Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » D flip-flop 230V-os relékkel
Témaindító: mechanikus, idő: Dec 10, 2006
Témakörök:
Sziasztok. Meg kellene oldanom egy problémát, amiben a Ti segítségetekre lenne szükségem.
Ki kellene alakítani 220V-os rellékből és egy nyomógombból egy olyan kapcsolást, aminek az lenne a lényege, hogy ha megnyomom a gombot, behúz a "végrelé", és ha újra megnyomom, akkor elenged. Úgy kellene működnie, mint egy visszacsatolt "D" tárolónak, ahol a kapcsoló a clock bemenetet vezérli. Egy nyomás bekapcs, mégegy, kikapcs. Nem akarok elektronikát használni, pedig lehet, hogy olcsóbb lenne. Csak rellékkel szeretném megoldani a dolgot. Tudnátok segíteni? mechanikus
van egy ötletem: régi lámpákban volt olyan fajta nyomógomb,, hogy megnyomod és bekapcsol a lámpa, ha mégegyszer megnyomod akkor pedíg kikapcsol. ezek 220-voltosak és pár amperesek, ha pedíg nagyobb amperek kellenek akkor utánna egy relé és enyi, ez a lehető legegyszerűb, szerezz egy ilyen nyomógombos kapcsolót és már meg is oldódott a dolog
Az nem jó, hogy egyik gombbal bekapcs, a másikkal meg kikapcs? Csak mert ehhez nem kell elektronika.
Nos! A feladat egy kissé bonyolultabb, minthogy egy kapcsolóval meg tudjam oldani. Adott egy 220V-os motor. Ennek a motornak a forgásírányát kell gombnyomásra megváltoztatnom. Ez a motor egy állványos fúrógép motorja, és most több ezer menetet kell vele bevágnom. Most úgy megy, hogy van egy pedál, amivel a szuflát adom a motornak, és van egy segédkapcsoló a foggantyúra aplikálva, amivel a forgásirányt tudom egy relé és egy kondi segítségével váltani. Ezt a segédkapcsolót akarom kiváltani egy d tárolóval. Ha megnyomom a pedált, a motor forog az egyik irányba, ha elengedem a pedált, a floppy átvált, és a következő indítás már a másik forgásirányt kapcsolná. Próbáltam lerajzolni a relékkel, három relé majdnem elég lett volna, de nem tökéletes a kapcsolás. prellezne.
mechanikus
neked egy morse érintkezős nyomógomb kell ,így tudsz két relét működtetni !
ahogy "nyomkodod" a bemenetét úgy vált a kimenete 0 és 1 között
pld. így ,mondjuk az 1-es relé lehet az egyik irány (kitekerés) az mehet folyamatosan ha lelépsz róla ,a másik meg a (betekerés) mikor rálépsz .
sztem ideiglenes megoldásnak ez a legeccerűbb. :yes:
Hát, ha jól értem a feladat pedál le->jobbra forog; pedál fel->megáll; pedál le->balra forog; pedál fel->megáll.
ez csak egyik irányba áll le de olyan gyorsan cserél munkadarabot, hogy kitekerés után egyből mehet le.
Pontosan így kell működnie! Morse kapcsoló nem megoldás. Az egyfázisú motornak van egy nagyon rossz tulajdonsága! Addig nem lehet megfordítani a forgásirányát, míg meg nem áll. Tehát a motorról le kell kapcsolnom a feszültséget, a segédtekercset meg kell fordítani, és csak utána indulhat újra a tekercsen az áram. Ez most is így működik, csak klt kapcsolót kell használnom.
Ötlet?
Már értem mi fán terem a flipp-flopp
Szerintem csinálj olyan pedált, amit nyomhatsz a lábfejeddel és a sarkaddal is. Legalább nem téveszted el a forgásirányt.
komolyabb megoldás érdekel. Ahogy most működik az is jó, de a kezem az ötszázadik menet utén már görcsöl.
Esetleg két pedál? az egyik az egyik irány, a másik meg a másik irány, csak amikor megállt akkor lépj rá.
D flip flop helyett tudom ajánlani a léptetőrelét,végülis ugyanaz,csak nem kell elektronikával bajlódnod.
Egy nyomógomb(pedál) kell hozzá,egyszer megnyomod behúz,mégegyszer megnyomod elenged.Ilyet használnak pl.nagy méretű helyiségek viágításánál,sok nyomógombot párhuzamosan kötve.Ezt lehetne kombinálni egy időrelével,amit beállítanál arra az időre,amennyi idő alatt a fúrógéped leáll,és utána váltaná a forgásirányt. Szerintem össze lehet hozni.
Azt nem érterm, hogy ha valaki relékkel visszacsatolt D (Ilyan az alap T tároló) akar csinálni akkor miért irtok hülyeségeket.
Adva van egy 230V AC vagy 400V AC-s villanymotor és azt kell meghajtani, ide nem jó az egyenáramú forgás irány váltás meg a társai. Mindjárt kitalálok egy ilyen relés kapcsolást.
Végre valaki megértette a problémámat!
üdv: mechanikus
Ha tudnál szeretni olyan lábkapcsolót ami kétállású, vagyis tudod nyomni a sarkaddal meg a "lábujjaddal" akkor meglehetne oldani impulzusrelével a dolgot.Ezt ezt egyébként váltókapcsolók kiváltására használják(juk).Aminek az a lényege hogyha váltókapcsolást akarsz pl.:egy folyosón es kapcsolni akarsz pl:5 helyről akkor egyszerűbb ilyen impulzusreléket betenni.Ehhez már nem kapcsolót hanem nyomógombot szoktak felszerelni.Igy olcsóbb is a dolog.Tehát :nyomógomb be=lámpa világít, nyomógomb ismét be=lámpa lekapcs.(a lámpa helyére természetesen a forgásirány váltó reléket kötnéd)
Ha jól értelmezem a témát te egy félautomata menetvágógépet szeretnél kialakítani.
Én erre a következőt javaslom. tegyél a két végpontra végálláskapcsolót. Ezekkel megtudod a forgáírnyt fordítani. Egy start gombal indítod a ciklust a gép müködésbe lép, amikor eléri a végállást megáll, ide be kell tenni egy időrelét,hogy a forgás leálljon az idő letelte után elindul a fordított irányt biztosító relé. Addig működik mig a másik vérállást el nem éri. A folyamatot a start gomb ujbolí megnyomása indítja.
Hali!
Egy léptető(impulzus)relével,és pár sima relével megoldható a dolog:rálépsz a pedálra,az impulzusrelé átvált,és váltóérintkezőjén keresztül elindítja a motort az egyik irányba.Lelépsz róla,az impulzusrelé marad az előző állapotában,de a motor megáll,mert a pedál megszakítja az áramkört. Ismét rálépsz a pedálra,ekkor az impulzusrelé vált,motor elindul a másik irányba,lelépsz a pedá lról,megáll,és így tovább. Ehhez az kell,hogy amíg a motor forog,addig nyomod a pedált.
Mi az az impulzus relé?
220V-al kell vezérelni? Ha igen, akkor jó lesz. A lébpedálban morzekapcsoló van. Tehát ha rálépek akkor a motorra rákapcsolódik a fázis, és elindul az egyik irányba. Amikor a pedálról lelépek, záródik az impulzusrelé vezérlőbemenetre, a relé megfordítja a segédtekercset, és amikor újra rálépek a pedálra, akkor a motor a másik irányba indul el. Ez jó! De hol lehet ilyet beszerezni, és a legfontosabb kérdés, 220-as-e a vezérlése? mechanikus
Nem tudom mennyire vagy szakember, de fehívom a figyelmedet egy kis apróságra a mtorokat nem illik csak úgy egyik forgásírányból átkapcsolni a másik irányba. Főképp nem a 230V-osakat.
Ezért kérdeztem,hogy mi a témaindító elképzelése.
Azt szeretné,ha a motor addig forogna egy irányba,amíg a pedált működteti,vagy csak egy indító/leállítójelet akar adni a pedállal. Egyszerűbb a helyzet,ha folyamatosan nyomva tartja,ekkor úgy működne,ahogyan az előző hozzászólásomban van,azt hiszem érthetően leírtam. Az impulzusrelé,vagy ahogy én ismerem léptetőrelé,230V-tal működik,és általában világításvezérléseknél használják.
Mégegyszer leírom mit szeretnék. Adott egy 230V-os villanymotor, ami egy állványos fúrógép motorja. Ezzel az állv. fúr.géppel menetet kell vágnom, nem keveset. Most úgy működik, hogy ha lenyomom a pedált, a motor elindul az egyik irányba. Utána lelépek a pedál, megvár míg a mitor leáll, megnyomok egy segédgombot, ami megfordítja a segédtekercset, majd rálépek a pedál, a motor elindul a másik irány.
Azt hittem, gondoltam, hogy itt a fórumon, használható kapcsolást kapok a problémámra! Nem gondoltam, hogy ez ilyen nehéz feladat nektek! Én magam is foglalkoztam elektronikával úgy 10 évvel ezelőtt, de ha összeszedném magam, lehet meg is oldom a problémát. Lehet, hogy egy elektrotechnika tanárnak kellene odaadni a feladatot, hogy adja fel a diákjainak lecke gyanánt ézt a kérdést. (#53388) hozzászólás érti a lényeget, ezt akarom megvalósítani. RELÉKKEL! mechanikus
Én, mint előttem már néhányan megint csak kapcsolóval gondolnám megoldani a kérdést. ( a kapcsolókkal aztán úgy vezérelsz relét, ahogy akarsz. Valami tárcsás kapcsoló kellene, olyasmi, ami azokban az ormótlan lámpás ventilátorokban volt, amit piacokon is lehetett kapni. Ezt egy madzagon csak huzogatni kellett és minden húzás kapcsolt - volt egy kikapcs állás és talán három fokozat. Ezt lehetne a pedállal összeaplikálni, de gondolom te inkább maradnál a pedál mikrokapcsolójánál.
Az 53434-es hozzászólásom szerint pontosan így működne,csak nekem az eddigi összes hozzászólásból nem derült ki az hogy folyamatosan nyomod a pedált,amíg megy a motor,vagy nem,mert nem mindegy a kapcsolás szempontjából!Csak ez nem volt világos!
Este lerajzolom és felteszem,ha még nem adtad ki a tanárnak a feladatot.
Ezt a megoldás talán érdemes kipróbálni.
Vegyél egy Telemechanic veérlésekben hasznáható átváltó kapcsolót ez két állású 1-2 , vagy három állású 1-0-2. Mindkét oldalra tegyél záró érinkezőt, egyik oldalt kösd össze erre megy a vezérlés fázisa. az elmenőre kössél egy -egy 4 polusú mágneskapcsolót. Ezek elvégzik a motor forgásirány váltását. A mágneskapcsoló a1-es pontjait kösd össze és a pedálon keresztül adj nullát neki. Remélem érthető voltam. Ezt a kapcsolást ha megépíted biztosan a te általad leírtaknak megfelelően fog működni. Ebben az esetben a motor addig működik mig a pedált nyomod. Nem is szabad másképpen mert gondolni kell a balesetvédelere is.
Szia! Várom a rajzodat!
A tanár, csak egy jó ötletnek tűnt, mert nem értem, miért nem értik meg a hozzászólók, hogy relés megoldás kell! Nem ilyen-olyan kapcsoló, lábpedál, stb. Most adott egy morzekapcsoló lábkapcsolónak, ami működik. Egy 230V-al működő "D" tároló kell! Semmi más! Ez néhány relével egész biztos meg lehet valósítani. Ezért kértem a segítséget. mechanikus |
Bejelentkezés
Hirdetés |