Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » BF20 marógép szabályzó elektronika
Témaindító: albinolynx, idő: Márc 11, 2010
Témakörök:
Sziasztok,
segítséget szeretnék kérni, mert egyik pillanatról a másikra elromlott a marógépem fordulatszám szabályzó elektronikája. Üzemszerű használat közben (túlterhelés kizárva! [3mm átmérőjű, kétélű ujjmaró - műanyagba, 0.7mm mélyen, zsebmarás]) egyszer csak leállt a marómotor. A vezérlő felől nem hallottam semmi pukkanást/durranást, füstjel sem volt. A motor egy ~230V/850W-os jószág. Ezt direktbe kötöttem ennek semmi problémája. Mechanikusan sincs gond a géppel, nem szorult meg a főorsó, vagy hasonló dolgok. Az elektronikát kibontottam. Természetesen van a gépben 2 ágú vészkör, csak az egyszerűség kedvéért megkopasztottam amennyire lehet. A fényképeken a csoki a motor csatlakozási pontja. Potméterrel a fordulatszám lenne szabályozható. A nagy fekete kapcsoló irányváltó kapcsoló. Az a panel amin a trafó van, az egy külső mágneses elven működő fordulatszámmérő kijelzőnek ad 5V-os tápot, illetve a 2db relét húzza be, ha nincs tiltva a vészkör. (Itt még meg kell jegyeznem, hogy normális üzemnél egy start gombot nyomok meg, ekkor húz be a relé, vagy relék - de ezt áthidaltam (vészkör stop 3-4)). A másik panel, amin a kapcsoló elemek vannak a hűtőbordán végzi a szabályzást. Végigmértem minden vezetéket, csatlakozót, kerestem elégett alkatrészeket de semmi. A szabályzóból jön ki két vezeték (1. kép), mindegyiken a ~230V-os betáp egyik-másik ágához mérve egyaránt ~110V-ot mérek (ezek mennek az irányváltó kapcsolóra). Feltételezem, a szabályzó elektronika jó (lehet). Viszont az irányváltó kapcsolón nincs meg a "párja". De lehet, hogy nem is a párját kellene keresnem, igazából ezt a részét nem értem. A lényeg, hogy a kimeneten ahova a motort kell kötni 0V van, bárhogy kapcsolom a kapcsolót. A relés rész jól működik, behúznak, ezzel egyidőben a szabályzó panelen is kigyullad egy zöld "üzemkész" led. Van kettő vezeték, ami átkötés a relés panelre, de ezeket sem értem sajnos. A potméter jó, a vezetékei is, nincs szakadás, kontakt hiba. Tudnátok valami tanáccsal, ötlettel szolgálni, hogy hogyan tovább? Képek: http://albinolynx.atw.hu/files/szabalyzo/1.JPG http://albinolynx.atw.hu/files/szabalyzo/2.JPG http://albinolynx.atw.hu/files/szabalyzo/3.JPG http://albinolynx.atw.hu/files/szabalyzo/4.JPG
Hello!
Nem talatam sajnos semmit ezzel kapcsolatban az interneten. Viszont egy dolog 100%,a motor DC motor nem valtoaramu! Masoknak a motor egett le,a vezerlö nem. Hoszutavon gondolkodva erdemes lecserelni a motort 3 fazisu ra,es frekvenciavaltorol üzemelteni. Persze ez attol függ kinek menyit er meg a gep,mivel ez a befektetes belekerül nemi penzbe.
Aha, akkor rosszul írtam.
De a szabályzó kapcsain csak kellene legyen feszültség. A 3F motor és a frekvenciaváltó egy legutolsó lépés lenne. Kellene a gép, de nem létszükség. Kis, finom munkákra használom csak. Mellette van egy 3t-s, marni. Mit csináljak akkor? A motort hogyan próbáljam, mérjem?
A problémát ismerem, a BF20 és társai vezérlőelektronikája illetve motorja alkalmas a meghibásodásra, minden ok nélkül.
Próbáld ki a motort egy labortápról, vagy valami nagyobb tápegységről. 12V-tól felfelé, ami rendelkezésre áll megfelel. Nézd az áramfelvételét. Ha nagyjából nem rövidzárlati áramot vesz fel, és még forog is, akkor a motor valószínűleg rendben van. Esetleg nézz bele, nincs-e megégve, elfeketedve valahol a tekercsek szigetelése. Ha van induktivitásmérőd, jó lenne menetzárlatra ellenőrizni a forgórész és az allórész tekercseit egyaránt. Talán nézd meg a kommutátort is, nincs-e benne forgács, kosz. Ha van biztosíték a panelon, először azt keresd! Ha át van égve, akkor valószínű valamelyik félvezető is tönkrement, általában a hűtőbordára rögzített FET-ek valamelyike. Ha jobban értesz hozzá, kiforrasztgathatod, méregetheted, de ha végképp nem jutsz semmire, akkor nézz fel erre a fórumra, itt sokan alakítottak át ilyen gépeket, biztosan van ép meghajtóelektronikája valakinek, akár motorral együtt. Sajnos ezek a kínai vackok csak ennyit is érnek. Én egy orosz marógépet újítotam fel magamnak, ebben nincs csicsa dc-szabályzó, se frekvenciacáltó, helyette egy 24 sebességes hajtómű. Megelégedéssel használom.
A motort akkor kipróbálom majd, ahogy írtad. Direkt mindig ki szoktam fújatni, fél órás használat után is.
Sehol sem találtam biztosítékot, pedig kellene lennie. FET-eket ha kiforrasztom le tudom tesztelni egyenként? Van nekem is ipari gépem nem az a gond, hogy erre alapoztam mindent. Csak most lenne pár "tenyérnyi" alkatrész, amit a nagy gépen kínszenvedés gyártani, mert nem érem el a hossz szán végét a kezelőpaneltól...
Használd a válasz gombot! Most még ugyan egyértelmű, hogy nekem írtál, de ha többen hozzászólnak, nem lesz az!
A FET-eket természetesen kiforrasztás után egy tápegységgel, egy ellenállással és egy multiméterrel lehet már tesztelni is, de a legtöbb ilyen javítást én egyből cserével csinálom, nem éri meg visszatenni azokat az olcsó vackokat. Ha megvan a típus, és a legfőbb paraméterei, be kell tenni egy kisebb csatornaellenállással rendelkezőt. Ezek általában nem 10, hanem 100 Ft-okba kerülnek, de nem fűt annyira, és bírja a nagyobb áramokat... ... feltéve, ha a motor biztosan jó, és ha tényleg FET-ek vannak bent.
Megjött az erösites!
Szerencsere Te jobban el tudod magyarazni a dolgokat. Maskülömben a többi kinai gyartmanyu vario tipusu gepeknek is elöbb utobb meghibasodik a vezerlöje vagy a motorja, attol eltekintve hogy gondosan vigyazol ra. Köszi hogy segitettel!
Értem.
Egy próbát megér, bár ha tényleg ennyire silány, akkor szem előtt kell tartani a cserét valami ipari hajtásra. Van egy 3F motorom, ami úgy van tekercselve, hogy ha jól emlékszem, attól függően melyik vezetékek vannak bekötve, más-más fordulatszámmal üzemel. Igaz, hogy biztosan nem forog 5.600f/p-t, mint a mostani, de lehet, hogy jó lenne csere motornak.
Azt szeretném kérdezni még, hogy ha van egy 3F motorom. 50-60H1z, 400V - 0.8A és 1725RPM, akkor ezt mennyire lehet "túlhajtani" frekvenciaváltóval?
A gyári BF20 motor 5.600RPM. Gyorsító áttételt meg nem szeretnék, így is 320W-os csak a motor (vagy nem jól számolom?).
Peldaul vegyünk egy 550 watt os vagy egy 750 watt os motort 380 volt feszültsegen es egy hozza valo frekvenciavaltot ezeket aranylag jo arba meg lehet venni.
Abbol kell kiindulni hogy az eredeti motor milyen fordulaton müködött es nagyjabol mekkora teljesitmenyt adott le. Peldaul egy 1450 fordulatu motor 100 hz en jaratva mar a duplajat forog,ez 2800 fordulatos motornal mar 5600 fordulat 100 hz en. A frekvenciavalto minösegetöl es tudasatol függöen a nyomatek egyenletes szinte minden tartomanyban. En 750 watt os motort hasznalok +750 watt os frekvenciavaltot ,igaz nem bf20 gepen hanem egy mas tipusu kis maro gepen + egy kis kinai esztergan. A frekvencia limitet 120 hz re alitottam be,a minimalis pedig 5 hz. A masik dolog pedig amit deguss javasolt,probald megjavitani -javittatni az eredeti elektronikat es jobb minösegü alkatreszeket beepiteni,es nem utolso sorban tedd fel a kerdest a szinten deguss altal ajalott forumon a bf20 es mas marogepek topikban. Ugyanott talalsz leirast az atalakitasrol is.
Határoztam, elvetem a gyári elektronikával való bíbelődést, meg a motorral való sz.rakodást. A motor amúgy nem forog DC24V-ról, tehát leégett (?).
Találtam egy 3.250 RPM, 3F motort, ami 400W-os. Ezt fogom felépíteni a régi helyére és kiegészítem egy frekvenciaváltóval. Úgy gondolom, hogy ez jó megoldás lesz. A lehetőségét viszont meghagyom természetesen a variálásnak, ha kicsinek bizonyulna a motor teljesítménye. Tehát egy 700W körüli frekvenciaváltót igyekszek majd beszerezni. Így le van tudva a gond, örök darab legalább a motor - ha kell újra lehet tekercseltetni. Mit gondoltok?
Hogy mit gondolok?
A Te penzed ,a te geped,ezert neked kell eldöntened hogy melyik utat valasztod,en csak a lehetösegeket probaltam felvazolni. Mindenestre az atalakitos valtozat ha jol van kivitelezve akkor tartosabb mint a gyari. Meg egyszer öszefoglalnam mit keress ha az atalakitas melett döntesz: frekivalto minimum 750 wattos,haromfazisu motor 380 volt 550-750 watt. Ha a gyari motor fordulata 5600 volt akkor a motor amit felteszel 2800 fordulatos kene legyen. Beszerzesi forrasnak ajallom a vateran valo körülnezest. Ja es sok sikert a munkahoz.
Arra vagyok kíváncsi, hogy a 400W-os teljesítményről mi a véleményetek. De úgy veszem ki az írásodból, hogy kevésnek tartod.
Közben egy "mellék ágon" elkezdtem nézegetni a kínai elektronikát. A következőt vettem észre.
Van a szabályzó rész panel "végében" 5db kapcsoló elem. Azt gondoltam, hogy ezek mindegyike FET, vagy ilyesmi, de nem. A képet nézve, a bal oldali 3-as csoport: D8020L alkatrész (egyenirányító). Adatlap: http://albinolynx.atw.hu/files/szabalyzo/D8020L.pdf Az a helyzet, hogy kettő alkatrészen egyforma feszültségeket mérek, viszont a harmadikon 0V-t. Ez volt a mérés: http://albinolynx.atw.hu/files/szabalyzo/1_83V.jpg Feltételezem valami viszáramokat fűthetnek el, védve az elektronikát és a "hiányzó" 83V lehet a hiba forrása (?). Most itt vannak előttem kiforrasztva az alkatrészek, dióda vizsgáló módban nem mutat semmit. C-A lábon mérve viszont mindegyik mutat 1MOhm-t. Annyira nem értek az elektronikához, számomra érdekes, hogy ha felcserélem a mérőcsúcsokat a lábakon, akkor meg folyamatosan csökken az ellenállás értéke a kijelzőn. Van sejtésetek, hogyan működhet az áramkör? Lehet ez a hiba oka, amiről beszéltem?
Röviden: Beforrasztott alkatrészt nem lehet ily módon megmérni. Az "elmászó" ellenállásérték egy kondenzátor töltődésére/kisülésére utal, ezzel nem lehet mit kezdeni. Ha javítani akarod, egyenként kiépíteni, beazonosítani, és kimérni.
Nem kizárt, hogy 2 egyenirányító legyen, sajnos így messziről nem igazán tudok mit tanácsolni a mért értékekre, ahhoz kevéssé ismerem ezt az áramkört. Ha nagyon elszánt vagy, rajzold vissza egy részét, úgy gyorsabb a segítség, de lehet hogy akkor magad is rájössz már.
Kiforrasztva eszközöltem a mérést természetesen.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |