Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Csöves erősítő készítése
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
A Rádiótechnika Évkönyve 1969-ben van egy kis erősítő 2 db ECC vel, ellenütemben. Azt hiszem 1 watt hangkimenettel.
Itten van egy trafó :
Adatok : 2xEl84 push pull P=17W Raa=8kOhm Ua=300V Vas : Sm85/b hiperszil q~12cm2 fa=40Hz hatásfok=95% B70,6 T primer = 2880 menet 0,2 CuZ szekunder = 85 menet 0,5 CuZ a trafó középen osztott, a primer 6 db 480 menetes tekercsből áll, a szekunder 4 vagy 5 sor 85 menetesből, párhuzamosan kötve . egyelőre jónak tűnnek a menetszámok, még próbatekerést csinálok , de szeretném, ha valaki "lektorálná", és áldását adná rá, addig nem kezdenék bele, vagy ha épp nem jó, akkor meg azért Előre is köszönöm bárki fáradságát, és "időpocsékolását", de azért dillemázok, mert se osztott kimenőt nem készítettem még, se hiperszillel nem terveztem még ( itt Sturbi tanácsára a hiperszilt egyszerűen "figyelmen kívül" hagytam, és úgy terveztem, mintha lemezvas lenne, ezért számoltam 0,6 T-val ) Köszönöm!
igen, ECC82 vel, és ez gyakorlatilag 4 triodát jelent, ráadásul a 82 "bikább" cső, a 85 meg nem hangfrekvenciás célokra terveztetett. Ott 2 W kimenőtelejsítményt írnak.
A Hughes & Kettner Cream Machine típusú fél rack méretű erősítője egy darab ECC82-es triodával oldja meg a végfokot, 1 W kimenőteljesítményt garantál a gyártó. Személyesen próbáltam ezt az erősítőt, egy 4 db 12"-os kb 100 dB érzékenységű Goodmans hangszórót tartalmazó ládával a dobbal egyenlő mértékű hangerőt produkált, tehát próbálni lehet vele. Természetesen tiszta hang egy "deka" sem jött ki belőle . A cég arra tervezte, hogy kis hangerőn "szimulálja" a fullra kihajtott 100 W-os rigek hangját. egyébként előerősítőnek, illetve torzítónak is hazsnálható, de főleg studiózni ajánlják .. úgy értem egy ECC82-es egy darab triodája a végfok, a másik trioda meghajtó fokozat
Nos az én véleményem:
Én biztos, hogy nem tekernék bele 2800 menetet. Az én trafómban 1700 menet van 0,25-ből SM85B. Igaz csak 8 W jön ki belőle pcl86-tal. Amit nyersz az alacsonyabb gerjesztéssel azt elveszted a rézveszteséggel. kb 300 ohm (vagy több) körül lesz a primer DC ellenállása, nálam ez talán 100 ohm. Szerintem a mélyei jók lesznek, de inkább egy brummogos rossz értelembe vett csöves hangja lesz igazi magasak nélkül.
Olyan Brummm tsss, brumm tsss hangja lesz bum cssz, bum cssz, helyett
Ha valakit erdekelne az emlitett erosito kapcs rajra, a LINKEN megtalalja, bar nem "csak" egy ECC82-bol all, van ott meg egyeb is.
Nyilván, de én csak a végfokról beszéltem.. nekem megvan a rajz, onnan néztem ..
Bár nem hiszem, hogy itt rajtam, és egy-két kollégán kívül érdekel valakit, mert itt eléggé "le vannak nézve" a hangszererősítők
Igazad van, elneztem. :pirul:
Kar erte, pedig lehet belole okulni.
Fleta!
"kész" a trafód, de 0,4 m-re kilóg a csévéből, ha a primer és szekunderek között 0,3 mm-es szigetelésekkel számolok, de erre CuZZ-nél nincs szükség! Ha van hostafánod, abból 0,1 mm 1,5KV átütési szilárdsággal bír. Mivel az Általad megadott drótokkal számoltam a szekunderben van egy pár párhuzamos "kacifánt", és biffiláris tekerés is, de az meg a térkitöltés miatt. Mindjárt közlöm az adatokat .
Szia!
OFF Ez az én szomorú véleményem is. Feltettem én is az elkészült gitárerősítő fejemet a "ki mit épített"- be, de persze a hozzászólásom formai dolgaira koncentrált az a pár hozzászóló, pedig jobban örültem volna annak is, ha jól lefikázzák a cuccot. De bezzeg, ha egy ledet villogtattam volna egy PIC-el... Nem akartam beszólni senkinek Egyébként miért van ilyen rossz reputációja egy hangszererősítőnek? Zsolti
katalógusból választottam a 6L6 beállításait (RCA)
Ua = 400V Ug2 = 300V Ug1 = -25 V (lényegtelen ) Iamax =152 mA Ig2max = 17mA Raa = 6600 Ohm P = 34 W (én 30-cal számoltam a trafót) qvas = 8cm2 B = 0.7 T fa = 70 Hz (erre a vaskeresztmetszet "bőven" elég) Np = 2512 menet , 0,3 CuZZ Ns = 70 menet , 2x0,7 CuZZ párhuzamosan ( 4Ohm) Ns = 95 menet 1 CuZZ ( 8 Ohm ) a primerből egy sort elvileg 157 menet ad ki, így lett két 628, és egy 1256 menetes rész alulról fölfelé : 628 menet primer 0,3 CuZZ(soronként 0,05 transzformátor papír) 0,3 mm szigetelés 70 menet 0,7 CuZZ 70 menet 0,7 CuZZ (zek párhuzamosan kötve) 0,3 mm szigetelés 1256 menet primer 0,3 CuZZ (soronként 0,05 mm transzformátorpapír) 0,3 mm szigetelés 2x25 menet 1mm CuZZ-ből bifillárisan a térkitöltés miatt ( így ad egy sort ) - ez a "8 ohmos rész", fázishelyesen sorbakötni a 70 menetes résszel 0,3 mm szigetelés 628 menet 0,3 CuZZ (soronként 0,05 mm transzformátor papír 0,3 mm szigetelés a primerek bekötése : a legalsó kezdete "A1", ennek vége a felső kezdetével összekötve. a felsőtekercs vége összekötve a középső kezdetével. ez a közös pont a "+", majd a középső tekercs vége az "A2" Mint mondtam így kilóg a 10 mm-ből, de ha a tekercsek közötti 0,3 mm szigetelést csökkentjük, akkor elfér. Esetleg jó "gyári szokás" szerint a sorszigetelést is elhagyhatjuk CuZZ-nél, de én nem tenném .... Jó szorosan tekerve nem hinném, hogy gubanc lenne Nos ezek csak számolt értékek, remélem jól számoltam :nemtudom: ja igen ! az áttételt kb 90% -os trafó hatáfok figyelembevételével számoltam
mert Plachtovicsék annak idején beállították, hogy a hangszererősítő "igénytelen" jó nagy torzítása lehet, nem számít, kicsi a sávszéllessége ...stb és mindenki azt hiszi, hogy ezt valami ultra könnyű elkészíteni, bezzeg egy STK végfokot !... pedig itt 10 mV-ok szaladgálnak nem 775 .... Mindegy ez van ezt kell szeretni
Az én meglátásom az, hogy a hangszererősítők nem a minőségről szólnak, és elég kevés zenész van itt a fórumokon, és rajtuk kívül elég kevesen értékelnek egy ilyen erősítőt. Egészem egyszerűen a hangszer erősítők nem a minőségről szólnak, így többek szemében nem képviselnek "szinvonalat".
Hajjaj, most jól megkavartál ! Eredeti számításaim szerint (1,2 T indukcióval ) 2000 körüli menetszám jött ki, de egyrészt nem is voltam biztos benne hogy kimenőnek is érdemes jobban meggerjeszteni a hiperszilt, a "sima" lemezvasnál" másrészt régi HiFi erősítő cikkekben (pl Piret Endre Úr tollából ) is 3-4 ezer menet körül volt a primer menetszám ...
Na erről a tévhitről beszéltem ! Miért ne szólnának a minőségről ? Tudod milyen nehéz egy igazán zajtalan hangszererősítőt összehozni, amiben "jó nagy géjn" is van ? Itt van aztán csak igazán szerepe annak, hogy hova teszem az alkatrészeket, na meg még egy rohadt ellenállás fajtája sem midnegy , mert "kiírthatatlan" zajt visz be a rendszerbe. Ráadásul itt az alkatrészek hangra nézve történő "színezése" sem fontos, és kompromisszumot kell kötni, a zajminimum, és a kívánt hangzás között ! Egy jó gitárerősítő elkészítése a RIAA korrektorok minőségi problémáival vetekszik, csak más nézőpontból közelítünk az alkatrészekhez. az lehet, hogy a bemeneti jelszint 100mV nagyságrendben van, de az erősítés több százszoros (!) is lehet ! nem utolsó sorban a kívánt hang eléréséhez 100 körüli erősítésű fokozatokat kapcsolunk egymás után, de közöttük a jelet leosztjuk, hogy csak a kellő mértékben vezéreljünk túl egyes fokozatokat. ez megint zajproblémákhoz vezethet.
Pl egy alulméretezett (értsd túlgerjesztett) hálózati trafó, még 3 méterről is megszórhatja a Pick Up-okat, és mondjuk egy klubban nem ritka, hogy a zenész 2 méternél közelebb áll az erősítőjéhez ... Bocsánatot kérek, ha esetleg megésrtettelek !
Számod csak 10-12 W-tal. Zenehallgatáshoz az bőven elég. Nálam bírja rendesen a gyűrődést a hipersil, diszkó zenén is amiben általában nincs csak 50 Hz alatti hang meg 10 khz feletti. bumm csssz. bumm csssz
Vagy más megközelítés, a TK157-es primere 1680 menet egy hálózatinak 180 VA-es trafón, akkor egy hálózatinak 160VA-es trafóra elég lesz 1700-1800 menet főleg ha csak 10-12 W-ot akarunk átvinni. A BEAG trafókat vedd figyelembe (ezek létező erősítők, nem csak elméletiek voltak), meg hogy a mai vasak jobbak mint a régiek.
hm .. hm
akkor "eleink" miért számoltak 4000 menet körül 2xEl84-hez? persze 17 w sosem lesz nyilván, az csak az adatlap adta meg "primeroldalon" Bár kevesebb teljesítménnyel számolva valóban kisebb Uaa lesz , így kisebb menetszám is .. Ha lenne idegzetem, türelmem, időm, felesleges drótom, meg kedvem megtekerném ezt, és egy újraszámoltat, és összehasonlítanám. Egyébként ez HiFi cucc lesz nem hangszer, és nem is az enyém lesz, szóval azért kérem ki a véleményetek, hogy biztosra mennyek Azomban a "híres" TK-782 is -ha jól emlékszem- kb ilyen primermenetszámokkal dolgozik, és ennél nagyobb vasra . sajnos most nincs nálam a könyv, hogy pontosan megnézzem ... (mellesleg a TK-782-ből egy ismerősöm két db 6P3sz-szel, megfelelően illesztve 30 W-ot is "kicsurgatott" színusszal hajtva , "látható" torzítás nélkül ) Idézet: „(mellesleg a TK-782-ből egy ismerősöm két db 6P3sz-szel, megfelelően illesztve 30 W-ot is "kicsurgatott" színusszal hajtva , "látható" torzítás nélkül )” 1kHz-en lehet, de 30 Hz-en is megmértétek. 1800 körül van a primere annak a trafónak. (1876) Idézet: „És még annyit, hogy felesleges pazarlásnak tartom a 0.7 -es T számolni, sima vasra, mivel az 50 hz re 1.2 a megengedett, így ha 1 T-vel számolom, akkor már szinte nincs is gerjesztve a vas, mivel senki nem használja csutkán a csövesét..” Ezzel nem értek egyet ! Ezt az 1,2 T-t már tisztáztuk, nem tudom honnan szedted, de szilíciumos vasra a megengedett indukció 1 tesla, hálózatinak, hogy ne szórjon tele midnent - 0,8-cal "gerjsztik", oszcilloszkópba szigorúan tilos 0,6 T felé menni. MOst kimenőről van szó. ha a kimeneten szeretnénk látni színuszos jelet is, már amennyiben a bemeneten az van, nem szabad 0,6 felé menni 0,7 az gitárerősítőknél egy bevett szokás, ahol az fa-t is 70-100 Hz-re választják, és itt bizony aki csak teheti, csutkán járatja az erősítőjét... de most még mindig HiFinél vagyunk ! Én kérdeztem Sturbit, hogy hiperszilnél, kimenő esetén mehetek-e feljebb, de azt mondta, hogy "tekintsem" inkább lemezvasnak, tehát 0,6-tal számoltam,é s az eredeti vaskeresztmetszettel. Még hálózatinál sem megyek 0,4 T fölé hiperszilnél, mert egyrészt nem 50 hz-es drón hangot akarok hallani zenehallgatás közben, másrészt megszór midnen alkatrészt több méteres körzetben ! E nem vicc ! Gondolj csak bele, hogy ha itthon beizzítok egy trafót, annak a szórt mágneses terének erővonalai még több kilóméterre is elérnek ! Ez nem vicc ! ( hacsak a villamosságtan, az elektronika, és a villamos gépek , és hajtások tanáraim nem voltak vicces kedvükben ) más kérdés, hogy ezek az erővonalak, már olyan gyengék, hogy semmi jelentősségük nincs ...
Megeshet, hogy felesleges, vagy mar eddig is tudtatok, de talan hasznalhato lesz a meretezeshez: Bővebben: Link
Egy élő példa nálam meghallgatható SM85 re tervezett , és elkészített EL84pp - hez.Az alsó primernél a kezdő és a végződő az rosszul szerepel a rajzon azt megkell cserélni.
Jééééé! Az első majdnem olyan, mint az enyém ... M85/b, 2400 menet 11cm2 .... Most akkor miről beszélünk ?
Ha már a trafóknál tartunk..
Nincs valakinek EI66 vasmagra (képkimenő) EL84SE kimenőterve 4-8 ohm-ra? Van egy tervem 12cm2-re, CHZ-val megterveztettem, mert azt hittem, hogy 12cm2-s magok lesznek az EL84SE-be kimenőknek, de mégse azok lesznek.
Nem sértettél meg , de az előző hozzászólásodban meg is cáfolod magad, mivel az Fa-t emlegeted gitárerősítőben. Talán még emlékszel az értékre. Egy hi-fi erősítőben sokkal jobban oda kell figyelni a frekimenet egyenletességére és a torzításokra, mint a hangszererősítőkben. Nem egy hangszererősítő elismerten torzít, és pont ez a torzítás adja a különleges hangzását, és ezekben iaz erősítőfajtákban pont a hangzás a lényeg(amit Te is írtál). A (csöves) hangszererősítők kimenői sem olyan bonyolultak, mivel nem szükséges annyira osztani, éppen a frekiátvitel miatt is, ugyanis még segít is a megfelelő hangzást előállítani az egyenetlen átvitel. A zaj miatti alkatrész elhelyezés és a trafók szórása meg nem hi-fi, vagy hagszererősítő függő! Az említett RIAA korrektorokban pedig több ezerszeres erősítés is előfordulhat, lásd MC hangszedők, itt is sok problémát okoz a zaj távoltartása. És a lemezjátszó általában közelebb van az erősítőhöz mint a zenész, már amit a trafók szórására írtál.Szóval még mindíg fenntartom, hogy egy jó minőségű erősítőt nagyobb gond elkészíteni, mint egy hangszererősítőt, de ezzel nem azt ajkarom mondani, hogy egystzerű dolga van annak aki hangszererősítőt épít. Hidd el nem a vita a célom, de már volt dolgom mindkettővel és azért kicsikét belelátok az ügybe a negyvenéves tapasztalatom alapján.
Képkimenőre 5-6cm2 es vasra. Primer 2700 menet (3X900 menet 0,2mm huzal sorosan kötve) 3 primer között legyen a két szekunder 108 menet (2x54 menet sorosan 0,7-0,8mm huzalból). Tekercselrendezés : P-SZ-P-SZ-P
Köszi!
Ez 8 ohm?
Imi! Elkezdtem válogatni a használt PL500-akat az erősítőhöz. 400V mellett 25mA anódáramnál -17,9V és -25V között alakultak az előfeszek. Gondolom az a jobb állapotú amelyiknél kevesebb előfesz kellett (-17,9V)
Igen ez 8Ω-ra van számolva. 4Ω-ra csak 75 menet kell. (37+38 menet 0,9-1mm huzalból) Mindkét esetben a szekunder huzalvastagságot úgy kell belőni hogy teljes sorokat adjon.
Ezt megtekerted? Csak azért kérdezem, mert én tekertem Ei66-ra EL84 SE-hez, igaz kicsit nagyobb pakettre, mint a képkimenő. primer 3x700 menet 0,3 CuZ-ből szekunder meg 2xamenniyre az áttétel kihozza, mert elfelejtettem, 0,6 CuZ ből és épp, hogy elfért
olan 100 menetre emlékszem a szekundernek
Hello!
Bocs, hogy belekeveredek én is, de a 70Hz -es alsó határfrekvenciához szólnék hozzá. Kezdem azzal, hogy lehet a kolléga gitárerősítőt készít, továbbmenve ,ha torz gitárerősítőt készít, akkor oda eleve nem kell túl "mélyre lemenő" kimenőtrafó. Más. A gitár standard hangolásban a legmélyebb húr E, ez 80Hz környékén van. Minek ez alá menni? Pláne, ha a végfokozat vissza is van csatolva??? maximum akkor, ha kristálytiszta gitárhangot akarunk, akkor nem árt a nagy kimenő, kis alsó határfrekvenciával, 40 éves tapasztalattal szerintem találkoztál a marshall jtm45 -ével, na abban hatalmas a kimenő. A gitárládák frekimenete is tartalmaz egyenletlenségeket, jellemzően az érzékenyséük 5-6 kHz környékén már elég drasztikusan esik. Akkor minek is nekünk olyan iszonyatosan jó átvitel? A minőség relatív. Hi-fi-re ,hájendre nyílván alkalmatlan. De nem is arra készül. Gitárral hajtva, igen is van különbség erősítő és erősítő között, ugyanolyan kapcsolás esetében, minőségi és nem minőségi kivitelben... Zsolti |
Bejelentkezés
Hirdetés |