Fórum témák
» Több friss téma |
Hello?
Ez így nem működik. Viszont holnap megpróbálom optocsatolóval... Vagy van egyéb 5let?
Ajjajj... Te P fetet használsz, az meg alapból nyitva van,meg gondolom nem is úgy van kötve a motor ahogy rajzoltam. Akkor bizony nem jó. Módositok.
Azzal a fettel sajnos nem fog menni leválasztás nélkül. Jobb hijján marad az ötleted, használj optocsatolót.
Nyilvánvalóan jó ez a kapcsolás is. De próbálj meg ide betenni egy P fetet. Sajnos én sem figyeltem a tipusára.
Azért csak nekiugrok, eszembe jutott egy lehetséges megoldás.
Igy működni fog, és mehet az egész kapcsolás a 24V tápfeszről. A 330 ohm 1W-os legyen.
szia. én megépítettem ezt a kapcsolást smd kivitelben, de nem megy. pont ma akartam a hiba felderítésével foglalkozni, mert a panelfúrómat hajtja meg.
mi is ez a lendítődióda? hová kell teni? mindent előre is köszi: lewi
Hello, én ugyan nem tudom, hogy mi az a lendítő dióda, de a rajz szerinti diódák valóban kellenek még.
a kapcsolásban szereplő fet tel próbáltam. a motor kb 2-3A t vezs fel max, de szerintem inkább 2. a dióda nincs berakva, mert az nem volt a rajzon
a dióda típusa milyen legyen: pl: 4148??? köszi: lewi ui: lehet haogy a nyák is rosz még, mert előfordulhat, hogy az smd 555 öt tükröztem. majd még azt is megnézem. köszi minent
akkor maj veszek 4001 eset. és szólok, ha van eredmény. köszi mindent!
lewi
Szia köbzoli!
Néztem az általad közölt rajzot, és azt szeretném kérdezni, hogy ezzel tudnám-e szabályozni a 12v-os kb 25A-es motoromat? Üdv Devilio
Szia!
Köszi az infót! Egy autó hűtőventi szabályzáshoz kellene, gyakorlatilag csak arra, hogy a klíma hűtő venti fordulatát kicsit vissza tudjam venni... Milyen diódát javasolsz (nem vagyok igazán szakértő...), és szerinted mekkora hűtő borda kellene neki ? Illetve még1 dolog, a két fet, hogyan kapcsolódik? (a rajzon csak 1 van, esetleg le tudnád rajzolni?) Üdv Devilio
Szia!
Köszönöm! Beszerzem az alkatrészeket, és megépítem 7végén!
Hali Köbzoli!
Ez így működőképes lenne? (mielőtt hülyeséget csinálok...) Illetve a 100ohm, és a 0.1ohm hány wattos legyen :kerdes: Üdv Devilio
Szia!
Ok, köszi! Ilyen módon akár 5-8 FET-et is beköthetek ugye ? (ha pl 500W-600W-ot szeretnék szabályozni...) Összerakom, aztán majd meglátjuk... ha sokáig nem jelentkeznék, akkor ledarált a venti Üdv Devilio
Beköthetnél, de minek? Inkább tegyél komolyabb mosfetet. Az IRF540 az inkább csak gyerekjáték, ilyen helyre IRF3205 vagy inkább IRF1405 való. Nálam a fényszórókhoz IRF1405 melegedés nélkül visz 10A-t zárt dobozban mindenféle borda nélkül. Szellősebb helyen valamicske bordával 20-30A-t simán tud számottevő melegedés nélkül, és akkor még közel sem járunk a gyári adatához, ami 75A a tokozás miatt (maga az átmenet tudna ennél jóval többet is, csak a tok nem tudja elvezetni a fejlődő hőt).
Szia potyo!
Igen, igazad van, de a FET számomra ismeretlen terület... eddig nem voltam rászorulva... ezért azt se tudom honnan kell nézni A sz.gép tápokban mekkora FET-ek vannak? Azok mit bírnak ? Üdv Devilio
Ritka az olyan számítógép táp, amiben fet van, tipikusan bipoláris tranzisztorok vannak bennük. De ha még fet is lenne, ott nagyobb feszültségűnek kell lenniük, azoknak meg viszonylag nagy a csatornaellenállásuk - így nem tudnak nagy áramot. Hálózati feszültségre néhány amper felett inkább IGBT való, mosfetet csak kis áramra hasznának.
Viszont 12V-ra nincs versenytársa a mosfetnek. Jó dolog a mosfet, érdemes megismerni azokat. Sokáig én sem használtam, de kicsit nagyobb áramra mostanában ezeket használom. Az a jó bennük, hogy ha teszel erősebb darabot, mint amit a feladat diktálna, akkor jobb esetben hűteni sem kell, mivel az erősebb példánynak kisebb a csatornaellenállása és így a melegedése is. Pl. az említett IRF1405 csatornaellenállása 5,3mohm, 10A áramnál ezen csak 0,5W veszteség keletkezik. Ugyanez 2N3055 bipoláris tranzisztornál kb. 0,8V maradékfeszültség mellett 8W veszteséget jelentene. Nembeszélve arról, hogy a mosfetnél nem kell áramot nyomni folyamatosan a gate-be a bekapcsoláshoz, hanem elég csak egy tüskével feltölteni a gate kapacitást utána pedig csak a feszültséget tartani rajta, így az egész meghajtó rész fogyasztása jóformán független a meghajtandó résztől - és emellett minimális. Az említett 2N3055 bázisába közel 1A-t kell folyamatosan belenyomni, tehát a vezérlése sem épp kisáramú.
Aha... köszi a hasznos infókat!
Lehet hogy keresek valami durvább FET-et a feladatra, és akkor nem kell hűtő bordázni, elég ha a kasznihoz csavarozom... Esetleg konkrét típus? kb 350W-os és egy 450-500W os ventiről van szó? Üdv Devilio
Mindenféle hűtés nélkül az IRF1324 az, ami birná, csak nem tudom, hogy hol lehet beszerezni. Az IRF1405 elég jól beszerezhető, ez 8,48W-ot fog disszipálni 40A mellett, de a kasztnihoz nem csavarozhatod közvetlenül, mert a drain lába van a hűtőzászlójával összekötve. Ha veszel hozzá szigetelő alátétet, meg a csavarozáshoz átvezetőt, akkor már jó lesz. A kasztni el is fogja vezetni a fejlődő hőt.
Ne 100 ohmmal hajtsd meg a gate-et, hanem inkább úgy 10 ohmmal. A pnp-npn párral megerősítheted az 555 kimenetét erre a célra.
Szia!
megnéztem az IRF1405 kb 500ft és tényleg jól beszerezhető... akkor ez lesz a nyerő... de azért ezt ne egészen értem... ezek az adatai: Feszültség 55 V Áram 169 A Teljesítmény 330 W hogy fog ez elbírni egy kb 350W-400W-os ventit ? Üdv Devilio
A teljesítmény az a feten eldisszipálható teljesítmény, nem pedig az, amit működtetni tudsz vele. A teljesítmény inkább erősítős alkalmazásoknál határoló tényező, nem kapcsolóüzemű alkalmazásoknál.
Neked az 55V a lényeg, mert az magasabb, mint amekkoráról a ventilátorod működni fog (ha jól értettem, autóban vannak a ventilátorok), illetve a 169A, mert maximum ekkora áramot engedhetsz át a mosfeten. Amúgy a 169A az, amit a kristály tudna, a tokozás miatt csak 75A folyamatos áram engedhető meg - ezt valahol a táblázatok alatti megjegyzésben írja. De a 75A is jóval felette van annak, amit a ventilátor fog felvenni.
Sziasztok!
Szerintetek ez így jó? Igazából a végére lennék kíváncsi, ahol a FETek vannak, hogy ott jó-e minden. Kössz: uli
aaaaahhhhááááááááá.....
na ezért mondtam, hogy a FET nem az én világom, de ezek a jellemzők tetszenek!! Egyébként jól érted 12V-os autós ventiről van szó, és kb 30A-es a bizti! És köszönöm a felvilágosításokat, ebből tényleg tanulok!! Üdv Devilio
Ugyanez a teljesítményadat szerepel a bipoláris tranzisztorok adatainál is, ott is ugyanígy kell értelmezni.
Ha 30A a biztosíték, akkor ott szerintem csak 20 esetleg 25A körül mehet át üzem közben. Nem szokták ennyire kihegyezni a biztosítékokat, illetve a motor induláskor nagyobb áramot vesz fel, annak az áramát is el kell viselnie rövid ideig a biztosítéknak.
Értem!
Én is úgy gondolom, hogy kb 25-27A kell neki... szerintem a köbzoli féle rajzot összerakom az előfokkal, és egy nagyobb FET-el, pl IRF1405-el Üdv Devilio
A rajzon össze van cserélve a fet D és S lába, de amúgy jó.
Hali,
A fetek gate vezérlése nem jó, jelen esetben, a tranzisztorokon keresztül feltöltődnek a gate-ek, de az az 1k-s ellenállás nem fogja kisütni őket normálisan. Azaz a felfutó éled olyan lesz amilyennek lennie kell, de a lefutó éled azaz a fet kikapcsolása közel sem lesz ideális.
Nem akarlak befolyásolni! De egy TO 220-as tokozású MOSFET-nek az 1/2 mm2-es lábán , te sem gondolod komolyan, hogy 75A át tudna folyni? Ugye? ( a 30A-es lassúkioldású autóhifis üvegcsöves biztosítékban vastagabb a szál, mint az a láb a legszélesebb helyen...)
Bár az emberünknek közel ekkora áramra sincs szüksége, de én , azért inkább több FET-et tennék, ilyen tokozással, 20A-enként 1-et. Én az IRFP 250-jeimen max 15A-t engedtem át folyamatosban, és az TO247-es tokozású, ráadásul a lába tövében majd 3mm széles a kivezetés. /ja, és csak 230Ft/ |
Bejelentkezés
Hirdetés |