Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Dinamó/generátor motor üzemben
 
Témaindító: Feri, idő: Máj 12, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   9 / 11
(#) pucuka válasza Iszkakof István hozzászólására (») Márc 13, 2015 / 1
 
Azért beszélünk le róla, mert csak papíron igaz ez az oda - vissza dolog, Más a mechanikai konstrukciója egy motornak, és más egy generátornak. A motornál a leadott nyomaték a fontos, ezért kis forgórész átmérőt használnak (önindító motor) , míg generátornál a kerületi sebesség, ezért itt nagy forgórész átmérőt használnak autó generátor). Ezt semmilyen tekercseléssel nem tudod megváltoztatni. Jobban jártál volna, ha eladtad volna a generátorodat egy szélkerekesnek, (mert ez a ritkább fajta) és vehettél volna belőle legalább két, neked megfelelő motort.
(#) Iszkakof István válasza Orbán József hozzászólására (») Márc 14, 2015 /
 
Tisztelt uraim
Ez már egyenes beszéd. Majd, ha sok időm lesz, letérképezem a tekercsét a generátornak, és hosszú téli estéken visszatekercselem úgy ahogy volt. Szerettem ezt a dinamót. Nem akarok belőle motort készíteni most már. Az indokok meggyőztek.
Köszönet az eddigi segítségért, szükséges lesz egy valódi motort keríteni.
(#) Kel hozzászólása Máj 17, 2015 /
 
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni, van van egy Wartburg generátorom és hozzá egy külső feszültség szabályzó, szeretném egy régi 57-es kiadású stayer traktor dinamója helyett szeretnénk felszerelni, a segítség a bekötésben kell, hogyan tudom bekötni a dinamó helyett, úgy hogy működjön, a generátort a feszültség szabályozóval hogy kell összekötni mit mihez, és melyik csatlakozóhoz mit kell kötni?
(#) erbe válasza Kel hozzászólására (») Máj 17, 2015 /
 
Ehhez a generátorhoz az a feszültségszabályzó nem valószínű, hogy jó. Keress hozzá eredeti Wartburgot bontóban. Gyufaskatulyányi doboz, amit rá kell csúsztatni a két kiálló lemezre és van rajta a visszajelző égőhöz, esetleg még máshova is menő csatlakozás (most nincs előttem egy se.).
(#) Tomi111 válasza Kel hozzászólására (») Máj 17, 2015 /
 
Üdv!
Csatoltam bekötési képeket. (most szkenneltem). Azt, hogy amit Erbe ír, hogy ehhez a generátorhoz jó-e ez a szabályzó, nem tudom. Ugyanis kétféle volt. A régi(mint ez) hagyományos szabályzós és az újabb elektronikus szabályzós. Az elektronikus szabályzóhoz más fajta generátor is volt. Mérni kellene: a generátor képen bekarikáztam az Mp pontot. Ez a régebbi fajtánál a tekercsek csillagpontja, az újabbnál(elektronikus) a segéddiódák közös + pontja. Multiméterrel szakadásvizsgáló(diódavizsgáló) állasban mérj! Ha mutat az Mp és a test és az MP és a 30-as pont között is(400-500-as értéket), akkor oké, a régebbi típusú a generátor, ha csak az Mp és a test között mutat kb 1000-1100-as értéket, akkor az újabb generátorral van dolgod(ehhez nem jó a szabályzód). Méréskor cseréld meg a műszer vezetékeit és úgy is mérj!
Egyébként a forgórész(gerjesztőtekercs) ellenállása is más volt a kétféle generátornál, de nem tudom mennyi.
U.I: szerintem jó lesz hozzá a szabályzó, mert ha újabb generátor lenne, akkor a szabályzó felfogatásának helye látszana a kefetartón.
A hozzászólás módosítva: Máj 17, 2015
(#) Tomi111 válasza Tomi111 hozzászólására (») Máj 17, 2015 /
 
Itt az újabb elektronikus bekötés is. A DF és a D- a kefetartó, ide csúszik rá a szabályzó, és egy kis vezetékkel csatlakozik a D+ pontra( a réginél ez az Mp) . Ennél B+ -al jelölik a régi 30-as pontját.
A hozzászólás módosítva: Máj 17, 2015
(#) GeeBacsi hozzászólása Júl 11, 2015 /
 
Hello.Uj vagyok itt .Kb vegig olvastam a forumot.Megoldast keresek adott egy Yamaha sr125 .Most a szokasos eves generalon megy at azert foglalkoztat a dolog.3 fazisu allando magneses generator van rajta 300watt.Megoldhato e ezzel inditani a motort?Azert foglalkoztat mert megyek evente 80ezret napi 60 inditassal.Es tiszta nyug szetbontani a motort 2 bronzkefe csereje miat ami van vagy 300Ft de egy fel nap a csere!!!Van egy honda pcx tarcsi motor az dinastarteres van benne 107000km es semmi problema vele !!!Kivancsisagbol megneztem a Hondaban a dinastartert ugyan ugy nez ki mint az osszes motor alando magneses generatora sima 3 fazisu 308 wattos.
A hozzászólás módosítva: Júl 11, 2015
(#) Olits hozzászólása Aug 28, 2018 /
 
Sziasztok.Nem tudom, hogy jól gondolom-e a következőt?
Elindítok egy egyenáramú motort akkumulátorról táplálva amelynek forgórésze 1000 RPM fordulaton képes forogni maximálisan.Ha én a forgórészt valamivel gyorsabban forgatom mint 1000 RPM ugyanabban az irányban mint ahogy addig forgott, akkor úgy fog működni mint generátor és termeli vissza az áramot az akkuba? És nem szükséges a vezetékeket megcserélnem az akkun?
(#) Epu2 válasza Olits hozzászólására (») Aug 28, 2018 /
 
MKP-nál a motorgenerátor nem fog összejönni. Állandó mágneses generátornak háromfázisú elektronikus vezérlés kellene. A nyomaték viszont kétséges. Már mint, hogy elég lenne. A generátor a főtengelyen van, de az önindító egy áttételen keresztül csatlakozik. A visszaforgatás gátló csak egy szükséges rossz. Erősebb önindító alkalmazása lenne járható út, a mechanikai lehetőségek figyelembe vételével.
(#) Olits válasza Epu2 hozzászólására (») Aug 28, 2018 /
 
Ezt most nekem írtad?
(#) gulyi88 válasza Olits hozzászólására (») Aug 28, 2018 /
 
Szia!
Úgy van ahogy gondolod.
Akkuról táplálva forog az egyenmotor és te a tengelyét külsőleg felgyorsítod, akkor tölteni fogja az akkut.
Vezetéket, ha közben megcseréled, akkor az akkut kisütni fogja, de nagyon!
(#) Olits válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 28, 2018 /
 
Köszi a választ.Ehhez kapcsolódó kérdés:
Hogyan müködik az elektromos kerékpárok regeneratív üzemmódja? (pl bionx motor) Hogyan oldják ezt meg?Mert ebben az esetben ez nem müködik hogy gyorsabban tekerem a bicajt, mint a motor max. forgása.És mégis van neki egy ilyen üzemmódja és lehet kapcsolgatni az regeneratív erősséget 4 fokozatban.Tudom mert van egy ilyen bicajom.

Vagy a motort visszafele forgó irányba kapcsolják és ettől termeli az áramot a lejtőn, ha keveset is?
A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2018
(#) gulyi88 válasza Olits hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Szia!
Amikor a bicigli megy tetszőleges sebessggel, akkor a motoron keletkezik X feszültség.
Az akkuban van Y feszültség. A motor és az akku között ott van a meghajtóelektronika, amely képes bármely irányban, fel és lefelé konvertálásra.
Ha a meghajtó elektronika X feszültségéből csinál egy X' feszültséget, ami nagyobb Y-nál, akkor van generátoros féküzem. Ha Y feszültségéből csinál Y' feszültséget, ami X-nél nagyobb, akkor meg mororos hajtás üzem.
Az elektronika konvertálási irányától és mértékétől függ, hogy generátoros/motoros üzem lesz-e, illetve a mértékétől függ, hogy milyen erősségű (függetlenül attól hogy X vagy Y feszültsége a magasabb).
Okos tervezéssel lehet egyszerűsíteni a konverteren, hogy ne kelljen tudnia az összes irányba fel és le konvertálni, hanem elég ha egyik irányba csak le, másik irányba meg csak fel konvertálni tud
(#) Olits válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Köszi a választ.Így már kezdem érteni.De hogy van az,hogy mindegy hogy előre tekerem a bicikli kerekét vagy hátra,mindkét esetben van generátoros mód, és ami fontosabb: hogy nem cserélődnek fel ilyenkor a pólusok.Vagyis én úgy képzelem, hogy a előre hajtom a motort, akkor a motorból kijővő két vezeték egyenírányítás után (merthogy bldc motor )az egyik minusz a másik plusz, és ha visszafele forgatom a motort akkor a minusz plusz kellene legyen a plusz meg minusz, nem?
Az én esetemben meg a pólusok nem változnak.
(#) gulyi88 válasza Olits hozzászólására (») Aug 29, 2018 / 1
 
A vezérlő azt is tudja hogy a motor előre forog vagy hátra, és annak megfelelően tudja hogy meg kell fordítani a vezérlését (okos ketyere az).
A BLDC motor legalább 3 vezetékes. DC motornak van nevezve, de működtetés szempontjából inkább 3fázisú szinkronmotorként kell elképzelni.
A kérdésedet nem muszáj minden lehetséges helyre beírni.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2018
(#) Olits válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Ok.Tudom, csak nagyon kiváncsi voltam erre.Tehát akkor ezek szerint,Pl ha egy akku hajt egy motort jobbra,majd megállítom a motort és én is szintén jobbra forgatom a forgórészt, akkor nincs semmi gond ,mert az áram visszamegy az akkuba.Tehát ez a helyes írány?Ha meg balra kezdem forgatni a motort, akkor gond lesz (vezérlő elektronika nélkül), mert annyi mintha az akku plusz sarkára a minuszt,a minusz sarkára meg a pluszt tettem volna?
Ilyen esetben meg kell cserélni a vezetékeket?
(#) gulyi88 válasza Olits hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Akkura motor, jobbra forog.
Ha te is jobbra forgatod a tengelyt, de lasabban mint üresjárásban az forogni szeretne, akkor motoros az üzem (motor hajt téged). Akku kifele sül.
Ha viszont szintén jobbra, de gorsabban forgatod a tengelyt, mint az üresjárásban forogna, akkor generátoros üzem (te hajtod a motort). Akku töltődik.
Ha a motor jobbra akart forogni, de te balra hajtod az egy úgynevezett ellenáramú féküzem.
Fékezés szempontjából ugyan fékez, viszont az akku és a motor szempontjából többszörös igénybevétel (roszabb mint, ha megszorulva megálna a tengely).
Ha megfordítod a motor drótjait, akkor a fenti eset áll elő, attól függően lesz generátoros vagy motoros, hogy ki akar majd kit hajtani (mert ugye a balra forgatásoddal szemben, akkor már egy balra forogni akaró gép áll, és nem egy jobbra forogni akaró gép.
Az lesz a döntő, hogy a te balraforgatásod meg a motor balra forogni akarása közül melyik lesz nagyobb, és ugyen mennyivel.)
Nem tudom hogy tudod-e azt hogy a motor feszültsége egyenesen arányos a fordulatszámával.
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2018
(#) Olits válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Köszi a magyarázatot.
Ezek szerint lehetne építeni házilag is egy elektromos biciklit, amely képes vissza tölteni is?
Pl vennék egy autó generátort,ez lenne a motor.Ezt egy BLDC motorvezérlővel működtetném.A forgórészt is egy külön akkuról táplálnám.A diódahidat nem szerelném le,hanem hozzákötnék egy dc-dc step up konvertert ami ha bármilyen lassan is forogna a kerék lejtőn (motor kikapcsolva),elő tudna állítani az akkunak ( 36 V)megfelelő töltőfeszültséget .(42V),Az kijövő áramot meg állítanám konverteren ellenállások ki, be kapcsolásával.
Lehetne ezt így?
(#) gulyi88 válasza Olits hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Működőképes, de ikább csak tapasztalat szerzéshez, illetve egy fejlesztés 0 szintjének.
De a BLDC motorvezélő az egészet egymaga el tudja intézni, ha elég okos (a forgórész gerjesztését kivéve).
A BLDC motorvezérlő teljesítményelektronikai része alkalmas a motoros és a generátoros üzemek (bármilyen irányban) létrehozásához, a vezérlése nem biztos, hogy létre is tudja hozatni vele mindet.
(#) Olits válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Értem.
A fenti esetben BionX motorról van szó, ahol a motorvezérlő bele van építve a motorba.Tehát már a motorból egyenirányított áram jön ki.
És már a motorvezérlő érzékeli, hogy milyen irányba pörgetem a kereket?Mert a polaritás nem változik a kijövő vezetékeken.
(#) gulyi88 válasza Olits hozzászólására (») Aug 29, 2018 / 1
 
Persze, a vezérlőnek mindig tudnia kell, hogy milyen pozícióban van a rotor és merre mozog.
A pozíció meg a forgás iránya és a külső "igénynek" megfelelően (hajtson-e vagy fékezzen, és milyen erősségel tegye azt), kell irányítania a teljesítményelektronikát belül, hogy az igény teljesüljön.
A BLDC vezérlőbe is csak 2 drót megy bele az akkuról, de 3 megy ki a motorra.
(Ha a motorral egy kasztni alá kerül, akkor csak a két drót látszik belemenni, a többi belül van. Eltekintve az "igény" információt bevivő drótok számától)
(#) Olits válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Vajon miben tér el ez a BionX motor felépítésileg az olyan motoroktól amelyek nem töltenek vissza?Mert olvastam a neten, hogy az ilyeneknek másabb a felépítésük, épp ezért ha a motort kikapcsoljuk teljesen akkor is sokkal nehezebb a bicikli tekerése , mint azoknál a motoroknál amiknél nincs visszatöltés.
(#) gulyi88 válasza Olits hozzászólására (») Aug 29, 2018 / 1
 
Bármilyen villamos gép ami tud motorüzemet, az tud generátor üzemet is.
Magában a motor szerkezetében szerintem semmi különbség nincs csak amiatt hogy az egyik visszatölteni kell tudjon a másiknak meg nem kell.
A különbség, ha van az más megfontolásokból eredhet.
Azt el tudom képzelni, hogy ha már csillivilli visszatöltés is van akkor, ahhoz hogy az jó is legyen, (azaz legyen elég képessége arra, hogy a hagyományos fékezés észrevehető részét kiváltsa generátoros fékezéssé) ahhoz azért már kell motorméret, nagyobb motor, nagyobb teljesítményű, nagyobbak a veszteségei (nagyobb a tömege is). Ezen veszteségek közül néhányat, akkor is felvesz, ha "ki van kapcsolva", mert a attól még forgatni kell (tengelykapcsolója nincs). Nagyobb motort nehezebb forgatni. Ha lábbal kell tekerni, akkor azt ezek szerint megérezni
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2018
(#) Olits válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Köszi a részletes magyarázatokat.Sokat segítettél.

Milyen az a tengelykapcsoló?
(#) zolika60 válasza Olits hozzászólására (») Aug 29, 2018 / 1
 
(#) Olits válasza zolika60 hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Ja.Értem.Eddig úgy ismertem ezt,hogy kuplung
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2018
(#) gulyi88 válasza Olits hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Csak arra gondoltam hogy a motort kizárólag villamosan lehet lekapcsolni. Mechanikusan nem kapcsolható le, ezért az a kerékkel együtt állandóan forog. Ha forog akkor lesznek veszteségei, amit te a lábaddal fedezel (Ha mechanikusan is lekapcsolható lenne akkor ezt ki lehetne kerülni).
Mechanikus összekapcsoló elem a kuplung (magyarul tengelykapcsoló), van oldható meg nemoldható. A cangának kuplungja nem is lehet a motor meg a kerék között, mert a motor a keréknek szerves részét képezi, az neki az agya. Gondolon ilyen agymotoros a biciglid...
A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2018
(#) Olits válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Igen ilyen van.
Te szándékosan írsz biciglit a bicikli helyett?
(#) gulyi88 válasza Olits hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Bocs ha szúrja a szemed én többnyire biciglinek hívom azt amire a szép magyar szavunk a kerékpár. Csak annyi baj van a kerékpárral, hogy túl hosszú, rövidítve keró szokott lenni, ami tök pöpec lenne, csak nem esik nyelvre, kézre sosem).
A bicigli bicikli szó maga magyarul értelmetlen ígyis meg úgyis, magyar értelmezhetőség szempontjából semmivel sem jobb oda a K mint a G. Sőtt a K val még nehezebb kimondani is (a *gli jobban kijön amint a *kli). Ha magyar oldalról nézzük, akkor bicikli helyett lényegében bármilyen karaktersorozat "siopadfg" is lehetne (az is kb ugyanannyira utal magyarul arra, amit jellemezni akar).
Az nemigazán tud ilyen esetben érdekelni, hogy a szótárban bicikli van, mert azt mondták régen hogy az legyen az, az sem hat meg, hogy a Bi és Circle szavakból van összbuzerálva és beültetve a magyarba, c ből max k lehet véletenül sem g.
A bicigli az nekem ugyanannyira kerékpár mint a bicikli. De van még ilyen.
A gunyhó az meg ugyanaz kunyhó, g vel jobban tetszik.
A csóvány az meg a csalán. A csóvány jobban tetszik.
(#) Olits válasza gulyi88 hozzászólására (») Aug 29, 2018 /
 
Ok .Akkor te nyelvújító is vagy .
Következő: »»   9 / 11
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem