Fórum témák
» Több friss téma |
Cikkek » RC autó távirányítása Androidos telefonnal RC autó távirányítása Androidos telefonnal
Szerző: Istvanpisti, idő: Feb 1, 2014, Olvasva: 20728, Oldal olvasási idő: kb. 2 perc
Az eredeti mechanikus kapcsolót mindenképpen elektronikával akartam kiváltani, főképpen a folyamatos fordulatszám változtatás igénye miatt. Első próbálkozra az L293-s IC-re esett a választás, de hamar kiderült, hogy ide nem lesz megfelelő. Egyrészt igen erősen melegedett az üresen járó motor hatására is, pedig az autó felbakolt állapotvan volt. Lefogott motorral direktben akkumulátorról táplálva több, mint 2 A volt a motor áramfelvétele. A másik ok, ami miatt elvetettem az az volt, hogy ebben az eszközben bipoláris tranzisztorok alkotják a H-híd elemeit, emiatt viszont 2 db Uce feszültségeséssel kell számolni. Ha figyelembe veszük a tervezett 1 db Li akkumulátor 3,7 V-os feszültségét, akkor láthatóan kevés feszültség fog a motorra jutni. Ezután döntöttem MOSFET-ekből álló H-híd építése mellett, mivel ezeknél jó félvezető választással elérhető a bőven 0,1 Ω körüli Rds ellenállás. Ebben az esetben is problámát okozott az alacsony tápfeszültség, mivel a FET-ek jó részének 5-10 V Ugs feszültség szükséges a teljes kinyitáshoz, a félig kinyitott FET pedig nem a megbízható működés záloga. Ekkor előszedtem régi, hibás alaplapjaimat, mert azt reméltem, hogy az ezekben - a táp részben - lévő FET-ek meg fognak feleni az alacsony Ugs feszültség és az alacsony Rds ellenállás kritériumának. Szerencsére sikerült mind N, mind P csatornás FET-eket kitermelni. (P csatornás: 50N024 Ugs = 4,5 V-nál Rds = 9,5 mΩ, míg a N cstornás: AP3310GH Ugs = 4,5 V-nál Rds = 150 mΩ) Annak ellenére, hogy a FET-ekben van beépített dióda - szintén alaplapból származó - schottky diódákat is beépítettem (SS12) A H-hídat két bemeneten keresztül (V1, és V2) lehet vezérelni, ha mindkettőre magas jelszintet adunk, akkor a híd felső két kapcsolója fog vezetni, (motorfék), ha mindkettőre alacsony jelszintet adunk, akkor a híd alsó két kapcsolója fog vezetni, (motorfék). Ha eltérő logikai szintet kapcsolunk rájuk, akkor a normális H-híd működés lép fel az átlós elemek fognak vezetni. Annak érdekében, hogy ne kelljen a vezérlő jeleket kapuzni a PWM jelhez, emiatt beépítettem még egy P csatornás FET-et, amit PWM jellel lehet vezérelni, tehát a két vezérlő jellel kijelöljük a motor forgásirányát, a PWM-mel pedig az áram középértékét szabályozzuk. Még soros elemként az áramkörben van egy 50 mΩ-os sönt az áram mérésére (két db 0,1 Ω-os SMD ellenállás 1210 méretben). Ilyen méretű áramoknál nem tapasztaltam problémát ennél az elrendezésnél, bár tartottam a két alsó P csatornás FET nyitásától, mivel a söntön és a PWM FET-en eső feszültség megjelenik a gate-jükön. A FET és a sönt eredő ellenállása 60 mΩ körül alakul és tapasztalatom szerint nem okoz problémát. Persze más lenne a helyzet 10 A körüli áramoknál, de itt nem kell erre számítani. A cikk még nem ért véget, lapozz! Értékeléshez bejelentkezés szükséges! |
Bejelentkezés
Hirdetés |