Fórum témák
» Több friss téma |
Hol lehet beszerezni olyan hőpasztát ami vezeti az áramot is?
A Gate ellenállások 30ohm-osak.A meghajtó tipusa TC4451.Ez 12A-es fetmeghajtó.Igaz ezt csak 18V-on tudja és most a kis akksiban csak 11V van.De ha nemelég ez a meghajtó,akkor mivel lehet rendesen üzemeltetni?Vagy meg kell emelni a tápfeszt 16-18V köré és birná?Viszont erre te vagy az egyik legalkalmasabb ember.48V bol 12 és 18V os DC-DC konverter.12V az autó elektronikájának,18V pedig a vezérlésnek.Már nézegettem az autóshifi táp fórumot de az a baj hogy ott mindenki forditva csinálja.Viszont neked nem okozna gondot átméretezni a te tápodat ide alkalmasra. De addig is első lépésnek kicserélni a diódákat shottkyra.Lehet megpróbálom visszábvenni a frekit olyan 300Hz-re,és megnézem mit csinál.Szerintem a Gate ellenállásokat nem kell nagyobbra választani.Szerintem.
Olyan hőpasztát nem fogsz kapni.
A panelba kellene a draineket összekörni és onnan csavaros sarukkal leszedni az áramot. Osztottam szoroztam kb 600ns amíg teljesen kinyit a fet. Ez ilyen kis frekin alig okoz melegedést. 11V-os tápfesz maradhat, megfelelő az is. Freki maradhat 500Hz Szkópod van-e?
Probald ki a grafitos zsirt. A kemenyebbet. A rezpasztat is mondanam, de az valoszinuleg nem vezet, de egy probat megerne...
Egyszer itt a hobbielektronika fórumán olvastam megoldást a hőpasztára,de akkor még nem volt rá szükségem.Most meg nem találom sehol a hozzászólást.
A vezérlöt igy sikerült kialakitanom.Átalakitani nem szeretném. Azt leirhatnád hogy mi alapján számoltál.Mert nem csak a válasz érdekel hanem a válaszhoz vezető út is. A kis akksit feltettem töltöre,hátha segit valamit.Amit még érdekesnek találok az az hogy a Gate meghajtó egyáltalán nem melegszik.Most a tövében összesen 122µF kondi van,mert nem volt itthon nagyobb és több,de hétfőn veszek és megtömöm vagy 400µF-al. Szkopom sajnos nincs.
A rézpasztára már én is gondoltam,de még nem sikerült próbára beszerezni.Arra a grafitos zsirra gondolsz amit olyan hejen használnak kenésre ahol nagy a hőterhelés is?Ennek utánnanézek.
A cinpasztárol mi a véleményed?Alkalmas lehet nekem?Legfeljebb megolvad és ráforrassza a fetet a sinra
Esetleg reszelsz egy kis rezet és hozzákeversz egy kis szilikonzsírt (vagy ha van jobb ötleted..), csak annyit hogy ne por legyen.
Ha jól tudom, akkor CPU-kra szoktak ezüstös hővezető pasztát kenni (ez vezet), PC boltban biztosan kapható, valószinűleg ára is van. Szkóppal gyorsan kideríthető lenne, hogy mitől melegszenek a fetek. Ha kevés a meghatjás, akkor bizony muszály lesz több meghajtót használni. Meghatjónál van ESR/L kondi, meg valamiféle párszáznanos MKP/MKY?
Egyébként egy ilyen bordán az az 50 sok nem sok, nem kell megijedni.
Mert bár elég vastag, de a hőleadó felület viszonylag kicsi. Amivel még javulna a hatásfok az a diódák cseréje. Lomexben az MBR20100 86+áfa ez 2x10A
A szkópnak utánnanézek kitöl tudnék kölcsönkérni egyet.De sajna nemigazán van műszaki szaki ismerősöm.Ezért is kérek mindig tőletek segitséget.Amit maximálisan meg is kapok.
Én ugy gondolom hogy a meghajtás birná a feladatot,és még potencia is van benne hiszen hütőborda nélkül még csak meg sem langyul.Ha tul volna terhelve akkor ez szerintem nem igy volna.Én a kondikra gyanakodom,de ezt orvosolni fogom hétfőn. cimopata: Vannak méretes aluminium bordáim,valószinüleg fel fogom rögziteni a Drain sinre öket,de szerintem akkor sem kellene neki ilyen gyorsan ennyire melegednie. A diódakérdést is megoldom jövőhéten.Szerinted hány amperos pakkot rakjak össze?A motor névleges áramfelvétele 131A-er.De ezt böven tul lehet szárnyalni és szerintem egy minimum 200A-es diódapakk elkelne
A Drain sín tetejére rögzíts még egy bordát, hogy meglegyen a kellő felület.
8db dióda szerintem elegendő. 8x2x10A csúcsban meg több mint a duplája.
Én 8db-ot még megfejelem legalább 2db-al.Mániám a tulméretezés.Erre bizonyiték a 20db 94A-os fetsor is.
Már csak azt kellene kitalálni hogy hogy valósitsam meg a diódasort és hová hejezzem el.A képen láthatod hogy eléggé hej szűkében állok. Szerinted ezt is rézsinre rögzitsem és maga a sin legyen a vezetö,vagy felcsavarozzam valahová és a lábait egyenként kössem össze sodrott rézdróttal?
Minnél kevesebb a vezteték annál jobb, tehát ha megoldható, akkor mehetnének egyből a sínre, de ha nem megy, akkor sincs nagy gond.
Kapcsolófrekivel egy bizonyos érték alá nem célszerű menni, az áram meredeksége a motortól függ, ha te lassan kapcsolgatod, nagy lesz a hullámosság. Az áramkorlátozás nagy hiszterézise miatt rángatott az autó, milyen értékűek R01, 02, 05, P1. (P1 el a hiszterézis állítható, névleges értéket mindig középállásra számolom, 10-15% állítási lehetőséggel. Mivel tervezéskor még 1mohm söntöt feltételeztünk és most ennek dúrván csak a negyede van (ha ugyan az a keresztmetszet) ezért R05 öt ~négyszeres körülire növelheted, az erősítést szintén négyszeresre (Au=-R02/R01) (R02-vel sorsos potit direkt hagytad ki?))
Azt tudom hogy a hiszerézis miatt rángatott,ez miatt nem is aggódtam,de állitani nem volt időm rajta a próba alatt.
R01=2,5K R02=47K és ott a soros poti is ami 10K R05=10K akkor ezt cséljem 40K-ra. P1=100ohm nem volt kisseb egyenlőre Az Au=19-23. Remélem jövő hétvégére össze birom hozni a módisitásokat és tesztelhetek.(sajna kevés idöm lessz)És meg akarom mérni az áramfelvételt is és majd az alapján módositom az erősités szorzóját. A diódasoron gondolkozom még.A rézsinest nehezebb megcsinálni és heje sem nagyon van.Arra gondoltam hogy felrögzitem a diódákat a vezérlö aludobozára majd minden lábra felforrasztok egy rövod vékony vezetéket.Majd az anód vezetékeit összefogom egy nagy vezetékké és rányomok egy 35mm2-es sarut. Vagy ha van jobb ötleted?.
A diódák hűtőfelülete az egyik kivezetéssel azonos, tehát filgyelni kell, hogy potenciálfüggetlen helyre tedd fel (váz nem biztos hogy az...).
Vezetékeknek lehetőleg rövidnek kel lenniük. Talán ezeket sem áratana úgy kötni, mint a feteket (mind minimális impedanciú helyen legyen a be és kimenettől. 2sorba egymásnak háttal, középen a be és ki menet.)
Szia!
Nagyon erdekel a projected, visszaolvasva csak a technikai reszleteket (meg egy autohatuljat) sikerult talalni. Esetleg tennel fel kepeket mondjuk az 'épitsunk mi is elktromos autot' c. topicba?
Olyan tul sok képem nincs még róla,de természetesen teszek föl.Egy videót is akarok csinálni és feltenni a videómegosztóra,de majd csak akkor ha gurul rendesen.
Megint hallgatok rád.
Egy rézsinre felcsavarozom őket kétsorban,levágom a középsö cathode kivezetést mindegyikröl,majd alulrol a két lábsor közé szintén beteszek egy rézsint és ahoz forrasztom az összer megmaradt lábat.Talán ez a legegyszerübb megoldás,csak az a baj vele hogy nehéz felmelegiteni a rézsint annyira hogy ráforrasszam a lábakat.
lecsiszolva, gázlámpával, kis folyasztószerrel (nálam tömény sósav+Zn telített oldat, motorhoz szoktam bowdeneket forrasztani vele, utána alaposan le kell mosni a maradóanyagot! )
Idézet: „csak az a baj vele hogy nehéz felmelegiteni a rézsint” vasaló?
Hát nekem nem voltak sikereim egy őrégi orosz robosztos pákával sem.És félórás melegités után feladtam mert féltem hogy tönkreteszi a feteket.
Aztán megnéztem egy darab feten hogy mit szól az AWI hegesztő feszültségére és nagyfrekis gyujtására.Furcsa mód semmi baja nem lett tőle,pedig direkt sokszor megkinoztam vele.Persze a test a rézsinen volt és az ivet is a rézre irányitottam.Nekem ezzel sikerült rendesen megforrasztani a feteket a rézsinen. Szerintem a diódasort is igy csinálom.Elősször felcsavarozom a felsö sinre majd megmelegitem az alsó sint (természetesen elötte forrasztóónt teszek rá) És kompresszorral levegöt fújok rá még mielőtt túl nem hejulnek a diódák.Mert az AWI nagyon kis áramerösséggel is borzasztó gyorsan felmelegiti a rezet.
De ha ráhegeszted őket a bordára akkor nem lesz kínlódás leszedni őket?
Utána hogyan teszed vissza az új alkatrészt? TO220-nak a felcsavarozva önmetsző anyával eléggé jó kontaktust kapnál. Lehet kapni réz csavart. Ha a fetek is TO220-ak lettek volna akkor azoknál is lehetne alkalmazni ezt a módszert.
Nem a fetek hátát hanem a lábait forrasztottam oda a sinhez.Egész pontosan a Source lábakat.És a hegesztővel nem hegesztettem csak a rézsint melegitettem meg hogy megolvadjon rajta a cin.
Ez az önmeccős dolog nem is rossz ötlet,hiszen igy a menet is kontaktus lessz. Ezért szeretem leirni a dolgaimat.Valakinek mindig van más ötlete,amit épitő jelleggel tudok használni. Ma este érkeznek a diódák.Remélem a hétvégén ismét tesztelhetek.
Ne haragudj meg de ezt nem teljesen értem.Kifejtenéd bővebben?Vagy rajzolj egy mórickát paintal.
Feltettem két képet arrol hogy én hogyan valósitottam meg a fetsort.A képen egyértelműen látszik ahogy fel vannak csavarozva a fetek a Drain sinre.Alatta pedig a fetek lábai között a kimart és megmunkált Source sin.Azért kellett kimarni hogy a Gate és Drain láb ne érjen a sinhez.A rajzon egyértelmübben látszik a sin formája.Azt pedig képzeld hozzá hogy a sin a nyáklap (rajzon) közepén hejezkedik el és 10mm magas ami azt jelenti hogy ilyen hosszon todtam odaforrasztani a fet Source lábát a sinhez. Biztos lehet másképp is,talán egyszerübben és jobban,de én ezt a módszert választottam és szerintem nem rossz megoldás.Persze gulyi88 fórumtársunk segitett tökélletesiteni. Most cimopata tett még hozzá egy jó ötletet,miszerint a feteket ne átmenö csavarral rögzitsem hanem menetet tegyek a sinbe,mert ez jobb kontaktust eredményez.Most igy fogom csinálni a diódasort,azzal az egyszerüséggel hogy nem kell kimarnom az alsó sint sem és nyáklap sem kell.
A multkor olvasom, baj volt a FET meghajtok aramaval:
kaphato a ChipCad-nal 12A-es Microchip meghajto is.
Háát,ne haragudj meg,de nemigazán tetszik a megoldás.Bár kétségtelen hogy olcsóbb mint marni a rézsint.Ráadásul ha rövidek a vezetékek (márpedig az a jó) akkor a rézkábel ugyanúgy elvezeti a hőt.És még a mechanikai kialakitást is meg kell oldani.(fetek,rézsin rögzitése).
bbalazs_ Szerintem nem az árammal volt a baj hiszen egyáltalán nem melegedett,hanem remélhetőleg nem volt miböl dolgozni neki.Ez hétvégére orvosolva lessz és majd meglátjuk. Amire te gondolsz az a TC4451-52 es Gate meghajtó,és az enyémben ilyen van.Én is onnan rendeltem.Szerintem nagyon okos dolog.
Hello!
Érdeklődéssel olvasgattam a projektedet és igen megtetszett az eddigi erőfeszítésetek. Ha szabad, két gondolatot elmondanák, mert én is bosszankodok, a teljesítmény félvezetők idétlen tokozása miatt.. - Azon nem gondolkodtál még, hogy a Fet-ek forrását, nem kellene felforrasztani? Esetleg egyszerűen, két réz sín közé beszorítani, amit csavarok húznak össze. (A Fet-ek Drain kivezetését úgy látom nem használod, hiszen az is csavarozva van, tehát akár el is távolítható, illetve a Gate lábak is felhajlíthatók, ha útban vannak. Igaz, így két nyákdarab kell az ellenállásoknak, a két sor miatt.) Gyanítom, hogy egy szorítós megoldással még jobb kontaktus hozható létre, mint forrasztással, talán még a hővezetés is jobb. Nem kell a Fet-eket kínozni a felforrasztással. Az alkatrész cseréje is egyszerűbb lehet, mert csak a Gate lábat kell kiforrasztani. - Lehet nem olvastam elég alaposan végig az áramhatárolási részt, de nem egészen értem, miért kell komparálni. Hiszen túláram esetén, ugyan úgy le lehet szabályozni a PWM jelet. A szabályozás miatt, még így is lehet kapkodás, de valami integráló taggal talán hozzá lehetne illeszteni a motorhoz. üdv! proli007
szevasz
Áram figyelésnek a komparálás csak egyik része, ugynaúgy a PWM jelre van hatása az egész körnek. Egyk fontos szempont a sebesség (bármiféle integrátorral belassul a szabályozás, a válaszidő megnől, roszabb esetben a félvezetők ennyi idő alatt akár meg is pszutulhatnak.) Az egész kialakítást a sebesség szabta meg, ezért lett komparátor (hiszterészissel, hogy egy TL perióduson belül ne kapcsolgasson összevissza, mert akkor a kapcsolási frekit a szabályozókör elemei határoznák meg, ami ismeretlen érték lehet, és ez egyértelműen nem jó).
Hello!
Köszi! Csak panaszkodott, hogy kapkod, ezért írtam.. üdv! proli
A kapkodásank megvan az oka.
Egyszer a kapcsolófreki kicsi (lehetne nagyobb max 1KHz) Másodszor be kell állítani az erősítést és, ahhoz a hiszretézist (5% os áramváltozás csak nem okozna rángatást).
Tegnap sikerült összehozni menden hiányosságot és kész lett a diódasor is,és rátettem az ampermérőt is.Hát ennek az értéke egy kicsit lehangolt.40-50 es tempónál olyan 120-140A körül gurul,de gyorsitásnál vagy indulásnál majdnem letörik a 200A-ig skálázott müszer mutatója.És ilyenkor értelemszerűen a fetek és a diódák is melegedtek,de azthiszem hogy ez többszáz amperen érthető.
Gyorsitásnál mi az a maximális áramerősség ami még nem kárositja az akksikat?Mert szerintem a vezérlő és a diódák hütőbordával birják a terhelést.(dióda 12db 2*20A-er). De az áramkorláttal még nem sikerült kibékülnöm.Néha elég furcsa dolgokat képes produkálni. pl: -egy gázon tarva 2-3s-onként lüktet a motor,de gázt adva tovább gyorsit. -beállitva 100A korlátozásra,ha eléri az áramértéket szépen szabájoz,de ha tovább csavarom a potit akkor egyszer csak elkezd durván rángatni. Meg vannak még érdekes dolgok.Az áramkorlát potijára sem mindig ugy viselkedik mint ahogy kéne. Ne ércs félre,nem azt mondom hogy rossz csak nem sikerült még beállitanom. A mostani értékek: R01=5k potméter R02=22k P2=10k P1=100 ohm R05=40k Mondhatnál egy pár tippet a behangolásra.
Nem akartam beleszólni a vezérlésbe, mert úgy tűnt minden rendben megy.
De most hogy látom van 1-2 probléma felteszem a kérdést: miért áramra szabályoztok? Mármint oké hogy van egy áramkorlát, de nem egy feszültség középértéket kellene beállítani? Egyenáramú motornál egy fix fordulathoz fix feszültséget kell rákapcsolni és terheléstől függően veszi majd fel az áramot. Ezek alapján ha pl 50 el akarunk menni akkor kell x forulatszám a motornak és ehhez y feszültség a kapcsaira. Mivel az elején rövidzárból (ákkó helyezből) indul a motor felrántana nagyonsok ampert, ehhez kell az áramkorlát, utána eléri az x fordulatot és a szabályzás megáll az ehhez tartozó y feszültségnél. Vagy javítsatok ki, fenetudja. |
Bejelentkezés
Hirdetés |