Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Idézet: „és egy 1N4148-as dióda lesz a hőszenzor” Ez nem lesz jó, a dióda tönkremegy 150°C felett! Nem csak elmélkedem, ezért vettem a laminálót(kemény 2990Ft!!). Elkészült a nyers áramkör terve is, ami vezérelni fogja a motort és a fűtést. Még nem készült el, ezért csak úgy nézzétek, hogy tervezés alatt van. kb 3500Ft-ból kijön minden alkatrész, amit rajta láttok. A motor vezérlését fontosnak tartom, mert ha 200°C-ra melegítem a fűtést, akkor nagyobb nyákra nem vasalja rá soha a festéket, mert túl nagy a hőelvonás. Ha meg jobban megmelegítem, akkor nem fogja bírni a gumihenger(szilikon max 240°C. Nem fél évre tervezem használni!). Tehát a megoldás, hogy hosszabb ideig tartózkodjon egy egy szelet a henger alatt, így van idő átmelegednie és egy menetben tökéletesen kész! Egyébként nagyon tetszik a mechanikai megoldásod, hasonlóan fogom én is.
Örülök hogy ennyien csatlakoztok a fejlesztéshez. Nem tudom hogy olvastátok e a fórumot amit nyitottam (laminátorból hőprés címen) de az elején nem nagyon bízot benne senki hogy ebből még nyákvasaló is lehet. De én nem adtam fel csak azért is kipróbáltam és jó lett. Amúgy már valaki megcsinálta 1N4148-as diódával és tökéletesen működött neki. ITT is 1N4148-as diódával építették meg és azt írta hogy tökéletesen működik. És ITT egy videó ahol bemutatja. Remélem tetszeni fog.
Kell ehhez egy "ekkora" PIC? Mondjuk egy lázas kezdő kérdése ez
Nézd meg a SI alkatrészek határadatait. Én nem használom, mert elvileg nem bírja. Van erre való alkatrész.
Nem olvastam a topicodat, csak utána. De te sem gondoltál arra, hogy le kell lassítani a motort... Én pici után indultam el, és ugyanazt tapasztaltam, hogy lassítás, vagy rásegítés nélkül nem vasalta rá rendesen a festéket. Neked lehet szerencséd van, vagy jóval melegebb a henger, mint 200°C, ami nem túl szerencsés. Én hőfokmérővel mértem, nem akartam túlhevíteni, így is 230-is volt, még sem ragadt rá rendesen. De a lényeg, hogy a motor vezérlése megoldja a problémát. Az áramkört úgy terveztem, hogy az eredeti(100°C) alkalmazást(azaz laminálást) is el tudja látni, ha szükség lenne rá(azért van a gomb, és a két LED indikálásnak.)
Nem, de olcsó, és van elég lába, ha később kitalálok hozzá egy kijelzőt is.
Egyébként ez egy "kis" PIC!
Alapból a laminálóban szabályozza valami a hőfokot? Mert hallani kattogást, ezek szerint tehát bimetall-kapcsolósak, ugye?
Végül is mi értelme "gazdaságos" laminálóba bonyolult szabályozó elektronikát gyártani igaz?
Értem mester!
Még csak a könyvet olvasom, de ez idővel változni fog.
1800Ft egy 200°C termosztát, de 250°C kapcsol ki, 200-nál pedig be. Magyarul ócska. A motort szabályozni kell, különben nem lesz jó. A másik, hogy a végeredmény nem egy kis értékű eszköz lesz, mint egy egyszerű lamináló, ennyit simán megér. De nem kötelező ilyesmit megépíteni, ha úgy véli valaki, hogy nem éri meg.
Az 1N4148 kérdéshez belinkelem az - Adatlapját - Látható, hogy a 200°C hoz írják a tönkremenetelét...
Szerintem nagyon is megéri, főleg ha intenzíven épít valaki, vagy fejleszt.
Én a légbefúfós maratókádat is megcsinálom, nem csak a laminálót Viszont mivel PIC-ezni kezdtem, és nem AVR-ezni, ezért nálam a te áramköröd a nyerő
Nekem a motor alapból lassan megy. 10cm-s nyákot olyan 10-15 másodpercig visz át. A hőfokot originálan egy bimetáll szabályzó kapcsolgatja olyan ami van a vasalókban csak kisebb. És most jutott eszembe hogy mi lenne ha vasalónak a bimetáljával lenne a hőfok kapcsolgatva? Lehet hogy meg is lehetne oldani bár kétlem hogy menne.
Ha jó tudom teljesen egyforma a laminálónk(legalább is a képek alapján).
Én azt szeretném, ha 10cm-t, 1...3 perc alatt vinné be(ez majd kiderül a próbáknál). Lehet más megoldásokat is keresni, de ha a motort vezérelni akarom, akkor már mindegy, hogy a fűtést is azzal vezérlem-e. Nekem nem felel meg csak a fűtés vezérlése, legalább is az eddigi próbák egyértelműen ezt mutatták(és pici is ebből indult ki, pedig neki hőfokszabályzós volt a lamináló eredetileg is, még sem sikerült a nyomat tökéletesen.). Tehát őrölhetünk két malomban, csak vegyük figyelembe, hogy ki mit szeretne! Ha neked elég a hőfok szabályzása, akkor arra jó lehet az említett termosztát is, vagy a vasaló termosztátja.
Énnekem elég a 0.01 inch-es vonal a nyákon. Én tökéletesen meg vagyok elégedve csak a hőszabályzást kell megcsinálnom.
Lehet, ha leszabályzod 200°C-ra nem fogja levasalni rendesen. Jelenleg nem tudod mekkora valójában a hőfok. Nekem kb. 3-4perc alatt 200-ra ér, ha 10percet vársz, mint ahogy írod, akkor az sokkal melegebb lehet. Kérdés, meddig bírja.
Nekem meg 5 fokozatban állítható a sebessége, fokonként a hőmérséklet 0-180 fokig, mégsem jutott soha eszembe, hogy szétberheljem, és vasaló helyett használjam. Jó nekem még mindig kitart (bőven, nem is igazán látom a fogyást) a laminálható fólia.
Mennyiért árulják a nyákfóliát a dajcsoknál?
Bocs Watt, nem figyeltem a topicot.
De ahogy látom szépen haladsz. Én már belőttem a laminálót és megy a 0.07 milliméter vezetőszélesség. Most a kémiai ónozást teszteltem... nem lett olyan klafa mint gondoltam... nem vonta be túl vastagon és nem is olyan jól forrasztható (és drága is) Most arra gondoltam, hogy van a forrasztó paszta (ón+folyasztószer keveréke) és azzal kenem be vékonyan, majd lehőlégfűvózom. Végül letörlöm ami nem kell.
Semmi gond, örülök, hogy itt vagy! Akkor hány fokosra állítottad maximum, amikor még nem volt jó? Esetleg próbáltad azóta a motor kikapcsolgatós módszert? Milyen típusú a laminátorod?
A forrasztópasztás+hőlégfúvós megoldást láttam a belinkelt videón, hát nekem nem tetszik a felület, amit kapsz, de lehet, hogy neked jobban fog sikerülni majd! Esetleg ha a végén ráfuttatsz egy bő fluxos menetet is(miután a mennyiség már jó), talán kifényesedik, ahogy kell! Én maradok a lakkozásnál...
Na ez egy Leitz PH9 fotólamináló.
Adatlapja szerint 105-135 fok között állítható, ami ugye elég gyengusz. A hődióda közvetlen a szilikonhengerhez ért, ezt elhúztam picit (rugós) és így jobban felfűt. A motort lehet szabályozni a beszorulás oldó karral. Ha begyomom, akkor nem hajtja a motor. Ezt még nem próbáltam... Nem kell túl sok pasztát rákenni, csak óvatossan. Utánna is le lehet lakkozni. Én is szoktam, de néha nincs hely lakkozni, mert úgy teleteszem alkatrészekkel és van amit nem egészséges lelakkozni. És a lakk befolyik, hiába ragasztom le pl sd kártya foglaltot. Idézet: „És a lakk befolyik, hiába ragasztom le pl sd kártya foglaltot.” Igen, ebben teljesen igazad van! Az a 135°C tényleg nem elég. Nincs egy multimétered, amin van hőfokmérő? Én azzal méregetem. Úgy saccolom, hogy még így sem biztos, hogy megvan a 200°C a dióda elhúzásával se, mert eléggé be van ott zárva a tér. Ha meg nem lenne, akkor meg szétfűtené magát, mert a levegő nem túl jó hővezető. Hamarosan rendelem az alkatrészeket, és beszámolok az eredményről, hogy éremes-e foglalkozni az áramkörrel. Esetleg van más ötleted a motor és a fűtés szabályozására, amiben nincs PIC? Sokakat ez elrettent, bár nem kéne... Gondoltam pl. 556-ra(2x555), mint ütemadó, ill. komparátor.
Sajnos nincs hőmérőm.
De ami nálam van 150micronos fóliát 120g-os papirra laminál, és állítható a mőmérséklet, tehát gondolom teszkos cucc se megy 135 fölé. Nem tudom, ha megbirizgáljuk, akkor elérhető-e a 200C (neten én is ennyit láttam lézerre) És hogy bírja-e a cucc hosszútávon a majdnem kétszeres fűtőterhelést... Lassítani a hengert akkor érdemes, ha megvan a szilikonon a megfelő hőmérséklet. A hőlégfúvós rásegítés nekem nem gond, úgy is kb 4szer átküldöm rajta a cuccot és akkor fent-lent fordítva a panelt, esetleg elöl hátul fordítva, hogy mindenhonnan kapja a törődést ha kétoldalú lenne. Bár most máson is dolgozom, majd nekiállok egy kényes xilinxes panelnak, annak lesz mérete és vékony vonalai...
Csak annyit, hogy meg kéne nézni tényleg érdemes e szétszedni egy laminálót ahelyett, hogy arra használnátok amire ki lett találva, és ennek szerintem egyedül a fólia ára lehet az oka, mert ha nagyon drága, akkor megérheti "vasalni" a laminálóval, de ha egy a4-es nyákra vetítve 2-300Ft a fólia, akkor lehet hogy mégiscsak laminátornak kéne használni. Az még mindig olcsóbb mint a fotólakkos nyák, és biztos hogy jó eredmény érhető el 3 uv cree leddel.
Azt meg senki ne mondja, hogy nincs 6000Ft-ja levilágítóra, mikor nekiáll szétszedni egy 3000Ft-os laminátort a kétes siker reményében. Bár persze mondhatja, ki vagyok én, hogy azt mondjam, hogy ne mondja, csak elég hiteltelen lesz. Nekem csak lötstopp fólám van a németektől ezért kérdeztem, hogy a nyákmarató fólia mennyibe kerül. És persze a fóliához nem kell birizgálni a laminátort, és nem megy tönkre egy év alatt a túlhajtás miatt (már ha bírja egyáltalán addig).
Szia
Hát a levilágítás költségét és időigényét nem érdemes összevetni a vasalós(laminálós) technikával! Mindkettőt lézerrel nyomtatod egyiket fóliára (többször is felhasználható) műnyomó se drága. Nyák előkészítés, mindkettőnél van. Festéket rávasalod a nyákra nem költség, kb 2 perc és már mehet is a maratóba, innentől kezdve ugyan annyi idő a maratás. De levilágításnál, a panelre rá kell fújnod a P20-at ami nem olcsó és a száradása sem gyors, vagy veszed a készen vehető panelt drágán. Majd levilágítod, ami nem kevés idő. És le kell szedned a felesleges lakkot, ehhez vegyszer kell és idő+ macera. Ha megvan, a maratás már ugyan az. Szóval a levilágításoshoz jóval hosszabb idő kell és több vegyszer több költség. Minőségben nem jobb. (csináltam mindkettőt)
Látom nem sikerült levenned a lényeget!
Nem fújjuk P20-al, hanem laminálunk rá maratásálló fóliát! Azaz LAMINÁLUNK. Ez a kulcsszó! Erről szólt a hozzászólásom. Ennek a fóliának a levilágítási ideje 3 cree leddel 2 perc alatt van, Én 2perc20mp-et világítom a nyomdás maszkkal, mert annak mindegy mennyit világítod az teljesen fekete. Sima panelt veszek, 5 perces száraz pucolás 2000-es csiszolópapírral és fémgyapottal (a csak fémgyapotosnál pöttyös maradt a nyák, ezt mondjuk nem értem miért) Levágom a fóliát méretre, lehúzom a hátuljáról a takarócelofánt ráteszem a nyákra, átküldöm hidegen a laminálón, ettől rátapad annyira, hogy ollóval a felesleget körbevágjam (ha kisebb fóliát vágsz mint a panel, akkor ez a lépés kimaradhat) , utána 120 fokon átküldöm a laminálón, 2 percig világítom, 5-10 percig előhívom (kb. annyi mint a vasalás után az áztatás meg a pucolgatás) és mehet a maratás. Maga laminálás 1 perc alatt van, de mivel fel kell fűteni 120 fokra, az időbe telik, de sokkal kevesebbe mintha 200 fokra kéne fűteni és 10 percig kapcsolgatnám a motort ki be, és ha nem húzod át hidegen akkor amíg felfűt, kivághatod a fóliát. Az egyetlen vegyszer az előhívó, ennek 1%-os oldat kell azaz 1 liter vízbe 10 gramm. Számold ki ez kb. 10 forint lehet ha egy kiló 1000 forint. Ebben az egy literben pont tegnap egy teljes A4-esnyi panelt hívtam elő, azaz a 10 forint megy egy a4-es panelra vegyszerköltségként. Ez tényleg ütős. Idézet: „ha egy a4-es nyákra vetítve 2-300Ft a fólia” Meg tudnád mutatni, hol ilyen olcsó a maratásálló, laminálható, levilágítható réteget tartalmazó fólia?
Ok, én nem csak a P20-ról írtam, hanem még kevesebb gonddal járó kész, már előre lefóliázott NYÁKról is. Én ilyet használtam.
Honnan és mennyiért szerzed az UV-s fóliát, mekkora?
Elérhető a 200°C a gumi hengeren és fél óra alatt nem olvadt le semmi, de még nem is néz ki úgy, hogy gond lenne. Az a műanyag, ami a fűtéseket tartja hőre nem lágyuló, nem lesz vele gond. A fogaskerekek szintén, de kézzel meg lehet őket fogni működés közben.
Én a kapcsolagatós módszerrel, egyszer küldtem át, és jobb lett, mint bármelyik vasalásom. Ennél többet nem tudok erről mondani. Közben megterveztem a PIC nélküli vezérlőt. Még nem teszteltem, de a szimulátorban jól működik. Csatoltam, de még ne essetek neki! (hacsak nem akartok sokat dolgozni rajta!)
Azt hogy meddig bírja, nem tudjuk, de ha engem kérdezel, nem lesz vele gond(pontos hőfokszabályzással nem lehet baja 200°C ig).
Az általad leírt módszert nem ismertem(ezért nem is értettem mit akarsz mondani, és úgy látom nem vagyok egyedül) én csak P20-al filmeztem rengeteget, de megmondom azt útáltam mindig. Arról nem is beszélve, hogy a vasalásos technikával sokkal jobb nyákokat készítettem, pedig a laborban megvolt minden ami kell, kivéve a pormentes kamrát, amin áll és bukik minden(mindig volt por a festéken ). Úgy állítod be a vasalós laminálást, mint ha sokkal bonyolultabb lenne. Szerintem ez nem így van. Kinyomtatod, felhelyezed az egy, vagy kétoldalas panelre pontosan, és egyszer átküldöd(helyesen beállított sebességgel!). Paneltől függően 2..5 percre saccolom az átérést, de ez majd kiderül. Utána csak áztatod, maratod, kész. Úgy gondolom nem bonyolultabb. Ezt a technikát nem sorozatgyártásra használjuk, nincs értelme perceken vitatkozni, ugye!? |
Bejelentkezés
Hirdetés |