Fórum témák
» Több friss téma |
A zener helyett én inkább sorbakötnék vele 2-3 diódát.
3 diodat odarakok akkor 14,4 - 0,6*3 = 12,6 végülis ez sem rossz... de az a zéneres cucc az nemjo ??? csak érdeklödöm, még nem hasznaltam olyat sose semmire...
A zeneres stabilizátor jó, ha nem túl nagy áramfelvételű szerkezethez kell. Ez szerintem már párszáz milliamper lesz, jól meg kellene tervezni, hogy a helyzetjelző megszakadásakor (kivételekor) ne füstöljön el a zener. Ha kiveszed a helyzetjelzőt, a teljes áram a zeneren folyik, olyan zener kell, amelyik azt az áramot és teljesítményt is elbírja.
A diódás megoldás kevesebb alkatrészt tartalmaz, kis teljesítményt kell disszipálnia, biztosan nem megy tönkre megszakadáskor. Nem stabilizál (azt úgyis elvégzi a feszültségszabályzó), viszont a feszültséget lecsökkenti.
Így van. A Zeneres megoldás itt lehet, hogy nem a legjobb. Vagy pár darab diódát, vagy egész egyszerűen egy ellenállást köss sorba velük. Olcsóbban, egyszerűbben nem fogod tudni megoldani.
Rendben meggyőztetek, akkor szerintem plusz 1 ellenallas lesz, miutan lemértem az áramfelvételét és méretezek...
Köszi Srácok!
Helló!
Van egy Simsonom amiben van egy Vape gyújtás aminek 100W a világító teljesítménye.. Ez a gyújtás terheletlenül 35-45V-ot ad le. A világítást csak úgy tudtam megoldani, hogy megterheltem a rendszert 100W-al szóval elöl van egy 40-45W-os égő amiben ég mind a két szál hátul meg egy 21W-os izzó és így nem csapja ki az izzókat. Ebben a felállásban nem lehet országúti-tompítottat kapcsolni, mivel ég egyszerre mind a két szál. Egy zéner diódával le lehetne korlátozni a rendszert, hogy az első lámpába egyszerre csak egy szál égjen és ne csapja ki? Válaszotokat előre is kösznöm!
Hello!
Zener diódával nem lehet lekorlátozni hogy ne csapja ki a világítást. Oda egy tirisztoros söntszabályzó kell. Most hirtelen nincs rajzom hozzá de neten pl a www.motelek.net címen vannak ilyen szabályzók.
Sziasztok!
Kérhetném tőletek hogy valaki ha részletesebben kifejezné nekem hogy 40V ból szeretnék csinálni 12V valami egyszerű módon hogy hogyis kell azt? Előre is köszönöm! Esetleg valami ábrával.
Ha csak ennyi a feladat, felejtsd el a stabic-t, tök fölösleges. 12V-os akksi normál üzemi feszültsége 11-14V közé esik, gondolom valami gépjármű lesz ez. Egyszerű soros ellenállással kell operálnod, a fényerő megváltozása nem lesz jelentős. Ha a két LED egyszerre üzemel, akkor mehetnek sorbakötve és egy közös ellenállás eléjük.
Olyan, hogy 5V-os meg 3,3V-os LED, nincsen! Esetleg létezhet olyan LED, amivel egy ellenállást is egybeépítettek. A LED áramgenerátorosan meghajtandó eszköz, névleges áramán van egy jellemző feszültségesés rajta. Mivel ez változhat, szór, így feszgenerátorosan sosem hajthatjuk meg megfelelő biztonsággal. Piros LED nyitófeszültsége 1,3V körüli szokott lenni, zöldé 1,8V így hasraütve, ezek ketten mondjuk 3V-ot kapnak. Méretezzünk 13V-os átlagértékre, és 10mA-es áramra, ez a LED-eknek még biztonságos és megfelelő munkapontot ad. A szükséges ellenállásod így 10V/10mA, azaz 1kOhm. Ha a két LED külön áramkörön ül (kapcsoló, bármi), akkor fejenként 1,2kOhm megfelelő eredményt ad.
Szerintem állítsd át a beállításaidban az alapértelmezett rendezést időben csökkenőre
Hello!
Ha már itt tetted fel a kérdést, akkor gondolom, hogy valami zénerre gondoltál. - A zénerdiódás stabilizátor sönt stabilizátor. Ami azt jelenti, hogy úgy állandósítja a feszültséget, hogy azt az áramot, amit nem fogyaszt el a fogyasztó, a zéner fogja levezetni. Tehát nagy áramtartományban változó terhelés esetén, nem igazán alkalmas az eszköz. Ilyenkor tranzisztort kell alkalmazni. - A zéner diódán, minimálisan kb. 5mA áramnak kell folyni, hogy a letörési feszültség olyan szakaszára jussunk, ahol már az áram változásához, kis feszültségváltozás tartozik. Tehát ez a minimális áram. A maximális, pedig amit a dióda el tud disszipálni (hővé alakítani, úgy hogy még a túlhevüléstől ne sérüljön meg). Ha pld. a zéner 12V-os és 500mW-os, akkor a maximális árama kb. 42mA. Tehát, a dióda árama 5mA és 42mA között változhat. Azaz a párhuzamosan kapcsolódó terhelése (amit táplál) maximum 37mA-t változhat. (Persze vannak nagy teljesítményű zénerek, de áruk miatt nem használatosak.) - Tekintve, hogy a védelmi áramkörben a relé hol el van ejtve, hol be van húzva, ez fogja meghatározni a maximális áramváltozást. Tekintve, hogy egy 12V-os relé általában 50mA-t vesz fel, zénerrel közvetlen nem stabilizálható. - De ha a zéneres fokozatot egy földelt kollektoros tranyó követi, már más a helyzet. Mert annak kollektorárama fog 50mA-t változni. De az áramerősítése miatt, a bázisárama ( ahova a zéneres stabit kapcsoljuk) sokkal kisebb lesz. 100-as béta esetén ez a változás már csak 0,5mA és ezt a változást már nevetve lehet a zénerrel stabilizálni. - Tehát ha ismert a védelem maximális fogyasztása (relé+áramkör) akkor ez lesz a kollektoráram. Ezt a bétával osztva, megkapható a bázisáram. Ehhez még hozzá kell adni az ominózus 5mA-t, és ez lesz a minimális zéneráram. Egy példa. - Ha pld. az áramkör maximális fogyasztása 100mA és a béta 50, akkor a bázisáram 2mA lesz. Plusz a zéner könyökáram (5mA) összesen 7mA zéneráramot kapunk. A tápfeszültség esetleges csökkenése miatt ennél nagyobb áramot adjunk a zénerre. Legyen így a zéneráram 10mA. - A zénert fűtő teljesítmény, 12V*10mA=120mW, tehát a 300mW-os típus is bőven megteszi. - A zéner előtét ellenállása 40V táp esetén, (40V-12V)/10mA=2,8kohm. Ehhez közeli érték a 2,7kohm. Az ellenállás teljesítménye, (40V-12V)*10mA=280mW, tehát a 0,6W-os ellenállás megfelelő. - A tranzisztor disszipációja, Uc*Ic azaz (40V-12V)*100mA=2,8W. Tehát egy 5W-os tranyó kell, hűtőbordával, mert a közel 3W már szépen fűteni fog. - A kimeneti feszültsége a tápnak, a tranzisztor bázis-emitter feszültségével kisebb lesz. (kb. 0,65V) Tehát ha 12V-os a zéner, akkor kb. 11,4V lesz a kimeneti feszültség. Ha ez nem megfelelő, akkor nagyobb feszültségű zénert kell alkalmazni, vagy a zénert egy diódával meg kell fejelni. (azaz nyitóirányban sorba kell kapcsolni a zénerrel) üdv! proli007
Meg csak anyit hozzatennek a szep levezetes bevezetojehez hogy:
A nagyobb aramereju Zenner-ek azert lennenek jok mert az aramhatarolo ellenallast kisebb ertekure lehet venni igy a terheles valtozas eseten kisebb lessz a feszultsegeses rajta . A Zenner parhuzamossan van a terhelessel a hatarolo ellenallas meg sorba van a terhelessel. Ha tul nagy aramot fogyaszt a terheles lecsokken a feszultseg mivel a hatarolo ellenallason nagyobb lessz a feszultsegeses. Lecsokkenhet a zenner feszultseg ala. A zenner nem kompenzalja a feszultsegesest csak megfogja azt mikor terhelescsokkeneskor felugrik. Igy az lenne a cel hogy minnel kissebb erteku legyen az ellenallas de ez nagy zenner terhelhetoseget kivan. Az ilyen nagyaramu zenneres kapcsolas magaban mar sokat fogyasztana. TV-kben volt tranzisztoros parhuzamos stabilizator . Mar nem emlekszem miert volt ez jo. Hasonlo a tranzisztoros kapcsolas a vegerositoknel hsznalt "szuperdioda" kapcsolashoz amik a meghajto fokozat kimeneten a vegtranzisztorok bazisai nyitasi feszultseget allitjak elo a nyugalmi aram beallitasahoz hogy . a "crossover" torzitast csokkentsek. "Allithato Feszultsegu Zenner" kapcsolasnak mondjak .Ilyennel nem problema akar 100W-os-t epiteni csakhogy elfutene hiaba tul sok energiat.
Meg csak annyit .
A zenner "elofesziteset' minnel nagyobra kell venni hogy az ellenallas minnel kissebre adodjon,Tehat nem a minimalis hanem a maximalis ertek fele kell kozeledni. Annyi biztonsagi hatarral amit egy varhato tapoldali feszulsegnovekedes megenged. Igy a12V/ 42 mA-es dioda eseten ha a 40V-os taphoz 800 ohmos ellenallast teszunk az 35mA -re hatarol . A terheles kb 35mA -ig fogyaszthat hogy a 12V megmaradjon ezutan az ellenallason mar nagyobb lessz a feszultsegeses mint 28V tehat nem lessz mar a fogyasztoi oldalon 12V. Ha a nyitoaramot 10mA-re valasszuk akkor csak 10mA-ig mehetunk a fogyasztassal . Vagyis nem fogyaszthatunk 37mA-ert. mert a feszultsegeses tul nagy a 2,8KOhm-os ellenallason. ( ennek erteke 2800*0,037=103V lenne) Valahova a karakterisztika kozepre lehet venni az aram erteket igy a fogyaszto ingadozasa es a tapoldali ingadozas is "ki van vedve".
Hello!
Már bocs, de én úgy gondolom, hogy elég jól ismerem a zénerek működését, nekem feleslegesen írod. Máté, meg elég kezdő, és lehet az én hosszúra nyúlt irka-firkám is már megfekszi a gyomrát. Arról nem beszélve, hogy belekeversz mindenféle dolgot aminek sok köze nincs jelen dologhoz.. Légy oly kedves olvasd el saját írásodat, mert ellentmondások is vannak benne. De semmi humorom itt szkanderezni veled ezen, nem is azért írtam. üdv! proli007
Sziasztok!
Az autómba ledes voltmérőt szeretnék építeni. 8 led lenne benne. Az első 11 voltnál világítana, az utolsó 14.4-nél, fél voltonként egy led. Akár a kisebb ékértékű ledek is világithatnak, mint a kivezérlésmérőben, vagy akár csak az ahol tart, mind1. Ledenként zénerre gondoltam. Ezt hogy lehetne megvalósítani? Zéner elé ellenállás és led, zéner közé is? És milyen zénert használjak? Nem nagyon foglalkoztam még zénerrel, csak ledekkel. A segítséget előre is köszönöm!
Hello!
Zénerekkel nem igazán célszerű megoldani a 8db led vezérlését. Elsősorban, mert félvoltonként kellenének zénerek (levonva a Led nyitófeszültségét is). A zéner+dióda könyökfeszültsége felett viszont a Led árama rohamosan nőne, tehát nem elég egy egyszerű ellenállás, még minden Led-hez egy-egy áramgenerátorra is szükség lenne. Javaslom inkább, mint ahogy írtad is egy LM3914-es Ic alkalmazását. Ebben benne van a referencia feszültség ("zéner") amihez a bemenő feszültség hozzáhasonlítása megtörténik. Igaz ez 10db Led-et vezérelhet, de kettőt el lehet hagyni. Viszont a Led-ek áramgenerátoros vezérlése megoldott benne. Adatlapján találsz rá példát szerintem. De itt is találtam kapásból megfelelőt számodra.. üdv! proli007
Köszönöm szépen! Hétvégén megcsinálom. Majd írok mik a fejlemények. Remélem nem lesz nagy összeg.
Csak PIC-es kapcsolást találtam. AZt meg nem tudok programoztatni se. Kicsi ez a város... Köszi mégegyszer!
még annyi kérdésem lenne hogy hogyan kell beállítani? Látom hogy két potival de hogy? Melyik potival mit állítok?
Hello!
Ha van szabályozható tápegységed, akkor a bemenetre adott feszültséggel lehet pld. beállítani. Először a P1-vel a végértéket, majd a P2-el a kezdő értéket kell beállítani. Esetleg feszültségméréssel is beállítható. Először a mínusz pont és a 6.láb között mérve, 3,6V-ot kell beállítani P1-el. Majd a mínusz pont és a 4-es láb között, 2,48V-ot. Így beállítva, kb. 10-től 14,5V között fog mutatni. De pontossága azért R1 és R2 értékének pontosságától is fog függni. üdv! proli007
Üdv!
naggyából megvagyok, még nincs teljesen kész a nyákterv miatt. A beállíást értem, meg tudom csinálni. Ennek az áramkörnek stabil 12 volt kell? Mert ugye ha simán az akksira kötöm, az akksiban ha a motor jár 13-14 volt van. Kell elé egy stabilizátor? És ha erre rákötöm és ugyan ezt szeretném mérni az nem gond? Szóval ha a BE + és - ugyan az mint a 12v + és -.
Hello!
Alapvetően nem szükséges stabil táp, a maximális tápfeszültség elvileg 25V. A Led meghajtás áramgenerátoros, a referencia meg belső stabilizátorral van ellátva. Így az áramkör bemenetét közvetlen a +12V-ra lehet kötni. Alapvetően egy gond lehet. Ha a 9. láb plusz tápra van kötve, akkor oszlopkijelzőként működik. Ekkor a maximális áramfelvétel kb. 131mA (12,5mA/Led). 15V tápfeszültség mellett, ez már meghaladja a tok maximális disszipációját. Tehát vagy pontsoros üzemet kell biztosítani (9. lábat szakadtan kell hagyni), vagy csökkenteni a Led-ek áramát, vagy csökkenteni az IC (akár csak a Led-ek) tápfeszültségét. üdv! proli007
Üdv! Már müködik. De még nem építettem be. a 9-es lábat ha lekötöm nem müködik sajnos. SZóval bekötve hagyom, de akkor sok lesz neki a 15 volt. Ha az áramkör meg az akksi közé teszek egy 100ohm-os ellenállást az nem elég neki? Ahogy számolgatam elégnek kell lennie.
Hello!
A Led-ek anódja és a táp közé tegyél egy 47ohm/1W-os ellenállást. Akkor ahogy a Led-ek sorba gyulladnak ki, csökken a Led-ek feszültsége. Az IC helyett az ellenállás veszi át a terhelést. (A 9-es láb, vagy a levegőben lóg, vagy a tápfeszen van.) üdv! proli007
Üdv! Kész van teljesen. csak most volt időm befejezni. De most meg túl erősen világítanak a ledek. Ha a led és az IC közé rakok ellenállást ( illetve potit először hogy mekkora ellenálás kell) az jó? Nem vágom haza az IC-t? Amugy már a 18as lábat hazavágtam, egy ik led rosz volt és tesztkor véletlenül ráküldtam 12voltot. A lednek is meg a 18as lábnak is annyi. Majd veszek másik ICt. Csak legyen meg először a halványtás. Előre is köszönöm!
Hello!
Elvileg nem mehetett volna tönkre az IC, mert a kimenetén áramgenerátor van. Tehát tök mindegy, hogy van Led vagy sem. - A soros ellenállástól nem csökkenhet a Led fényereje, csak a tok melegedése csökkenhet. Csak akkor csökken, ha az ellenállás már túl nagy, mert így az IC nem kap már elég tápfeszültséget, mikor minden Led ég. - Jelenleg a LEd áramának 12mA-nak kellene lenni. Azt ugyan is a 7-es és 8-as láb közé kapcsolt ellenállás határozza meg. Iled=Uref/R78*10 körülbelül. A referencia feszültség itt 1,2V és jelenleg a két láb között, az 1kohm-os poti van (ha igaz). Így az áram itt 1,2mA, ennek tízszerese a Led árama. - De ha ezt csökkenteni szeretnéd, akkor a referencia osztó, többi elemét is meg kell változtatnod. Pld. fele Led áram lesz, ha P2=2kohm, de akkor a P1-nek 1kohm-nak, és az 1,2kohm értékét 2,4kohm-ra kell növelni. (2.2kohm is megteszi) Így a mutatott érték (aksifesz) beállítása nem változik. üdv! proli007
köszi! ekkora potik most nincsenek itthon, ellenálásom se. majd hétfőn veszek és kicserélem. NAggyálól már kezdem érteni ennek az ICek a müködését, sokmindenre fel lehet használni. És fogom is! Csak nálunk nagyon drága. 880Ft. Itt a hestore.hu-n meg 400 Ft. Összeválogatok pár cuccot aztán rendelek. Itt minden sokkal olcsóbb mint itt nálunk ebben a kisvárosban. (Pápa)
Üdv!
Kipróbáltam, kicseréltem mindegyiket és ugyan olyan erősen világítanak. Veszek holnap valami halvány ledet.
Üdv! Kicseréltem a ledeket normál ledekre. Tökéletes! Annyi a baj hogy a 18as láb valamiért nem ad ki semmit. Valószínű tönkrement, mert egyszer véletlenül 12v-ot rányomattam a 3as és a 18as láb közé De most frankó. A nagyobb ellenállásokat vissza kellett cserélnem kisebbre mert más tarományan tudott csak mérni. Most minden frankó, készül a készülékház. Köszönöm a segítséget és elnézést a sok nyaggatásért.
Hello!
Ja, hogy a két láb közé adtad a 12V-ot? Az kissé változtatja a gyerek fekvését.. Oké, De csak át kellett volna számítani a szükséges referencia feszültségeket. Jó munkát! üdv! proli007
Sziasztok egy feszültség jelzőt szeretnék összerakni, ami 27 v elérésekor egy lámpát bekapcsol ez alatt meg kikapcsolja. Csak én nem tudom hogy kellen ezt megcsinálni talán zénerrel?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |