Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Aszinkron motorok tekercselése
Hát nem tudom elég nagyok a tekercsek így is. Inkább mintha a horonyszigetelés rossz anyagból lett volna. A lassú fordulatúén ilyen sima papírszerű anyag volt, a gyors fordulatúén pedig ilyen vastag rétegelt valami, kissé fényes. Ja igen még valami, a lassú fordulatú nem volt lakkozva! Olyan könnyen szedtem le a tekercseket, hogy csak néztem, bezzeg a gyorssal jól megszenvedtem.
A hozzászólás módosítva: Jún 24, 2016
Akkor maradhat az eredeti méret. Prespán szigetelés kell és impregnálás (lakkozás).
Üdvözletem!
Bekötési rajzot keresek, a következő tekercseléshez: 24 horony, 6/8 pólusú. Találkozott már valaki hasonlóval? Van olyan oldal/könyv ahol utána lehetne nézni? Köszönöm.
Helló!
Jobb ha a lassú fordulatú tekercselését is tisztázzuk, mert most már nem vagyok annyira biztos a dolgomban. Csináltam egy vázlatos rajzot, de a tekercselési irányokat már nem tudom ebben kellene némi segítség, illetve ugyan lemértem a sablonhoz a méreteket, de azért egy méretvétel lehet jó lenne legalább összehasonlításképpen, úgyhogy annak a módszere is érdekelne. A menetszám 2db párhuzamosan fűzött tekercsre vonatkozik, azaz a tényleges menetszám annak a fele. 2x0,44-0,45 tekercs volt benne (zománc nélkül kb. 0,4mm). Hely volt még valamennyi azon gondolkodtam lehet mehetett volna bele 0,5mm-es is. A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2016
Úgy kell bekötnöd a tekercseket - az egy fázishoz tartozókat - hogy az egymást követő áramirányok a hornyokban ellentétesek legyenek az előzővel. A két tekercsrészt tekintve az egyik tekercs vége lesz pl. a kezdő kivezetés, aztán a tekercs másik kivezetést a tekercspár ellentétes kivezetésével kell összekötni. (Elejét a másik végével - egyszerűen mondva.) A kivezetéseket pedig 120 fokra eltolva képezd ki a végén, amikor mind a 6 tekercs a helyén van.. Szemre is roppant egyszerű. A sémát meg felrajzolva egyértelmű és szemléltetővé válik.
Megyek haza a héten, előkeresem a jegyzeteimet, könyvet, azt' beszkennelem. Addig is rajzolj egy nyomórúgót, és képzeld el mondjuk 3 menetenként a hornyokba rakva (1-1 fázis, 1 rúgó). Megadja a menetirányokat, kötést.
Ezt a rugós dolgot nem értem, de holnap kiegészítem a skiccet belerajzolom a tekercselési irányokat.
Nagyjából már sejtem, hogy is kellene megtekercselni a lassú fordulatút. Egyik fázisnál berajzoltam a tekercselés irányát. Ha így jó akkor jövő héten megtekerem, csak még egy méretvétel nem ártana a sablonhoz biztos ami biztos alapon.
A hozzászólás módosítva: Jún 30, 2016
Sziasztok!
Olyan problémámmal fordulnék hozzátok, hogy lenne egy kicsi 4 pólusú villanymotorom, ami egy lapvágóban volt. A lapvágó mivel vizes ezért a motor tengelykivezetésénél szimering van. Ez a szimering tönkrement és a víz bejutott a tekercsekhez, jól látható volt, hogy a segédfázis 2 pár tekercse megégett és a főfázis is. Nagyon csúnyán nézett ki, gondoltam megtekercselem. Be is fejeztem mai nap de próbánál csak búgott, nem pörög fel. Üzemi kondenzátort is cseréltem, mondom akkor már az se maradjon a régi. Több kondenzátorral is kipróbáltam de egyikkel sem működött, tehát valószínűleg elrontottam Tudnátok segíteni, hogy a tekercselésnél mit ronthattam el, ha igen akkor kérlek írjatok és leírom a paramétereket. 24 hornyú, a villanymotor, a fej elkötéseket ha lerajzolná valaki azt megköszönném.
Helló!
Remélem sikerül megtalálnod a jegyzeteidet, jól jönne nagyon.
A kötésed rossz, minden 3-as tekercsben az áramiránynak felváltva kell követnie egymást.
Ahogy most rajzoltad, az 2 pólusú motorokhoz felel meg, ott azonban egymás közvetlen közelében, mellett, rajta a másik tekercs, ami hozzá tartozik. Idézet: „Úgy kell bekötnöd a tekercseket - az egy fázishoz tartozókat - hogy az egymást követő áramirányok a hornyokban ellentétesek legyenek az előzővel. A két tekercsrészt tekintve az egyik tekercs vége lesz pl. a kezdő kivezetés, aztán a tekercs másik kivezetést a tekercspár ellentétes kivezetésével kell összekötni. (Elejét a másik végével - egyszerűen mondva.) A kivezetéseket pedig 120 fokra eltolva képezd ki a végén, amikor mind a 6 tekercs a helyén van.. Szemre is roppant egyszerű. A sémát meg felrajzolva egyértelmű és szemléltetővé válik.” A hozzászólás módosítva: Júl 3, 2016
Már megleltem, holnap talán sikerül beszkennelni, elküldeni.
De miért? Nem igazán értem, akkor még több pólus lesz, elvileg így lenne 4 pólus fent lesz egy É-D és vele szemben is É-D. Ez 4 pólus összesen.
Nyilván én nem látok jól valamit, de még nem jöttem rá az igazságra. Mellékeltem egy wikipédiás képet amin egy 4 pólusú motor van.
A vázlat ott van a felső ábrát ha megnézed. ezt magyarázom elejétől fogva...
Idézet: „A két tekercsrészt tekintve az egyik tekercs vége lesz pl. a kezdő kivezetés, aztán a tekercs másik kivezetést a tekercspár ellentétes kivezetésével kell összekötni. (Elejét a másik végével - egyszerűen mondva.)”
Mondhattad volna sokkal egyszerűbben is ez a "minden 3-as tekercsben az áramiránynak felváltva kell követnie egymást" totál zavaró és félreérthető. (Pl. az egymással szemben lévő tekercsek tekercselési iránya megegyezik). De egy sima rajzzal egyértelmű lenne.
Szóval akkor így. A hozzászólás módosítva: Júl 4, 2016
Egy kis akarattal félreérthető, valóban. Azonban az elvi rajzot megnézed és az úgy van, amit írtam.
Valamint az egyik 3-as tekercs (kezdő) vég szálát a mási tekercs ellentétes kivezetőjével kell összekötni. A műhelyrajzok úgy néznek ki, nem egy motorba belenézve. Az általam most betett sémán az ugyanazon fázishoz tartozó tekercsek párhuzamosan vannak kötve. Ezt akkor is lehet alkalmazni, ha fele keresztmetszetű huzalunk van, ekkor 2x-es menetszámmal tekerünk 1 tekercset és aztán ezeket párhuzamosan kötjük a másikkal. Ez működik oda-vissza mérezetéssel, aztán lehet csillag-delta átszámítást is, így tovább nő a variációk száma. Így kevesebb féle huzalból kellett készleten tartani, szükség nagy úr és takarékosak is lehetünk. Különben szívesen... A hozzászólás módosítva: Júl 5, 2016
Ok kösz.
De elvileg maradhat az eredeti is azaz, hogy a 3-as köteg 2db tekerccsel párhuzamosan volt tekerve és vele sorba a szemközti 3-as köteg. Igazából nem tudom melyik megoldás a jobb nyilván jobban lehet variálni azzal amit feltettél, de szerintem jelentős eltérés nem lehet a kettő között. A tekercselésre visszatérve, úgy is fogalmazhatnánk, hogy minden tekercs azonos irányban és folytatólagosan van tekercselve. A 3-as tekercseknél is mind egy irányba és azoknál is az előző vége a következő elejével van sorban, és ugyan így a szemközti is. Az elvi rajz inkább a koszorús tekercselésre hasonlít, de a lényeg látszik, de azért csináltam egy elvi skiccet, csak, hogy biztos ugyan arra gondolunk akkor.
Jó a rajzod. Az elvi rajzokból nem igazán derül ki, hogy koszorú tekercsről szól-e, akkor csinálunk olyat, ha viszonylag kicsi a hely a tekercsfejnek. (A motorba "belefényképezős" képet nem tekinthetjük elvi rajznak.) Ha van bőven hely és az eredeti tekercselés sem volt koszorús, akkor kár erőltetni, azt egy kicsit kényelmetlen megcsinálni.
Nem akarok koszorús tekercselést, csak nem tudtam mi a különbség a kettő között.
Ezek szerint a koszorúsnak kisebb a helyigénye és gondolom kevesebb tekercs is kell bele, ezek után a lassú fordulatú tekercselése most már menni fog. Kösz az infót majd csinálok sablont, de esetleg még azt megírhatnád, hogy lehet méretet venni a sablonhoz (jelen esetben megvan a régi tekercs, de azért máskor még jól jönne). Na meg ott a másik motor azzal viszont nem tudok mit kezdeni 24 hornyú gyors fordulatú és az már koszorúsan van megtekercselve. A menetszámot és a tekercsátmérőt tudom, de kb. ennyi.
Ugyanannyi a tekercs a koszorúnál is, csak felülnézetből nem 3 réteg, hanem fonott kinézetű.
Az azonos tekercshez tartozó, ún. tekercslábak egyike belül fut, a másik fele a többi mögott. Olyan fonott-szerű kinézetű... A képen egy megégett, de koszorú tekercselésű villanymotor.
Igen a másik villanymotor (a gyors fordulatú) is így néz ki.
Itt hogy megy a váltás? Nem tudtam jól megszámolni, de mintha egy tekercsnél 11 hornyot fogna közre. Vagyis az 1.-nél megy a tekercs és a 11.-nél tehát közötte 9 van "üresen" (persze a valóságban nem üres csak szimbolikusan írtam). De nekem ez valahogy nem tetszik, ha felrajzolom nem igazán értem, hogy lesz meg egymással szemben a 2 pólus és a fázisok között a 120°. Még azt is láttam, hogy 1 horonyban 2 külön tekercs van vagyis egy tekercsnek az egyik fele és egy másiknak a másik része, míg a koncentrikusnál csak egy.
Na valakinek van ötlete, hogyan kell megtekercselni egy 2 pólusú 24 hornyú 3 fázisú motort, úgy, hogy minden horonyban 2 tekercs legyen? (A horonylépés 11.)
A hozzászólás módosítva: Júl 11, 2016
Azt hiszem talán megtaláltam a megoldást. Hozzáértők megjegyzését várom, jó lesz e így. Mellékelem az "indoklást" is képekben. Az ABC a fázisokat jelölik egy tekercs 11 hornyot fog át ahol az 1-ben és a 11-ben fut a tekercs (mivel a rajzba rajzoltam bele így benne maradt az eredetiből a tekercseket jelképező vonalak amelyeket nem kell most figyelembe venni csak a betűket).
A rajzodban van egykis kavarodás, de biztos csak mellénézted.(az én rajzomban is egy vonal rossz helyen van, utólag észrevettem )
Lényegében a te rajzod ugyanaz mint az enyém. A tiedben is 8 üres horony van egy tekercs között,(ezért nem értem a 9 üres hornyot) egymással szemben alakul ki a 2 pólus, 4 horonyban. A te rajzodon 2 féle tekercselési mód van, persze ígyis működik, csak problémás a tekercselés. Mindkét esetben 8 üres horony marad ki. Az én rajzom szerinti tekercselés is koszorús, csak nem egymással szembe kell berakni a tekercseket, hanem egymás után.(kifog az jönni) 1 ábra szerint is belehet rakni a tekercset, 2 ábra szerint is.(csak azt rajzoltam ami fontos) 3 ábra, szerintem ez lehetett a te motorod eredeti tekercselése, egy horonyban 2 tekercs van bocsi a móricka rajzokért A hozzászólás módosítva: Júl 18, 2016
Egyszerűbb a tekercselés az egy horonyban egy tekercs változattal, ilyenkor a keresztmetszet marad, a menetszám duplázódik.
Aha a 9 üres hornyot úgy értettem, hogy ha csak egy tekercset rajzolsz be akkor 9 van közötte mint pl. a 2. képeden, ha csak 1 tekercs lenne berajzolva. Gondolom te arra gondoltál, hogy 8-8 üres horony marad ki ha egy fázis tekercseit betesszük. Lényegében mindegy hogy koncentrikus vagy koszorús mert a lényeg ugyan az.
A képemen a bal oldalt tényleg rosszul rajzoltam a vonalakat. Azt viszont nem tudom, hogy a 3. képeden rajzolt tekercselés vagy az amit mos mellékelek az a jobb. Elsősorban az eredeti tekercselést szeretném visszaállítani, ha már úgy készítették legyen olyan, ha ez nem lehetséges akkor marad az 1 horonyban 1 tekercs ahogy rajzoltad. A hozzászólás módosítva: Júl 18, 2016
Elviekben működhet a te rajzod szerint is, az áramirányok jók, ha a másik 2 fázistekercselést is bele tudod tenni,és nem bonyolódsz bele.
Az biztos hogy sokkal nagyobb helyigénye lessz, túl sok a tekercsek kereszteződése. Én a 2 kép szerinti tekercselést javasolnám. Az biztos, hogy olyan tekercskeresztezések nincsenek A hozzászólás módosítva: Júl 18, 2016
Aha bár nem tudom miért jó ha 1 horonyban 2 tekercs van. Gyárilag is iszonyat csavarodások voltak benne és a különböző fázisok tekercsei szépen keresztezték egymást ami nem valami egészséges.
Még gondolkodok rajta lehet maradok az 1 horonyba 1 tekercsnél, vagy legalább tudnám, hogy mivel jobb az 1 horonyba 2 tekercs. Talán annyival lehet jobb hogy a vastest (hornyok) 2 oldalát fogja közre a tekercs így szimmetrikusan van gerjesztve mást nem tudok elképzelni. Kösz a segítséget! A hozzászólás módosítva: Júl 18, 2016
Igen, szimetrikusabb, harmonikusabb a mágnestér, kicsivel kevesebb anyagból megoldható, kissebb tekercsfej, kicsivel jobb hatásfok.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |