Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Életvédelmi kapcsolás, FI relé
Témaindító: bankimajki, idő: Máj 6, 2009
Nem értem, hogy hová is kötötted a 2k2-t és hol mérted amit mértél. Ha a tesztgomb működik, akkor az azt jelenti, hogy a hibaáram a referencia értéken van és JÓ. A belső ellenállás értéke ne zavarjon meg, mert az a mérőtekercshez van igazítva, hogy működésbe hozza a védelem kilincsművét.
A megfelelő kontaktus (amin érzékel) és a védő földelés közé tettem az ellenállást. Evvel sorosan egy áram mérőt kötöttem. Csak azt nem értem, hogy belül miért 1K5 van. Vagy a belső "hibaáram" bőségesen meghaladja leoldási értéket?
Már értem mit is akartál a 2.2k-s értékkel, csak kihagytad a számításból a műszered belső ellenállását abban a méréshatárban, amiben látni szeretted volna az eredményt. Talán akkor működött volna a védelem, ha max. árammérésbe rakod a műszert, mert akkor elhanyagolható a belső sönt értéke. Csak akkor nem tudod leolvasni az értéket pontosan.
Áhá! Szóval ekkora feszültségnél már ennyire nagy szerepet játszik a belső ellenállás?
Nem a feszültség a lényeg, hanem a hibaáram nagysága, ami a Te reléd esetében 100mA (szigorú). Amit összeállítottál "kapcsolást" méréshez, abban ez az érték nem alakult ki. A lényeg, hogy végül is JÓ a mérőreléd.
Nem látom most sem rendesen a FI-relé linkjén az ellenállás bekötését.
Az általam leírt bekötés akkor jó, ha a nulla a 3. fázis mellett van.( a régi FI-relék így voltak és a 3 fázisú reléknél a tesz ellenállás két fázis között volt,de ez mindegy) Lényeg,hogy a belső teszt ellenállás egyik vége a nullára a másik a tesztgombbal sorban lévő ellenálláson keresztül a felhasznált fázis kapocsra legyen kötve úgy,hogy a hibaáram csak az egyik áramtekercsen folyjon. Ha a relé nem old le 0,1A hibaáramnál én nem használnám fel. (Az ÉV műszerek a teszteléskor folyamatosan emelik az áramot a kioldásig ezt az értéket , a kioldási időt is mérik. Ha a névlegesnél működik vagy felette hibásnak kell minősíteni.)
Szia! Először én is hibásnak minősítettem. De mikor láttam hogy benne 1K5 ellenállás van, akkor már értettem hogy miért nem oldott le. Ezen a relén nem kell kötögetni semmit. Belül van megoldva a dolog. A 3-as fázisra kell adni a fázist, a nullát pedig az N-re.. Az ellenállás e két pólus között van belül.
Szét szedtem egy régebbi német gyártmányt, hogy látni lehessen a belsejét is egy ilyen relének a belsejét is.
Az ellenállás 1.5K-s és a teszt gombbal sorba kötve a bal alsó pontra (a nulla vezető kimenete a reléből) és a bejövő fázis középső érintkezőjének mozgó alsó felére van beforrasztva, mint mondtam átlósan(felső sor a teszt gomb felett). A mozgó érintkezőktől a "mérőkábelek" át vannak vezetve a "mérőtrafón" (ami ez esetben egy ferrit gyűrű) és csatlakoznak az alsó sorkapocs kivezetéseihez (N, R, S, T) A kis mérőrelé egyik tekercskivezetése szintén át van vezetve a négy fő szál között a ferritgyűrűn (mint egy hurkot képezve) és csatlakozik önmagába a másik pontra. A képek önmagukért beszélnek. Az újabbak csak annyiban térnek el a régiektől, hogy minden maradt a régiben , csak mini lett minden.
Köszönöm a képeket! Nekem kissé más elrendezésű, és a teszt ellenállás is a felső fedélben van elhelyezve amit 2 rugós érintkezővel csatlakoztattak az érintkezőkhöz.
Lefotóztam az enyémet is. Most hogy jobban megnéztem, nem értem hogy pontosan hogyan is működik. Hiszen a 3 fázis és a nulla is át van vezetve a ferrit gyűrűn
Erre gyanakodtam amikor nem akart működni a teszt gombra:
Idézet: „2 rugós érintkezővel csatlakoztattak az érintkezőkhöz.” Amit védeni kell azt át kell vezetni a mérőtrafón és ebbe beletartozik a nulla is. Hiszen ha jól van kiépítve a védelmi hálózatod, akkor meg tudja különböztetni a földet és a nullát egymástól. Ha megpróbálod "p. lámpával" összeérinteni ezt a két vezetőt, akkor le kell oldani a relének. Ezért van úgy, hogy az FI előtt kell leágazni a nulláról a földeléssel és szondára csatlakozni, DE utána tilos közösíteni ezt a két vezetéket, de a relé ezt nem fogja engedni, mert leold amíg szét nem választod őket (régi házak felújításánál fordul elő az ilyesmi).
Tehát az a ferrit gyűrű a mérő trafó? Igen, azt olvastam hogy a FI relé után szét kell választani a nullát és a földelést.
Rosszul olvastad. ELŐTT kel szétválasztani. A védőföldön folyik el a hibaáram, az nem mehet keresztül a FI relén.
Bocsánat! Elírtam. Tehát azt akartam írni hogy előtte, de valahogy belegabalyodtam Még a bekötési rajzon ki is van húzva, hogy utána tilos összekötni a nullát a földdel.
Szia!
Lehet,hogy erre az ellenállás elrendezésre nincs egységes előírás, más gyártmány ,más bekötés. Lényeg,hogy jól működjön.
Szerintem erre gondolt,csak rosszul írta.Három ill ötvezetős rendszer és nem szabad összekötni , felcserélni sehol a nullát és a nullázót.
Szia! Én is gondoltam arra hogy nem lehet egységes, semmi szabvány nincs erre, tehát a gyártók ahogy könnyebbnek látják a kialakítást. Egyébként működik rendesen
Egy fi relével kapcsolatos szakmai kérdéssel kereslek meg titeket. Új építésű családi
házba költöztünk, nagy kerttel, egyértelmű volt az öntözőrendszer telepítése. Ám nálam ez és a fi relé valahogy nem szeretik egymást. A tünet a következő: az esőztető kb. 30 percig hibátlanul működik, kapcsolgat a szektorok között majd egyszer csak lenyomja a fi relét. De van űgy hogy 1 perc után teszi ezt. Teljesen véletlen szerűen. A kertész, aki az egészet építtette azt mondja hogy semmi gond az öntözőrendszerrel, mert hogy megy az, cserléljem nagyobbra a mostani 30mA-es fi-t. Én meg ez nem szeretném. Mit tudok ebben az esetben tenni? Előre köszi bárrmilyen segítséget.
Nálam ok nélkül még sohasem kapcsolt le...
Tessék megkeresni az okát!
Ergo hívjak villanyszerelőt?
Tudsz ajánlani Veresegyházon?
Ha az öntöző a bűnös ,akkor minden a hatósugarába eső elektromos berendezés takarása, teljes vízmentesítése (kerti lámpák,dugaljak...) ha NINCS bekapcsolva akkor is leverheti a FI relét (nulla-védőföld közt egy kis víz is csodákra képes) Esetleges hangya aktivitás felderítése (valamely kötést telidúrták földdel. De a szivattyút sem lehet kizárni. Ennek meg van csinálva rendesen a földelése,áramellátása? A kertben nincs föld alatti kötése valamely kábelnek? Nagy eső esetén is leveri? (ha nem akkor esélyes a motorhiba,illetve az eső számára nehezebben hozzáférhető helyek.
Mióta itt élünk (2009 szept.) még soha nem nyomta le semmi sem a fi relét. Az öntözőrendszer sem....de aztán megmakkant a 120ezres szivattyú, kertész elvitte, megcsináltatta a gyártóval/forgalmazóval, azóta csinálja ezt. Tehát ez a rendszer már működött, soha nem nyomta le a fi-t.
Ha kikapcsolom az öntözőt, akkor semmi gond. Lámpát, ajzatot nem ér víz locsolás közben. Nagy eső közben meg nem megy az öntöző, tehát nem is tudja leverni. Nem tudom milyenek a kötések, kertész csinálta, de apósomnál ~10 éve működik hiba nélkül és azt is ez a banda csinálta. Létezhet olyan motorhiba, hogy nem azonnal nyomja le a relét, hanem esetenként fél óra locsolás után?
Nem biztos, hogy a kertészre kellene bízni...
Bár... lehet, hogy egy munka nélkül maradt villamosmérnökről van szó... A lényeg: A hibaáramok összeadódnak. Tehát, ha a FI relén van pl. öt áramkör 2+7+8+9=26mA hibaárammal, akkor az ötödik 6mA-es szivárgóáramú áramkör már lenyomja a FI relét, bár a 6mA önmagában még jónak mondható! ... és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a FI relé 30mA-es hibaárama csak névleges érték. Azaz lehet, hogy már 15-20 mA-nél leold. A leghelyesebb lenne elvinni egy olyan szakemberhez aki tud É.V.-t mérni, és ad egy mérési jegyzőkönyvet. Ha rossz az érték, akkor kertész bukik rajta... Távgyógyítással ezt a problémát nem lehet megoldani.
A szivattyú környékén nincs sehol rendellenes viz csöpögés? Esetleg valami szimering megsérült és beázik a motor.Ha motorcserére jött elő,és egyébként a kertész szerelte a villanyt is,lehet mégis ő a legilletékesebb ebben a kérdésben.Esetleg lehet tudni a motor mitől ment tönkre? (lehet az is beázott csak másként.)
A FI relét ne engedd kicserélni nagyobbra /kikötni mert esetleg az életed múlhat rajta.
A kertész kertészmérnök. Villamosmérnök meg én vagyok és nem munkanélküli. Távközlés.
Na. É.V.-t egyik kollégám tud mérni, ez jó ötlet, elviszem neki. Igazából csak azt nem értem, hogy miért nem akkor veri le, amikor bekapcsol?
Nem az EV relét kéne mérni, hanem a szivattyú motorját. Ahogy írtad, a jelenség csak a javítás, (motorjavítás, csere ?) után jelentkezett. Ha a motor szigetelése elégtelen, és párásodik, (nem feltétlen csöpög, átereszt) a működés folyamán idővel csökkenhet a szigetelési ellenállás, megnőhet a hibaáram, a FI relé leold. Ne elvidd a kollégádnak (mit is?) hanem hívd oda, és a helyszínen mérjen.
Hali!
Az áramvédő nem arra van hogy semmilyen áram ne rázzon meg. A 30 mA-os 30 mA alatt nem old. Ergo: ráz. De nem pusztulsz el, mert akkor nem írtad volna meg nekünk ezen érdekes élményed. Viszont ha a küszöb feletti értékű hibaáramot érzékel, akkor valóban olyan gyorsan leold, hogy arról fogsz nekünk írni, akkor is lekapcsol mikor nem kellene.
Jó, jó, a pályahagyó villamosmérnök-kertész csak vicc volt magamból kiindulva.
Való igaz, hogy szivattyút (is) a beépítés helyén kell mérni. Bocsi. Látod, én sem vagyok É.V mérő szakember...
Háromfázisú Fi relét hogyan lehet átkötni egy fázisra, hogy működjön a próbagomb is, gondolom kell bele áthidalás, de azt a bejövő vagy az elmenő oldalra kell tenni, és melyik pontokat kell hidalni? Tud valaki segíteni?
Szia!
Van rajta egy kis rajzocska, hogy mely pontok közé van bekötve a próbagomb. A nullát kell összekötni a bejövő oldalon (1, 3, 5 pontok) a próbagomb "kezdetével" és ez lesz a NULLA. A fázis pedig a próba áramkör vége (2, 4, 6 pontok, rendszerint a 6-s) de a bejövő oldalon az 5-s pont. |
Bejelentkezés
Hirdetés |