Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akkumulátor töltő
 
Témaindító: josephx, idő: Jan 18, 2006
Lapozás: OK   55 / 303
(#) demcar válasza proli007 hozzászólására (») Máj 25, 2010 /
 
Üdv. mindenkinek!

Engem az érdekelne hogy a every által csatolt töltő képes lenne-e nagyobb kimeneti áramot adni? ( pl. gondolok arra hogy 1A helyett kb. 10A környéke?)

A segitséget előre is köszönöm.
(#) proli007 válasza demcar hozzászólására (») Máj 25, 2010 /
 
Hello!
Megfelelő alkatrészek cseréjével és több végtranzisztort és plusz meghajtót alkalmazva, természetesen ki lehet belőle sajtolni, a 10A áramot. De azért van hátulütője is a dolognak.
18V váltó esetén, a pufferkondiban, kb. 24V feszültség lesz. Ha az aksiban 12V van, akkor a tranyóra is 12V feszültség jut. Ez 120W hőtermelést jelent, és egy töltő, tartósan meg is lesz terhelve ez a teljesítmény. Szóval ezt el kell vinni a tranyóról, hogy az életbe is maradjon.
A tápfeszültséget, pedig sokkal csökkenteni nem lehet, mert a tápfeszültségnek nagyobbnak kell lenni, mint az aksi végfeszültsége, és a kapcsolás maradék feszültsége. Ez Uaksi+Ushunt+D6+T7be+UR9+UR11+IC maradék feszültsége és akkor még a tápfeszültség brummfeszültségét is figyelembe kell venni. Így is minimum 3db végtranzisztort kellene alkalmazni, és az IC meghajtó áramát is növelni.
üdv! proli007
(#) demcar válasza proli007 hozzászólására (») Máj 25, 2010 /
 
Aha. Értem a dolgokat. Eszerint akkor érdemesebb egy olyan kapcsolást épiteni ami nagyobb áramra van tervezve.
De azért köszi a felvilágositást!
(#) hapro válasza proli007 hozzászólására (») Máj 25, 2010 /
 
Össze raktam a gépet, és indítottam volna be. Elsőre izzót kötöttem sorosan a 230V-os hálózati ágba, biztos, ami biztos alapon.
Kicsit furcsa volt, ahogy az akkut ráakasztottam, és az áram szabályzó potit minimum állásba tekertem, úgy az izzó villogott, majd ahogy egyre nagyobb áramot állítottam be neki, úgy az izzó kialudt. Egy ideig a trafó hangját lehetett hallani, hogy egyre nagyobb áramot vett fel belőle a gépezet, de amikor a potit maxra tekertem az is elhallgatott.
Szkóppal néztem az ábrákat, amiket oda rajzoltál a tervre. Az A jelnél megvan a hasonló jel alak, de csak hasonló, mert nem egy fél szinusz, hanem a fél szinusznak a teteje le van vágva, és a B érintkezőnél már nincs is semmi féle jel.
Egy másik probléma még az, hogy a LED-ek egyáltalán nem világítanak. Egyik sem. Szerintem polaritás helyesen kötöttem be őket.
A feszültségek 7,8V váltó, és 21V váltó, ami majdan terhelés hatására le fog esni olyan 18-19V-ig.

Merre felé keresgéljek a probléma megoldásában?

köszönöm
(#) hapro válasza hapro hozzászólására (») Máj 25, 2010 /
 
Nos...molyoltam még vele kicsit, és fordítva voltak bekötve az előlapi csatlakozáson a vezetékek, csak a középső volt jó helyen, a többit meg pont szimmetrikusan a másik helyre kellett kötni. Azt hiszem ez fordítva van jelölve a bekötési rajzodon. És még egy dolgot észre vettem rajta, hogy a tirisztor két gate lába sem jó helyre van jelölve a bekötési rajzon, mert a kapcsolási rajz szerint a 100ohmos ellenállásokra kéne kötni, a bekötési rajz szerint meg csak az egyik van a 100ohmos ellenálláson, a másik meg a testen kéne legyen. Ezt kapcsolási rajz szerint kötöttem, a gate-eket a 100ohmra, a pozitív akku csatlakozást meg a testre.

A lekacsolási feszültséget megnéztem 14,3V ezt jónak tekintetem, és úgy hagytam ahogy van, viszont a tünet ezek a változtatások után a következő:
bekapcsolom a gépet, gondolom az a normális, ha a piros led világít egyfolytában. Ha rácsatlakozom az akkuval, akkor a sárga led folyamatosan világít, holott az akku feszültsége 12,4V. Az akku tökéletes, így azzal nincs semmi probléma. Bekapcsol, tölt is, de csak 0,73A-ig lehet föl tornázni a töltő áramot, afölött lekapcsol. Ha lejjebb tekerem akkor ismét vissza tudom kapcsolni.

a jelalakokat most nem néztem meg, majd holnap talán.

Most megnéztem megint, ha az előlapi csatlakozót is a beültetési oldalról nézzük, mint a fő áramkört, akkor biza tengelyesen szimmetrikusan fordítva van jelölve a vezetékezési rajz.

Ja, és az izzó most már csak akkor világít, ha föl tekerem az áram állító potit. Ezt is már normálisnak tekintem.
(#) hapro hozzászólása Máj 26, 2010 /
 
Kivettem az izzót, és minden tök jól működik, egy apróságot leszámítva, pontosan két apróságot leszámítva:
Szóval az izzó most már látom, hogy lekorlátozta a kivehető áramot a hálózatból, ugye tette a dolgát és amikor kiszedtem, már tudott 0,73A fölé menni a töltési áram.
Be tudom állítani most már 10A-ra is, a gépet, de ekkor gyorsba lekapcsol, olyan 1-2mp-ig megy 10A-on, majd lekapcsol. Stabilan 7-8A-ra tudok tölteni, de egyébként az 5 is elég nekem jelenleg. Így ez annyira nem izgat. Viszont mértem feszültséget miközben áramot állítottam, és ahogy növelem az áramot, nő a feszültség is, eléri a 14,3V-os határt és ezért kapcsol le. Miért nő a feszültség, miért nem csökken? Ahogy lefelé tekerem az áramot, úgy meg csökken a feszültség.

A másik apróság, hogy a sárga led folyamatosan világít, mintha valami nem lenne rendben. Talán valami nincs rendben? Esetleg azt fordítva köthettem be mégis? Már 3X néztem meg, és szerintem jó.

köszönöm
(#) proli007 válasza hapro hozzászólására (») Máj 26, 2010 / 1
 
Hello!
- Sajnos elkövettem azt a hibát, hogy a vezérlő panel huzalozását, a forrasztás felőli oldalról ábrázoltam, míg a Led-es panelt az alkatrész felőli oldalról. Ráadásul nem írtam rá a rajzra. Bocs!
- A sárga Led, akkor világít, ha az aksi jó polaritással van a töltőn, és feszültsége nagyobb, mint 9V. Ha nem ég, nem engedi bekapcsolni a töltést a nyomógombbal.. (Lehet ésszerűbb lett volna, ha hibánál jelez?)
- Nem túl meglepő, hogy ha növeled az áramot, nő a feszültség is. Mert az aksinak van belsőellenállása, azon feszültség esik, ha nő a töltőáram. Ha az aksi öreg, akkor rosszabb a helyzet, mert nagyobb a belsőellenállása. Ezért nem lehet tölteni nagyobb árammal. (Amúgy, ha növekvő áramra csökkenne a feszültség, akkor ahhoz negatív belső ellenállásúnak kellene lenni az aksinak.)
A lehetőség annyi, hogy rákapcsolod, és beállítod azt az áram értéket, aminél a feszültség nem emelkedik gyorsan folyamatosan feljebb-feljebb. (Próbálgatni kell, milyen áram értéknél van ez, de kb. 13V-nál ne legyen több.) (Egyébként általában a töltés kezdetén a belsőellenállás magasabb értékű, majd csökken, és a töltés vége felé erőteljesen nő.)
Ha így feltöltötte az aksit, akkor kisebbre kell venni az áramot (kb. 1/3-adára), és újból bekapcsolni a töltést.
Gyakorlatilag csak így lehet feltölteni megfelelően az aksit.
Amennyiben csak lemerült és fel akarod "éleszteni", hogy menjen a kocsi, akkor elég az első lépés.

Amikor készítettem a töltőket, szembesültem ezzel a problémával. A barátom is az ócska aksikat 10-15A-el akarta tölteni, mire az egyből lekapcsolt. Ezért készült el, a kissé intelligensebb töltési eljárást megvalósító 20A-es töltő.

És egy kép, hogy kb. hogyan lehet modellezni egy aksit. Elvileg a nullponti feszültség figyeléssel, kizárnánk, hogy a töltőáram befolyásolja a kapocsfeszültséget (hiszen ilyenkor nem folyik áram), csak ott van az aksiban egy "RC" tag a belső ellenállás mellett, ami tárolja a töltéskori feszültség növekedését. Ráadásul elég nagy időállandóval. Ha töltés végén figyeled a feszültség csökkenést, megláthatod a jellegét.
üdv! proli007

NIMH-ACC.jpg
    
(#) hapro válasza proli007 hozzászólására (») Máj 26, 2010 /
 
Köszönöm a segítséget, akkor jónak tekintem így a töltőt. Már csak valami jobb fajta ellenállást teszek söntnek, vagy lehet, hogy kanthal huzalt, aztán az meg had melegedjen. Most 3db 5W-os 0,33ohm van párhuzamosan kötve. És ezeket egy bakelit lappal ráfogattam a hűtőbordára, a bakelit lapot már megszínezte, így gélő, hogy később anyagszerkezetet módosít rajta a melegtől, és egyszercsak leesik onnan az ellenállás. Amíg nem volt hűtőn, addig 200fokra melegedett fel a 3db ellenállás 5-6A töltő áramtól. Azért tettem hűtőre, mert féltem attól, hogy a forrasztások elengednek az oldalán.
A kanthaltl meg valami hőálló csokival odafogatom, aztán jól van.
(#) proli007 válasza hapro hozzászólására (») Máj 26, 2010 /
 
Hello!
Ha csak 5A van, akkor az 2,5W-hőt jelent. Ez 0,83W ellenállásonként. Ha 3db 5W-os ellenállást használsz, nem szabadna túlmelegednie. A hűtőborda helyett, én inkább a jó szellőzést választanám, és az ellenállások hűtését a lábain keresztül. Tehát felforrasztani, valami szélesebb réz lemezre, ami tud szellőzni. Az ellenállások teljesítmény tűrésénél a lábon elvezett hőt is figyelembe veszik.
Amúgy a kanthal huzal is ugyan úgy fog melegedni, legfeljebb a levegő jobban hozzáfér. (Öreg Joule nem tud tévedni!)
üdv! proli007
(#) hapro válasza proli007 hozzászólására (») Máj 26, 2010 /
 
Akkor talán mégis valami hiba van a gépezetemben? Mert multival mérve a 3db 0,33ohm 5W párhuzamosan 200-201 fokos volt. A kanthal huzal meg rendesen világítva izzik az 5A áramtól.
Az 5W ellenállások szándékosan nincsenek sehova beforrasztva, azok hűtését a lábakon keresztül hogy gondolod?
Egy nyákra forrasszam rá, és az vezet majd el hőt?
Gyakorlatilag a szellőzéssel nem lehet probléma, az egész doboz perforált, és belülre tettem még egy ventillátort is, ami a toroidokra fújja a levegőt fölülről.
(#) proli007 válasza hapro hozzászólására (») Máj 26, 2010 /
 
Hello!
Például egy nyáklemez is megtenné, de az legfeljebb 35 mikronos. Egy réz szalag, lapos trafódrót vagy.. jobb lenne. Az ellenállásokat, meg vízszintesen, nem közvetlenül egymás mellé, hogy ne egymást melegítsék.
Egyébként vannak hűtőbordára fogatható ellenállások, csak jó pénzért.
(Felülről lefelé? Manapság arra megy a hő?)
üdv! proli007
(#) hapro válasza proli007 hozzászólására (») Máj 26, 2010 /
 
Még felénk sem arra megy a hő.
Csak tegnap este üzemeltem be, és csak rátettem, fölülről az alsó perforáción keresztül nagyon jól elfújja a hőt, és átszellőzteti a toroidokat. Alulra sokkal körülményesebb lett volna betennem így utólag. Nem gondoltam, hogy ennyire fog melegedni, az is hűtés nélkül olyan 1 óra üzem után 50 fokos volt 5A töltés mellett. Így meg ugyan nem mértem, de kéz melegnél alig melegebb egy teljes napi üzem után.

De tök jogos az észrevétel. :yes:
(#) erbe válasza proli007 hozzászólására (») Máj 26, 2010 /
 
Nem gondoltok arra, hogy a töltőáram nem szinusz alakú, hanem a töltőfeszültség szintjéig nulla, ott felugrik, majd a következő impulzus tetejéig megint nulla. Az ellenálláson pedig az áramimpulzusok szorozva a ...
Az áram folyási ideje alatt a teljesítmény sokszorosa annak, amit az áram effektív értékéből számítani lehetne, így az ellenálláson eső teljesítmény átlaga több, mint a várt érték.
(Valamikor már lerajzoltam ,de nem találom. )
(#) proli007 válasza erbe hozzászólására (») Máj 27, 2010 /
 
Hello!
Ez így van, jelentős csúcsáramok vannak. De az ellenállást, mindig a jel effektív értéke fűti. Ami éppen csak kicsit tér el az átlagértéktől, amire a szabályzó szabályoz. A csúcsáramokat az ellenállásnak valóban el kell viselnie, de mivel 5W-osak simán elviseli.
üdv! proli007
(#) demcar hozzászólása Máj 27, 2010 /
 
Üdv mindenkinek!

Én szeretnék egy töltőt épiteni és kinéztem 2 nekem tetsző töltőt.

első:http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/03/03607282d679bb7a3fd2e7340bdd26c5.jpg
második:http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/cd/cd9f7d8796fda7742789adc366556c72.jpg

Szerintetek melyik volna jobb mert ha valamelyiket a 2 közül megépitem akkor úgy akarnám hogy minimum 10A-es legyen.

És még egy kérdés a 2 linken levő töltővel kapcsolatban, hogy ami ott van fent a poti hogy árambeállitás az arra szolgál hogy töltés közben tudom állitani a töltőáramot vagy az csak egy trimer és egyszer beállitom és automatán megyen?

A segitséget előre is köszönöm.
(#) dickheadz válasza demcar hozzászólására (») Máj 27, 2010 /
 
A 2. kapcsolás ismerős volt, így utánanéztem : az 1990 augusztusi Hobby Elektronika újságban jelent meg a cikk. Sajna csak 'papírformában' van meg...
A P1 'Árambeállítás' poti a közepes töltőáram beállítására szolgál.
A cikk végén leírja a töltő szakszerű beállítását (jó pár sor...). Sajna beszkennelni nem tudom.
(#) mex válasza dickheadz hozzászólására (») Máj 27, 2010 /
 
Nekem megvan papír , és elektronikus formában is.
(#) demcar válasza dickheadz hozzászólására (») Máj 27, 2010 /
 
Aha értem, és köszi a választ!
De akkor ezek szerint ez a kapcsolás nem jó nekem,mert nekem olyan kell amin tudom a kimenti áramot állitani de akkor lehet hogy megépitem az 1 linken lévő kapcsolást és azon tudom állitani a kimenti áramot.
(#) barnabi70 hozzászólása Máj 27, 2010 /
 
Üdv mindenkinek!
Az autóakku töltésével kapcsolatban szeretnék egy kérdést feltenni, hátha valaki tudna segíteni.
Nem vagyok szakmabeli, csak szeretném a a munkaakkumat normálisan tölteni. Egy banner 95 AH-s AGM technológiával készült aksiról van szó. A fórumot és egyéb oldalakat is végigolvastam a helyes töltéssel kaocsolatban. Végeredményként sikerült leszűrni, hogy a töltést 14,4 V-nál be kell fejezni, mert akkor megindul a gázképződés. Ekkor már teljesen feltöltött az akku, mert valaki azt írta, hogy nem. Egy barátommal csináltattam is egy kis elektronikát, a meglévő orosz töltőmhöz,ami a beallított feszültség elérésekor lekapcsolja a töltőt. a kérdés itt adódott, mert a feltöltött állapotban különböző töltőáram esetén más más feszültség mérhető. Pl. 2 A esetén 13,8 V, míg 4 A estén már eléri a 14,4 V-ot. tehát a kérdés az, hogy hány amperes töltőáramnál kell mérni a feszültséget, hogy az akku 100 %-ig feltöltött legyen de ne károsodjon.

Remélem valaki tud segíteni.
Előre is köszönöm.
(#) mugab válasza barnabi70 hozzászólására (») Máj 27, 2010 /
 
Ha fel van töltve az akku akkor már 200mA áramra is eléri a 14.4voltot. Az egy tévedés hogy ha eléri a 14.4-et akkor be kell fejezni a töltést, mivel az autókban 14.4 vagy 14.2 volt a töltőfeszültség. (A legújjabb inteligenseket kivéve)
Igazából az lenne a jó ha 14.2 voltra töltene de nem kapcsolna le. A 14.5-öt viszont nem szokás átlépni (kivéve az inteligens töltés)
Ha hosszú ideig akarod rajta hagyni (napok-hetek)akkor viszont a csepptöltéshez a 13.8 volt az elfogadott.
Tehát a 14.4-et ne lépd túl, és minél kisseb áramnál méred annál jobban fel van töltve az akku.
Valamint a töltőről való lekapcsolás után a feszültség visszaesik 12.6-13.0 voltra, ez normális.
(#) barnabi70 válasza mugab hozzászólására (») Máj 27, 2010 /
 
A 13,8 V-os csepptöltésről is olvastam, de arra nem alkalmas az elektronika, mert ha eléri a beállított feszültséget, akkor lekatcsol. De ha jól értem, akkor ha 1-2 A-os töltéshez állítom be a 14,4 v-os kikapcsolási értéket és így éri el ezt, akkor az akku már szinte teljesen töltött?
(#) proli007 válasza barnabi70 hozzászólására (») Máj 27, 2010 /
 
Hello!
Esetleg olvasd el ezt a hozzászólásomat.
De talán érdemes elolvasni ennek a cikknek előszavát, és a töltés menetének ábráját megnézni, a 4. oldalon található PB12V-T.sch rajz jobb felső sarkában..
üdv! proli007
(#) barnabi70 válasza proli007 hozzászólására (») Máj 27, 2010 /
 
Mindkettőt elolvastam, segítettek.
Köszi.
(#) barnabi70 válasza proli007 hozzászólására (») Máj 27, 2010 /
 
Közben eszembe jutott még egy kérdés. Mivel a munkaakkuknál az élettartamot ciklusszámban adják meg ( hányszor lehet tölteni), nem tudom, hogy mikor teszek jobbat az élettartam tekintetében. Akkor, ha használat után amikor még jól töltöttnek tekinthető az aksi és újratöltöm és úgy tárolom, vagy csak akkor töltöm föl,amikor már a feszültség alapján ajánlott. A probléma az, hogy csak hétvégékem használom csónakmotorhoz.
Azt olvastam, hogy ezk a típusok nem érzékenyek arra, ha nem teljesen töltött állapotban tárolják.
(#) mugab válasza barnabi70 hozzászólására (») Máj 27, 2010 /
 
Ha a kapacitás nem gond akkor elég akkor tölteni ha már lemerült.
A kissé lemerülten tárolás max. nagy fagyban okoz problémát
(#) proli007 válasza barnabi70 hozzászólására (») Máj 28, 2010 /
 
Hello!
Sajnos munkaaksival szinte semmilyen gyakorlati tapasztalatom nincs. De tárolása, szerintem nem különbözhet az indító aksitól. Óvakodni kell a mély kisütéstől, és ha le van merülve, akkor fel kell tölteni. Általában +6 fokon tárolva a legalacsonyabb az önkisütési áramuk.
üdv! proli007
(#) barnabi70 válasza proli007 hozzászólására (») Máj 28, 2010 /
 
Köszönöm a segítséget.
(#) bihari laci hozzászólása Máj 30, 2010 /
 
SZiasztok egy 12v 44Ah aksit ,kb hány Amperral lehet tölteni, és hány oráig ,milyen értékű diodát érdemes, hogy be épitcsek, a trafo kb 500w ,és van 1db 35A ez megfelelö vagy mit ajáltok köszi .
(#) gaben62 válasza bihari laci hozzászólására (») Máj 30, 2010 /
 
Az akku kapacitásának 20-30% ával,töltheted,nyugodtan.
Ez 44Ah akkunál 10-12A kezdeti töltőáramot jelent.
25A diódahíd,hűtéssel,feltétlen szükséges.
Töltési idő 5,4óra kell legyen,full-ra töltéshez,telesen lemerült állapotú akku esetében.
(#) bihari laci válasza gaben62 hozzászólására (») Máj 30, 2010 /
 
Köszönöm szépen a segitcséget .
Következő: »»   55 / 303
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem