a végfokokról a felirat lereszelve, 2db so14 smd icrol szinten. igy nem nagyon érdemes javitgatnom, mert eleg sok félvezető van rajta és abbol kb felét szakadtnak vagy zárlatosnak mértem.
Az a kérdés, tud e valaki bevált kapcsolást az alábbi paraméterű motor fordulatszabalyzására. Az sem baj, ha nyomatékot is lehetne picit módosítani. irnyvaltas nem kell. Feszültség: 220V DC !! Teljesítmény: 850W Fordulatszám 6500 rpm Nincs visszacsatolás sima kefés motor A segitseget elore is koszonom.
Sziasztok!
Azt szeretném kérdezni IRF 1405 helyett jó-e IRF 3205? (Ez van a Hestoreban) Kössz: uli
50%-al nagyobb a csatornaellenállása és ezáltal a veszteség rajta ugyanakkora áramnál. Ha ezt figyelembe veszed, és nem okoz problémát, akkor jó lesz helyette.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |