Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Életvédelmi kapcsolás, FI relé
Témaindító: bankimajki, idő: Máj 6, 2009
Én így szoktam csinálni. Pontosabban a FI relét a test gombbal, utána a konnektorokat pedig egyenként próbalámpával...
Nem jól tudod. A 30 mA-es akkor jó, ha 20-27,6 mA-es tartományban kell lekapcsolnia. Végellenőr voltam a gyárjában. Mindegyik FI relét 68-92%-áram tűréshatárom belül ellenőriztük. Ami nem fért bele ebbe a rátába az rossz és ment vissza a gyártó sorra. A legtöbb baj abból adódott, hogy betanított munkások szerelik össze és nem tudják, hogy mit miért kell csinálni. Rossz csavarral ugyan úgy összerakják, mintha jó lenne. Sajnos.
Szia!
Egy fontos dolgot azért tartsál szem előtt.Azt azért feltétlenül mérd meg,hogy mennyi áram folyik a próba lámpádon.Nehogy esetleg félre vezessen.Azt hiszed hogy rossz az áramvédő kapcsoló,közben a próbalámpával kevés hibaáramot produkáltál és ezért nem oldott le az ÁVK.
Sziasztok. Most tervezek építeni egy 3 fázisú elosztódobozt hangosítás/színpadtechnika betáplálására és védelmére. 3*32A-es rendszer lesz. Szeretnék beletenni egy FI-RELÉT is. Ebben kérném a segítségeteket, hogy hogyan határozzam meg az értékét. Hány mA-es legyen?
Előre is köszönöm.
Minimum 3DB Fi relé beépítését javaslom.
1; hangosítás 2;Szimpadvilágítás 1kör 3;Szimpadvilágítás 2kör Azért két kör minimum, mert ha az egyik leold akkor sem lesz teljes sötétség a szimpadon. Az értékek 3f 25A/30mA. Sol sikert.
Köszönöm szépen a gyors választ. Egyetlen kérdésem lenne...Mi lenne a 3f paraméter?
Köszi előre is.
Az a három fázisú fi relét jelenti. És akkor a terheléselosztás is megvan...
Értem. ÉS 32A-es változat nem létezik? A 25A-es elég ide?
szevasztok
van egy honda agregátorom amihez szeretnék egy fi relét kötni de valamiért rögtön leveri mikor beindítom mi lehet az oka és van e megoldás minden megoldás érdekel
Nézd át a huzalozást, szerintem biztosan el van kötve...
Sziasztok!
Nálunk valami csapkodja a Fi-relét de a baj az, hogy szabálytalan időközönként. Mert ha pl 1 dolog lenne, az ok, ki lehet totózni. De ha egy konnektor a hibás akkor soha nem jövök rá, a házat meg nem kellene szét verni. A mosúgép gyanús mert azzal le tudom veretni ha akarom, de akkor is lement már, ha a mosógép ki volt húzva! Szóval valami még van és a mosógép szerintem csak hozzá tesz. Állandó szivárgást feltételezek. A kérdés, hogy ezt lehet e mérni, hogy a 30mA most hol jár? 10? 15-nél? Vagy az is jó lenne ha valamivel le tudnám terhelni a fázis és a 0 közt. De olyan dologgal, amiről tudnám, hogy mennyit terhel be. Tehát nem egy vezeték, hogy tutira levigye! Csak egy olyan, ami valamennyi mA szivárgást rátesz. Ilyen eszközt lehet építeni, amin állítható pl. 0-500mA-ig a terhelés? Vagy lehet egyáltalán mérni pontosan ezt? A multiméter tud milliamper pontossággal mérni ha amúgy folyik vagy 20 amper? Mert ugye a különbség a lényeg milliamperben.
A szigetelésvizsgáló csodákra képes ilyen esetekben.
Na a mosógépet nézd (vagy nézesd) meg. Amikor nekem elkezdte leverni a firelét akkor annak oka volt (eddig még mindig meglett hogy miért ment le és mindig jó oka volt rá...). Az esetemben a mosógép egyik szimmeringje folyósodott meg, és a viz a lúgszivattyúra csöpögött. Ha előbb megkeresem és szétszedem, akkor nem égett volna le (és jópár ezressel kevesebbe került volna a javitás).
Szigetelés mérő házilagos használatban viszonylag ritka. De ha van egy multimétered akkor azzal is tudsz valamit kezdeni. Például lekapcsolod az összes kismegszakitót és méregetsz ellenállást a vedőföld felé... De lehet szigetelésmérő "szerűséget" is késziteni, bár azt a hálózati feszültség miatt első körben nem javaslom.
Lehet kapni lakatfogóhoz kiegészítő képen ilyesmit. (Bővebben: Link) Fogóval együtt 8e ft. Ez nem profi, mert az több 100e ft, de szerintem egy családi házra elég. De mit kellene mérni? Mi a jó ill. rossz érték?
Hogy mi a jó érték, mi a rossz, arra nézve van előírás (amit én nem ismerek), a villanyszerelős topikban a szakikat megkérdezheted.
De. Ha a FI reléd lekapcsolgat, az kb 30 mA áramhiányosságot jelent, ami valahová (a hibahelyen) elfolyik. Ebből következik, hogy R = 230 V / 30 mA = kb 8 kohm biztosan nem jó. Ha végigméred a szóbajöhető földelt csatlakozójú háztartási gépeket a bármelyik vezető ( N, és 0) és a védőföld, vagy fém burkolat között, és 10 kohm -nál kisebb értéket mérsz, az biztos hibás. A lakás hálózatát is megmérheted, ha esetleg a házhálózatban lehet a hibahely, de előbb a nullbontót bontani kell.
Hello!
Már a villanyszerelés fórumban is kérdezősködtem a kapcsolásról amit meg szeretnék valósítani, ott meg is kaptam a választ a kapcsolásra, most a benne szereplő életvédelmi relével kapcsoatban kérdeznék: A kapcsolás: Kerti szivattyú, és ugyanarról a hálózatról való fűnyíró, lombszívő biztonságos működtetéséhez kéne a fi relé. Bemeneti hálózati szakasz nagyrészt ismeretlen, 230V az a biztos, és hogy alu vezetékek. Ez után kötnék be egy fi relét (innentől már tömör réz vezetékek lennének. A fi relé után egy 16A-es biztosíték. Olyan ami a fázist és a nullát is bontja. A biztosíték után lenne egy elágazás egy relé és egy kapcsoló felé. A relét egy öntözőautomata 24 V-os váltóárama huzogatná. A kapcsolót meg manuálisan én. A reléből és a kapcsolóból kimenő vezetékek újra egyesítve lennének és az menne tovább egy konnektorba és utána tovább ( a konnektornál megint elosztva) a szivattyúba. A szivattyú normál 1 fázisú, olyan 800-W-ot. A konnektorban használt eszközök: fűnyíró 1000W, lombszívó 2 KW. A célom, hogy biztos legyen a hálózat, a szivattyú esetleges meghibásodásakor se legyen gond az árammal. Ne rázzon meg . ( A villanyóra felöli részen a fi relék később lesznek felszerelve, itt most a cél csak a fenti lokális védelem). Ezért én 10mA-es fi relére gondoltam. Lehet vele gond? Ez ugye a 10mA-nél nagyobb áramszivárgásnál is levág, tehát ha pl 30mA vagy még ennél nagyobb is lenne a szivárgás? Hol lehe ilyen 10mA-est venni egyébként BP.-en? Köszi Még egy: Egyébként a fi-relé akkor is megvédene, ha véletlenül elvágnám a fűnyíróval a hosszabbító vezetékét? Vagy az ellen nincs védelem...
Figyelj, hülyeség ellen nincs védelem. Egyébként teljesen felesleges 10mA-est hajtanod háromszoros áron. Nagyon elég a 30-as is, ha rendesen meg van csinálva. A szivattyú, ha messze van a villanytól, akkor ott érdemes egy szondát telepíteni, hogy rögzítve legyen a potenciál. A nulla és a védő mindenképp a FI előtt legyen közösítve, utána már nem szabad. Ha rendesen ki van építve mind a 3 ér, akkor nem lehet gond.
Oké, köszi. Csak valahol úgy olvastam, hogy vizes helyeken, ( fürdőszoba,kerti műhely, medence) 10mA-est kell alkalmazni.
A szivattyú a relétől kb 4 méterre lenne. ( Mondjuk ami a relé előtt van hálózat az hosszabb sokkal, kb 25-30-m-es szakasz). Egyébként mint írtam tervben van a teljes hálózaton is kialakítani, beiktatni a fi reléket ( több villanyóra is van). Ezt már szakképzett villanyszerelő csinálja majd. A szivattyús részt én szeretném. Egyébként 4 éve hiba nélkül megy a szivattyú, de jobb félni és védekezni bármi ellen...ezért akarom lokálisan is kezelni azt a részt külön. Márkák között itt van különbség, vagy kellően szigorú a rájuk vonatkozó szabványok? Ha nem, akkor milyen márkát érdemes ezekből venni?
Az biztos, hogyha kisebb leoldó áramú (10mA) a Fi relé, akkor nagyobb a biztonság. Csak az a baj, hogy a nedves helyeken nagyobb a szivárgó áram is! Tehát lehetséges, hogy "minden ok nélkül" le fog oldani a Fi relé. Lehet próbálkozni, hogy egy ilyen Fi relére maximum 1-2 fogyasztót kötni. De, ha nem lesz jó, akkor tudod hol a hiba...
Márkával kapcsolatban kell valamire figyelni? Azért látni elég nagy szórást itt is a gyártók között.
Épp most értem haza egy továbbképzésről, ahol Novothny Ferenc Phd tartott egész napos előadást a sok mindenről, többek között az életvédelmi relékről és az őket érintő szabványváltozásokról is. Szeretem a stílusát, szívesen hallgatom... Kifejtette a véleményét (melyet állítólag sok kísérlet támaszt alá), hogy teljesen mindegy, hogy 30 vagy 100mA-es relét használ valaki (a 10mA-t meg sem említette), eredmény ugyan az: Jól meg b...a az illetőt az áram, de TÚLÉLI (általában). A magyarázat, a 0,2sec-en belüli leoldás.
Kérdésedre válaszolva: A "márkák" között nincs kimutatható különbség. Azért ez egy olyan készülék, aminek a minőségére minden gyártó nagyon odafigyel. Ha tehetem, Schneider-t tervezek be. De biztos, hogy a Legrand vagy a Schrack sem marad el mögötte. Azért, ha összehasonlítod az árakat, akkor jól elkülönülnek bizonyos gyártók. ... és ez egy olyan szegmense a piacnak, ahol az ár-érték nagyjából egyensúlyban van. Amit nem használnék, az pl. az SBS. Indokot ne kérdezz! Sznob vagyok.
Sziasztok !
A Fi -relé előtt kell szétválasztani a PEN vezetőt és N -t bekötni , a PE-t földelni vagy a PEN vezetőt kell átvezetni és utána szétválasztani ? (3 f rendszer , TN-C )
Helló!
A FI-relé előtt szét kell választani a PEN-t, és csak az N-t kell átvezetni rajta (a fázisokon kívül), a PE-t nem!
Előbb utóbb valakit megráz a villany.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |