Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Egy relét szeretnék helyettesíteni !Csak nem tudom hogy mivel tudom megvalósítani és hogyan(FET?)? Ez egy Bmw elektroníkában van és a központi zárat kapcsolja!Az adatlapja megvan de sajnos itthon csak 600db a minimális rendelés!Ha tudtok akkor segítsetek!Köszönettel:Ampi
szilárdtest relé kell neked sztem...
idéznék sebitől: "Bizonyos feltételekkel helyettesítheti az elektromechanikus reléket. A kapcsolási számuk elméletileg korlátlan,ha a paramétereit nem lépjük túl. Tulajdonképpen közös házban - sok esetben diszkrét elemekkel - felépített antiparalel tirisztorpáros vagy triacos (AC) ill. tranzisztoros, FET-es (DC) kapcsoló. Az AC kapcsolókban legtöbbször nullaátmenet-detektor gondoskodik a zavar minimalizálásáról. Bemenetük optocsatolóval elválasztott, a LED-oldalon FET-áramgenerátorral. Ilymódon általában 3 tól 32V-ig bármilyen feszt elfogad. Léteznek váltakozó-fesz bemenettel is. Hátrányként említem, hogy elég drága: mondjuk egy 10A-es 230VAC-s 4-5kHUF. Diszkrét elemekből ugyanez megépítve 800Ft-ból kijön." Ajánlom figyelmedbe ezt a topikot: Katt
de ha jól látom neked dupla-relé kell, egy diszkrét elemkből felépített dupla reléhez kérj segítséget a nagyobbaktól.
Legalább nem kellett még1szer leírnom .
Nos, ez egy kétmorzés (váltóérintkezős) nagyáramú relé. Első dolog: kideríteni, valóban kihasználja-e a váltó funkciót, vagy csak a nyugalmi, ill. munkaérintkező(ke)t. Második teendő: meghatározni, hogy mit, mihez kapcsol, pl. a terhelés a testre van kötve, vagy a tápra stb. Ez azért kell, mert a kapcsolóeszköz csak egyirányú vezetésre képes, tehát a polaritást tudni kell. Legrosszabb esetben minden be van kötve, ekkor 4db teljesítmény-FET-re van szükség, az áramköri kialakítástól függő meghajtó (fázisfordító) apró áramkörökön kívül. Szal nem annyira egyszerű, mint amilyennek látszik (különösen, ha kis helyre kell bepaszírozni), de nem lehetetlen.
Köszönöm eddigi válaszaitokat!
A relé sajnos használja az összes érintkezőit a nyugalmit is !Valoszinüleg azért mert polaritást fordít a központi zárnak (zárás nyitás)!A 4Db Fet-es megoldásra tudsz nekem egy kapcsolást készíteni ha megkérlek!Elhelyezni eltudom mert van hely! Köszönettel:Ampi
Nem lenne egyszerűbb egy hasonló nagy áramú relével helyetesíteni, mint külőn féle kapcsolásokat építgetni?
Szerintem a legegyszerűbb egy sima optocsatoló lenne, semmi bonyolult nincs benne.
Tudod, te mekkora teljesítményre gyártanak optocsatolókat?
És arról van sejtésed, mekkora áramok folynak egy ilyen relén, mikor zár nyitása/zárása történik??? És azt tudod, hogy mi az a MÁR NEM ELŐSZÖR EMLÍTETT szilárdtest-relé és miből épül fel? Ha tudnád, nem mondtál volna semmit...
Mindenképpen mérned és rajzolnod kell! Pontosan fel kell vázolni, melyik reléláb hova van kötve (hol kapja a feszt és hol van a terhelés) enélkül nem lehet kapcsolási rajzot ajánlani. Egyébként valszeg egy H-híd kapcsolás a megoldás, a kapcsolandó áram figyelembevételével méretezve.
Ezek fényében talán megfontolandó Tomee tanácsa is: bedrótozni egy hasonló, de nem a nyákba illő relétípust. (ezt lehet, hogy a mérések elvégzéséhez amúgy is meg kellene tenni)
Erre én is kíváncsi volnék, hogy 2 db közönséges autórelé, ami az ócskapiacon is fillérekért kapható, miért nem alkalmas? Magam is ilyen relékkel kapcsolom a központ zárat, de általában is így szokták megoldani
Tényleg nem tudom, nem szoktam relés áramköröket építeni!
Szia !
Megnéztem a relé adatlapját.2 db egymorzéssal ki lehet helyettesiteni.Az könnyebben beszerezhető. Természetesen a megfelelő áramút kell beszerezni. Ez a legegyszerűbb. Üdv ! Luki
Hali
Tudom nem pont erről szól a téma, de... hogy tudok egy 24V-os relé helyett 12V-osat használni egy áramkörön belül. 24V-os relé kellene a kapcsolásba de nekem nincs csak 12V-os venni meg nem akarok. Mit tegyek elé, vagy ilyesmi Köszi szépen
hi
az olyan áramkörökben ahol nagy teljesítményű tranzisztorok vagy triakok kapcsolgatnak ott is használnak relét( biztonsági relé) Eláször kapcsol a relé, pár tizedmásodpercel később a triac vagy tranyó, így nem szikrázik a relé érintkezője, és ha zálatossá válik valamelyik félvezető akkor sincs nagy gáz mert a relé lekapcsol. tehát ha csak pusztán tranzisztorral akarsz vezérelni, akkor előfordulhat, hogy lesz 5 db elszenesedett központizár motorod
A legegyszerűbb, ha megméred a 12V-os relé behúzótekercsének ellenállását és egy ugyanakkora ellenállást sorbakötsz vele. Ha nagyáramú relé, akkor 100ohm alatt lesz az ellenállása, ilyenkor 2-3W-osat használj.
Üdv Inhouse
Sziasztok Szakik!
Egy egyszerű kapcsolás megnehezítette a napomat. Egy egyenáramú 300V-os motort vezérlek egyenirányított 230V hálózati feszültségről. Tehát van egy 320V-os egyenáramú köröm, melyről H-híd formában (relékkel) kapcsolgatom a motort, jobbra, balra... A relék egyformák, és már kipróbáltam két típussal is, mindegyik 250VAC és 10A terhelést bír. A baromi nagy szikra akkor van, mikor elenged az egyik, ekkor röpül a 16B-s biztosíték és a 32BK-s is a házban, annak ellenére, hogy az kapcsolás előtt közvetlen ott csücsülő 3A-s olvadóbiztosíték is elolvad, de úgy látszik nem túl gyorsan. Pedig S-es. A reléket névleges tekercsfeszültségről üzemeltetem. A fél házat áramtalanítva, rájöttem, hogy azzal van a baj, hogy mikor elenged a relé, ívet húz, és direkt rövidzárlatot csinál. Akinek van ötlete, hogy mivel lehet ezt kiküszöbölni, illetve mivel lehet egyszerűen helyettesíteni, ne tartsa vissza! Tapasztalt már valaki ilyet? Köszönettel: deguss
Gyorsan összedobtam egy sémát, hogy mindenki képben legyen.
Szia !
Mit fogsz csinálni ha nem lesz majd egy 50K-s ellenállásod, és pont az kell majd ? Veszel, vagy összerakod 10db-ból ? Relével hasonló a helyzet. Üdv!
Hát lehet hogy baromságot írok, de nem a zsiguli megszakító, és a kondenzátor esete? Oda asszem azért tesznek az érinkezővál párhuzamosan egy kondenzátort hogy ne szikrázon, ne menjen tönkre oly hamar az amúgyis hamar tönkremenő érinkező
De lehet rosszul tudom..... Esetleg próbálj olyan mágneskapcsolót beszerezni aminek a főérintkezője alkalmas DC-re, ott ugyanis más az ívoltás.
Hi
"Oda asszem azért tesznek az érinkezővál párhuzamosan egy kondenzátort hogy ne szikrázon" A kondenzázornak ez esetben több szerepe van. A lényege, hogy a megszakító nyitásakor a primer körben keletkező több száz voltos önindukciós feszültséget elnyelje és a primer tekercsel egy rövid időre rezgőkört alkot, ezáltal a gyujtó szikra tejesítménye számottevően megnől. Való igaz, kondi nélkül hamarabb kinyiffan a megszakító, de nem is megy az autó. üdv
Valahogy így lehet.
Figyelem! Ez csak egy alapelv. Az ellenállások értékét ki kell számolni. A + és a - a relé "behúzó" része. Az "állandó áram"-hoz állandóan kell 5 v-ot vezetni. Az "A" a bemeneti pont. A B1 akkor kapcsolódik A-val ha a "behúzó (+"-n van áram, a B2 ennek a fordítottja. Ha hülyeséget írtam, akkor bocsi! Bocs, de a képek nem túl szépek! Ha kell, akkor lerajzolom Tinával.
Egy relé morse érintkezőjének a 2 végére semmiképen sem kapcsolhatsz 300V-ot. A megszakitáskor ívet húz, és ezt hozzákapcsolja a mozgó érintkező a másik pólushoz. Természtetes, hogy zárlat keletkezik (egyszerüen hibás a kapcsolás).
Ilyen célra külön 4db relét kell felhasználni (az érintkezőiket diódákkal és esetleg kondival is lehet védeni) A reléket egymáshoz kell reteszelni, és megfelelő késleltetéssel lehet csak irányt váltani. Manapság persze félvezetőkkel is meg lehet oldani ilyesmit, relék nélkül.
Köszönöm, sejtettem a hiba okát, de a skizzelt megoldással el lehet kerülni a problémát? Tehát, megszakítom az egyik pólust egy harmadik különálló relével, míg átkapcsolok? Ez beválhat?
Köss elé "sorosan" egy 7812 stab IC-t
Úgy van, ahogy Skori írja. Kapcsoláskor ívet húz a relé és rövidzárlatot csinál. Harmadik relével beválhat a dolog, persze ha előbb elenged kikapcsoláskor, illetve KÉSŐBB HÚZ MEG BEKAPCSOLÁSKOR, mint a váltórelék!! Erre is figyelj! Nem csak kikapcsoláskor húz át!
Nálunk 220V egyenfeszen az egyenáramú motorok főáramkörében több sorbakötött érintkezőt használnak (ív darabolás). Mágneskapcsolóként DIL00-52-es sorozat van. Elmondható hogy 1978-óta tökéletesen működnek és 39 darabról kapásból tudok. Kondik csak a zavarcsökkentés miatt vannak. A tekercseknél pedig sorba van kötve egy ellenállás (ajánlás szerint) ha behúzott a mágneskapcsoló akkor beiktatódik.
Bekapcsolasnal nem volt gond, mert akkor alapbol nem folyik aram.
A skizzelt kapcsolasom bevalhat, az RC taggal a rele elött? Bocs, most nincs ekezetem. |
Bejelentkezés
Hirdetés |