Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Megjött Freedomocskától a szilikonos litze (köszönöm itt is ), és közben sikerült szereztem pamutszigetelésű tekercselőhuzalt is. Van két E25-öshöz jó csévetestem. Remélem hétvégére meg tudom tekerni a két kísérleti impulzustrafót, és mérési eredményeimet a nagyérdemű elé tudom tárni (és remélem végre jó eredményt érek el)
Barnapili: Hűtés szempontjából szerintem jó a borda elhelyezésed. (Sajnos nekem a borda talpkialakítása és a választott bordaszám miatt csak fordítva ment) Amúgy az IGBT-s panelt a borda külső oldalára szántad?
Igen.A IGBT-k a fóliaoldalon lesznek beforrasztva,a panelt átfúrva pedig lehet csavarozni őket.Az még nem tiszta hogy HGTG20N60 vagy IRG4PC50 lesznek,de asszam mindegy a NYÁK tervezés szempontjából.Az IGBT panelt még kissé át kell gyúrni,hogy a vezetékek hossza ne legyen különböző,legalábbis ahol a nagyobb áramok folynak.
István
20N60A4D a legerősebb a kaphatók közül, nyitóüzeműbe.
Szerinted? Adatlapot lesd meg...
(Amúgy 30-as csak hq-nál van, lomexben pl. nincs)
Nem emlékezem, hogy említetted volna, hogy mekkora áramra méretezed az invertert. Szerintem, ha maradsz a "mezei" házi használatnál és max. 140A-nál, elégnek kellene lennie áganként két-két HGTG20N60 vagy IRG40PC50 is. Növelt terhelésnél kellene "csak" 2-2 30N60 vagy 3-3 az előzőekből. (Ha jól emlékezem a HGTG a jobb választás mint az IRG. És a dióda nélküli verziók a jók, a beépített diódások nem. Bár olyat is olvashattunk, hogy azzal is működik.) Én költséghatékonyság miatt SGW30N60HS-t fogok berakni, áganként 2-2db-ot. Mpisti szerint ez is megfelel ide. Én meg elhiszem. (na meg megnéztem az adatait is. )
Nem kell beépített dióda az IGBT-kbe. Nem tud visszafelé folyni áram.
Viszont a 0,5 ohmok nem lesznek jók, így alig használnak valamit az IGBT-k aszimetriája ellen. Legyenek ezek 4,7 ohmok, minden IGBT-n legyen egy zener a gate-emmitter között és a 0,5 ohmra menő 4,7 ohm nem kell bele. A trafó áttétele 20/6=3,3 Az IRG-ket még 25 A-en bőven lehet használni, így 2 x 25 x 3,3 = 165 A lehet a csúcsáram. Ha az áram hullámossága 30 %, akkor kb. 140 A biztonsággal kijön. Kérdés csak az, hogy totál kapocszárlatnál mennyire lendül túl az áram. Ha az elektronika lassú, akkor az áram 200 A fölé is kimegy. Ehhez már 2 db IGBT kevés.
A 140 A nekem bőven elég ,a gép a háztáji hegesztésekhez kell.Zártszelvényekhez,szögvashoz...Utánanézek ennek az IGBT-nek is.
Elnézve az árat,három HGTG árán megkapható a négy darab belőle. Köszönöm az értékes információt. István
Bocs.
- Nem kell a dióda bele, de nem is árt, és a HGTG többnyire azzal kapható. - Az IRG nem tud 25A-t 30-40 kHz-en, ott már nagyok a kapcsolási veszteségek, azért jobb a HGTG mert gyorsabb.
Én nem azt írtam, hogy árt, vagy nem árt, hanem azt, hogy nem kell bele.
Rosszul tudod, elmegy azon a frekin az IRG is. Legfeljebb neked nem. Egy szóval sem mondtam, hogy a HGTG jobb, vagy rosszabb. Azt mondtam, hogy az IRG-vel is elmegy. Bocs.
Akkor szofisztikáljunk egy kicsit:
- A "nem kell" azt sugallja hogy nem is lehet pedig, de... (legfeljebb kihasználatlan a dióda) - Azt sem mondtam hogy nem megy 30-40 kHz-en, csak azt hogy ott már nem bír 25A-t. A katalógus szerint sem, és a gyakorlatban is azért szoktak inkább hármat is párhuzamosan kötni 140A hegesztő áramhoz. Persze túl lehet valamennyire lépni a határadatokat, de 150 fokos kristályhőmérséklettel nem lesz hosszú életű az IGBT!
Biztosan nem tudok jól magyarul, de nekem a "nem kell" nem sugallja azt, hogy nem is lehet... ha másnak ezt sugallja, hát arról én nem tehetek.
Én úgy gondolom, hogy jelen vitában a 30...40 kHz és a 25 A összetartozó értékek. Esetleg, számításokkal be tudnád bizonyítani, hogy ott 150 fok lesz? Vagy csak a gyakorlatból ismeretes, hogy ekkora lesz a réteghőmérséklet? Erre nagyon kiváncsi lennék... Egyébként, ha megnézed, az IR-nek kisebb a vezetési feszültségesése mint a HGTG-nek, tehát hiába nagyobb a kapcsolási veszteség, nagyjából ugyanott vannak. Nem beszélve arról, hogy a kollektor-emmitterek között levő 4,7 nF és a dióda elég jól lecsökkenti a kikapcsolási veszteséget az IGBT-ken. Bekapcsolási veszteség meg ha már folyik 15...20 %-nyi áram, akkor nagyon kicsi, a kapcsolás jellegéből eredően. Egyébként, nem ezért célszerű esetleg 3 db párhuzamos IGBT használata, hanem a kapocszárlatnál való túllendülés miatt. Ez bizonyára elkerülte a figyelmedet... de ha az elektronika jól van megcsinálva, akkor ez sem jelent annyival több áramot, hogy gondot jelentsen.
Szerintem nem egy nyelvet beszélünk...
Azért még, nézd egy kicsit jobban meg ezt: IRG (harmadik oldal 1. ábra) Nem is szánnék erre a témára több időt, tőlem mindenki abban hisz amiben akar, Üdv. P István
Lehetséges...
Amit belinkeltél egészen másmilyen üzemállapotra vonatkozik, nem is lehet olyan egyszerűen erre a forward kapcsolásra ráhúzni. ( itt van snubber, ott nincs, itt kicsi a kikapcsolási veszteség, ott nagy, itt még kisebb a bekapcsolási veszteség, ott nagy... )Úgyhogy ez semmit nem jelent. Itt csak kiszámolni lehet a veszteségeket, úgy kb. Én többnyire a matematikában, meg a tapasztalataimban hiszek...
Te egy kicsit túlértékeled az amúgy is hasra ütésszerűen méretezett snubber hatékonyságát!
Matematikát meg ebben a topikban még nem nagyon láttam. De tényleg hagyjuk, nem érdekes...
Hát, ha te ebből "elég jól lecsökkenti a kikapcsolási veszteséget" ezt tudod kielemezni, szived joga.
Nem hinném, hogy hasraütésre lett méretezve. Valószínű 3,3 nF-dal még nagyok a túlfeszültségek és túl gyors a du/dt a kollektorokon kikapcsoláskor. ( ami ugye a vezérlésbe rendesen visszahathat ) Ha meg mondjuk 5,6 nF lenne benne, akkor már nagyon meleg lenne a kisütőellenállása. Persze akkor hatásosabb is lenne. De hát ez ilyen. Én ugyanezt használom, csak 450 V-ra, hasonló okokból. Egyébként, ennek a hatásosságát is ki lehet számolni... vagy szimulátorban megnézni... Azért van ebben a topicban is matematika... vagy gondolod, hasraütésre lett méretezve benne mondjuk egy trafó? " Véletlenül " a Maci főtrafója egész jól van kiszámolva. Tényleg annyi benne az indukció, mint ami le van írva...
Sziasztok csak egy kérdésem lenne,megépítettem a MACI-t szépen hegesztett de amikor a potit ráhúztam a maxra akkor elszálltak az IGBT-k.Azt meg nem figyeltem hogy a vezérlés csak 11,5V ot kap üres járatba.Ez lehetett a hiba?A válaszokat elöre is köszönöm.
Az a fél volt? Nem valószínű. Olyan kevés az információ amit adtál, hogy csak találgatni lehet. Nagyon sok oka lehetett.
Üdv, a zénereken ezt mértem nincs az IGBT-ken 320V,Az IGBT-k pedig diodásak voltak,mert csak ezt tudtam szerezni IRG4PC50UDPBF 600V/55A 200W
Szia!
A kitöltési tényező hány %-ra van beállítva?Ezt csak azért kérdezem, mert ha 48-49%-ot eléri, akkor baj lehet a lemágnesezéssel.
Beállítottad a max. áramot? Mondjuk 130A-140A-re!
Vagy hagytál mindent úgy ahogy összeraktad? Mert, ha a max. áramot nem állítottad be, vagyis nem butitottad vissza, akkor ez is okozhatta a problémádat, ugyanis a gép sokkal nagyobb áramerősséget tud és ha feltekerted teljesen akkor a trafót is túl vezérelted és pukk lesz! A poti egyik oldalán (test oldal max. áram beállítás) 510R-820R van viszont van amikor ez is kevés és akár 1.2k ellenállás is kell ahhoz, hogy beálljon helyesen! A max áramot fokozatosan állítjuk be, de ezt mérni is kellene! Ha a poti háromnegyed állásban már elérted azt a 130A-t, akkor még az ellenálláson változtatni kell egyébként túl vezérled vagy a hálózat nem tudja kiszolgálni a gépet! szerintem a géped jó! csak túl sokat akar a szarka! Csak jártatom a szám? Egyébként igazán megnéznénk azt a gépet! A hűtők nagyságát stb.
Ha meghúzta a hálózatot és a segéd tápod 10volt alá ment akkor az is okozhatta a gondot!
Ha stab.kockával csináltad és a rámenő fesz legalább 14V-15V, a lejövő 11.5-12 volt, akkor nem valószínű, hogy az IGBT-k halálát ez okozta!
"Beállítottad a max. áramot? Mondjuk 130A-140A-re!"
Mert a maximális áram a kitöltési tényező maximalizálásával állítható be. Szerintem ez a beállítás elmaradhatott.
Szia!
Az elrendezés jónak mondható,a meghajtó trafóról a vezetékeket párban összesodorva vezesd a lehető legrövidebben az IGBT-k meghajtó részéhez,mind két sodrat aránylag egyforma hosszú legyen,max 1cm eltérést engedj meg.A nagy áramú betáp (+ - 300V ) vezetékeire is ezt javaslom és ne spórolj a keresztmetszettel..A fojtót ugyan ebben az állásban ,de 90 fokkal elfordítva (az U nyitott vége a szerelőlap felé néz) szereld fel,lehetőleg réz csavarral,a felső felén és az alsón sem, ne legyen fém áthidaló.A bordákat teheted közelebb is,a kettő között elég 4mm hézag,de akár így is maradhat.A gréc hány amperos?Én kicsit nagyobb (kétszer ekkora) hűtőbordát tennék neki.A betáp részen a kondenzátorokat is beleértve,ha csak akkora a vezetősáv,mint ami a rajzon látszik,erősítsd meg 1,5mm2 tömör vezetékdarabok ráforrasztásával,jobb mint a púposra ónozás.
Mind két IGBT tipusból 2-2 db. elég,de ha nem sajnálod a lóvét,tehetsz 3-3 darabot is,a meghajtó áramkör azzal is boldogul (Maci gép 3-3 db. BUP304),de ne diódásat,ha kérhetném.Én még egyetlen két tranzisztoros nyitó üzemű gép kapcs. rajzon sem láttam beépített diódás IGBT-t.lehet,hogy azzal is működik,de biztosan van valami oka amiért nem olyat raknak bele és ez nem a félvezető ára.
Az áramot sajna nem állítottam be , úgy csináltam ahogy a rajzon volt.Az IGBT-k langyosak voltak mikor elszálltak.A hangja ,meg a hegesztés csodálatos volt mint a gyári gépeknek,csak a maxon sajna elszállt.Majd rakok fel képeket a gépről.Még annyi hogy a rámenö fesz 13 V/ AC a tranyón ez volt ráírva /olasz gyártmány/ezt már csak akkor mértem mikor tönkre ment a masina.
A 130A áramra visszakorlátozott gép zárlatnál kb. 20%-ot könyököl ki és itt jön még segítségnek a leragadás védelem,bár ez nem csak a teljes zárlati áramnál lép működésbe.
Köszönöm!
A bordák távolsága a panel mérete miatt lett ekkora,meg hogy jusson egy kis hűtőlevegő a trafónak és a fojtónak is.A Graetz egy KBPC3506,ez elvileg 35 A-t tud.De ha kicsi neki ez a hűtés,akkor átcsavarozom a hátlapra,vagy valahova ,akkor legalább jobban lesz helyem a bemeneti zavarszűrőnek.Egy kicsit átterveztem a panelt,már csak egy átkötés van benne.Azt már nem bírtam eltüntetni,pedig akartam.A kondik vezetékezését föl fogom turbózni ráforrasztott vezetékekkel,ugyanígy az IGBT panelen lévő vezetősávokat is.Lassan kezd összeállni a gép,most jön a nehezebb része a zsebbenyúlásnak,meg lesznek véve a félvezetők is.Közbe alakul a műhely is,mert minden cuccom a szüleimnél van ,de az innen 270 km-re van,szkóp,páka... István.
Én is ,de,ha Te nem vagy ...................
|
Bejelentkezés
Hirdetés |