Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Aszinkron motorok tekercselése
A résméret 5*9mm a régi tekercs szerint...
A tekercsátmérőket egy szál huzal beillesztésével próbáltam meghatározni. Belső tekercs: 130mm átmérő, = huzalhossz 408mm * 44me = 17 952mm ~ 17,952m, ráhagyva 19m külső tekercs: 160mm átmérő, = huzalhossz 502mm * 42me = 21 084mm ~ 21,084m, ráhagyva 22m Ebből kell 6 tekercspár, tehát 6*19m + 6*22m = 246m Összsúly (táblázatból meghatározva 100+100+50m) 1.146kg * 3050Ft = 3495 Ft A tekercselősnél van digitális mérleg, a kibontott huzalt leméretem a biztonság kedvéért... Következő lépés a homokszórás lesz...
A méreted biztosan nem jó. A hornyokba meg kell csinálni a szigetelést és úgy venni a méretet.
Ha most azt tételezem fel, hogy a vas szélénél már szigetelő lenne a méret akkor is szűk. "Papírozd" be, aztán mondom tovább, hogyan csináld. Amúgy én még ilyen hornyokat nem láttam, ez valami szegényházi módra van szabva, a horonynak nincs "nyaka". Lakkozás, impregnálás nélkül a tekercsek kimozdulnak felfele a helyükről. A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2016
Ahogy mondod, nekem is fura ez a "minimalista" horonyalak. Jól meg kell 'kenni', hogy bent tartsa a drótot. A hossz, tuti, hogy rövid; én lemértem volna az eredeti tekercsek menethosszát (ha már szálhosszban nem is lehetett a bontás, szakadás miatt).
Az eredeti dróthosszat akkor lehetne mérvadónak venni, ha a legalsó szálat tudná lemérni.
Nem varázslat a jó méretvétel, majd lerajzolom, hogyan szoktam csinálni.
A neten találtam képet egy magyar oldalon, itt jól látszik, hogyan hagy helyet a tekercs a később mellé berakandó tekercsnek az első és a többi is.
A méretvételnél a huzallal sugár irányba indulunk, amíg teljesen ki nem kerüljük a mellette levő hornyot és ekkor kb. 5-6mm -rel a vastesttől elindulunk a másik tekercsláb helyére és ott ugyanilyen geometriával megyünk a horonyba. Mindkét oldalon ilyen legyen, aztán, ha összekötöttük a drótvéget, kivéve kifeszítjük újra, hogy a horonyban egyenesen feküdjön a méretvevő szál és újra berakjuk, meghajtjuk a kilépéseknél és finomítunk, ha kell. A jó sablonnál a nagy tekercs méret már adódik, csak a legkisebbet kell mintázni. A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2016
Amúgy a kitöltése is rosszabb a 0.8-esnek, mint a 0.5+0.64-osnak. Lehet, hogy bele sem fér. A tekercsfejnél nem lesznek gondok (ahogy nézem a vasat), ha kissé nagyobb a tekercs, viszont könnyebb a jó tekercsfejet kialakítani. Volt olyanhoz szerencsé(tlensége)m, hogy csak egy oldalról volt ki-berakható a forgórész.)
Idézet: „csak egy oldalról volt ki-berakható a forgórész.)” jártam már én is úgy...Valóban a több szál előnye az elasztikusabb tekercs, amit könnyebb igazítani.
Hát ez ilyen ezeréves motor, gondolom akkoriban még nem alakítottak ki a hornyok tetején szűkítést, hogy benttartsa a vezetéket...
Aztán később biztos rájöttek, és utána már szűkített nyakú hornyokat vágtak a lemezbe... A "papír" -ról meg csak annyit, hogy az a 0.0akárhanyas műanyag szigetelő, amit veszek hozzá, nem hinném, hogy olyan sok helyet foglalna, de legfeljebb majd kivonom a hasznos méretből. Persze a hasznos méretről is csak annyit, hogy azért nem tized miliméter pontosan van megmérve az sem, mert ugye a tolómérővel nem lehet hozzáférni rendesen. Szóval a bontott tekercs külső méreteit vettem alapul. Aminek a teteje még így is kb 1-1.5mm -el alacsonyabban volt a horony maximális magasságától. Korábban feltöltött képeimen látszik is miről makogok. (Remélem érthető voltam.) A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2016
Leginkább (sőt egyáltalán) nem a "100 éves" motorokra jellemző, -akkoriban megadták a 'módját'-, hanem a szocialist iparban, a "takarékosság" jegyében követtek el ilyen kutyaütést. 1000 lyukasztás helyett 5-10000-t ütöttek egy (egyszerűsített, olcsóbb) horonylyukasztóval, persze már 'gömbölyű' volt, és gyakran javíthatatlan a szerszám; a vasmag meg összesajtolás után betekercselhetetlen!
A "papír", legyen csak prespán, az erős, nem fog kiszakadni (mint 0.0-ás műanyag) a sarkoknál, és zárlatba vinni a friss tekercselést. Az az 1-1.5 mm jó lesz a (min. 1 mm-es) fedőprespánnak, amit le kell nyomni a tekercsszigetelés mellé, és jól lelakkozni.
Trafópapírom az van nekem is, akkor abból lesz ha az jobb, 0.24mm -es...
A régi se volt vastagabb.
Jól méregesd meg a hornyot, a beleszánt drótköteget (gyakorlati próbával), és inkább tedd duplán, ~1-1 cm-rel túllógatva.
Sziasztok!
Kérdésem lenne a motor tekercs sablonnal kapcsolatban,mégpedig az hogy minden méret tökéletesen értelmezhető számomra csak egy nem,mégpedig a vastagságuk,tehát arra értem hogy lehet 6-8-10 mm vastagságú lapokból készíteni,vagy ez nem lényeges csak papírforma?Ezt arra értem hogyha lapokból szeretném készíteni,nem esztergálással.Nincs jelentősége a tekercsek vastagságára? Hogyha mondjuk példának egy 11-es sablont szeretnék készíteni,az tiszta sor hogy 11-22-33-44-55 stb.. de milyen széles maga a felület amire kerülnek a tekercsek? Válaszotokat nagyon szépen köszönöm!
Szia! Nagyon is számít a sablon horonyszélessége. Motormérettől függően, változhat némileg.
Ca. 15mm-es szélességű jó lehet közepes teljesítményűekhez, 0.5-3kW. A hozzászólás módosítva: Máj 29, 2016
Szia!
Igen,ezt olvastam is valahol,de erre sehol sem kaptam választ,hiába keresgettem. Mondjuk erről aligha esik olyan nagyon szó interneten is,ezen oldal kivételével. Ezt a horonyszélességet ki is lehet számítani elviekben hogyha a tekercsfej vastagságát megmérem.Viszont ezt a tekercsfej mérést sem értem teljesen,mert az is deformált kissé amely változó méretet ad. Van egy "képlet" miszerint az elkészítendő sablon méreteit meg lehet határozni, ezen kép és gondolkodásmód alapján. A "b" amely a sablon hosszát határozza meg,az a teljes horony hosszát jelentené?
Gondolom hogy minél nagyobb teljesítményű motorról van szó, akkor a sablon horonyszélessége is nő?
Ha leegyszerűsítem, egészítsd ki a motor hornyát téglalapra.
Hasonló a dolog a vasút menetrend tervezésére. Mindig az előzőt másolják és kész. A hozzászólás módosítva: Máj 29, 2016
Sziasztok!
Van egy képem,amellyel gondom akadt.Konkrétan nem értem a méreteit.Az ebben a témában nyitott 2. oldalon tárgyalt sablon mérettel kapcsolatos összes képzeletemet lerombolta.Az alábbi rajzot egy tekercselő embertől kaptam,lerajzolta nekem hogy az a sablon amelyet legtöbbször ő használ,annak hogyan alakulnak a méretei. Viszont a rajzolt méretek nem egyeznek a fejemben a 2. oldalon említettel. Vagy csak nem értelmeztem jól a dolgot. Válaszotokat köszönöm! Üdv! A hozzászólás módosítva: Máj 31, 2016
Ez koncentrikus tekercseléshez sablon, neked koszorú tekercshez kell. Az izometrikus, mivel egyforma tekercsekkel rakod körbe a hornyokat. Készíthetsz egy darab sablont, és utólag összekötözöd a tekercsvégeket (tetszés szerint, akár Dahlandernek is).
Van egy egyfázisú 50Hz-es mélykúti szivattyú motorom,amiből szeretnék egy háromfázisú 400Hz-es motort tekercsel(tet)ni. A saját cnc gépem főorsója lenne belőle.
Azt szeretném megtudni,hogy van-e valami általános képlet ami alapján át tudom számitani a menetszámokat?
Sziasztok!
Van egy leégett 3 fázisú villanymotorom, amit meg szeretnék tekercselni. 1100W IMI 2840 1/min a főbb adatai. A típusszám már nem látszik teljesen valamilyen HZP. Tudnátok segíteni a tekercselésben? Ma sikerült leszednem a tekercset, amit megtudtam: 2db 0,54 huzal van párhuzamosan tekerve a menetszám 76, de egy horonyban 2 tekercs van és ilyen körkörösen haladt, sajnos nem tudtam, úgy lebontani, hogy a kötéseket is meg tudjam figyelni. A 76-os menetszám a 2db párhuzamosan összefogott vezetékre vonatkozik. Egy tekercs között 9 horony van (azaz ha beszámítom azt a hornyot is amiben a tekercs is benne van akkor 11 hornyot fog közre). Még nem volt szerencsém villanymotort tekercselni, pár alapdologgal tisztába vagyok, de a tekercselési módokat nem ismerem. Van egy másik villanymotor is ami szintén le van égve az egy 4 pólusú 750W motor az másképp van tekercselve és itt nem a 4 pólus kialakítására gondolok. Azt szépen sikerült kiszednem, le tudtam mérni mindent a tekercsek kerületét is, annál 3 különböző méret van, de a menetszám ugyan annyi. A gyors fordulatúnál ahogy saccolom egy méret van, de elég trükkösen vannak elhelyezve a tekercsek. Mellékeltem képeket értelemszerűen elnevezve, elsősorban a gyors fordulatúhoz kérnék segítséget, tippeket. A hozzászólás módosítva: Jún 21, 2016
Szia!
Ne csinálj gondot ebből; a lassú ún. koncentrikus tekercselési mód (ezt könnyebb tekercselni, de többlépcsős sablon kell hozzá), a gyors ún. kétrétegű koszorútekercselés, kicsit más. Nincs semmi különös az elkötésekben: 1-1 fázis tekercseit sorosan kell kötni, minden fázison két tekercscsoport kell, egymással szemben. A horonyszigetelést cseréld, a sarkoknál gondos fedés (csinálj egy prespán tárcsát, ami a hornyoknak megfelel, arra menjen ki a horonyszigetelés).
Helló!
A tekercsek elkötése nekem nem világos tudnál egy skiccet rajzolni? (Eléggé vizuális típus vagyok). A koszorútekercselés kicsit bonyolultnak tűnik. Viszont a lassú fordulatúnál a tekercsek kötését nem tudtam megfigyelni el voltak szakadozva a tekercsek mintha átvágták volna őket, de látszott, hogy elolvadtak, sőt a más hornyokhoz tartozó tekercsek is össze voltak hegedve. Szóval legalább egy általános rajz jó lenne, hogy képben legyek a tekercsek irányai hogy követik egymást.
Ha hazajutok kimásolom a régi jegyzeteimből, vagy a könyvből. Itt nem tudok rajzolni a géppel(gépre). Addig lehet valaki beszkenneli a tekercselési sémákat, elkötéssel.
Amúgy a koncentrikus tekercsek is sorosan vannak kötve, mármint 1-1 (pl. 3 tekercses) egység, és az 1 pólus.
Szia! A 4 pólusúnál én megpróbálnám a szemmel jól láthatóan leégett tekercset kiműteni, kimérni a többit. Hátha meg lehetne úszni egy tekercs pótlásával...
Hétvégén csinálok egy skiccet, azokból az adatokból amiket eddig tudok. Az alapján ha elmondod akkor hátha jobban megvilágosodok. Időközbe mindkét motorról letermeltem a rezet.
Egyébként amikor ilyen durván leég egy motor a forgórész nem szokott sérülni pl. kiolvad az alu?
Helló!
Kiszedtem a tekercseket, az alsók tök feketék voltak szóval sajnos mindet cserélni kell. Egyébként amelyek még nem feketék el voltak olvadva egy bizonyos ponton a vastest után pár mm-rel kb. mintha csak biztosíték lett volna. A hozzászólás módosítva: Jún 23, 2016
Idézet: „el voltak olvadva egy bizonyos ponton a vastest után pár mm-rel” Testzárlat
Ahogy Józsi is írta "testzárlat", mert szűkre méretezték a tekercseket, és/vagy nem gondosan sarok-szigetelték a horonyvégeknél. Biztos, ami fix: kb. 1 cm-rel készítsd nagyobb kerületűre a sablonokat, mint amit a tekercs után méreteznél. El fog férni a pajzs alatt.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |