Fórum témák
» Több friss téma |
Igen lehet hogy ez a gond. A gyújtáson pedig komoly áramok folyhatnak.
Hali
A TL431 szuro kondijat csereld ki 10 µF elkora. a 470 nF a leheto legrosszabb valasztas, mert ezzel a kondival a TL431 atmegy oszcillatorba. Ez okozhat ilyet amit Te irtal. A 7812-t siman kihagyhatod, mert a LM358 36 voltig birja. Viszont fontos a panelon a szurokondik elhelyezese (100uF, 100 nF). TL431 TI 24.oldal, A gorbe. Udv Vili
Megpróbálom majd valahogy távolabb elhúzni a kábelt, sajnos csak hétvégén lesz rá lehetőségem, most nem állok neki autót szerelni az utcán.
Elolvastam a topikot, és sokaknak csinált hasonló jelenséget. Egy 5-10 fokos hiszterézishez jó lenne az RC tag helyére mondjuk 1 Mohm ellenállás? Vilmosd: Asztalon kipróbálva jó volt, bár csak gyújtóval melegítettem, és viszonylag gyorsan vissza is hűlt. Ha eláll az eső, akkor lerongyolok a kocsihoz, és felhozom, kipróbálom hogy reagál mondjuk egy kisebb bordára szerelve. Rakok bele kondikat is. A 7812, azaz a stabil feszültég hiánya nem lesz hatással a referencia feszültségre? Köszönöm a tippeket! Idézet: „Egy 5-10 fokos hiszterézishez jó lenne az RC tag helyére mondjuk 1 Mohm ellenállás?” Igen, de felesleges, ha az árnyékolással van gond, mint írtam van benne hiszteriézis. Idézet: „A 7812, azaz a stabil feszültég hiánya nem lesz hatással a referencia feszültségre?” Nem, a TL431 egy szabályozható zéner.
Köszönöm, akkor kiveszem az 7812-t, kap pár kondit, az egyik 470nf repül, és túrok egy árnyékolt kábelt. Csak az a rohadék eső ne szakadna..
Először még ne vedd ki.
Először csak cseréld ki a kábelt árnyékoltra, hátha csak az a baja. Ha akkor is gond van, akkor mehet a 7812 kiszedése.
Hali
A ref feszultseget a TL431 allitja elo, nem a 7812. Ez stabil 2.5 voltot ad. Nezd meg a linket amit kuldtem. En mar szivtam a parhuzamos kondi miatt. Kell melle egy 10 µF elko. Enelkul altalaban oszcillator lesz. Ezt meg segitheti a kocsiban keletkezo sok zavar. A 7812 12 V gepjarmu halozaton hasznalhatatlan. A dropout feszultseg minimum 2 volt. Esetleg lehet keresni LDO-t, de ebben az esetben kocsiban teljesen felesleges a stabilizator. A visszacsatolo agba tegyel 1 M ellenallast. Ha kicsinek talalod a hiszterezist le kell venni 470k - 220k ertekre. A kondi helyere rovidzar. Udv Vili Idézet: „Kell melle egy 10 ľF elko. Enelkul altalaban oszcillator lesz” Én még ilyen hibával nem találkoztam. Nem lehet, hogy ott más volt a ludas? Esetleg nem megfelelő huzalozás? Az adatlapban sincs ilyen ajánlás. A 7812-vel kapcsolatban igazad van, de 12V alatt ugyan az a feszültség van a kimenetén mint a bemenetén is. Ha az autó feszültségszabályzója esetleg tönkremenne, akkor pedig megvédi az áramkört (ami egyébként bírná a nagyobb feszültséget is), de ha benne van és működik, felesleges kiszedni.
Ok, kap majd egy kondit.
Élesben nem tudom kipróbálni, csak a következő budapesti általános forgalmi zavarban. (dugó) Drága a benzin, ahhoz meg főleg hogy csak vizet melegítsek vele. Végülis nem az a lényeg, hogy nagyon visszahűtse, mert úgyis zár a termosztát, szóval inkább egy szintentartás lenne a feladata. Csak idegesít hogy kattog a relé, és gondolom a kontaktoknak se tehet túl jót, meg biztos a ventinek sem tetszik. És mindenképpen kap árnyékolt kábelt is. Ja, gondolom 10uf-nél több simán lehet. 10uf-bőlc sak bóvlim van itthon, nagyobból meg van yageo is.
Nem tudom mekkora áramú a ventillátorod, tegyél be a tranzisztor helyére egy FET-et, ami bírja azt az áramot és már nem is kattog, a FET Gate-jével sorba pedig köthetsz egy pártíz Ohm-os ellenállást.
Hali
Olvasd el legyszi az adatlapot amit belinkeltel. Ott van a 7. oldalon a 15. abra. Nem tudom Te hany TL 431-et hasznaltal, de en nagyon sokat. Amikor nem figyeltem erre a kondira mindig megszivatott. A 7812 kimeneten nem lehet ugyanaz a feszultseg mint a bemeneten, mert van benne tranzisztor es azon minimum van feszultsegeses. Az adatlapok megadjak a minimum mukodesi feszultseget, es ez nem veletlenul van ott. Az autoban, ha tonkremegy a feszultsegszabalyzo attol meg ez az aramkor mukodni fog, legfeljebb a rele melegedni fog. A LM358 kibir 36 voltot. Udv Vili
Ma voltam autóval, jó kis fél órás dugóban ácsorogtam, és közben figyeltem a hőfokot. Nos a hiszterézis szépen működik, mert egy magasa hőfokon elkezdi rángatni a relét, majd jóval lejjebb abbahagyja. Csak ugye a rángatás. Mire hazaértem ismét szakad az eső..
Hello!
Idézet: „Nos a hiszterézis szépen működik, mert egy magasa hőfokon elkezdi rángatni a relét, majd jóval lejjebb abbahagyja. Csak ugye a rángatás.” Vicces! Jól működik a "hiszterézis", csak éppen rángat.. :no: 1. 2. 3. Ha az IC tápfeszültség stabilizátorának kevés a feszültsége, akkor a tápfeszültség változhat. Ez megjelenik az IC kimeneti feszültségében is. A kondis visszacsatolás miatt, visszahat a bemenetre. És már rángatódzik is az IC. Mert NINCS hiszterézis. üdv! proli007
Fel tudtam hozni a cuccot, és rákötöttem egy nagyon kis teljesítményű trafóra, ami kb 12voltot adott egyenirányítás után. Az MBR-re rádugtam a pákát, és elkezdtem felfűteni. Határozottan bekapcsol, kevésbé határozottan (2 kattanás, belefér) kikapcsol. Viszont ha működés, tehát behúzott relé állapotban rányomok a tápfeszre egy 1000uf kondit, (ezzel szimulálom, hogy megrántja a tápfeszt a kocsiban a ventillátor) elejt a relé, majd meghúz megint. Ha a 7812-t kciserélném 7805-re, akkor működőképes lenne a kapcsolás? (persze a relét akkor átkötném a stabilizálatlan feszültségre) Akkor talán nem hatna ki ez a kis feszültség ingadozás a stabilizált feszre, mert így is jóval magasabb lenne a bemeneti feszültség, mint a stabilizált.
7805-el nem húzott be a relé, vajon nem elég nagy a fesz a tranyónak? Beleraktam a 10uf-et, ahogy Vilmosd mondta, de nem segített..
Hali
Probald meg 7808-al, es a rele tapjat kosd a +12 voltra. A kondit a pozitiv visszacsatolasban remelem rovirezartad. A R10 csokkentesevel tudod novelni a hiszterezist. Nekem a mellekelt kapcsolasban a poti kozepallasanal kb 120 mV-nal kapcsol be, es 236mV-nal kapcsol ki. Udv Vili
A relé egyik lába a 7805 előtt volt, a másik pedig kapcsoló tranyón. A kondit nem zártam rövidre, de hamarosan megteszem.
Rövidre zártam a kondit, határozottan kapcsol, és nem reagál a kondis tápfesz rángatásra! Köszönöm!
Viszont így kondi nélkül, nagyin nagy lett a hiszterézis. 85 fok van beállítva kb, és kézre 40 fokos a dióda, mire elejt a relé. Mekkora ellenállás kéne bele? Egy oylan 10 fokos hiszterézist szeretnék. Idézet: „2 kattanás, belefér” Nem fér bele. Ott valami más gubanc lesz, nekem amikor légszerelve összeraktam nem volt ilyen gond. Ha a műveletőerősítő, amit használsz megy 5V-ról, akkor igen, működik 5V-ról is.
Az RC tagot megszüntetve, 1Mohm hiszterézis ellenállással szépen működik. Legalábbis levittem a kocsiba, álló motornál alágyújtottam a diódának, és nem kattogott, határozottan kapcsolt, pedig ugye elindult a hűtőventi, ami jól megrántja a tápot. Majd meglátjuk élesben is.
Szia Alkotó!
Annyit szeretnék kérdezni, hogy mi figyeli a 2 külön hőmérsékletet mert én csak 1db MBR-t látok benne. Köszi a választ!
Üdv.Urak.
Van valakinek ötlete az alábbi kérdésemre? Tehát: Amikor a hűtőborda elér egy bizonyos hőmérsékletet(50-100°C között legyen állítható) akkor egy relét bekapcsol. ez eddig rendben 100 kapcsi van rá. Ám fontos lenne nekem,hogyha visszaesik a hőmérséklet a beállított szintre akkor se engedjen el a relé csak egy "reset" jel hatására ami nyomógomb formájában lenne esedékes.
Szia!
Vezesd át a kapcsolójelet egy bistabil áramkörön, és így csak egy reset jel hatására billen vissza a kimeneted. De használhatsz elektromechanikus bistabil relét is.
Szia.
:pirul: Pontosan nem tudom mi az az elektromechanikus bistabil relé. Olyan kettő vagy több állású relé amely a tekercsére adott imp. hatására behúz és úgy is marad ,ha megszakad a fesz. akkor is.?Majd ismételt imp. hatására visszaáll?
Ja,hogy két tekercs van benne.
Akkor már értem köszönöm.
Például ez a kéttekercses típus jó lesz. Set-reset tekercsei vannak.
Hello!
Bármely hővédelmi kapcsolást el lehet látni egy olyan pozitív visszacsatolással, amit csak "reset" jelre törölhető. A legtöbb esetben ehhez szinte plusz alkatrészt sem jelent, vagy csak egy-két ellenállást/diódát és persze a nyomógombot. Még az általam közreadott egy Fet-es kapcsolás is módisítható két perc alatt erre a funkcióra egy tranyóval és két ellenállással.. üdv! proli007
Szia.
Szimpatikusabb lenne nekem ez a megoldás ,de most nem tudom melyik kapcsolásodra gondolsz mert nem találom. Nagy kérés lenne,hogy lerajzolnád a Fet-es kapcsolást a kiegészítéssel? |
Bejelentkezés
Hirdetés |