Fórum témák
» Több friss téma |
De hát ez van rá írva ,hogy max. 1.2A. De én nem tudom...bízom a tudásodban.
Ha az van ráírva, hogy max 1,2A, akkor biztosan el is bír annyit. De ólomakkunál ez egy "ökölszabály" , hogy a névleges kapacitás tized részével illik tölteni. Meg hát minél nagyobb a töltőáram, úgy nőhet a melegedése is.
Annyiban szólnék bele a témába, hogy az izzólámpa áramgenerátor céljára igen is alkalmas. A legegyszerűbb kétpólus, amely áramstabilizálásra, és hídban pedig feszültség stabilizálására alkalmas. Áramgenerátoros akkutöltőket igenis csináltak, és ha a transzformátor szekunder feszültségét megfelelően választották meg, akkor nemigen töltődhetett túl az akkumulátor. Bővebb szakirodalom az izzólámpák használatáról: Rádiótechnika 1968 10.-11. sz. Izzólámpás akkutöltő: Rádiótechnika Évkönyve 1998, 101. p.
A gépkocsi generátorokban a gerjesztőtekercset egy regler kapcsolta (szabályozó relé), annak a hiszterézise adta a töltés ki-be kapcsolását. Semmi komparátor. Hidd el, az "ősök" jobban, egyszerűbben oldották meg a dolgokat. Attól. hogy nem hallottál róla, még létezett, és működött. Voltak visszásságaik, hátrányaik, hibáik (beégtek az érintkezők a reglerben) de működtek. Nem is rosszul. Mínusz 20 tól plusz 40 fokig. Az akkori félvezetőkről ez korántsem volt elmondható. A komparátoros megoldás talán átszerkeszthető. 12 voltos. Rádiótechnika Évkönyve 1997. Automata akkutöltő. 139. oldal.
Rádiótechnika folyóiratot nem szoktam venni, Hobbielektronikából van itthon pár darab, de már csak lapok, mert a ki lettek tépkedve, és kidobva a többi.
Sajnos ki lettek tépkedve a lapok, pedig az egész mehetett volna a ganéra. Azért ők is tudnak ám nyákot tervezni... (ironizálás!) A transzformátoros dologban igazad lehet, hogy nem töltődik túl, de akkoriban 220V-ra méretezték a primert. Most 230V a hálózati feszültség, de én mértem már 223-tól 241 -ig mindent!
Van egy tervem. A pontos értékek még nincsenek meg, de örülnék, ha valaki megnézné, hogy nem rontottam-e el valamit.
Szuperman! Ez OK? Nem túl bonyolult?
Az R3 fölösleges. Az OP1 kimenetére kell egy áramkorlátozó ellenállás. Az a helyzet tisztázatlan (legalábbis számomra), hogy mi történik ha a töltés folyamán az akkufesz eléri a maximumot,és az OP2 kimenete alacsonyszintű lesz. Miután ekkor az OP1 feszültségfigyelő osztóján nem folyik áram a neminvertáló bemenete 0V-ra kerül. Igen ám, de az invertáló bemenet is ezen a potenciálon van, mivel az áramfigyelő söntön sincs feszültségesés. Igy a kimenet nem tudom milyen szintet vesz fel. Mondjuk a két bemeneten is folyik valamennyi áram, ami nem egyforma a bemeneti ellenállások miatt, de erre nem lehet alapozni. Miután ez egy hiszterézis nélküli komparátor, valószínű gerjedni fog...
Szerintem át kellene alakítani a kapcsolást, a referenciát egy TL431-re bizva, az akkufeszt a neminvertáló bemenetre kötve, a kimenettel a tranzisztort vezérelve megvan a töltőáramkör. Más kérdés, hogy a kimenet terhelhetősége nembiztos, hogy elég lesz a tranyó nyitogatására. Az áramfigyelést egy másik OPA végezné, ennek neminvertáló bemenete szintén a referenciafeszültséget kapná (némi leosztás után), az invertáló mehetne az áramfigyelő ellenállásra, a kimenet pedig az első OPA neminvertáló bemenetét (ahová a referencia megy) húzná le testre, ha az áram eléri a töltéskor beállított maximumot. Ebből következik, hogy a második OPA nyitott kollektoros kivitelű kell legyen.
Akkor most magyarázom a bizonyítványomat.
De előbb megkérdezem, hogy R3 miért ne kellene?! A Z dióda nem tud stabilizálni, ha nincs meg a minimális áram, ami átfolyik rajta. Szerintem ez triviális. OP1 kimenetére szerintem nem kell áramkorlátozó, mert a legtöbb müv.erősítő bírja a rövidzárat, de rövidzár nem is fordulhat elő ebben az esetben. Én egy soros diódára gondoltam... Miután az akku feltöltött, és OP2 kimenete 0V-ra kerül (ami egyébként nem fog megtörténni, mert nem rail-to-rail pl. az NE5532- , így egy minimális fesz. maradna OP1 +bemenetén. De ha mégis olyan nagy lenne a LED nyitófeszültsége, hogy semennyi áramot nem enged át, és OP1+ még is csak 0V-ra kerül, akkor OP1 - még vezérelve lesz, mert a müv. erősítő nem fog 0,7V-nál kevesebbet adni a kimenetére, és a tranzisztor így még némileg nyitva marad--> Rt-n is fog áram folyni--> és esik rajta feszültség. (Szerintem, legalábbis remélem. Egyébként az NE5532 adatlapján az van, hogy +-18V táp mellett , és több, mint 600ohm terhelés mellett a kimeneti fesz maximuma tipikusan |13V|.)
R3 kell, ez bizony igaz. Az is igaz viszont, hogy ha az OP2 kimenete alacsony szintre kerül (de nem 0V-ra) és a leden még folyik áram, akkor a tranzisztor a vezérlést továbbra is megkapja.
Most látom időközben te is módosítottad ezirányba a hsz-t Tehát továbbra is tölti az akkut, és soha nem tud lekapcsolni.
Na jó jó.
A tranzisztor így is úgy is vezérelve lesz... ... de nem mindegy, hogy mennyire! Optimumra törekedtem, mert a tökéleteshez én még nagyon kevés vagyok. OP1 kimenetére gondoltam egy soros Z diódát, amit ügyesen kéne, mert ha túl nagy a zeenerfeszültsége, akkor T1 valóban lezár, és akkor OP1- valóban -akár detto- 0V-ra kerül. De ha pedig túl kicsi annak a -még ott nem lévő Z diódának a- zárófeszültsége (höhö... na most honnan nézzük a zárást?), akkor OP2 kimenet aktív állapotában sem fog tudni működni az "áramgenerátor", mert hisz nem fog tudni a tranzisztor bázisára egy bizonyos fesz.-nél kisebbet adni, és így megszalad áramban is a töltőkör. De egy gyufásdoboznyi nyákot megérne a kísérletezés. Nem?
Szuperman, légyszives mérd meg, hogy mekkora a transzformátorod pontos feszültsége egyenirányítás és stb nélkül. Ez a továbbiakban még fontos lehet.
Az OP1 kimenetére kell egy dióda (vagy kettő sorba), a tranyó bázisára meg egy lehúzóellenállás. A pufferkondikat kivenném (csak az OPA-k tápellátására tennék egy külön diódával leválasztva) igy lenne egy 100Hz "kapcsolóüzemű szabályzással rendelkező" töltő.
De mindez csak az én véleményem.
Én semmi képen nem venném ki a puffert, hisz ne felejtsük el, hogy az opa virtuális 0V-ja akkor ugrálna 100Hz -en. Jobban mondva az összes többi fesz. ugrálna ahoz képest.
Na meg -azt hiszem- ekkor az is előfordulhatna, hogy kinyit a tranzisztor B-C átmenete! És akkor az biz. rövizárba vinné OP1 -et (aminek szerintem nincs jeletősége), továbbá merítené is az akkut. Tranyó bázisára miért kéne lehúzó ellenállás? Ez nem térvezérlésű. Külömben is ott lesz egy z, vagy 2 általános dióda. Öröm lesz, ha még lehúzó nélkül is képes lesz annyi áramot pumpálni OP1 T1-be, hogy a kollektoráram elérje az 1,2A -t. Hanem én arra gondoltam, hogy Rt re kéne egy felhúzó ellenállás, de ez is csak akkor, ha amúgy OP1- még is csak valahogy 0V-ra kerülne. És ha már a bázisdióda('k) is ott van(nak), és még a felhúzó ellenállás is megemeli emittert, akkor nyert ügy van.
Igen. Jó lesz nem túl bonyolult, el boldogulok vele. De lenne egy kérdésem: Mi az a ZO feliratú diódának tűnő akármi a jobb fölső sarokban?
A trafót majd csak később tudom megmérni ,hogy mennyi feszt. ad le. Viszont egyenirányító nélkül nem tudom megnézni ,mert nem szétszedhető a trafó és bele van építve az egyenirányító.
Ja és nemmellesleg izzólámpával olyan jó műszer készithetó, hogy nem kell 6-12 volt között átkapcsolni. Akor volt jó, amikor még 6 voltos akksik voltak divatban a trabantban. Kis logikával szintén átszerkeszthető 12-24 voltra is. Soros ágba beteszed a megfelelően méretezett izzót, és ha 6 voltra kötöd, akkor 0,2-0,3 volt esik csak rajta, 12 voltnál leejt 4-5 voltot. Na ennyire nem használható "semmire". Ez is a Rádiótechnikából. Fatengellyel és kőbaltával jobb és javíthatóbb holmikat lehet összehozni, mint PIC-kel. A labortápod - mert gyakorlatilag azt készítettél - kimenetére nem ártana sorban egy nagyáramú gyorskapcsoló shottky sorban. Megvédi az áramkört attól, hogy hátba támadja az akksi feszültésge, mint ahogy annó énis tönkretettem az első saját építésű labortápomat akku töltéssel.
Bocsi, de nem értem, hogy milyen műszerről van szó. Biztosan jó dolog lehetett szinte semmiből csodát létrehozni, de oka van annak, hogy manapság izzót használnak. (nem, nem a villanyizzó világpiaci árára gondoltam)
A másik gond pedig az, hogy így hiába mesélsz feszültségesésekről stb stb, nem vagyok járatos ebben a dologban. Ha látnám a kapcsolást, akkor biztosan én is csodálattal emlékeznék vissza a régi idők okos embereinek alkotásaira, de így nincs előttem a kapcsolás, egy kukkot sem értek belőle. Köszönöm a gyorsdiódás javaslatot, de ránéztem a kapcsolásra, és szerintem semmiben nem tud kárt tenni az akku feszültsége, ha mondjuk megszűnik a tápfeszültség ellátás.
Nagy kövér dióda kis farokkal.
Nem ZO , hanem ZD akart lenni, mint zeener dióda. (záróirányú előfeszítéssel használjuk, úgy az U-I karakterisztikája nagyon meredek, tehát bizonyos határok közt akár mennyi áram folyik át rajta, a kivezetésein mért feszültség nem változik számottevően. (itt most stabil "referencia" feszültséget állít elő) Egyébként nem gond, ne is szedd szét a trafót. Elég, ha megméred. (igazából akkor az nem is trafó, hanem DC adapter, hiszen egyenirányítva van)
10-11V ? Nem biztos, hogy lesz 10-11V
Egyébként jól látom, hogy ez a motyó stabil tápot igényel? Hol van a forrása?
Ja már látom: C2 puffer egyik oldala a gnd, a másik oldalára meg kapcsolódik a 15V. De hát ha kikapcsol a relé, akkor az egész áramkör kikapcsol.
Üdv!
Nem ehhez a kapcsoláshoz szólnék hanem kérdezni /ajánlani akarok egy másikat. Van nekem egy akkufigyelő kapcsolásom LM3914-es IC vel. Ez mér 10-15V-ig ledeket vezérelve 0,5 voltonként ha mondjuk a 14,5V-ot jelző led helyére be lenne téve egy relé akkor ha az akku eléri ezt a feszt kikapcsolná a töltést.LM3914
Közben meghatároztam az értékeket a kapcsolásomhoz. Van, ahol intervallummal adom meg.
C1=1000µF/16V C2=47-100nF kerámia R1=3,6k R2=3,3k Rv=330k R3=130-150ohm R4=680-820ohm R5=3,3k R6=150ohm Rt=0,5ohm/1W P1=100-250ohm P2=220-250ohm trim. OP1, OP2=NE5532 (2 van egy tokban, tehát ebből csak 1 db kell) D1=piros, v. zöld LED ZD=BZX55C7V5 És ami még lemaradt a kapcsolásról: két darab általános dióda (pl.: 1N4148) megy az OP1 kimenetével sorban a tranzisztor bázisára. ( mex javaslatára ) Valamint biztos, ami biztos alapon DuMatyi javaslatára került bele egy schottky dióda is, de nem a kimenettel sorba, hanem a tranzisztor mellé anti-paralell diódának. Ennek a típusa teljesen mindegy, elég, ha miliampereket tud. A dióda híd nem kell, ha DC adapterről lesz üzemeltetve. Tranzisztornak pedig szinte bármelyik NPN teljesítménytranzisztor jó, talán még egy BD139 is megteszi. Jav.: TIP122, BD901
Húú, ez ígynem lenne jó.
Egyrészről mert nem olvastad át a topikot elég figyelmesen, és így nem tudod, hogy 6V-os akkut kell tölteni, másrészt pedig az említett IC 30mA -t képes szolgáltatni a kimenetein. Attól még nem szok.tudni meghúzni egy mezei relé. Egy tranzisztorral ki lehetne "erősíteni", de akkor meg elkezdene kattogni, mert amint megáll a töltés, az akkumulátor kapcsain leesik a feszültség, és visszabillenne a komparátor. Picit megint töltené, aztán megint billenne a komparátor, és kattanna a jelfogó. És így menne ez az idők végezetéig. Nem akarok suttyó ötleteket adni, de relés öntartó áramkörrel is meg lehetne oldani ennyiből, és a komparátor meg csak kikapcsolná a relét. De szerintem relét egyáltalán nem is kéne beletenni.
Igen erre énis gondoltam de egy elég egyszerű megoldásnak tűnik.
Hasonló elven műköbtek annó az autó generátor szabályzói is.
Oké.
De egyébként belátod, hogy miért nem működne megfelelően?
Persze igen csak hirtelen ötlet volt már látom miért nem jó.
A relével van a legnagyobb probléma meg azzal hogy az aku 6V-os.Ja és nincs semmiféle áramkorlátozó benne és lehet túl nagy árammal töltené a akkut és kinézne a belselye a szabadba Köszi az érdeklődést még viszonylag kezdő vagyok de már csináltam több kapsolást is mint például ezt az akkufigyelőt is.
Köszi a segítséget szucsip!
Egy két dolog még nem világos előttem... Például ,hogy az ic -nek melyik-melyik kivezetése? Illetve ,hogy honnét szerezzek ilyen típusú zinger diódát? Köszi még 1x mindent!
Nyugtával dicsérd a napot!
Mi mindannyian igyekeztünk a lehető legjobbat nyújtani, és én magam is minden alkatrész paramétermegválasztást meg hánytam-vetettem, de attól még lehet, hogy úgy sz*r az egész, ahogy van. A papír elbírja. Ki kell próbálni. Hát az IC kivezetéseit megnézheted katalógusban. Vagyis azt ott KELL megnézned. Javaslok egy oldalt:NE5532 datasheet De ha webes keresőbe beírod, hogy "NE5532 datasheet", akkor is meg fogod találni A diódát a HESTORE is árulja, csak ők BZX55C7V5 helyett ZPD7,5 - BZX66C7V5 -néven. De más zeener diódát is használhatsz, ,csak bírjon 0,5W-ot és lehetőleg 7,5V -os legyen. KÉrlek mérd meg az adapter feszültségét üresjáratban, és akkor még tovább tudnám finomítani az ellenállás értékeket.
Meg van már a NYÁK terv.
Db1 és Db2 egy-egy általános dióda, de helyettük lehet használni 1db 1,4V -os zeener diódát, de akkor azt fordítva kell betenni ezekhez képest. Kisebb, mint 40*60mm.
én megcsináltam az aksi töltést bicikliről 2 dinamót sorba kötöttem vettem egy napelemes töltésszabályzót rákötöttem az aksit és tölti (az aksi 12v 7ah )
Két dinamó sorba... a szinkront hogy oldottad meg? Vagy egyenirányított feszültségüket kötötted össze?
leszigeteltem a hogy a vázra ne menjen ki a test és csak egyszerűen sorba kötöttem
|
Bejelentkezés
Hirdetés |