Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   653 / 3971
(#) c27 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Helló. A motor nem szénkefés egyébként, de gondolom nem sokat változtat a dolgon. A diódának elég egy sima dióda vagy valami sepciális szükséges?
Kendre. Felteszek 2 képet némi segítségképpen, hogy lásd hogy mi a felhasználási cél. A nyák szinte mindent tartalmaz ami szükséges csak sajnos azok a tranyók amik magát a motort kapcsolgatják azok kicsit sérültek ill. új nyákra azért van szükség mert maga a régi is sérült és egyébként elég nagy csak egy motormeghajtónak. Nézzétek el a tudatlanságom, de nem találkozok mindennap ilyenekkel.
Egyébként a nyákon 2 motorvezérlő van mivel 2 motort hajtott ezért megpróbálom azokat a dolgokat felhasználni amik azon vannak.
(#) c27 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Bocs még azt lehagytam, hogy a motor áramfelvétele nem nagyon ad támpontot mivel vezérlés nélkül nem megy, de a vezérlés elkészítéséhez meg tudni kéne a motor teljesítményét. Ezért kéne legalább saccolni. Én 80W-ra gondolnék 3A-nél többet többet csak nem kajál. Ha az segít a motor forgórésze 65x35mm.
(#) qvasz2 válasza Pali79 hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
SMD-ben 0,1 %-os ellenállást nem hogy dél-Pesten nem találsz, de tudtommal sehol sem fogsz kapni !

1 %-ost tartanak a lomex-ben, ami szerintem a legkomolyabb hely egész Budapesten. (bár éppen nem dél, hanem észak, mivel 13. ker.)
(#) Stefan válasza Imi65 hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Köszönöma kimerítő választ!
(#) proli007 válasza Tomi20 hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Hello!
Ha cseppet belegondolsz, elég természetes a dolog.
Az IC tulajdonképpen váltófeszültséget kap. Ennek pozitív félhullámára világít. Tehát amikor pont üzem van, a váltófeszültség nulláról indul a csúcsértékéig, és közben oda-vissza végig seper az összes feszültségen, "ami közben" van. A pont kijelzés meg követi, csak éppen a sebesség miatt nem látod, azaz folyamatosnak tűnik. Ha 1Hz-es lenne a jel, akkor látnád is.
Szóval egyenirányítani, de szűrni is kellene. Akkor mindig a csúcsértéket (vagy közeli értéket) mutatná. A kondival párhuzamosan egy ellenállás is kell, hogy a kondi ki tudjon sülni valamin. Ezzel az RC időállandóval lehet a kijelzés "dinamikáját" beállítani. (avagy, hogy milyen veszettül kalimpáljon)
üdv! proli007
(#) Daveeboy hozzászólása Okt 14, 2009 /
 
Sziasztok!

Egy akkutöltő használható akku nélkül tápegység ként?
Konkrétan erről a
Töltő-ről van szó. (Vagy ehhez hasonlóról)
(#) gg630504 válasza Daveeboy hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Ha megnézed a 2. oldal alját alul, a Charging Curve diagramot, kiderül, hogy intelligens töltő. Tápegységnek nem jó.
(#) proli007 válasza dolfin hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Hello!
Némi ellentmondás, és hiányosság van a kérésedben..
- Nem említetted a tápfeszültséget, pedig annak jelentős szerepe van a megoldást illetően.
- Ha 5-szörös az erősítés, és a bemeneti jel 0,2V..1,5V, akkor a kimeneti jel 1V..7,5V. Viszont ha a kimenti jel 1V..4,5V, akkor a bemeneti jel, 0,2V..0,9V tartományba kell, hogy essen.

Minden esetre gyanítom, hogy a tápfeszültséged csupán egyetlen +5V. Abban egyetértünk, hogy ebben az esetben egy" neminvertáló kapcsolás" szükséges.
A neminvertáló erősítése, egyenlő a kimenti osztó osztás aránya+1. Tehát az osztás aránynak 4:1 arányúnak kell lenni 5-szörös erősítés esetében. Ezt legegyszerűbben egy 12kohm/3kohm felhasználásával lehet elérni. (szabványos értékek) Viszont a kimeneti jel tápfeszültség közelsége miatt, Rail-to-Rail műveleti erősítőre van szükség.
Ha ez nem áll rendelkezésre, akkor a probléma megkerülhető, kis ügyeskedéssel. A kapcsolás, amit feltettem, látszólag invertáló, de csak azért, mert a Fet is invertál. Így az eredmény még is neminvertáló lesz. Ezzel az alkalmazással, kb. 0,5% linearitású áramkört lehet realizálni az 0,2V..1V bemeneti tartományban.
(A Led-re azért van szükség, mert az IC kimenete, nem tud felmenni csak 3V-ra, így a Fet nem tudna lezárni. Ha TLC272-őt használsz, akkor nem szükséges a Led.)
üdv! proli007

Au5_0-1V.png
    
(#) c27 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Mint írtam 35mm magas és 65mm az átmérője a forgórésznek, de ehhez hozzátartozik a külső vasköppeny is. Szóval a vasmag kb 10mm kisebb olyan 35x55mm. Tudom mit mond az ohm-törvény, de azért kis túlzás lenne egy tenyérben elférő motorból 200-350W. Bár azért én örülnék neki ha 200-at le is tudna adni. Pluszba van neki egy kistestvére is, de ha a nagyot elbírja a vezérlő akkor a kicsit is.
(#) c27 válasza kendre256 hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Most kicsit pontosítom hiányos tudásommal mit nem értek. A mellékelt képen látszik az ellenállás az tényleg kérdés számomra gondolom elég nagy értékűnek kellene lennie, de a funkcióját nem ismerem.
A tranzisztorra visszatérve hogy lehet, hogy az ic-ből kijövő jelet nem a bázisra küldik hanem az emittere és a bázist kötik a +5V-ra? De csak 3 tranyónál van ez a másik 3-nál az ic kimenetét egy ellenálláson át küldik a bázisra ami számomra sokkal logikusabb. A többi nagyjából világos már. Még annyi bár valószínűleg kár megkérdezni, hogy a hall szenzorok bemeneti tápjára kötnek ellenállást a rajzon külön van egy a pozitív és egy a negatív oldalon gondolom le lehet egyszerűsíteni kettő az egybe helyspórolás és egyszerűsítés végett tehát csak pl. a negatív oldalra tennék dupla annyit. És még utoljára azt kérdezném az ábra szerint nem kell ellenállás a hall szenzor bemenethez az ic-nél. Akkor ne is tegyek oda?
(#) c27 válasza c27 hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
A kép lemaradt.

névtelen.JPG
    
(#) kendre256 válasza c27 hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
A bázis és emitter közötti ellenállást számítások után lehet megmondani. Visszafelé kellene számolni, kell a teljesítménytranzisztor kollektorárama, abból számítani a bázisáramát (kapcsolóüzemet figyelembe véve), az a szintillesztő tranzisztor kollektorárama, abból számolni a szintillesztő bázisáramát (kapcsolóüzemet figyelembe véve). A bázisáramból kell számítani a bázisosztójának a felső tagját. Az alsó tag ellenállása pedig annyi legyen, hogy terheletlenül nagyobb legyen a bázisfeszültség, mint a BE-dióda nyitófeszültsége (akkor nem "lop" el sokat a bázisáramból), de legyen a lehető legkisebb, hogy kikapcsoláskor segítsen lezárni a tranzisztort.
A teljesítménytranzisztor (PNP) bázis és emittere közötti ellenállást is hasonlóan kell számolni, csak kevesebb a lépés.
Egy NPN tranzisztor BE-diódája akkor is kinyit, ha az emittere van fix feszültségen, és a bázisára adunk pozitívabb feszültséget, meg akkor is kinyit, ha a bázisa van fix feszültségen, és az emitterére adunk negatívabb feszültséget.
A hall szenzor ellenállásaihoz nem tudok hozzászólni (nem tudom milyen lehet a belsejük).
(#) rascal válasza Zed hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Gyári méretre reszelés:
Hát csak azokra értettem, ami kap egy tápot, a kimenetén pedig megjelenik egy fix feszültség és nem kell hozzá külső alkatrész és így nem tudom elrontani a kimenet pontosságát. (Pl mint egy 7805, csak nagyobb pontossággal)

Igen, de az csak áramkorlátozás szerintem, hogy az 1-100 mA között legyen az áram. A kimenőfeszültség beállításába nem hiszem. hogy beleszól.

Sajnos csak TL431 CLP sikerült vennem, ami sajnos 4%-ot is szórhat, de majd a vele "épített" áramkört lemérem a boltban egy pontosabb műszerrel és akkor az úgy már jó lesz.
(#) lapose válasza rascal hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Szia!

Ezt olvasd el, itt találsz megoldást: Bővebben: Link
(#) wg_kezdo válasza bladika hozzászólására (») Okt 14, 2009 /
 
Így gondoltad?
(tudom nagyon csúnya ez életem első nyákja amit terveztem és a szoftvert sem ismerem még teljesen....).

(#) Zed válasza rascal hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
Idézet:
„Gyári méretre reszelés: Hát csak azokra értettem, ami kap egy tápot, a kimenetén pedig megjelenik egy fix feszültség és nem kell hozzá külső alkatrész...”


Megnyugodtam. Én is így értelmeztem, csak nem voltam biztos benne.

Idézet:
„Igen, de az csak áramkorlátozás szerintem, hogy az 1-100 mA között legyen az áram.”


Így van. Na de ha ráadsz erre a jószágra mondjuk 5V-ot ellenállás nélkül, akkor annyi neki. ( Mivel nincs ellenállás, ami korlátozná az áramot. Klasszikus amatőr megoldás: LED-et próbálni, hogy működik-e - ellenállás nélkül közvetlenül tápról. ) Persze ha áramgenerátorosan táplálod akkor nem szóltam. ( De akkor meg ugye áramgenerátor kell hozzá mint "külső alkatrész". )
(#) Zed válasza c27 hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
Jól látod. A motor tekercs ohm-os ellenállását és a ráadott feszültséget ha elosztod, akkor a motor által maximálisan felvett áramot tudod kiszámolni, nem a névleges áramot. Ez az áram folyik rövid ideig, amikor nulla fordulatról indítod a motort, nevezik indítóáramnak is. A névleges üzemi jóval ez alatt kell, hogy legyen.

Viszont annyival előbbre vagy, hogy ha agyonüthetetlen vezérlést szeretnél csinálni, akkor úgy méretezed, hogy ezt az áramot rövid ideig kibírják a kapcsolóelemek ( amíg a védelem megszólal ).
(#) rascal válasza Zed hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
"Klasszikus amatőr megoldás: LED-et próbálni, hogy működik-e - ellenállás nélkül közvetlenül tápról."

Hát volt amikor ezt nem tudtam... De jól világít! De forró! Biztos valami gagyi gyártmány, hogy mind ilyen hamar kiég....
(#) Daveeboy válasza gg630504 hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
Ok köszönöm! Ezért tettem fel a kezdő kérdések között.
(#) Logic83 hozzászólása Okt 15, 2009 /
 
Sziasztok!
Én a csatolmányban szereplő 7 szegmenses kijelzős,nyomógombos dolgot szeretném összehozni. Először csak 1 kijelzővel. Problémám, hogy ha a 74LS47 IC 16-os illetve 8-as lábaira bekötöm a +5V-ot illetve a földet(semmi mást nem kötök be), akkor a feszültség visszaesik ~1,3V-ra az 5-ről. Ha a kettő közül bármelyiket lecsatlakoztatom,akkor újra 5V az 5V.
Van valakinek ötlete, hogy ez miért lehet?
Válaszokat előre is köszönöm.

counter.pdf
    
(#) qvasz2 válasza Logic83 hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
Nagyon zárlat szaga van. Vagy elkötöttél valamit, vagy fordítva van az IC beültetve, vagy valami hasonló árulást keress . . .
(#) proli007 válasza Logic83 hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
Hello!
Tettél a 7447 kimeneteire ellenállást? Mert ha nem, akkor mi korlátozza a Led-ek áramát?
üdv! proli007
(#) roland87 hozzászólása Okt 15, 2009 /
 
Hali!
Bójára világítást szeretnék készíteni! Horgászathoz kellene.
A nagy fényerejű ledek mennyire látszanak? max 300 méterre lenne a bója a horgászhelytől. Elég 1 nagy fényerejű led vagy inkább több led kellene? áramforrásnak találtam 12 V-os elemet.
Köszi
(#) sprofan válasza roland87 hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
Attól függ mennyire kéne látszódnia, 1W 50lm már lehet sok lenne mivel nem kell ugye reflektor. De ha kisebb led is lég , akkor pl. HB-980-PWC Ebből a bója formájától függően 2 darab elég, sorosan plusz az előtét ellenállás és mehet a 12V-ra
(#) roland87 válasza sprofan hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
12v táp+ellenállás+2db led + szeretnék bele rakni egy ki/be kapcsoló gombot? milyen kapcsolót javasolsz?
a ledek színe talán a piros a legjobb

a bója: Bergmann-csőből készül. a tetejére raknék egy átlátszó kupakot itt lenne a led.
(#) sprofan válasza roland87 hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
Akkor szerintem 1db ilyet megérdemelne Bővebben: Link (igaz kicsit drága), csak kérdés meddig bírná 12V-os elemmel, jobban járnál szerintem 3 db 1,2V 1500-2000mA sorba kötött aksival, mivel ezek a led-ek amúgy is 3-4V-ól mennek. Kapcsolónak bármilyen szóba jöhet, ez inkább tetszés és ár kérdése Bővebben: Link
(#) c27 válasza Zed hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
A kérdés az, hogy mekkora az üzemi áram?
Ez az ördögi kör ahhoz, hogy beindítsam a motort meg kell csinálni a vezérlőt, ahhoz, hogy megcsináljam a vezérlőt tudni kellene az üzemi áramot. Én olyan vezérlőt szeretnék ami tényleg ki is bírja és nem nagyon lehet kinyírni. Lenne egy támpont, de sajnos azzal is gondok vannak: megvan a motor eredeti vezérlője ami sérült és a meghajtó tranyók is kicsit ki lettek tépve a nyákból, de megvannak. A gond, hogy még véletlenül sincs adatlap róluk: B1822 és D1412 ennyi van rajtuk.
Az indulási áramnak nem sok az a 15A? Mekkora lehet nagyjából az üzemi? Az üzemi áram pontosan mit jelent azt amikor üresen megy a motor vagy terhelve?
(#) c27 válasza kendre256 hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
Annyi kérdésem van még a tranzisztorról, hogy a korábban feltett képen a bekarikázott tranyó emitterére egy ellenálláson keresztül van rákötve az ic-ből jövő jel és annak a tranyónak a bázisa ellenállás nélkül van rákötve a +5V-ra? Ez így teljesen jó? Én eddig úgy tudtam mindig a bázis elé kell az ellenállás.
A számításokkal lesz egy két gondom, de először is a tranzisztorokat kell még kitalálnom. Ha sikerül remélem segítesz egy kicsit a kezdeti számolgatásban.
(#) Zed válasza c27 hozzászólására (») Okt 15, 2009 /
 
Hát előre bocsátom, nem vagyok spíler ebben a témában, tehát a tévedés jogát fenntartom.

Megnéztem a korábban küldött képeket. Nekem ez egy állandó mágnesű szinkronmotornak tűnik.

Nos. Korábban amint írtam: ha a motor még nem forog vagy ha megszorul ( állóra fékezed a tengelyét ) akkor bizony tápfesz / ohm-os ellenállás mennyiségű áramot fog felvenni. Ez teljesen természetes dolog. ( Az iparban használnak nagyon sok helyen 3 fázisú aszinkron motorokat. Azokat kb. 10kW felett nem szabad direkt indítani, mert magára rántja a hálózatot. Az indítási áram a névleges áramnak többszöröse. Minél nagyobb a motorod teljesítménye, annál nagyobb az indítóáram és az üzemi áram hányadosa. )

Normál esetben ez az áram azonban csak nagyon rövid ideig folyik a tekercseken. Tehát a híd kapcsolóinak rövid ideig kell ezt kibírniuk. ( Nem tudom, hogy a vezérlő IC, amit korábban említettél tartalmaz-e védelmet? ) Ha tutira akarsz menni, akkor úgy méretezed őket, hogy tartósan kibírják ezt az áramot, bár ekkor a motor fog megsülni. ( Hacsak a motor nincs úgy méretezve, hogy ezt kibírja. )

A motor névleges áramát így szerintem nem lehet meghatározni. Én azt mondom, hogy saccra a rövidzárási áram 1/3-ára lehet számítani. De ez csak has érték.

Namost ha a motort terheletlenül forgatod, akkor üresjárásban van: ilyenkor az áramfelvétele minimális. A névleges értéke bárhol lehet az üresjárási és az állóra fékezett áramfelvétele között!

Szerintem méretezd a vezérlést a rövidzárási áramra, akkor a híd biztosan életben marad.

A motort tudja külső erő hajtani? Ugyanis ha a táplálásnak megfelelő fordulatszám fölé emeled a fordulatát ( mechanikus munkát viszel a tengelyére ) akkor generátorként üzemel, a belenyomott energiát visszanyomja a hídon keresztül a tápodba.
(#) dolfin hozzászólása Okt 15, 2009 /
 
Üdv

A 7 szegmenses kijelzők általában közös anódúak? (a - lábuk közös) vagy van közös katódú is? Honnan lehet tudni?
A DA56-11GWA típusú az milyen? Kerestem datasheet-et de még a méreteit se találtam meg

Köszi
Következő: »»   653 / 3971
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem