Fórum témák
» Több friss téma |
Magához a DC motor vezérléséhez nem kell a mikrovezérlő.
Mégis mihez kellhet: 1. Nem árt, ha mérjük az akkufeszültséget 2. Az sem baj, ha tudjuk az áramfelvételt. 3. Egy üzemóraszámláló sem hátrány. 4. Futhat egy digitális óra. 5. kerékjeladó esetén kilométeróra. 6. Letilthatunk funkciókat, kis akkufesz esetén 7. Irányváltó kapcsoló késleltetése 8. A pedáljel mérése 9. Illetéktelen használat letiltása (RFID) 10. Speciális targonca funkciók beépítése. 11. RF modullal távírányítás 12. A fenti dolgok összehangolása. Ötlet kérdése, hogy mire használjuk. Abban igazad van, hogy ezt a topicot nem a címének megfelelő irányába viszi. Ha gondoljátok kiszállhatok.
Miattam ne változtassunk!
Csak gondoltam, tisztázzuk, hogy nem a DC motor optimális üzemét, teljesítmény szabályozását végzi a mikrovezérlő. Ettől függetlenül érdekes lehetőség és biztosan elfér itt is. A témát senki nem veszi annyira véresen komolyan senki. Sok helyen vannak kapcsolódó területek is.
Egyébként a gyári komplett vezérlésekben a DC motor optimális üzemét a mért paraméterek függvényében mikrovezérlő kezeli. Amennyiben mi mérjük a paramétereket és csak a DC vezérlő gyári, akkor a kivánt üzemet optimalizálhatjuk.( Legalább is ezen próbálkozom)
Igazán egyéni a stílusod... biztosan te nyaltad hegyesre a piramisokat...
Egyébként, ez a stílus itt nem elfogadott. Nagy baj lenne, ha azt kérném, hogy ezt vedd figyelembe? Esetleg, megpróbálkozhatnál építő jellegű hozzászólások megírásával...
Hm... a látszat csal. Meglepően keveset tudok a motorokról, pedig államvizsgáztam belőle. De aztán egész más terület "jutott", úgyhogy a motororkat nagyjából elfelejtettem. Amit tudok róluk, az hogy van néhány fajta.... de ha tudom, hogy milyen ki- és bemeneti paraméterekkel rendelkező elektronikát kell építeni, az azért jobban megy. Természetesen, amiben tudok segítek.
Ha jól gondolom, akkor a vezérlőd egy külsőgerjesztésű motorhoz való, a motorod, meg soros gerjesztésű. Azt nem lehet, hogy akkor a vezérlőnek nem használod a gerjesztőköri kimenetét, hanem a motor gerjesztőtekercsét sorbakötöd az armatúrával és egyszerűen rákötöd a vezérlőre? ( lehet, hogy zöldséget írok le, mondom, hogy nem értek a motorokhoz... iletve, lehet, hogy ez így nem lesz jó a vezérlőnek. Meg a forgásirány váltás sem egyszerű, vagyis kell egy jó nagy mágneskapcsoló )
Üzemóraszámláló? Nem rossz. Különösen annak fényében, hogy a motor keféi nem örökéletűek...
De jó lenne egy amperóraszámláló is. Vagyis, mérje az akksikba befolyó, meg az onnan kifolyó töltést. Előbb-utóbb rozsda úgyis csinál 4 db tök egyforma töltőt, milyen jó lenne, ha a mikrovezérlő figyelné ( naplózná is ) a feltöltés, kisütés folyamatát. Mindjárt lehetne tudni, melyik akksi megy már az enyészet felé...
„Hm... a látszat csal. Meglepően keveset tudok a motorokról”
Ez volt az, amit hozzátettél? Szerintem, csak neked meglepetés.
Ha jól értem a jelenlegi kapcsolást előfeltételnek, kiindulási alapnak tekinted a tulajdonképpeni vezérléshez?
Így, most már világos. Köszi!
Milyen jó, hogy te ilyen okos vagy. Mások helyett is te gondolkozol és formálsz véleményt...
Ahogy írtad, úgy csináltam a vezérlő bekötését.
A kontroller nem indult, amíg a gerjesztő kimetein nem kapott terhelést. Ezért volt szükség a "vasalóra", illetve egy mű gerjesztő terhelésre. Így működik, de elfűtöget feleslegesen kb. 150 Wattot. Az érdekelne, hogy a külsőgerjesztésű motorok gerjesztő tekercse milyen nagyságrendű terhelést vesz fel, vagy igényel a gyakorlatban. A vezérlő ki van öntve, módosítani nem lehet. A felprogramozáskor elvileg a programból letiltható a gerjesztés, de a vezérlőböl ezt kispórolták. Így kivülről próbágatom szimulálni. Az amperóra mérése elvileg megoldható. Egy AD-n mérném az áramfelvételt (motorkábelen feszültségesés), simítanám egy nagyobb kondival és 1 másodperceként lekérdezve egy "súlyozott" számlálót pörgetnék. A panelon van 64k soros ram, rs485 illesztés, így lelkes próbálgatás és "kézügyesség" kérdése.
Az említett kapcsolás 80%-ban kész van és működik, a rajz csak tájékoztató jellegű, mivel sok "úri huncutság" van amit be lehetne építeni. Az alapmodul adott így a teljes befejezés igény, idő,ötlet és program kérdése.
Tulajdonképpeni kész vezérlés nincs, mert mindig van és lesz módosíthatóság.
Örülök, hogy nem vetted kötekedésnek ellenvetésemet. Mert nem is annak szántam.
Feltételezem, hogy ez a fejlesztés egy „fizetős” projekt része. Ezért ez egészben nem lesz publikus. Szerintem mi annak is hasznát vehetjük, ha néhány elvi megfontolást megosztasz velünk. Mint ahogy szerintem eddig is hasznos infókat kaprunk tőled.
Értem... hm... muszáj neki ellenállást látnia? Mi van, ha egy rövidzárat, vagy majdnem rövidzárat teszel bele? Ha a programozásnál be kell állítani egy gerjesztőáramot, akkor legalább ne egy nagy ellenálláson folyjon keresztül, hanem egy kicsin, akkor kevesebb a veszteség. ( jó a hasonlat a vasalóval... én ugyanerre rezsót szoktam mondani... )
A rozsda motorja 5 kW-os és 12 V/10 A a gerjesztőkör. Ez nem túl nagy érték, akkor lenne jobb, ha permanens mágnesből lenne az állórész. De hát, nem abból van. A motorkábel felhasználásával söntnek csak az a baj, hogy az rézből van és túl nagy a réz ellenállásának a hőmérsékletfüggése. 100 fok hőmérsékletváltozásra 40 %-ot nő az ellenállása... Tehát, vagy kell bele egy rendes sönt, mondjuk 400 A-re ( S2, Ganz ) vagy kell egy hőmérő a kábelre, aztán a PIC mérje a hőfokot és ennek megfelelően számolja ki a tényleges áramot.( Sose lesz pontos, de jobb mint a semmi. ) Ez az egész áramjel előállítás a buktatója a vezérlőnek. Az a baj, hogy nagyon nagyok az áramok, és ahhoz, hogy valami feldolgozható feszültséget kapjunk már nagy lesz a veszteség is. Ha meg kicsi a feszültség, akkor azon nagyon sok zavar fog ülni a kapcsolóüzem jellege miatt, tehát nagyon nehézkes ezt kezelni. Ezért nem nagyon javasoltam a söntöt. Ami még jó lenne, az a Hall elemes áramérzékelő, vannak ilyenek, nagyon jók, bár nem túl gyorsak, de azért még elmegy. Viszont nagyon drága. Tirisztorokhoz ilyeneket használok, de ott egy berendezés ára 7 számjegyű és nem egyessel kezdődik... Ott elmegy, de egy autóban nem nagyon. Ezért is találtam ki azt a megoldást, ami most van használva. ( kis fojtótekercs és megintegráljuk a rajta eső feszültséget ) Persze, ez is hőmérsékletfüggő, de ez csak annyit jelent, hogy valamennyit változik az áram a hőmérséklet függvényében hiába ugyanaz a gázpedál állása. De legalább szkóp nélkül is feléleszthető, pusztán csak egy szimulátor eredményeire, meg egy kézi műszer adta mérési lehetőségekre hagyatkozva. Rozsda most kezdi ezt a sportot, nem tudna bemérni még komolyabb elektronikákat, hiszen egy ide való szkóp is egy kisebb vagyon. Nem beszélve arról, hogy nem ártana hozzá egy 30 MHz sávszélességű árammérő fej. ( lakatfogó, csak szkópra ) De azért meg lehet ezt csinálni amatör módon is. Ő végül is "micsonátornak" nevezte el az integrátort...
Kösz a tápkábeles árammérés tanácsaid. Nem gondoltam végig, hogy autónál a folyamatos nagy terhelés miatt a kábel melegedhet.
A Hall IC-vel már foglalkoztam. Igaz pedált próbáltam csinálni, de precíz mechanika kell a mágnes mozgatásához. Az SS495 egy vasmag légrései között elvileg megoldaná az árammérést.(egyenáramú lakatfogó) Alaphelyzetben 2.5 Voltot ad és az áramirány és nagyság függvényében vátozik. (bekalibrálható) Igy lehetne integrátort, micsonátort vagy súlyozott számlálót készíteni. A 12V/10A az pont az én vasalóm. A vezérlő gerjesztő kimeneteit rövidrezárni nem merem. (Ezt nevezném szikrapróbának.)
Nem csak az a baj, hogy melegszik a kábel az átfolyó áramtól, hanem a környezeti hőmérséklet is változik. Mondjuk télen -15-től a nyári +35-ig. A motorháztető alatt meg mondjuk + 50 -ig. Na, itt a baj... sajnos... jó lenne olyan anyag, aminek olyan kicsi az ellenállása mint a rézé, de közel zérus a hőmérsékleti együtthatőja. ( Egy kicsit túráztathatnák az agyukat az idevágó szakemberek... )
"A vezérlő gerjesztő kimeneteit rövidrezárni nem merem. (Ezt nevezném szikrapróbának.)" Nem hiszem, hogy gond lenne, hiszen egy motor gerjesztőtekercsének az ohmos ellenállása nagyon kicsi. Tehát, ezt azért a vezérlőnek is tudnia kell, biztos vagyok benne, hogy valahogyan áramszabályozott üzemmódban működteti. Talán ne zárd teljesen rövidre, mert esetleg problémák merülhetnek fel, ha nem teljesen korrekt a vezérlőnek ez a része. ( ez a kérdés nem is olyan egyszerű, majd egyszer írok róla, hogy miért nem lehet olyan egyszerűen csinálni abszolút rövidrezárható tápot/áramgenerátort kapcsolóüzemben, stb. ) Szerintem, valami nagyobb tolóellenállással kellene megpróbálnod, szép fokozatosan tolni a csúszkáját a rövidzár felé. Közben mérni az áramot, meg a frekvenciát. Ha a freki nem változik, csak a kitöltés, akkor még mindíg lehet, hogy abszolút rövidzárban gondok lesznek, vagyis, kihajlik az áram. És ekkor már a bekötő drótok ellenállása is számít, méghozzá nagyon! Ez ellen csak az jelent megoldást, ha ilyenkor (drasztikusan) csökkenti a vezérlő a frekvenciát. Ha ez nem következik be, akkor hagyd úgy az ellenállást, ne akard tovább csökkenteni, mert csak nő az áram, aztán kiájul valami a szerkezetben. Ez is az egyik oka, hogy a rozsda áramszabályozója miért nem fix frekvenciás, hanem kétpontszabályozós. ( Egyébként: a szikrapróba az, amikor egy 900 µF-os olajos, fázisjavító kondit,- 15 kilógramm - 300 V-ra feltöltve, egy darab 35 mm2-es kábellel közvetlenül rövidrezárunk! Akkorát szól, mint egy puskalövés. Ha nem figyelsz oda és tudtod nélkül történik meg, akkor garantáltan kicsurog életfonalad folyékony mellékterméke... bocs... :yes: )
Egész pontosan az én motorom 48V 5.2KW 134A a gerjesztőköre 12V 16.5A.
A shöntös árammérés tényleg nem egyszerű ilyen áramokra.Nekem nem is akart működni.Bár katt kifejtette hogy alap hobbista vagyok. Nemtudom találkoztál e már a ReVolt-os vezérlővel,de szerintem neked érdemes belőle mazsolázni.Az árammérésre hall szenzort használ,hallelemes gázpedál és az egész mikrovezérlővel van megbolonditva. ReVolt balogh.: Nagyteljesitményű DC motorvezérlés Lehet hogy vannak rokon témák de azok legfeljebb biciglibe valók.És lehet hogy hasonlitanak egymásra de közel nem egyformák. És számodra biztos furcsa de például én véresen komolyan veszem a témát. De ha igy gondolod akkor had kérdezzem meg hogy mit kersel ebben a komolytalan topikban???
16,5 A? Hm... rosszul emlékszem. A korral jár...
"Bár katt kifejtette hogy alap hobbista vagyok." De azért fejlődőképes, úgyhogy jó neked segíteni... öröm látni az eredményeket! Meg azt, hogy nem adtad fel...
A képmelléklethez hasonló kapcsolással már találkoztam. Egyszer ki kellene próbálnom és egyenáramú lakatfogóval kalibrálni kell.
Lehet, hogy a 16.6 kHz PWM frekvenciát a Hall IC pontatlanul követi. (katt megjegyzése volt) A ReVolt oldalon lévő kapcsolás is "fejben" megvolt. Más fejben, más az asztalon és más gyakorlatban. Kb. ilyesemi lehet az általam használt vezérlőkben. Öreg vagyok már ezeket végigjátszani (57), egyszerűbb volt 240 $ -ért megvenni. Ami már kész van, és sorozatban gyártják elérhető áron, azt nem biztos, hogy érdemes DIY alapon megcsinálni. Zsebrádiót sem gyártunk, bár tisztelem és becsülöm az alkotás öröméért készített eszközök előállítóit. Akik viszont ilyen ambiciókkal rendelkeznek, hasznos lehet valamilyen mikrovezérlőkre is ráállni. Ott aztán szabadon engedhető a fantázia és gyors alktói sikerek is elérhetők.
Én nem ezekre a Hall eszközökre gondoltam, hanem a gyárilag összerakottakra. Pl: LEM, Honeywell. De az elvük, felépítésük ugyanaz, mint amit lerajzoltál. Csak az a baj ezekkel, hogy elég nagy a hőmérsékletfüggésük, de azért autóba még elmegy.
Az SS490-es sorozatot még nem próbáltam, úgyhogy nem tudom a sebességi adatokat. Pedig, még tápegységbe is jó lenne, hiszen akárhova be lehet tenni, mert galvanikusan független mindentől. Egy ehhez hasonlót használtam, az a TLE 4095 ( vagy valami ilyesmi ) az hiszeterézises kapcsoló. Az biztosan gyors, 100 kHz-en még nagyon jó. De az kétállapotú, tehát nem lineáris.
Lineáris, mert próbáltam és az adatlapján is szerepel.
Mint már említettem, pedált akartam csinálni vele, de a strapabíró és esztétikus mechanika hiányában felfüggesztettem próbálkozásaimat. A to92 tokban híd és erősítő is van, és elméletileg tök lineáris. (ára kb. 500 Ft)
Sziasztok!
Mi van akkor, ha az új vezérlőmbe FET source-onként rakok ellenálláshuzalból (vagy 4db 0,1ohm-os 2W-os ellenállásból párhuzamosan) 0,025 ohm-osat, és a source-okat p.l. 1kohm-on keresztül összeközösítem, és onnan veszem le a visszaszabályzáshoz az áram jelet? FET-enként 20A-nél 500mV esne az ellenállás tömbön...
10 FET estén 50 db ellenállás, mechanikailag utólagosan nehezen beépíthető, de elvileg működne.
Megoldás lehetne a párhuzamosan kapcsolt FET-ek eredő Rds értékéből kiindulva, kb. 20-100 mV közötti feszültségesésből kalkulálni az áramfelvételt. Neked talán érdemes lenne megpróbálni az SS495-öt.
Ez 400 A-nél 200 W veszteséget jelentene, meg egy jó zajos áramjelet, amit elég nehéz feldolgozni.
Ennél már jobb megoldás, amit mgy ajánlott, fogod a Hall érzékelőt, beteszed egy nagyobbacsaka ferritgyűrű légrésébe ( ha nincs rajta, akkor vágsz rá flexxel ) és átfűzöd rajta a motorhoz menő kábelt. Ha a gerjesztés, abban a tartományban van, ahol a Hall elem dolgozik, akkor nagyon olcsón meg lehet csinálni az áramérzékelést. De miért nem jó neked az, amit rozsda is használ? Vagy használhatsz ilyet is, de ha jól emlékszem, ez 10 ezer Ft körül van. ( link )
Sziasztok!
Van 2 db 12V12AH akksim, ami sorosan ven kötvet, és egy 24V-os motort hajt. A motor teljesítményét nemtudom, de kellene nekem egy olyan ford szabályzó ami kis fordulaton is megtartja a motor teljesítményét. Ez egy elektromos biciklinek a motorja volt. Tudtok mutatni ilyen kapcsolást? Köszi!
Üdv
Sajnos csak alap szinten konyitok a mickro elektronikához Egy 180V 2.0Hp motorhoz szeretnék egy szabályzot beszerezni vagy megépitetni A szabályzonak e két dolgot kéne tudnia induláskor "rántás,,mentes idulás és kis fordulaton is legyen nyomaték Egy futopadba kéne Elméletileg minden alkatrész hibátlan ami ezt végezte de egy Ht 48r50a-1 ic beszerezhetetlensége miatt kénytelen vagyok átalakitani Elöre is kösszönöm a segitséget
Szia!
Köszi a választ! Még ezzel kapcsolatban pár kérdésem lenne, még soha nem építetetm ilyet, és például az hogy a potik mindegy milyeen teljesítményűek? Illetve miért kell 2 poti, nyilván az egyik a fordulatszámot szabályozza, de a másik És még azt írtad hogy kell 2 irf540 FET, de a rajzon csak 1 van illetve az buz11, tehát akkor hogy? Ja és az az izzó mi célt szolgál illetve milyen izzó? Köszi!
Szia!
Mostmár így érthető, jó ez a rajz, mostmár csak azt nem tudom hogy az az izzó az mi célt szolgál a motorral párhuzamosan? Köszi!
Szia.
Szerintem arra szolgál hogyha motor hejett lámpát teszel be akkor annak is tudod állitani a fényerejét. Egyépként én egyszer már összeraktam ezt a kapcsolást és tökélletesem müködik. A fetet és a D visszafutás diódát a motor teljesitményéhez kell méretezned.
Sziasztok!
Köszi, tehát akkor az az izzó ki is hagyható. És akkor konkrétan milyen tipusú dióda jó oda? Ésmég az hogy akkor a p 2-es poti jólesz ha trimmer poti ugyen, mert azt csak egyszer kell beállítani. Ja és a fetek, nagy hűtést igényelnek? És ebben a kapcsolásban biztosan megmarad a nyomaték kis fordulaton is? Köszi!
Sziasztok.
(Nem találtam olyan topicot ami aktív lenne és beleillene a hozzászólásom, de ez végül is nagyon közel van hozzá.) Van itthon egy nyákom ami tartalmaz 2db motorvezérlő ic-t és még sok mindent. Ez a 2 ic típusa TA7712P és van hozzá 2db 3 fázisú hall szenzoros motor. A lényeg, hogy én olyan motorvezérlőt szeretnék csinálni amivel lehet szabályozni a fordulatszámot is. Az ic adatlapját mellékelem és a 11. oldalon van egy kapcsolás ami valószínűleg jó valami hasonló van a nyákon is, de az mint írtam tartalmaz sok felesleges dolgot és kicsit hiányos is. Eddig páran addig útbaigazítottak, hogy nem jó pwm vezérlővel szabályozni a fordulatot hanem inkább használjam a TFg lábát az ic-nek azzal lehetne valamit kezdeni ha az R és C tagot változtatom az ic belső frekije is változik így szabályozná a motort. Ebben kérnék segítséget, hogy pontosan hogy lehetne megoldani ezt a vezérlést. Remélem valaki tud segíteni. |
Bejelentkezés
Hirdetés |