Fórum témák
» Több friss téma |
Szevasz!
A 14V megfelelő, az izzókra írt feszültségérték a kocsi névleges feszültségét takarja, de voltaképpen azok is ehhez igazodva 14V-osak. Egy gondolat: az autózás hajnalán, miután rosszak voltak az utak és a rugózás, és az út jobb oldala is gödrösebb, értsd alatta rázósabb volt, és azt az izzószál nem szereti, ezért a jobb oldali fényszórót szándékosan hosszabb és keresztmetszetben inkább alulméretezett vezetékkel kötötték be, így azon létrejött 0,2-0,5V feszültségesés, így védték az izzót. Még egy: az izzónál a feszültséget izzóval együtt mérd fenti okok miatt. Az izzók valóban bekapcsoláskor szeretnek kiégni, mivel a névleges áram 10-20*-osa folyik akkor, viszont így nagy a mágnesmező erőhatása is, akkor "tépi el". Az izzók élettartama messze nem lineáris a rájuk adott feszültséggel, azaz: valamivel kisebb feszültség, már jóval nagyobb élettartamot eredményez. /Azért a fényerő ca. hasonló arányban "megsínyli"./ A hosszabb, értsd alatta, nagyobb ellenállású bekötővezeték, jól csillapítja a bekapcsolási áramlökést is. Ez jutott eszembe, üdv: StMiklos
Ezek a felvetések is igen ötletesnek tűnnek!
De elvileg, mint az előző Hsz ben is írták a gerjedést csökkentheti a pc tápból kiszedett induktivitás, így egyenletesebb lehet a bekapcsolás menete, ha jól értelmeztem. Azért is szerettem volna feszültségesést elérni, mert már valahonnan derengett, hogy a nagyobb fesz jóval inkább károsítja az izzót. (hallottam, hogy Amerikában sokan az európai égőket rakják be, így nagyon hosszú élettartamot érnek el a 110V on) Itt visszatérnék még pár Hsz el előrébb, mikor azt ajánlotta valaki, hogy egy diódát rakjak be, ami 0,7Vos feszültségesést eredményez, viszont nagy lesz a hőtermelés. Esetleg ezt a 2-3 megoldást lehet még egymásba gyúrni? Gondolok itt a zavarszűrő ferritre, esetleg egy diódás feszültség csökkentőt, netán még egy nagyobb teljesítményű ellenállást az ízzóval sorosan (imitálva a "hosszabb és nagyobb ellenállású drótot")? Vagy itt már túl sokat akar a szarka, és értelmetlen túlbonyolítás? Személyem szerint az előző infókat feldolgozva hajlanék valami olyan megoldásra, hogy egy lágyindítást csinálni az égőknek, melyeknek van egy stabilizált áramforrása. (Ahogy először is mondták, vannak olyan stabilizátor egységek, melyeknek 1V különbség már elég. Nem lehetne ezek alapján továb menni?)
Hello!
Induktivitás gyanánt kicsit nagyobb kellene mint egy ferrites vas. Itt tizedmásodpercekről van szó. De legyen! Rajzoltam neked egy analóg kapcsolást. A Fet helyett, valami "keményebb" Pcsatornás kellene (Tina-ban nem találtam mást). Ez ahogy kérted, megoldja a lágy-indítást, és a stabilizálást. A tranyó maximális disszipációja kb. 5W, a vele párhuzamos ellenállás, 1ohm/20W-os kell hogy legyen. Bekapcsoláskor az 1ohm-on keresztül felfűt az izzó, majd bekapcsol a stabilizátor és söntöli az ellenállást. (Az ampermérő alatti komplexum, csak az izzó bekapcsoláskori hideg-ellenállását modellezi. Az nem része a kapcsolásnak.) üdv! proli007
Nagyon szépen köszönöm!
Bár akad még pár kérdésem a kapcsoláshozAz égőt Hová kössem be? Vagy ezt a kapcsolást sorosan kössem az égővel? Kinéztem ezt az ellenállást, ugye ez megfelel? Csak azért kérdem mert a fele áron találtam itt, mint ahol venni szoktam boltban. De elvileg ez is 1 ohm 20W valamint a zéner dióda, amit írtál a kapcsolásba azzal olyan gondom van, hogy csak "c" tűréshatárút kapok. Ez annyit jelent, hogy nem +- 3% hanem +-5%. Ez még megfelelő a kapcsoláshoz?
Csináltam is hozzá egy nyákrajzot.
A két TO-220 as tokozatot hűtőbordára akarom csavarni, és azal együtt az autó valamely alkatrészékez rögzíteni. Természetesen a a bordától elszigetelve csavarok fel mindent, valamint ha működik, kiöntöm ilyen műanyag pasztával a vízállóság végett. szerk: Ha vennék induktivitást, akkor milyet vegyek, ha nem pc tápból akarok kiszedni? Azt nem tudom, hogy liter re mérik, vagy hogy is van? Hogy kell kérni? Milyet kérjek? Gondolom valamilyen mH lesz, de hány A os? Köszi mindent!
Hello!
- Ezt a kapcsolást, alapvetően egy próbának, vagy kiindulási pontnak - gondolatébresztőnek szántam. - Az ellenállás jó lehet, csak remélem tudod, hogy ehhez hűtőbordára is szükség van. (Mint ahogy a Fet számára is. - A zéner tűrését, lehet korrigálni, az R3 ellenállás változtatásával. De a feszültségérzékelő részt, később egy TL431-el célszerű megoldani. Ott a feszültségosztó beállításával tetszőleges feszültséget lehet beállítani. A leszabályozás akkor jön létre, ha R4 ellenálláson kb. 600mV feszültség esik. Mivel itt az R3 azonos R4-el, azon is ilyenkor 600mV lesz. ehhez jön hozzá a zéner feszültsége. 10V+0,6V+0,6V=11,2V Ebből lehet kiindulni.. Célszerű kisteljesítményű zénert használni, mert annak kisebb a könyökfeszültség változása. Ha kisebb feszültség esik a zéneren mint rá van írva, akkor csökkenteni kell R3 és R4 értékét. (de nem nullára) - Igen, itt az izzó, az AM1-es ampermérő negatív lába, és a GND (test-pont) között lesz. Ahogy mondod sorba kell iktatni, csak a feszültség érzékeléshez szükség van még a testre is. - Az induktivitásnak it nem sok értelme van.. De ez nem DC-DC konverter már, így át kellene menni egy megfelelő topikba! üdv! proli007
Rendben köszönöm.
Átnézem akkor a további javaslataidat Valamint akkor módosítom a nyákrajzot. meg keresek egy modit, hogy a beszélgetéseket rakjuk át a fesz stabilizátor topic ba. Link
Heló!
Megvettem az ic-ket.A hatodik boltban,de megvannak.Lehet folytatni.
Folytasd! Tudsz mindent, már csak össze kell építeni az IC-ket.
Bocsi! Máris segítségre szorulok.
Ennél a képnél Bővebben: Link a bemenet az + vagy - ? Az R1 alatt a 240 az mi?
A "Vin" mindig pozitívabb a földhöz képest ennél az IC-nél. Az R1 240 ohm .
A poti trimmer legyen?
És ez álltja a feszültséget? Ezt maxra kell állítani?
A poti, ami lehet trimmer is, azzal állítod be a kimenő feszültséget. akkorára állítsd, amekkora feszültségű az akkumulátorod.
Akkor ez után már nem kell a 8v-os stabilizátor?
Na, ha rám hallgatsz, akkor az áramforrásra kötöd ezt a feszültségbeállító kapcsolást, és utána (az akksi elé) az áramgenerátort (100mA). Így biztosan jó lesz.
Ha egy akksit az áramerőssége tizedénél kisebb árammal töltöm,az baj?
Az nem baj, sőt jó is az akksira nézve.
Akkor holnap nekiállok,és megépítem.Úgy gondoltam hogy a négy stabilizátort egy nyákra raknám.
Arra építed meg, amire szeretnéd. Javaslom az univerzális nyákot. Azzal könnyű boldogulni.
Heló!
Sajna hétfőig áll a dolog mert nem kaptam 5kohm-os trimmer potit. De hétfőn akkor nézek univerzális nyákot,és akkor arra fogom megcsinálni.
Heló!
Kéne még egy kis segítség. Hogyan tudnék a legegyszerűbben 9v-ot 8.5-re csökkenteni?
8V nem lenne jó? Mert 7808-as stabilizátor IC-lehet venni. Ha mégis 8,5V kell, akkor egy diódával kiegészítve ez is megoldható (rajz). LM317-nél viszont potival tudsz feszültséget állítani.
Szia!
A 78-as sorozatnak, kb. 2V a dropout feszültsége.
Egy sorbakötött diódával.
Ha megvan a LM317-tel a stab akkor ha beállítom 8.5v-ra,utána már nem kell mégegy stab?
Tehát a stab ic kimenetére sorbakötve egy diódávaé csökken a fesz?
A "dropout feszültség" mit jelent?
Nem a kimenetére, hanem a GND-re. Nem csökken, hanem nő. A többi stimmel. Ha LED-et használsz, jelzi a bekapcsolt állapotot is.
Heló!
A led-et a GND és a test közé kell kötni?
A dropout feszültség az a minimális feszültség, ami ahhoz kell, hogy a stabilizátor stabilizálni tudjon. Jelen esetben azt jelenti, hogy 9V-ról 78-as sorozatú IC-vel, vagy LM317-el, maximum 7V-ot, vagy annál kisebb értéket tudsz stabilizálni.
Vannak low dropout típusú stabilizátorok, aminek a működési feszültsége 1V körül van, pl. LM1085, LD1117, és vannak ultra low dropout-os stabilizátorok, aminek a működési feszültsége 0.5-02V körül van(MIC29152), de ezek ritkák és általában drágábbak is. |
Bejelentkezés
Hirdetés |