Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   321 / 507
(#) lehar válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 28, 2011 /
 
Nagyon szivesen.
(#) laccika77 válasza lehar hozzászólására (») Márc 28, 2011 /
 
Magamról: én inkább vasas szakember vagyok, de járatos a villany szerelésben is .Az alapvető dolgokkal tisztában vagyok, tekercseltem is egyfázisú trafókat, de az nyilván egész más. A generátor állórészét elnézve, számomra értelmetlen az egész, bár biztos van egyszerű magyarázat a sok kusza rézhuzalra.? Konkrétan egy lada generátort ítéltem kísérletezésre. Amit tudok róla,hogy jelenleg gyári állapotban 14v os névleges feszültségű. A tekercselése három fázisú 1pólus pár csillagba kötve, a vasmag 36 horonnyal rendelkezik. a forgórészt egyenlőre nem bántanám. Az állórészt szeretném "áttekercselni", úgy ,hogy mennél több póluspárral hogy kisebb fordulaton is "jobban működjön". És a feszültség kb 150 volt legyen. Azaz 10-12szerese a jelenleginek. Nem feltétlen ragaszkodom a három fázisú tekercseléshez, lehet 1 vagy kétfázisú is(utána úgyis egyenirányítom). Van egy csomó huzalom 1mm vastag lakkozott, csak sajna alu, de kísérletezni jó lenne aztán ha beválik a konstrukció akkor megveszem a bele valót.
(#) gulyi88 válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 28, 2011 /
 
Csak a menetszámokat tudod megnövelni.
A horonyszám és a rotor pólusszáma adott, így a sztátor fázisszáma is adott, nem tudod máshogy elrendezni a tekercseket úgy, hogy a gép kihasználtsága ne csökkenjen.
Menetszám megnövelése egyenértékű egy áttétellel, annak veszteségeit kiváltva. De elektronikai úton is megnövelhető a feszültség, kihez melyik áll közelebb, melyik az egyszerűbb... (a gép teljesítménye egyik esetben sem nől, inkább csak csökken).
Egyetlen esetben nőlhet a teljesítmény, ha a sztátoron hagyott kb 10-15% nyi kihasználatlan horonykeresztmetszetet is be tudod tekercselni.
Tulajdonképpen a rotorhoz is hozzá lehetne nyúlni, én úgy láttam a saját generátoraimon, hogy a gerjesztőtekercs bőven lehetne nagyobb keresztmetszetű mert elférne a körmös vastestben, így a gerjesztőteljesítmény csökkenthető
(a gerjesztőáram és a menetszám a lényeg, a keresztmetszet növelése csökkentené az ohmot, ugyanakkora menetszámnál és áramnál kisebb teljesítményt venne fel), (saccra ezt is úgy 10-15% al lehetne leredukálni).
Összegezve a gépet megtuningolhatod 15% al, a gerjesztást meg leredukálhatod 15% al, többet nem lehet kihozni belőle.
Több generátor egyszerre adhat optimális megoldást (olyan mint ha a gép méretét növelnénk, ez a gép meg olcsó).
(#) lverhas hozzászólása Márc 28, 2011 /
 
Üdv mindenkinek !
Nemrégiben hozzájutottam egy generátorhoz, ami annak idején egy személyvagonon volt. Elég súlyos darab ! Megtekertem kb 1000-es fordulattal, 240V jött ki belőle. Van valakinek tapasztalata ezzel kapcsolatban ? Áttétel kellene és ....nyomaték is rendesen ! Érdemes vele foglalkozni ?
Üdv:VL
(#) Barret válasza lverhas hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Az az 1000-es fordulat nem nagy!
Szóval lehet belőle építkezni
(#) laccika77 válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Köszönöm a hozzászólást! Nem akarok vitázni, biztos vagyok benne,hogy jártasabb vagy a témában mint én. De szerintem nem lehetetlen a pólusszámot növelni. Ezt onnan gondolom, hogy van egy aszinkron motorom ami szintén három fázisú, szintén 36hornyú az állórész, és az üzemi fordulata 900 1/min. Osztok szorzok ,nekem 6 pólus jön ki azaz 3ppár.? Vagy ez így rossz logika? Legjobb lett volna a generátor forgórészét áttenni a motorba, de esélyem sincs. Miért is lenne. Ha a te logikádat követem akkor egy tized vastagságú huzalból tekerek 10szerannyit, akkor 10szeres feszültséget kapok ugyanolyan teljesítmény mellett.? Nyilván az áram 1 tizede lenne.? Valójában nem is a teljesítmény növelés lenne a cél, még a feszültség növelésére is lenne egyszerűbb módszer is pl:trafó próbáltam, működik. A fő probléma az, hogy csak 2ezres fordulaton akar hatékonyan működni (alatta csak szenvedés). Meglátásom szerint ha a póluspárokat tudnám csökkenteni, alacsonyabb fordulaton is működne!?
(#) gulyi88 válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Eddig is furcsállottam a 900/min üzemi fordulatszámot.
3 fázisnál a szinkronfordulatok :
2pólus: 3000; 4pólus: 1500; 6pólus: 750...
A névelges aszinkron fordulatok pedig ezek alatt kb 2880; 1440; 720... körül.
Biztos valami furfangos tekercselése lehet.
Autógenerátornak a rotorja határozza meg a pólusszámot ezt meg átalakítani nemigen lehet, aszinkron motornál az állórész tekercselése határozza meg a pólusszámot, a rotor hozzá igazodik (ugyan az a rotor jó a 2-4-6 pólusú gépbe is).
A póluspárokat növelni kellene az autógenerátornál. Addig lehetne növelni a pólusszámot ahány horony van az állórészen. De ettől sem lenne jobb a gép!
Inkább azt figyelném, hogy mikor termeli meg a gerjesztési energiáját, (mérés--> x fordulatszám), ezt a szélkerék v1 szélsebességnél és y1 fordulatszámnál tudja leadni, és így kell egy x/y1 értékű vagy nagyobb áttétel.
A megtermelt és a megtermelhető energia nem ugyan az! Nem mindegy, hogy milyen terhelésre dolgozik, van-e feszültség átalakítás. (akkutöltés vagy ohmos fűtés).
Értelemszerűen v1 alatt nem érdemes bekapcsolni, v1 felett meg már jön némi + energia is.
3m/s szélre ne az autógenerátort akarjuk rátenni, mert a befogható kb 20W ot kapából meg is enné.
Tulajdonképpen semmire sem használható az ilyen kis szél. De amikor lejön 500W, abból elmegy 20W gerjesztésre, hát kit érdekel, ehhez viszont kell kb 8m/s szél (2,5m es keréknél).
Szóval csak azt akrom vegvilágítani, hogy nem érdemes szenvedni azért a pár plusz wattért.
Ha meg áttekercseled, akkor mi lesz 10m/s-nál? felmegy a feszültség 1KV ra? azzal meg megint nem lehet egyszerűen bánni (pedig akkor lehetne leszedni a súlyosabb wattokat).
(Annyi a feladat hogy egy méretezett rendszerhez illesztett áttételt kapjon az autógenerátor, és a kritikus szélsebesség alatt ne legyen meggerjesztve).
(#) btoti válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Nos, ez az! 4-5 m2 alatti szélkerék csak szélforgónak jó.
Egyik rögeszmém, a gk. generátor:
A pólusszám növelésével csak a frekvencia növekedne ugyanakkora fordulaton, sőt a valószínűleg megnövekvő légrés veszteség miatt a teljestmény csökkenne. A vasmagok mechanikai mérete, tömege behatárolja a telítődést és ezzel az átalakítható energiát is!
A gerjesztési energia megléte (~20W) a fix ohmos terhelés fogyasztása mellett lehetne a bekapcsolási érték. Az ehhez tartozó szélsebesség, vagy ekkora szélsebességnél a terheletlen és gerjesztés nélküli generátor fordulata a figyelendő jel - ha eléri a bekapcsolási értéket, rákapcsolni a gerjesztő akkut.
-???-
Ha terhelésként nem töltünk akkut, kell egyáltalán a fesz. szabályzó? Lehet, hogy elég lenne a felgerjesztéshez használni akkut időkapcsolóval, vagy fesz. figyeléssel, és beállított kitöltésű szaggatással lekorlátozni a gerjesztőáramot. (A felgerjesztéshez használt akkut visszatölteni egy áramgenerátoros töltővel.)
Képtelen vagyok megszabadulni a gk. töltő használatától - annyi van belőlük, olcsón és a mikro-szélerőművek 0,5-1 kW-s tartományában működnek. Egy házi PMG mágnesei 100, több 100 ezer forint! Még mindíg olcsóbb egy 20 szoros környékű ékszíjas áttétel és pár ezer forintos elektronika! Egy rossz helyre kilnerezett lyukfúrás több veszteséget jelent, mint a 10-20W-al egész nap megspórolt villanyszámla!
(#) hibbantpasi hozzászólása Márc 29, 2011 /
 
A költséghatékonyságot nézve én sem vetném el a gk generátort elsőre.
14 db mágnes, némi gépmunka , kis ragasztó és egy bontott generátor kell hozzá.
A bontott generátor árától és persze az esztergályostól függően 15-25 e. Ft.-ból összerakható és a gerjesztőárammal sem kell számolni mint veszteséggel.
(#956683) <= itt linkeltem be egy videót egy jól kinéző átalakitásról.
Megfelelő méretű mágnest már találtam 465.- / db áron. (40x10x5mm).
Ha akkut tölteni nem is az igazi a megoldás, de pl. vizmelegitésre tökéletes.

üdv: hp>
(#) sziriusz válasza btoti hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Autógenerátor: elég fura a diagram:
Bővebben: Link1Bővebben: Link2Bővebben: Link3
A gerjesztés meghagyása vakvágánynak tűnik. A 6 póluspárú generátor gerjesztés igénye 4 amper, az állórész áttekercseléssel a gerjesztő tekercset is ki kellene cserélni. Na meg 40-50 wattig csak a gerjesztésre termel a szélgép?
Nekem meg szét kellett szedni két generátort, hogy meggyőződjek arról, nem lehet vele semmit variálni. Csak utána olvastam a Gulyi88 válaszát.
(#) laccika77 válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
A hat pólusu motor szinkron fordulata 50HZ-en 10001/min- a szlip= 900!!! 50Hz szorozva 60 másodperccel= 3000, egy pólus pár esetén. Osztva 3al= 1000!! A 8 pólusú motor szinkronfordulata valóban 750. Bocs de "csak" esztergályos vagyok. Más. Ha elméletben az általad említett módon több pólusúra tekerném az állórészt (legalább 6 pólusúra szeretném) akkor hogyan kellene megcsinálni a tekercseket, és hogyan kellene összekötni őket? Ha már elítéltem a generátoromat mindenképp kipróbálnám a több pólusú tekercselés esetén, mennyivel tolódna lejeb az üzemi fordulat..? Tudom,hogy egyenlőre ez csak elmélet, de a 20szoros állétel is csak az, jelenleg 18szoros áttétel van a gépen 6 bordás szíjjal. De ez az energia nagy részét felemészti , mig szíj nélkül vígan forog, ha fölteszem a szíjat szó szerint megáll! és gerjesztés még nem is volt.
(#) laccika77 hozzászólása Márc 29, 2011 /
 
(#) baricsno válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Én nem gondolkozom nagyban, de még a kicsi problémát is okoz.Nem tudom jó ötlet e az autógenerátor. Meg kell csinálni a forgórészt, más a tekercselés... .Mi marad , a váz?
A tárcsagenerátorom tekercsei 20Eur az epoxid(műgyanta) 7Eur mágnesek 6eur/drb 24drb összesen A konstrukció többi eleme a Polski Fiat maradványai. Egy nagy bajom van a 260mm átmérőjű lemezt kivágatni, hogy "csak" esztergálni kelljen. Pedig milyen egyszerűnek is hangzik. Sajna a haveri körömben sem plazma sem cnc maró sincs, autogénnel meg meghajlik. ÖTLETEK???
(#) baricsno válasza baricsno hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
A vége az lesz,hogy sarokcsiszolóval esek neki
(#) laccika77 válasza hibbantpasi hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Üdv! Egyet kell értsek veled, van ilyen jellegű tapasztalatod? Generátor van a gépi munka megoldható. Konkrét adatokra lennék kíváncsi! Pl: milyen fordulaton mekkora fesz indukálódik, mekkora áram ... Én is csak fűtőszálra kötném így nem baj ha ingadozik a feszültség, de ezres fordulatnál jó lenne vagy 100-150 volt. Ez nyilván az eredeti tekercseléssel nem fog menni! 15voltos fűtőtestet meg honnan vegyek?
(#) laccika77 válasza baricsno hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Egy jó esztergályos simán megoldja. Ha nincs sok munkája, és ráér vele kínlódni simán kiszúrja! Nagy gép kell hozzá!
(#) baricsno válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Autós vizforraló. A próbálkozásaim közt szerepelt a 230V-os fűtőspirál autógenerátorral, simán működött.
Lehet, hogy lesz azért kivetnivaló benne.
(#) foxi63 válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Hali!
Szerintem a pólusszám növelése nemigen növeli meg az indukált feszültséget, csak a frekvenciát.
Az indukált feszültség ugye függ a menetek számától, és a mágneses térerő változásának sebességétől.Mivel a forgórész sebessége adott, csak a menetszám növelése a járhaó út.
Ha én átalakítanék egy generátort, akkor a lehető legkisebbre venném az állórész és az állandó mágnesek közötti légrést. A levegő nagy akadály a mágneskörben.az állórész tekercselése maradna, de 3-5x annyi menet 1/3 - 1/5 keresztmetszetű huzallal.Akkor már 10x kevesebb fordulatszám is nyerő lehet az 5x ös menetszám és a kicsi légrés miatt.
Ja.... Ha jól emlékszem nincs is teletekerve az állórész, tehát nem kell 1/5 keresztmetszetű huzal, lehet vastagabb is.
Kérdés: Az állórész hány hornyos? (sacc.: 24?)

Üdv. Foxi
(#) laccika77 válasza baricsno hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Az autós vízforralót nem tudom betenni a bojlerba , egy 230V-on 2Kw-os fűtőtest 12V-on mennyit tud? Kb 100W-ot, se biztos.
(#) gulyi88 válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Ja tényleg igazad van, kicsit elszálltam a számokkal.
Régebben már kibeszéltük hogy ha egyenirányítva lesz akkor 3-nál több fázisra semmiképp sem érdemes tekerni. Tehát három fázis és úgy kell tekerni az állórészt, hogy egy tekercselem annyi hornyot fogjon közre mint amennyi egy pólusosztáshoz tartozik, és geometrialilag olyan legyen az osztás hogy körbeérjen (6 pólusnál 6 horony tartozik egy pólushoz).
pl az 1es horonyba befűzöd a szálat és a hatoson hozod vissza, így kell tekerni anyni menetet, hogy a végén a tekercsfejek elférjenek. Ez egy tekercselem, a következő tekercselem megy a 7_12; 13_18...ban. Ezek tartoznak egy fázishoz, minden második azonos fázisú (sorbakötéskor figyelni kell a polaritásra).
A második fázis meg a 3_8;9_14;15_20...
A harmadik fázis pedig 5_10;11_16...
Ha ezeket lerajzolod papírra jobban látni fogod.
A fázisokat pedik csillagba kell kötni, így nagyobb a vonali feszültség (csillagot nem szükséges kivezetni).
(#) laccika77 válasza foxi63 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Üdv!36 hornyos, nem a fesz növelése a fő célom, hanem,hogy kisebb fordulaton, legyen hatékony.
(#) hibbantpasi válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Üdv!

Generátort javitottam, bontottam, teszteltem már eleget, pár tesztet közzé is tettem a HE-n.
Kipróbáltam UPC-ből bontott trafóval is a szabályzott generátort, úgy 100W-os izzóval terhelve 190V feszültség adódott.(Nem véletlen próbáltam ki, úgy gondoltam, ha sikerül egyszer valami energiatermelésre alkalmas gépet épiteni, azt továbbitani sem árt, minél kevesebb veszteséggel).
Ha majd egyszer időm (és pénzem) engedi, megépitek egy állandómágneses generátort és tesztelek egyet.
Az tesztalany már megvan, külső gerjesztéssel igéretes, és gyárilag ki van vezetve mindhárom tekercsének kezdete és vége is.

üdv: hp
(#) gulyi88 válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
De mielött még teljesen szétkapnád, csak forraszd szét az állórész csillagpontot és hozd ki mind a 6 végét külön egyenirányítás külön szűrés (~10mF) és utána sorbakötés megnöveli a feszültséget kb 75% al.
(#) baricsno válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Csak példának BMW X1 első ablakfűtés ilyen módon van megoldva,ha ott be lehetett épiteni akkor a bojlerbe is.
Biztos hogy nagy hülyeséget kérdezek de az 1000W 220V-on nem 1000W 12V-on, csak az áram változik?
(#) foxi63 válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Akkor a légrés lehet a probléma, mert azt írtad, hogy 1000 fordulat alatt csak nyöszörög.
(#) laccika77 válasza baricsno hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Hát ezer watt az ezer watt. De egy bizonyos fűtőszálnál , ahol az ellenállást tekintsük állandónak. ott a feszültség meghatározza az áramot (és fordítva) P= UxI
(#) baricsno válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Ja , igazad van. Jövő heten megyek Lipcsébe ,ha sikerül csinálok pár képet róla,biztos van olcsóbb autómárka ahol ezt a megoldást alkalmazzák. Már nem is kell inverter csak a vezeték keresztmetszete lesz a cinkes. Az X1 esetében 2m en 10mm2, de még mindig olcsóbb mint az inverter, töltésszabályzó, akupakk.
Szerintem meggondolandó.
(#) laccika77 válasza gulyi88 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
Lerajzoltam, átgondoltam vágom! Csak az összekötözés nem tiszta még! Ha jól értelmezem az egyes -hatosba tekerek x menetet (amennyi belefér) aztán a 7- 12-nél ugyan így. Amivel az egyesnél elkezdtem azt kötöm a csillagpontba, amivel a hatoson befejeztem azt összekötöm azzal, amivel a hetesen elkezdem? Így a hat tekercs sorba kerül és amivel a 36-oson befejezem azt kivezetem. És ez lesz az első fázis.? A másik 2x6 ból a másik két fázis. ?
(#) laccika77 válasza foxi63 hozzászólására (») Márc 29, 2011 /
 
A légrés gyári mivel egy gyári generátorról beszélünk! Egyenlőre az állórész tekercsét akarom macerálni. Mivel normál üzemi állapotban 2és 8ezres fordulat között üzemel, erre a tartományra van kitalálva. Ezt a tartományt szeretném lejjebb szorítani 500-1000 közé.
(#) btoti válasza laccika77 hozzászólására (») Márc 30, 2011 /
 
Inkább: se.
~5W-t, 20-25ohm a hideg ellenállása! (U^2/P=R; 230Vx230V:2000W=26ohm(meleg))
(P=U^2/R); 12Vx12V:25ohm=5,8W (12V, 0,5A)
Következő: »»   321 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem