Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Aggregátor motor fordulatszám szabályozása
Lapozás: OK   1 / 2
(#) erdely hozzászólása Nov 11, 2010 /
 
Sziasztok!
Abban kérnék segítséget, hogy van egy régi agregátorom tönkre ment a röpsúlyos szabályzása, kellen valamilyen elektrónikus szabályzást összehozni hozzá de nem tudom hogyan.Természetessen mechanikusan is meg kell oldani a porlasztó vezérlését.
Elrőre is köszönök minden hozzászólást.
Üdvözlet:jozsi
(#) Stewe válasza erdely hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
A pillangószelep mozgatására legcélszerűbbnek a léptetőmotor látszik, a frekvencia hibajelével arányos frekvenciájú és ellentétes irányú jellel vezérelve. Az aránynak állíthatónak kell lennie, a szabályozás keménységének a beállítására. (Egyébként vagy lusta lenne a helyesbítés, vagy állandó túlfutás miatt föl-le változna a fordulat. Álló helyzetben szabadon mozgatható, de beindításkor maximális töltést adna, ezért indító (kikapcsolt) állásnak is kell lenni, amikor nincs szabályozás, hanem a karburátor indító-alapjárati rendszere szabályozza a keveréket. Motor leállása esetén folyamatosan "adná a gázt" ezért végálláskapcsolóval is el kell látni.
(#) Stewe válasza erdely hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
1kW-os aggregátoron láttam a hűtőventilátor légáramába helyezett fordulatszámmérő zászlót is, ami egy rudazattal közvetlenül mozgatta a pillangószelepet, de ezt ki kell kísérletezni, és nem sok köze van az elektronikához. Nem túl pontos, inkább fűnyírókon látni ilyet.
(#) Stewe válasza Stewe hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Szépséghibája, hogy a folyamatos erős rezgést nem minden léptetőmotor viseli jól.
(#) kRoy válasza erdely hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Nyilván el lehet bonyolítani a dolgot analóg vagy mikrokontrolleres szabályozással, de komoly tapasztalat szükségeltetik egy robosztus és biztonságos megoldás kivitelezéséhez. Komoly károkat tud okozni egy megszaladt aggregátor akár életveszélyessé is válhat!
Olcsóbb és megbízhatóbb lenne, ha az eredetileg oda tervezett mechanikus szabályzást javítanád meg!

Elméletben viszont érdemes körbejárni a témát, abból nem lesz senkinek semmi baja. Első ötlet: az aggregátor kimenő feszültségét figyelni és a határérték fölött a gyújtótrafót testelni.
(#) Stewe válasza kRoy hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Gyújtótrafó testelése esetén a keverék összegyűlik a kipufogó dobban, és amikor a fordulat leesett, az első gyújtásnál egyszerre ég el... látványos, de nem biztonságos. )

A kimenő feszültség pedig nem csak a fordulatszámtól függ, hanem a terheléstől, és a gerjesztőáramtól is.
(#) Stewe válasza Stewe hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Még jobbnak tűnik a hibajel négyzetével arányos szabályozási jelleggörbe, ez simulékonnyá teszi, a referencia érték közelében finoman szabályoz, hirtelen terhelésváltozásból eredő nagy fordulatszám változásra pedig durvábban helyesbít.
(#) erdely válasza Stewe hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
a roppsulyban elfáradtak a rugok azt meg kicserélni lehetelen, kb.80 körül gyártották alkatrész nincs hozzá
én valami egyszerüre gondoltam olyasmire mint a vinyók fejmozgatója vagy elektromágnes, feszültséget érzékelni elentétesen mozgatni,az arányát nemtudom.
majd teszek fel róla képeket
(#) Stewe válasza erdely hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Az elfáradt rugókra megoldás lehet a röpsúlyok fogyókúrája.... Kisebb inercia, kisebb rugóerő, tehát ugyanott vagyunk.
Milyen a beépített rugó formája?
És milyen irányban dolgozik?
Hézagolással nem hozható helyre?

A HDD fejmozgató egyébként szintén léptetőmotor.
(#) Orbán József válasza Stewe hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Üdv!
Valamit csinált nekem egy barátom, szoftvert ami egy szervóval (rc) működött és a frekvenciát figyelte. Voltak lépcsők a szabályozásban, hogy ne legyenek túllengések. Sajnos nem tudom, mi lett az eredmény, én megépítettem, de akinek készült, nem jelezte vissza, mit sikerült elérni vele...
Azt hiszem, 5% eltérésnél mozdított egy lépést a szervo, aztán valamennyi ideig mért, majd megint lépett, stb.
Valami ilyesmi megoldás? Ja és indításnál megállt középállásnál - ezt kellett az alapjárathoz mechanikázni és innét lépkedett a freki változás mértékében.
Azt gondolom, az erdeti mech. szabályozó ennél jobb lehet.
(#) erdely válasza Stewe hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
sajnos így vettem és nem hiszem hogy meglehetcsinálni az eredeti szabályzást és nem is nagyon értek a mechanikus dolgokhoz vittem már autószerelőhöz de azok se tudtak vele mit kezdeni mivel a fejmozgato akkor nem jó marad a elektrómágnes hiszen azt tudnám szabályozni lerajzoltam hogy gondolom az elektronikán még gondolkozom az a fontos hogy tartsa az1500fordulatot nagyjábol az a 220v de nem probléma a 200-240v között mozog csak azt tartsa

agg1.jpg
    
(#) erdely válasza Orbán József hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
szerintem nem kell a frekit figyelni mert az 1500fodulat 50Hz viszont ha terhelést kap akkor nagyon gyorsan kell vissza emelni a fordulatot mert leesik a feszülség megnő az áram és túlterheli a generátort
(#) jandu válasza erdely hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
Szerintem bármilyen elektronikai megoldás legalább olyan igényes, ha nem igényesebb, mint a röpsúlyos szabályozó helyreállítása. A rugók paramétereit a méretei után könyebb "visszaszámítani" /ha egy pár rugó erejét megmérhetjük/ és legyártatni, mint egy elektronikus-mechanikus renszer megtervezése és pláne kivitelezése.
(#) Stewe válasza erdely hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
A feszültséget a gerjesztéssel szabályozzuk, a fordulatszámot pedig egy adott fordulatszámon (annak közelében) kell tartani. A mérésére sincs jobb megoldás.
(#) erdely válasza Stewe hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
itt állandó gerjesztés van 3db 25µF kondival most néztem nem 1500 a fordulat hanem 3000.
(#) dobo válasza erdely hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
Rakhatnál fel pár képet hátha jobb ötleteink lesznek.
(#) erdely válasza dobo hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
Rendben lefényképeztem de csak otthon tudon felrakni délután.
(#) Bigpeterson válasza erdely hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
Szia!

Én is inkább a rugók cseréjét javasolnám. Itt találsz olyan cégeket, amik rugó készítéssel foglalkoznak.
Az előző tulaj is segíthet neked.

Milyen gyártmányú? A pontos típust meg tudnád adni? Üdv:Bigpeterson
(#) Műszerész hozzászólása Nov 12, 2010 /
 
Szia!
Szerintem egyszerűbb lenne bimetálos lemezzel megoldani, régifajta motorvédőből kiszerelni. Üresjáratban beállítod a fordulatszámot, Terhelésnél a bimetálon átfolyó áram növeli a pillangó szelep nyitását, és ezek elég "gyors mozgásúak szerintem így meg lehetne oldani.Vagy a hagyományos megoldás maradna: Fűnyírók is ilyen elven vannak felépítve, gazdaboltokban minden pótalkatrész létezik hozzá, szerintem ezt is egy 3,5 vagy 5,5 LE fűnyíró motor hajtja.
(#) jandu válasza Műszerész hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
Ez a bimetálos megoldás érdekes! De nem igen lassú a reakció ideje?
(#) erdely válasza Bigpeterson hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
Magyar gyártmányú Csonka János Gépgyár gyártotta
(#) erdely válasza Műszerész hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
Szerntem nagyon lassú a bimetál amikor 0-rol 2Kw-tal terheled és nem elég gyors leáll a motor a röpsuly azonnal vizi a pillangó szelepet.
(#) Műszerész válasza erdely hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
Ha bele gondolsz háromfázisú motor esetén ha nem kap meg egy fázist 2 mp-en belül kikapcsol ott elég gyors a változás, de viszont ha kisebb érétékű bimetált tennél bele akkor kisebb változásra nagyobb elmozdulást kapnál.
(#) Bigpeterson válasza erdely hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
A pontos típus alapján nagyon valószínű hogy lehet találni valakit, aki foglalkozik ilyesmivel. A mechanika javítás a leg egyszerűbb.

Elektronikusan valami olyasmit tudnék elképzelni hogy ahoy nő a teljesítmény úgy ad kakaót egy elektromágnesre. Persze ez csak elképzelés
(#) erdely válasza Bigpeterson hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
Valami ilyesmire gondoltam én is le is rajzoltam.Villanyszerelő vagyok azért szeretném elektromossan megoldani mert ahoz jobban értek mint a mechanikához amúgy valaki megbuherálta és most fodítva szabályoz induláskor pörög és 400v van ha terhelem meg leesik a fordulat és a feszültség.
Felteszem a képeket róla bár nem túljók.
(#) kovacspista válasza erdely hozzászólására (») Nov 12, 2010 / 1
 
Én a röpsúlyok javítását javaslom. Egy részt egyet értve azokkal akik fölöslegesnek tartják ezt az indokolatlan és komplikált megoldás, Másrészt a frekvencia és a feszültség szabályozása külön dolog. A fordulattal állítod be az 50Hz-et, és egy elektrónikával pedig a feszültséget.
Ha ezek valamelyike nem valósítható meg akkor könnyen leégett szerszámgépek és leégett agregátor lesz a
következmény. Egy pillangó szelepet lineárisan szabályozni elektrónikus úton, nem egyszerű dolog.
Dolgoztam hatalmas agregátorokkal, de mindegyiken
gépészeti megoldás szabályozza a fordulatot, és minden esetben külön lehet a feszültséget beállítani.
(#) erdely válasza kovacspista hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
Köszi a választ megpróbálom megjavítani a meglévő szabályzást
(#) Romulus válasza erdely hozzászólására (») Nov 12, 2010 / 5
 
Szerintem ha szerzel egy kis DC motort, amit rászerelsz az aggregátor végére azzal megoldható a dolog.Elég primitív, de működőképes. Mérsz egy feszültséget az ideális fordulatnál, majd ahhoz készítesz egy elektromágnest. Egy rugó induláskor nagy gázt ad.
Menetes állítási lehetőséggel szinkronizálod az elektromágnes és a rugó erejét. Ezt csak egyszer kell eljátszanod. Ezután az elektronikád és a rugód terhelésfüggően játszik. A mechanika megépítésén a gép érzékenysége és rugalmassága függ. Remélem jó ötletet adtam.
(#) erdely válasza Romulus hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
Szerintem ez a legjobb eddig a dc motorra nem gondoltam tulajdonképpen elentétessen müködtetni hisz ha motoron esik a feszültség az elektrómánes gyengül azt húzom rugóval és a rugó erejét szabályozva be tudom állítani a fordulatot.
Köszi
(#) Stewe válasza Romulus hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
Önzáró elektromágnes.... ez marha jó megoldás, csak analóg vezérléssel megoldja az egészet!
Gratulálok!
Csak az inercia miatt aggódom kicsit
nagyon nagy lassítás kell,
és még így is lesz túlfutás mire megáll.
Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem