Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
A segítségeteket kérném! Nem ismerem eléggé az opel kadettokat, de ahhoz kellene komfort modult gyártanom. Kp zár zárásakor maguktól felmenjenek az ablakok. Eredetileg úgy tudom hogy az elektromos ablaknak a motorjához van két pont és póluscserével váltja az irányt. Egyszer meg kellene oldani azt állandóra hogy a kapcsoló pár másodperces nyomás után magától teljesen felmenjen, de ha félúton meg akarom állítani akkor a másik irányban rövid időre lenyomva a kapcsolót megáll az ablak. Egyszer pedig azt hogy a kapcsoló nyomása nélkül felmenjen végállásba. Azt nem tudom hogy a végállást áramfigyelő áramkör vagy végálláskapcsoló kapcsolja-e. Esetleg csak van egy végállásjel a vezérlőelektronikának. Én elkeztem RS tárolókkal csinálni egy kapcsolást, meg relével, de nagyon belebonyolódtam. Segítségeteket előre is köszönöm!
Ez már tipikusan az a munka, amit kontrollerrel célszerűbb lenne megoldani a sok bemeneti paraméter miatt...
Mármint mikrokontrollerrel?
Sajnos ahhoz sem tudásom sem technikai hátterem nincs De ha van rá egyszerű mód akor lehet hogy belevágnék. És ha csak egy olyan komfort modulra szűkítenénk a kört, aminek az össz feladata egy elengedéskésleltető áramkör lenne ami testet kapcsol? Erre is várom az ötleteket, bár erről már van két verzióm, egyik egy CD4011-es IC-vel készült és relé kapcsolja a testet, a másik meg kondi poti és egy FET mint kapcsoló. Ez már inkább Zafirához és ilyen újabb nem can-bus-os rendszerű autókhoz lenne.
Ha nem automata az ablak, akkor max egy hőkioldó van benne, ha sokáig nyaggatod, akkor bont, aztán ha kihűlt mehet megint. Mivel úgyis te nyomod a gombot, csak észreveszed, hogy fel/leért...
Házilag viszonylag egyszerű csinálni, de nem full automatát, hanem olyat, ami beriasztáskor (kp zár zárásakor) felhúzza az ablakokat. Ilyen rajz van is itt valahol a HE-n. Egyébként nem tudom mennyi rá a keret, 3000Ft körül lehet ilyet kapni (1 ablakra), vagy full automatát (ami az eredeti terved) 5000Ft körül, ez utóbbi 2 ablakhoz jó... Üdv Inhouse
Hanyas évjáratu a kocsi?Ugy tudom, hogy 96 után készültekben gyárilag be van épitve ez a funkció, csak rá kell programozni.
2008-as a kocsi, mármint a saját G-astrám. A kadettt 89-es. Én eddig 300 forintból raktam össze a komfort modult az astrámba csak szerintem lehetne máshogy is csinálni, illetve nem tudom hogy hol lennének a buktatók a kapcsolásomban. Felprogramozni nem lehet, opeléknél ez külön modul még a J astrában is.
Ez az eddigi ötletem:
Sziasztok !
Én már találkoztam olyan Opellel (G Astra,B Omega) amibe ez a modul benne volt. Azt nézd meg:engedd le az ablakot és amikor becsukod az ajtókat és kulcsal zárod kb. 45 fok elfordításnál zár a centrál de a kulcsot tarsd abba a pozícióba, ha szerencséd van 1-3 mp-en belül elindulnak az ablakok felfelé.
Ez nekem is megvan, de ez nem a komfort modul, hanem az hogy a zárral kapcsolsz testet a vezérlőnek. A modul a távirányító retesz impulzusára csinálja ugyanezt. Ehhez kellene nekem kapcsolás.
Az küszöbborítás alatti kötegben barna/fehér barna/piros a centrál nyitás-zárás és találsz egy barna/fekete (ha jól emlékszem) szálat ez az ablakhúzás. Negatív impulzusra dolgoznak.
Csinálj egy késkeltetőt (albak felhúzási ideje meg egy kicsi, hogy biztos legyen) ami negatívot ad egy kimenetre. Keresd meg a centrál motorszálat - itt pozitív jelenik meg rajta amikor müködik ( két szál felváltva ,alapban test van rajta) . A záró szállal indítod a késleltetést. Az indító szálat gyultásnál bontod, hogy ha menet közben megadrazárod az a centrált ne húzza fel az ablakot.
Ezt a kadettra vagy az astrára írtad? Nem akarok nehézkesnek tűnni, de kaphatnék egy rajzot ehhez a gondolatmenethez?
Hát a 89-es kadett az még nagyáramu kapcsolós sajnos (nincs ami figyelje az ablak elakadását (áramvédö, ujabakban motor fogást is figyeli.).A G-s Astra eleve ilyen ablakemelövel jött ki, csak minden aksicserénél ujból kellett oktatni.A kapcsolásiba be kellene épitni egy áramfigyelöt is (a motor védelmében).
Astrára szerintem igaz Kadetra nem de ott is hasznalható ez elv . Ott nem - kimenet kell hanem + és azzal az ablakmotort kell vezérelni, csak a végállást kell valahogy figyelni le ne égjen a motor .pl.ha fent van az ablak és zárod az autót a motor ne erőlködjön míg az időzítés le nem jár.Álltalában áramot néznek.Megpróbálok valamit skicelni.
Azt megköszönném, mert sajnos nem nagyon tudok áramfigyelő áramkört építeni. A rajz mellé kaphatnék leírást is?
Nem akarok okoskodni de szerintem neked elég lenne egy sima végállás kapcsoló is amikor felér az ablak megszakít és kész.
Vagy a másik egy áramfigyelő áramkör nekem van valahol bontott riasztó cakli pakk annak annyi a baja hogy a vezérlőegység elromlott de ha gondolod utánanézek ennek az áramfigyelő dolognak nem-e megvan ha esetleg kellene neked.
Most lehet hülyeséget írok, de a riasztók mintha a komfort modult vezérelnék, ergó nincs is bennük olyan áramfigyelő ami ide kellhet.
Ha hülyeséget írtam elnézést.
nemtudom lehet van olyan is de ami nekem van bontottba az tuti áramfigyelős nem végálásos mer amikor még a kocsiba volt akkor ha félúton az ablakot lefogtam megált a motor...
Én építeni szeretnék, és tanulni. Ezért írtam zsolt 74-nek is, hogy ne csak rajzot hanem magyarázatot is adjon. A kadettba valószínűleg mikrokontroller kellene, mert túl sok a feltétel, és ezt sima tárolóval megépíteni nem egyszerű.
Mint már írtam, nem valószínű, hogy ki fog jönni annyiból, mint amennyiért kapsz gyárit. Nem beszélve a szívásról és a dobozolásról, a megbízhatóságról...
Amit megéri építeni az az a rajz, amit már belinkeltem. Csak felhúzni tud. Üdv Inhouse
Értem ez jó dolog csak macerás
hát mert neked nem is elég hogy simán felhúzza hanem ha akarod megis áll akárhol itt kezdődnem abonyolult részek
Inhouse!
Köszi a leírást, átolvastam és tanulságos valóban. És ha mikrokontrollerrel csinálnám, akkor az mennyiből jönne ki, illetve az mennyire lenne bonyolult? Idézet: „És ha mikrokontrollerrel csinálnám, akkor az mennyiből jönne ki, illetve az mennyire lenne bonyolult?” Ha ezt a kérdést felvetetted, akkor sokból, és nagyon... Én sem mikrokontrollereztem még, de kell hozzá égető, szoftver és tudás is, ha tanulni akarsz, akkor jó lecke. De, ha az lenne a lényeg, hogy minél hamarabb legyen egy ilyen kütyüd, akkor ne kezdj neki... Ha minden elsőre menne, akkor is sok idő és nem jön ki a boltban kapható cucc árából a saját építés. Aki nap, mint nap ezt csinálja rutinból, annak lehet, hogy megérné, főleg, ha van otthon a fiókban ez-az. Mostanában nem kötöttem ilyesmit, most, hogy rákerestem, ami automatává is tesz, 8eFt körül van, jól felment az áruk...vagy én anno jó helyről vettem... Üdv Inhouse
Egy kontroller mondjuk 500Ft, plusz kell hozzá egy kis nyugalmi áramú feszültségstabilizátor (pl. MCP1790) 200Ft, és akkor ez minden más logikai és időzítő áramkört helyettesít. Bemeneti jeleket egy-egy ellenállásosztóval kell rávezetni a bemeneteire (mert csak az 5V-ot szereti a bemenetén), kimenetén meg pl. tranzisztorral kapcsol valamit vagy valamiket (itt valószínűleg reléket). Szóval a kontrollert feketedobozként képzeld el a logikai áramkörben, ami a logikai összefüggéseket és az időzítéseket megoldja, így rajzold fel amit elképzeltél áramkört, és akkor így nagyjából megvan az ára.
Sőt még a végállás figyelését is rá lehet bízni, mivel van analóg-digitális átalakítóval vagy komparátorral rendelkező tipus is, így tudja figyelni a motorok áramát és ha az áram megadott értéknél nagyobb lesz, akkor leállítja a motort. Ehhez mondjuk még némi műveleti erősítős illesztés is kell valószínűleg, szóval azt még hozzá kell számolni. Igazából nembiztos, hogy az áron lehet valamit nyerni a tisztán logikai kapus felépítéshez képest, főleg ha nem vagy berendezkedve a kontrollerekhez (kell égető, ami ugyan néhányszáz forintból is kihozható, de mégiscsak költség), na meg nem két perc megtanulni sem a kontrollereket. A nyereség már akkor van velük, ha a fentiek adottak, és akkor egyrészt egyszerűbb felépítésű és ezáltal kisebb az áramkör, másrészt egyszer összerakod az áramkört, és utána programból olyan logikát és időzítést valósítasz meg, ami csak eszedbe jut, nem kell alkatrészt ki-be forrasztani hozzá.
Sziasztok!
Olyan problémám lenne, hogy nekem van egy VW Jetta 2-esem, de nincs benne elektromos ablak! Már vettem hozzá gyárit, mindene megvan, de a pozitív szálat meg a negatívot is elvágták, elvileg a vágás előtt volt egy "relé" 24-es számozással és én azt nem tudom micsoda és mit szolgál! Honnan juthatnék hozzá egy olyanhoz? Még egy kérdés! Gyárilag ezekbe a kapcsolón 6 kivezetés van és a foglalatba is ugyebár, de azt mondják a Toledo elektromos ablak kapcsolója is jó, de annak 5 kivezetés van a kapcsolón! Erre azt mondták mert a Toledoba van komfortelektronika a Golf 2 / Jetta 2-ben pedig nincs! Na akkor most a Toledo kapcsolójával is működne rendesen az enyém vagy valamit át kell alakítani? Segítsetek! Köszönöm! Attila
Ja és még egy dolog, ha beépítem, akkor nem kell valami relé, hogy ne égesse le a motort vagy valami? Köszi!
Üdv!
Ha komfort elektronikás, akkor nem fog leégni, mivel azt jelenti, hogy nem kell nyomva tartani, fel/lehúzza és a végén megáll.
A kapcsoló, ha nagyáramú, tehát közvetlenül a motort kapcsolja, akkor mindig szinte ugyanaz. 2 váltóérintkező van benne. Szoktak variálni, hogy a +, vagy test bekötési pontot az egyiknél közösítik, így már elég 5 vezeték. Szokott még lenni bennük világítás esetleg... Üdv Inhouse
Hát ez az, hogy az enyémbe nincs komfort elektronika, hogy oldjam meg hogy ne égjen le a motor?
Raksz bele komfort elektronikát...
Keress rá ebben a topicban, vannak linkek. Üdv Inhouse
Sziasztok!
Opel B Zafirába(2005-)szereltünk elektromosan behajtható elektromos tükröket.Kézzel behajtható volt rajta,és a kábelkötegben nincs a behajtó motornak vezetéke... A centrál vezetékről lett vezérelve,2 db időzítővel a ki-és behajtáshoz,illetve 2 db relé a polarítás váltáshoz. Állandó áramot a z ajtóban lévé kötegről kapott az időzítő,és az időzítést el kellett tolni egymáshoz képest,hogy ne egyszerre húzzanak be bennük a relék,mert akkor nem csuk,és nyit... Működik rendesen,de így fel kellett áldozni az amerikai zárást,mert amikor a centrál lezár,behajtja a tükröt... volna valakinek esetleg jobb,célravezető ötlete? Csak a segéd voltam a szerelő mellett,enyém az autó... Eredeti elgondolás az lett volna,hogy a komfort modul vezérelje,amikor az nyit -zár...de ez valahogyan nem sikerült.. Köszönöm a türelmeteket,remélem sikerül megoldani,hogy én is elégett lehessek.. Szép napot! |
Bejelentkezés
Hirdetés |