Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Abban kérnék segítséget, hogy van egy régi agregátorom tönkre ment a röpsúlyos szabályzása, kellen valamilyen elektrónikus szabályzást összehozni hozzá de nem tudom hogyan.Természetessen mechanikusan is meg kell oldani a porlasztó vezérlését. Elrőre is köszönök minden hozzászólást. Üdvözlet:jozsi
A pillangószelep mozgatására legcélszerűbbnek a léptetőmotor látszik, a frekvencia hibajelével arányos frekvenciájú és ellentétes irányú jellel vezérelve. Az aránynak állíthatónak kell lennie, a szabályozás keménységének a beállítására. (Egyébként vagy lusta lenne a helyesbítés, vagy állandó túlfutás miatt föl-le változna a fordulat. Álló helyzetben szabadon mozgatható, de beindításkor maximális töltést adna, ezért indító (kikapcsolt) állásnak is kell lenni, amikor nincs szabályozás, hanem a karburátor indító-alapjárati rendszere szabályozza a keveréket. Motor leállása esetén folyamatosan "adná a gázt" ezért végálláskapcsolóval is el kell látni.
1kW-os aggregátoron láttam a hűtőventilátor légáramába helyezett fordulatszámmérő zászlót is, ami egy rudazattal közvetlenül mozgatta a pillangószelepet, de ezt ki kell kísérletezni, és nem sok köze van az elektronikához. Nem túl pontos, inkább fűnyírókon látni ilyet.
Szépséghibája, hogy a folyamatos erős rezgést nem minden léptetőmotor viseli jól.
Nyilván el lehet bonyolítani a dolgot analóg vagy mikrokontrolleres szabályozással, de komoly tapasztalat szükségeltetik egy robosztus és biztonságos megoldás kivitelezéséhez. Komoly károkat tud okozni egy megszaladt aggregátor akár életveszélyessé is válhat!
Olcsóbb és megbízhatóbb lenne, ha az eredetileg oda tervezett mechanikus szabályzást javítanád meg! Elméletben viszont érdemes körbejárni a témát, abból nem lesz senkinek semmi baja. Első ötlet: az aggregátor kimenő feszültségét figyelni és a határérték fölött a gyújtótrafót testelni.
Gyújtótrafó testelése esetén a keverék összegyűlik a kipufogó dobban, és amikor a fordulat leesett, az első gyújtásnál egyszerre ég el... látványos, de nem biztonságos. )
A kimenő feszültség pedig nem csak a fordulatszámtól függ, hanem a terheléstől, és a gerjesztőáramtól is.
Még jobbnak tűnik a hibajel négyzetével arányos szabályozási jelleggörbe, ez simulékonnyá teszi, a referencia érték közelében finoman szabályoz, hirtelen terhelésváltozásból eredő nagy fordulatszám változásra pedig durvábban helyesbít.
a roppsulyban elfáradtak a rugok azt meg kicserélni lehetelen, kb.80 körül gyártották alkatrész nincs hozzá
én valami egyszerüre gondoltam olyasmire mint a vinyók fejmozgatója vagy elektromágnes, feszültséget érzékelni elentétesen mozgatni,az arányát nemtudom. majd teszek fel róla képeket
Az elfáradt rugókra megoldás lehet a röpsúlyok fogyókúrája.... Kisebb inercia, kisebb rugóerő, tehát ugyanott vagyunk.
Milyen a beépített rugó formája? És milyen irányban dolgozik? Hézagolással nem hozható helyre? A HDD fejmozgató egyébként szintén léptetőmotor.
Üdv!
Valamit csinált nekem egy barátom, szoftvert ami egy szervóval (rc) működött és a frekvenciát figyelte. Voltak lépcsők a szabályozásban, hogy ne legyenek túllengések. Sajnos nem tudom, mi lett az eredmény, én megépítettem, de akinek készült, nem jelezte vissza, mit sikerült elérni vele... Azt hiszem, 5% eltérésnél mozdított egy lépést a szervo, aztán valamennyi ideig mért, majd megint lépett, stb. Valami ilyesmi megoldás? Ja és indításnál megállt középállásnál - ezt kellett az alapjárathoz mechanikázni és innét lépkedett a freki változás mértékében. Azt gondolom, az erdeti mech. szabályozó ennél jobb lehet.
sajnos így vettem és nem hiszem hogy meglehetcsinálni az eredeti szabályzást és nem is nagyon értek a mechanikus dolgokhoz vittem már autószerelőhöz de azok se tudtak vele mit kezdeni mivel a fejmozgato akkor nem jó marad a elektrómágnes hiszen azt tudnám szabályozni lerajzoltam hogy gondolom az elektronikán még gondolkozom az a fontos hogy tartsa az1500fordulatot nagyjábol az a 220v de nem probléma a 200-240v között mozog csak azt tartsa
szerintem nem kell a frekit figyelni mert az 1500fodulat 50Hz viszont ha terhelést kap akkor nagyon gyorsan kell vissza emelni a fordulatot mert leesik a feszülség megnő az áram és túlterheli a generátort
Szerintem bármilyen elektronikai megoldás legalább olyan igényes, ha nem igényesebb, mint a röpsúlyos szabályozó helyreállítása. A rugók paramétereit a méretei után könyebb "visszaszámítani" /ha egy pár rugó erejét megmérhetjük/ és legyártatni, mint egy elektronikus-mechanikus renszer megtervezése és pláne kivitelezése.
A feszültséget a gerjesztéssel szabályozzuk, a fordulatszámot pedig egy adott fordulatszámon (annak közelében) kell tartani. A mérésére sincs jobb megoldás.
itt állandó gerjesztés van 3db 25µF kondival most néztem nem 1500 a fordulat hanem 3000.
Rakhatnál fel pár képet hátha jobb ötleteink lesznek.
Rendben lefényképeztem de csak otthon tudon felrakni délután.
Szia!
Én is inkább a rugók cseréjét javasolnám. Itt találsz olyan cégeket, amik rugó készítéssel foglalkoznak. Az előző tulaj is segíthet neked. Milyen gyártmányú? A pontos típust meg tudnád adni? Üdv:Bigpeterson
Szia!
Szerintem egyszerűbb lenne bimetálos lemezzel megoldani, régifajta motorvédőből kiszerelni. Üresjáratban beállítod a fordulatszámot, Terhelésnél a bimetálon átfolyó áram növeli a pillangó szelep nyitását, és ezek elég "gyors mozgásúak szerintem így meg lehetne oldani.Vagy a hagyományos megoldás maradna: Fűnyírók is ilyen elven vannak felépítve, gazdaboltokban minden pótalkatrész létezik hozzá, szerintem ezt is egy 3,5 vagy 5,5 LE fűnyíró motor hajtja.
Ez a bimetálos megoldás érdekes! De nem igen lassú a reakció ideje?
Magyar gyártmányú Csonka János Gépgyár gyártotta
Szerntem nagyon lassú a bimetál amikor 0-rol 2Kw-tal terheled és nem elég gyors leáll a motor a röpsuly azonnal vizi a pillangó szelepet.
Ha bele gondolsz háromfázisú motor esetén ha nem kap meg egy fázist 2 mp-en belül kikapcsol ott elég gyors a változás, de viszont ha kisebb érétékű bimetált tennél bele akkor kisebb változásra nagyobb elmozdulást kapnál.
A pontos típus alapján nagyon valószínű hogy lehet találni valakit, aki foglalkozik ilyesmivel. A mechanika javítás a leg egyszerűbb.
Elektronikusan valami olyasmit tudnék elképzelni hogy ahoy nő a teljesítmény úgy ad kakaót egy elektromágnesre. Persze ez csak elképzelés
Valami ilyesmire gondoltam én is le is rajzoltam.Villanyszerelő vagyok azért szeretném elektromossan megoldani mert ahoz jobban értek mint a mechanikához amúgy valaki megbuherálta és most fodítva szabályoz induláskor pörög és 400v van ha terhelem meg leesik a fordulat és a feszültség.
Felteszem a képeket róla bár nem túljók.
Én a röpsúlyok javítását javaslom. Egy részt egyet értve azokkal akik fölöslegesnek tartják ezt az indokolatlan és komplikált megoldás, Másrészt a frekvencia és a feszültség szabályozása külön dolog. A fordulattal állítod be az 50Hz-et, és egy elektrónikával pedig a feszültséget.
Ha ezek valamelyike nem valósítható meg akkor könnyen leégett szerszámgépek és leégett agregátor lesz a következmény. Egy pillangó szelepet lineárisan szabályozni elektrónikus úton, nem egyszerű dolog. Dolgoztam hatalmas agregátorokkal, de mindegyiken gépészeti megoldás szabályozza a fordulatot, és minden esetben külön lehet a feszültséget beállítani.
Köszi a választ megpróbálom megjavítani a meglévő szabályzást
Szerintem ha szerzel egy kis DC motort, amit rászerelsz az aggregátor végére azzal megoldható a dolog.Elég primitív, de működőképes. Mérsz egy feszültséget az ideális fordulatnál, majd ahhoz készítesz egy elektromágnest. Egy rugó induláskor nagy gázt ad.
Menetes állítási lehetőséggel szinkronizálod az elektromágnes és a rugó erejét. Ezt csak egyszer kell eljátszanod. Ezután az elektronikád és a rugód terhelésfüggően játszik. A mechanika megépítésén a gép érzékenysége és rugalmassága függ. Remélem jó ötletet adtam.
Szerintem ez a legjobb eddig a dc motorra nem gondoltam tulajdonképpen elentétessen müködtetni hisz ha motoron esik a feszültség az elektrómánes gyengül azt húzom rugóval és a rugó erejét szabályozva be tudom állítani a fordulatot.
Köszi |
Bejelentkezés
Hirdetés |