Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » BF20 marógép szabályzó elektronika
Lapozás: OK   1 / 1
(#) albinolynx hozzászólása Márc 11, 2010 /
 
Sziasztok,


segítséget szeretnék kérni, mert egyik pillanatról a másikra elromlott a marógépem fordulatszám szabályzó elektronikája. Üzemszerű használat közben (túlterhelés kizárva! [3mm átmérőjű, kétélű ujjmaró - műanyagba, 0.7mm mélyen, zsebmarás]) egyszer csak leállt a marómotor.
A vezérlő felől nem hallottam semmi pukkanást/durranást, füstjel sem volt. A motor egy ~230V/850W-os jószág. Ezt direktbe kötöttem ennek semmi problémája. Mechanikusan sincs gond a géppel, nem szorult meg a főorsó, vagy hasonló dolgok.

Az elektronikát kibontottam. Természetesen van a gépben 2 ágú vészkör, csak az egyszerűség kedvéért megkopasztottam amennyire lehet.
A fényképeken a csoki a motor csatlakozási pontja. Potméterrel a fordulatszám lenne szabályozható. A nagy fekete kapcsoló irányváltó kapcsoló. Az a panel amin a trafó van, az egy külső mágneses elven működő fordulatszámmérő kijelzőnek ad 5V-os tápot, illetve a 2db relét húzza be, ha nincs tiltva a vészkör. (Itt még meg kell jegyeznem, hogy normális üzemnél egy start gombot nyomok meg, ekkor húz be a relé, vagy relék - de ezt áthidaltam (vészkör stop 3-4)).
A másik panel, amin a kapcsoló elemek vannak a hűtőbordán végzi a szabályzást.

Végigmértem minden vezetéket, csatlakozót, kerestem elégett alkatrészeket de semmi.
A szabályzóból jön ki két vezeték (1. kép), mindegyiken a ~230V-os betáp egyik-másik ágához mérve egyaránt ~110V-ot mérek (ezek mennek az irányváltó kapcsolóra). Feltételezem, a szabályzó elektronika jó (lehet).

Viszont az irányváltó kapcsolón nincs meg a "párja". De lehet, hogy nem is a párját kellene keresnem, igazából ezt a részét nem értem. A lényeg, hogy a kimeneten ahova a motort kell kötni 0V van, bárhogy kapcsolom a kapcsolót.

A relés rész jól működik, behúznak, ezzel egyidőben a szabályzó panelen is kigyullad egy zöld "üzemkész" led. Van kettő vezeték, ami átkötés a relés panelre, de ezeket sem értem sajnos.
A potméter jó, a vezetékei is, nincs szakadás, kontakt hiba.


Tudnátok valami tanáccsal, ötlettel szolgálni, hogy hogyan tovább?

Képek:
http://albinolynx.atw.hu/files/szabalyzo/1.JPG
http://albinolynx.atw.hu/files/szabalyzo/2.JPG
http://albinolynx.atw.hu/files/szabalyzo/3.JPG
http://albinolynx.atw.hu/files/szabalyzo/4.JPG
(#) 2ltb válasza albinolynx hozzászólására (») Márc 11, 2010 /
 
Hello!

Nem talatam sajnos semmit ezzel kapcsolatban az interneten.
Viszont egy dolog 100%,a motor DC motor nem valtoaramu!

Masoknak a motor egett le,a vezerlö nem.

Hoszutavon gondolkodva erdemes lecserelni a motort 3 fazisu ra,es frekvenciavaltorol üzemelteni.

Persze ez attol függ kinek menyit er meg a gep,mivel ez a befektetes belekerül nemi penzbe.
(#) albinolynx hozzászólása Márc 11, 2010 /
 
Aha, akkor rosszul írtam.
De a szabályzó kapcsain csak kellene legyen feszültség.

A 3F motor és a frekvenciaváltó egy legutolsó lépés lenne. Kellene a gép, de nem létszükség. Kis, finom munkákra használom csak. Mellette van egy 3t-s, marni.

Mit csináljak akkor? A motort hogyan próbáljam, mérjem?
(#) deguss válasza albinolynx hozzászólására (») Márc 11, 2010 / 4
 
A problémát ismerem, a BF20 és társai vezérlőelektronikája illetve motorja alkalmas a meghibásodásra, minden ok nélkül.
Próbáld ki a motort egy labortápról, vagy valami nagyobb tápegységről. 12V-tól felfelé, ami rendelkezésre áll megfelel. Nézd az áramfelvételét. Ha nagyjából nem rövidzárlati áramot vesz fel, és még forog is, akkor a motor valószínűleg rendben van. Esetleg nézz bele, nincs-e megégve, elfeketedve valahol a tekercsek szigetelése.
Ha van induktivitásmérőd, jó lenne menetzárlatra ellenőrizni a forgórész és az allórész tekercseit egyaránt. Talán nézd meg a kommutátort is, nincs-e benne forgács, kosz.

Ha van biztosíték a panelon, először azt keresd! Ha át van égve, akkor valószínű valamelyik félvezető is tönkrement, általában a hűtőbordára rögzített FET-ek valamelyike. Ha jobban értesz hozzá, kiforrasztgathatod, méregetheted, de ha végképp nem jutsz semmire, akkor nézz fel erre a fórumra, itt sokan alakítottak át ilyen gépeket, biztosan van ép meghajtóelektronikája valakinek, akár motorral együtt.

Sajnos ezek a kínai vackok csak ennyit is érnek. Én egy orosz marógépet újítotam fel magamnak, ebben nincs csicsa dc-szabályzó, se frekvenciacáltó, helyette egy 24 sebességes hajtómű. Megelégedéssel használom.
(#) albinolynx hozzászólása Márc 11, 2010 /
 
A motort akkor kipróbálom majd, ahogy írtad. Direkt mindig ki szoktam fújatni, fél órás használat után is.

Sehol sem találtam biztosítékot, pedig kellene lennie. FET-eket ha kiforrasztom le tudom tesztelni egyenként?

Van nekem is ipari gépem nem az a gond, hogy erre alapoztam mindent. Csak most lenne pár "tenyérnyi" alkatrész, amit a nagy gépen kínszenvedés gyártani, mert nem érem el a hossz szán végét a kezelőpaneltól...
(#) deguss válasza albinolynx hozzászólására (») Márc 11, 2010 /
 
Használd a válasz gombot! Most még ugyan egyértelmű, hogy nekem írtál, de ha többen hozzászólnak, nem lesz az!


A FET-eket természetesen kiforrasztás után egy tápegységgel, egy ellenállással és egy multiméterrel lehet már tesztelni is, de a legtöbb ilyen javítást én egyből cserével csinálom, nem éri meg visszatenni azokat az olcsó vackokat. Ha megvan a típus, és a legfőbb paraméterei, be kell tenni egy kisebb csatornaellenállással rendelkezőt. Ezek általában nem 10, hanem 100 Ft-okba kerülnek, de nem fűt annyira, és bírja a nagyobb áramokat...

... feltéve, ha a motor biztosan jó, és ha tényleg FET-ek vannak bent.
(#) 2ltb válasza deguss hozzászólására (») Márc 11, 2010 /
 
Megjött az erösites!

Szerencsere Te jobban el tudod magyarazni a dolgokat.

Maskülömben a többi kinai gyartmanyu vario tipusu gepeknek is elöbb utobb meghibasodik a vezerlöje
vagy a motorja, attol eltekintve hogy gondosan vigyazol ra.

Köszi hogy segitettel!
(#) albinolynx válasza deguss hozzászólására (») Márc 11, 2010 /
 
Értem.

Egy próbát megér, bár ha tényleg ennyire silány, akkor szem előtt kell tartani a cserét valami ipari hajtásra. Van egy 3F motorom, ami úgy van tekercselve, hogy ha jól emlékszem, attól függően melyik vezetékek vannak bekötve, más-más fordulatszámmal üzemel. Igaz, hogy biztosan nem forog 5.600f/p-t, mint a mostani, de lehet, hogy jó lenne csere motornak.
(#) albinolynx hozzászólása Márc 12, 2010 /
 
Azt szeretném kérdezni még, hogy ha van egy 3F motorom. 50-60H1z, 400V - 0.8A és 1725RPM, akkor ezt mennyire lehet "túlhajtani" frekvenciaváltóval?

A gyári BF20 motor 5.600RPM. Gyorsító áttételt meg nem szeretnék, így is 320W-os csak a motor (vagy nem jól számolom?).
(#) 2ltb válasza albinolynx hozzászólására (») Márc 12, 2010 /
 
Peldaul vegyünk egy 550 watt os vagy egy 750 watt os motort 380 volt feszültsegen es egy hozza valo frekvenciavaltot ezeket aranylag jo arba meg lehet venni.
Abbol kell kiindulni hogy az eredeti motor milyen fordulaton müködött es nagyjabol mekkora teljesitmenyt adott le.

Peldaul egy 1450 fordulatu motor 100 hz en jaratva mar a duplajat forog,ez 2800 fordulatos motornal mar 5600 fordulat 100 hz en.
A frekvenciavalto minösegetöl es tudasatol függöen a nyomatek egyenletes szinte minden tartomanyban.

En 750 watt os motort hasznalok +750 watt os frekvenciavaltot ,igaz nem bf20 gepen hanem egy mas tipusu kis maro gepen + egy kis kinai esztergan.

A frekvencia limitet 120 hz re alitottam be,a minimalis pedig 5 hz.

A masik dolog pedig amit deguss javasolt,probald megjavitani -javittatni az eredeti elektronikat es jobb minösegü alkatreszeket beepiteni,es nem utolso sorban tedd fel a kerdest a szinten deguss altal ajalott forumon a bf20 es mas marogepek topikban.

Ugyanott talalsz leirast az atalakitasrol is.
(#) albinolynx hozzászólása Márc 13, 2010 /
 
Határoztam, elvetem a gyári elektronikával való bíbelődést, meg a motorral való sz.rakodást. A motor amúgy nem forog DC24V-ról, tehát leégett (?).

Találtam egy 3.250 RPM, 3F motort, ami 400W-os. Ezt fogom felépíteni a régi helyére és kiegészítem egy frekvenciaváltóval. Úgy gondolom, hogy ez jó megoldás lesz. A lehetőségét viszont meghagyom természetesen a variálásnak, ha kicsinek bizonyulna a motor teljesítménye. Tehát egy 700W körüli frekvenciaváltót igyekszek majd beszerezni.
Így le van tudva a gond, örök darab legalább a motor - ha kell újra lehet tekercseltetni.

Mit gondoltok?
(#) 2ltb válasza albinolynx hozzászólására (») Márc 13, 2010 /
 
Hogy mit gondolok?
A Te penzed ,a te geped,ezert neked kell eldöntened hogy melyik utat valasztod,en csak a lehetösegeket probaltam felvazolni.

Mindenestre az atalakitos valtozat ha jol van kivitelezve akkor tartosabb mint a gyari.

Meg egyszer öszefoglalnam mit keress ha az atalakitas melett döntesz: frekivalto minimum 750 wattos,haromfazisu motor 380 volt 550-750 watt.
Ha a gyari motor fordulata 5600 volt akkor a motor amit felteszel 2800 fordulatos kene legyen.

Beszerzesi forrasnak ajallom a vateran valo körülnezest.

Ja es sok sikert a munkahoz.
(#) albinolynx hozzászólása Márc 13, 2010 /
 
Arra vagyok kíváncsi, hogy a 400W-os teljesítményről mi a véleményetek. De úgy veszem ki az írásodból, hogy kevésnek tartod.
(#) albinolynx hozzászólása Márc 13, 2010 /
 
Közben egy "mellék ágon" elkezdtem nézegetni a kínai elektronikát. A következőt vettem észre.

Van a szabályzó rész panel "végében" 5db kapcsoló elem. Azt gondoltam, hogy ezek mindegyike FET, vagy ilyesmi, de nem. A képet nézve, a bal oldali 3-as csoport: D8020L alkatrész (egyenirányító). Adatlap:

http://albinolynx.atw.hu/files/szabalyzo/D8020L.pdf

Az a helyzet, hogy kettő alkatrészen egyforma feszültségeket mérek, viszont a harmadikon 0V-t. Ez volt a mérés:

http://albinolynx.atw.hu/files/szabalyzo/1_83V.jpg

Feltételezem valami viszáramokat fűthetnek el, védve az elektronikát és a "hiányzó" 83V lehet a hiba forrása (?).

Most itt vannak előttem kiforrasztva az alkatrészek, dióda vizsgáló módban nem mutat semmit. C-A lábon mérve viszont mindegyik mutat 1MOhm-t.
Annyira nem értek az elektronikához, számomra érdekes, hogy ha felcserélem a mérőcsúcsokat a lábakon, akkor meg folyamatosan csökken az ellenállás értéke a kijelzőn.

Van sejtésetek, hogyan működhet az áramkör? Lehet ez a hiba oka, amiről beszéltem?
(#) deguss válasza albinolynx hozzászólására (») Márc 15, 2010 /
 
Röviden: Beforrasztott alkatrészt nem lehet ily módon megmérni. Az "elmászó" ellenállásérték egy kondenzátor töltődésére/kisülésére utal, ezzel nem lehet mit kezdeni. Ha javítani akarod, egyenként kiépíteni, beazonosítani, és kimérni.
Nem kizárt, hogy 2 egyenirányító legyen, sajnos így messziről nem igazán tudok mit tanácsolni a mért értékekre, ahhoz kevéssé ismerem ezt az áramkört. Ha nagyon elszánt vagy, rajzold vissza egy részét, úgy gyorsabb a segítség, de lehet hogy akkor magad is rájössz már.
(#) albinolynx hozzászólása Márc 15, 2010 /
 
Kiforrasztva eszközöltem a mérést természetesen.
(#) Teaway hozzászólása Júl 27, 2010 /
 
Bakker....hiányzik a project vége...avagy mik lettek végül is a fejlemények?
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem