Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Autós erősítő! Mit is rejt a hűtőborda szörnyeteg?
Autós erősítő! Mit is rejt a hűtőborda szörnyeteg?
Szerző: EcoPityu, idő: Máj 9, 2015, Olvasva: 19513, Oldal olvasási idő: kb. 7 perc
Lapozás: OK   6 / 8

A „B” tömb, és a „C” tömb a kétféle hangszóró elrendezés lehetőségét mutatja, hidalható végfokoknál, ahol vagy sztereóban két hangszórón hallgatjuk az erősítőnket, vagy összehidalva, előzőekben már ismertetett módszerrel a két kimenet közé kapcsolt hangsugárzót szólaltatjuk meg!

Nos, lássuk mi is lakozik az erősítőben:

„D” Tömb, a tápegység

Itt egy gyors skicc, amit már sokakkal megosztottam!:

26_dcdctap_kicsi.jpg 

A tápcsatlakozótól bejövet, a plusz ágon a biztosítékkal találkozunk szembe!

Eme biztosíték szerepe, hogy leválassza az esetlegesen, meghibásodott erősítőnket a 12V-os hálózatról!

Mivel ezek késes autós biztosítékok, ezért igencsak túlméretezettnek tekinthetjük őket, ugyanis egy 20A-es késes bizti, akár ütemszerű (rövid idejű) 25-30A-es csúcsok esetén sem ég ki!

Ezt a biztosítékot viszont az üzemszerű csúcsáramok elviselésére méretezzük!

(Az erősítő maximális áramfelvételét, és ebből a max. teljesítmény felvételét is ennek értékéből számolhatjuk, jó közelítéssel!)

Továbbhaladva, egy tápszűrő (PI) tagot láthatunk, mely áll egy elkóból,(akár több is lehet párhuzamosan , mindkét oldalon!) , majd egy soros induktivitásból (ferritmagos tekercs, egy vastag huzalból, vagy több vékonyból párhuzamosan tekercselve) és végül ugyancsak elkóból!

Ennek a szűrőtagnak a szerepe, megakadályozni, az 50-100kHz-es kapcsolgatások által a transzformátorban (köv!) keletkezett feszültség túllövések, tranziensek visszajutását a táphálózatba, mely megzavarná az autó egyéb esetlegesen komputer vezérelt egységeinek helyes működését!

A trafó felőli oldalon nem véletlenül nagyobb feszültségtűrésű kondenzátorok csücsülnek, pont azért, mert itt a tápfeszültség közel kétszerese is megjelenhet, tüskék formájában!

A tápbemenet felől, találkozhatunk akár 20-50db-os kondi tömbbel is, ezek már egy minimális pufferálást is szolgálnak, mint egy külső nagy Farados elkó, viszont ez nem általános… Nagy átlagban egy-két 2200µF-os kondi csücsül ott, ami a több tíz amperes áramoknál nem sokat segít! Csak szűröget!

Innen a vezetősávunk elért végre a szimmetrikusan tekercselt, több tíz kilohertzes működési frekvenciájú, gyűrűmagos táptranszformátorunkhoz, mely primer (Bár, ez esetben kisebb feszültségű, de gerjesztő, tehát PRIMER!) tekercsének középleágazásához csatlakozik!

A trafó méretezéséről annyit, hogy, amilyen kicsi, olyan nagy teljesítményt lehet rajta áttuszkolni!

1cm2^-es vasmag keresztmetszeten (10mmX10mm) 50Hz-es hálózati frekvencián kemény 1VA vihető át, 1Tesla gerjesztéssel…

Tízszeres frekvencia mellett, (500Hz) már 10VA, százszoros frekvencián (5kHz), már 100VA, és végül, ezerszeres, azaz 50kHz-es frekvencián már 1000VA lenne az átvihető teljesítmény, viszont ezek a magok nem bírják az 1T gerjesztést, csak a negyede körül, tehát 0,25T gerjesztéssel 1cm2^-es vason 250VA vihető át!

Nézzünk csak meg egy PC táp trafót, az 1,3cm2^-es keresztmetszetű, és 250-350VA teljesítményt képes szolgáltatni! Mivel az átvihető teljesítmény a keresztmetszettel négyzetesen arányos, egy 2cm2^-es magon, ugyancsak 0,25T-val, már bizony-bizony elérhető az-az 1000VA is!

Az autóerősítő tápok zömmel 50-100kHz-es kapcsolási frekvencián dolgoznak, ezt egy sima vasmagos, lemezelt trafó nem bírná, ezért is kell a ferritmag…

Az alábbi ábrákon, egy gyűrűmag tekercselési elrendezését mutatom be!

 25_trafok_kicsi.jpg

Primer tekercselés, jó nagy menetemelkedéssel,  szellősen, majd ugyanez több szállal párhuzamosan.

30_toroid2_kicsi.jpg 

Primer és szekunder elrendezés, (ez is lehetne akár több szállal is tekercselve)!

Az első ábrán láthatjuk, a szimmetrikusan tekercselt primer elrendezést, jó nagy menetemelkedéssel, a minél kisebb menetkapacitás elérése érdekében, és a későbbi szorosabb csatolásért…

(Ugyebár, így a magot centiről centire ugyanúgy gerjesztjük, nem csak egy ponton, és nem bízzuk rá, csak a vasra az erővonalak továbbvitelét!)

Hogy, miért érdemes több párhuzamosan tekercselt vékony szállal elérni a megfelelő vezeték keresztmetszetet? (Gondolhatnánk, hogy skin hatás, vagy ilyesmi…, de 50-100kHz-en skin hatás?)

Nem! Nem a skin hatás miatt!

1: Jobb mechanikai elhelyezkedés, a párhuzamos vékony szálak kiteríthetőek a vason, mintha réz szalaggal, vagy valamilyen lapos profillal tekernénk! Így a következő sor is jobban elfér!

2: Könnyebb tekercselhetőség, 4 szál 1,2-es drót könnyebben hajlik rá a magra, kisebb hajlítási ráhagyással, megtöréssel, mint egy 3-as „drót”!

3: A sok kis szál sokkal nagyobb külső felülettel rendelkezik, mint az azonos keresztmetszetű „drót”, így jobban hül, és még a maghoz is jobban, nagyobb felülettel simul, annak is átadva a hőt!

Megjegyezném, láttam már gyári Német autós erősítő táptrafót, 2,5-ös huzallal tekerve… J

Nos, a trafónk így néz ki, a legtöbb, nagyon laposra tervezett erősítőben, bár a KENWOOD eleinte használt állítva szerelt EI magos vasakat is!

Eme transzformátorra fogjuk rákapcsolgatni több tíz kilohertzen a 12-14,4V-os tápfeszültséget, mégpedig oly módon, hogy a középkivezetése kapcsolódik a Pozitív sarokra (akku+), és a két végét, melyek egymással ellentétes irányban tekert tekercsek végei, külön-külön MOSFET-ekkel lezárjuk a testre, felváltva, ellenütemben!

Ennek a tápegység résznek a lelke, a tápvezérlő IC, esetünkben a TL494 típus (vele teljesen kompatibilis KA7500), de elég elterjedt, az SG3525 is.

Mindkét IC lényege, hogy külső RC elemekkel beállíthatjuk a kapcsolási frekvenciáját, és a kimenetein, így ellen ütemben egy-egy egymást váltó közel tápfeszültségnyi négyszögjelet kapunk, igen gyors felfutó, lefutó élekkel. A TL494, nyitott kollektoros, és emitter-követő kapcsolásban is alkalmazható, az SG pedig kvázi-komplementer tranzisztorpáros kimenettel rendelkezik, amivel akár 2 pár MOSFET-et is közvetlenül meghajthat!

A TL494 kimeneti tranzisztorát, én emitter-követőben szoktam használni, ez külön nem is igényel, munka-ellenállást a test felé, viszont használhatunk nyugodtan 1kohm-osat, ha akarunk!

Így a kimenet, tovább erősíthető (kimenő áramra), egy közös emitteres, komplementer tranzisztor párral, (BOOSTER fokozat) ami alkalmassá teszi arra, hogy akár 4-4 db tápfetet is megvezérelhessünk!

Íme az alapkapcsolásom TL494-re:

 32_494_alap_kicsi.jpg

A jobb oldali „tépett” ábrán a nagyobb szekunder feszültség, avagy nagyobb töltendő szekunder kapacitások esetén alkalmazható lágyindítást mutatom be, amely fokozatosan növekvő kitöltési tényezővel indítja a tápot. Hogy hirtelen nagy áramok ne indulhassanak meg , bekapcsoláskor!

Ezzel a kapcsolással, már meghajthatunk 1-vagy több pár MOSFET-et is, és, hogy miért van szükség, a BOOSTER fokozatra?

Azért, mert a több, párhuzamosan kötött, így nagyobb össz. kapcsolóárammal terhelhető FET -ünknek a Gate kapacitásai (Gate charge érték is!) összeadódnak, amit a több tíz kilohertzes kapcsolási frekvencián nekünk kisütni, illetve feltölteni kell!

Ez a kapacitás igencsak megnehezíti a FET nyitását, zárását, mert lassítja a folyamatot, és, ha nem elég erős (terhelhető) a meghajtó fokozatunk, akkor a szép felfutó-lefutó élű négyszögjelünk igencsak torzulhat, átmehet trapézba, ami a lassú átmenetek miatt plusz felesleges disszipációra kényszeríti az amúgy jó kapcsolási tulajdonságokkal rendelkező MOSFET-ünket!

Ím a kapcsolás, kiegészítve a teljesítmény fokozattal:

 34_tranya-fet_tap_kicsi.jpg

A felső kapcsolásban, a ma már Őskövületnek számító, ámde elsőnek megjelenő kapcsolástechnika látható, ahol még bipoláris teljesítmény tranzisztorok dolgoznak, a ma már fejlettebb, és jobb kapcsolási tulajdonságú MOSFET-ek helyett.

A bipoláris tranzisztorok maradék feszültsége, (Uce min.), és meghajtásukhoz szükséges felesleges energia, igen csak lecsökkentette, eme tápok hatásfokát, nem csoda, hogy kiszorultak a palettáról!

A jó MOSFET, alacsony nyitott állapotú átmeneti ellenállással rendelkezik (Rdson), és, ha lehet a gate kapacitása, gate charge-e is alacsony, a feszültségtűrése, esetünkben érje el a betáplált feszültség négyszeresét!

Hogy miért? Az ellenütemű használat révén, a tarfó két tekercsének végein, a kapcsolás pillanatában, (mert az is tekercs, és ráadásul sorba van kötve az éppen aktuálisan gerjesztett primerrel), dupla tápfeszültség jelenik meg! Ezt, van, ahol használják is feszültségkétszerezésre, ez az autó-transzformátoros elrendezés…

A gyári készülékekben, a fő táp biztosítékok értékének duplájára méretezik a TÁPFET-ek max. árambíró képességét, oldalanként! (Példa:40A-nyi biztihez, 4db IRFZ44 tartozik, ami elvileg 45A-t bír darabonként, tehát 2x90A az árambírása. De mivel egyszerre, csak 2 működik, dolgozik, ezért a 90A a mérvadó, nehogy összeadjuk mindet!)

A következő tömbvázlat jellegű ábrán, végigkövethetjük működését:

 36_ellenutem_kicsi.jpg

A vezérlő IC-ből (494), felváltva kijövő feszültség impulzus, nyitogatja a FET-eket, ami váltott irányú mágnesező áramot indít a tekercsekben. Úgy képzelhetjük el, mint egy libikókán (pallóka, mérleghinta, bocs, vidéki vagyok!) oda-vissza guruló játékautót, ahogy a két végét lenyomják…

Nos, így, a vasban egy oda-vissza irányú mágnesezés jön létre, aminek hatására a szekunder tekercsünkben létrejön az indukált feszültség!

A szekunder feszültséget, a gyors polaritás váltások miatt, nagyon gyors nyitású-lezárású diódákkal (akár shottky is lehet) egyenirányítjuk, és kisebb tüskevágó szűrőtagokon keresztül, beletöltjük az erre a célra alkalmas, gyors töltődési-kisülési tulajdonságokkal rendelkező LOW ESR kondenzátorokba.

Így, kaptunk, egy jól terhelhető, (főleg hallható) zajoktól mentes tápforrást, akkora szekunder feszültséggel, amekkora csak kellhet nekünk…

Ha tápegység tervezésre adjuk fejünket, vegyük figyelembe a védelmet is, főleg 12-14,4V-os rendszernél, védjük meg a tápegységet a magasabb, és alacsonyabb tápfeszültségtől is!

A magasabb tápfeszültség a szekunder oldalban okozhat problémát, akár a szűrőkondik feszültségtűrését is átlépheti, de a táplált készülék sem feltétlenül tolerálja!

Ha szabályozott tápegységet készítünk (ez, bár nem túl elterjedt, de egy-két autós végfokban fellelhető!), megoldhatjuk, kitöltési tényező változtatással (PWM), a stabil szekunder feszültséget, de az alacsony tápfeszültséggel nem szabad játszani!

Ugyanis, ezek a MOSFET-ek (kivéve a logikai kapcsolószintűeket Lxxxx), az optimális Rdson átmeneti ellenállás értékének eléréséhez igénylik a 9-10V-os gate feszültséget!

Ha végignézzük a kapcsolást, egy két eszközön átküldjük azt a négyszöget, mire a végére ér, mindenki lecsippent belőle egy kicsit, és alig marad belőle! Egy szó, mint száz, 10V Ubatt. alatt kapcsoljuk le a tápot!

Az autós végfokok a 2x20V-tól, akár a 2x80V-os tápfeszültséggel is üzemelhetnek, teljesítmény kérdése az egész.

Viszont előerősítő-szűrő fokozatok műveleti erősítői, max 2x18V-os tápfeszültségről működnek, ezért nem adhatunk nekik ugyanakkora feszültséget, mint a végfoknak. Kisebb passzív stabilizátorokkal viszont megoldható, hogy a talán állandónak mondható néhány tíz milliamperes áramfelvétel mellett egy elemi stabilizátorral (R-ZD elem pár) lecsökkentsük a végfok tápfeszültségét, a kívánt értékre. 2x20-2x30V ról, még 1-2Wos soros ellenállással, ámde 2x45-50V-ról már a hűtőbordára szerelt teljesítmény tranzisztor segítségével.

Méretezésük egyszerű, a kívánt tápfeszültségről (p.l.: 2x15V) megmérjük az előerősítő fokozatok össz. áramfelvételét, és ezzel az árammal, és a maradék feszültséggel (Végfok tápfesz-15V) már könnyen kiszámítható, az R=U/I képlettel, a soros ellenállás értéke, teljesítménye, pedig az U2^/R , vagy I2^xR képlettel. A zéner dióda biztosít minket arról, hogy nehogy több feszültég jusson a műveleti erősítőkre, mint amit adni szeretnénk nekik. Ha kisebb a tápfesz, akkor természetesen kevesebbet fognak kapni.

Viszont a tranzisztoros stabilizátornál, ez a probléma már nem áll fenn, mert ott az ellenállást már a zéner dióda előfeszítésére használjuk, mely sokkal tágabb bemeneti feszültségtartományban is stabil kimeneti feszültséget szolgáltat!

(Természetesen lehetőség van külön, kisebb szekunder feszültségű tekerccsel ellátni a táptrafót, és ezt egyen irányítva, pufferelve felhasználni az előfok számára, de ez ritkább megoldás)

Ezeket láthatjuk a következő ábrán:

38_elotap_kicsi.jpg

 


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   6 / 8
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem