Fórum témák
» Több friss téma |
Azért beszélünk le róla, mert csak papíron igaz ez az oda - vissza dolog, Más a mechanikai konstrukciója egy motornak, és más egy generátornak. A motornál a leadott nyomaték a fontos, ezért kis forgórész átmérőt használnak (önindító motor) , míg generátornál a kerületi sebesség, ezért itt nagy forgórész átmérőt használnak autó generátor). Ezt semmilyen tekercseléssel nem tudod megváltoztatni. Jobban jártál volna, ha eladtad volna a generátorodat egy szélkerekesnek, (mert ez a ritkább fajta) és vehettél volna belőle legalább két, neked megfelelő motort.
Tisztelt uraim
Ez már egyenes beszéd. Majd, ha sok időm lesz, letérképezem a tekercsét a generátornak, és hosszú téli estéken visszatekercselem úgy ahogy volt. Szerettem ezt a dinamót. Nem akarok belőle motort készíteni most már. Az indokok meggyőztek. Köszönet az eddigi segítségért, szükséges lesz egy valódi motort keríteni.
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni, van van egy Wartburg generátorom és hozzá egy külső feszültség szabályzó, szeretném egy régi 57-es kiadású stayer traktor dinamója helyett szeretnénk felszerelni, a segítség a bekötésben kell, hogyan tudom bekötni a dinamó helyett, úgy hogy működjön, a generátort a feszültség szabályozóval hogy kell összekötni mit mihez, és melyik csatlakozóhoz mit kell kötni?
Ehhez a generátorhoz az a feszültségszabályzó nem valószínű, hogy jó. Keress hozzá eredeti Wartburgot bontóban. Gyufaskatulyányi doboz, amit rá kell csúsztatni a két kiálló lemezre és van rajta a visszajelző égőhöz, esetleg még máshova is menő csatlakozás (most nincs előttem egy se.).
Üdv!
Csatoltam bekötési képeket. (most szkenneltem). Azt, hogy amit Erbe ír, hogy ehhez a generátorhoz jó-e ez a szabályzó, nem tudom. Ugyanis kétféle volt. A régi(mint ez) hagyományos szabályzós és az újabb elektronikus szabályzós. Az elektronikus szabályzóhoz más fajta generátor is volt. Mérni kellene: a generátor képen bekarikáztam az Mp pontot. Ez a régebbi fajtánál a tekercsek csillagpontja, az újabbnál(elektronikus) a segéddiódák közös + pontja. Multiméterrel szakadásvizsgáló(diódavizsgáló) állasban mérj! Ha mutat az Mp és a test és az MP és a 30-as pont között is(400-500-as értéket), akkor oké, a régebbi típusú a generátor, ha csak az Mp és a test között mutat kb 1000-1100-as értéket, akkor az újabb generátorral van dolgod(ehhez nem jó a szabályzód). Méréskor cseréld meg a műszer vezetékeit és úgy is mérj! Egyébként a forgórész(gerjesztőtekercs) ellenállása is más volt a kétféle generátornál, de nem tudom mennyi. U.I: szerintem jó lesz hozzá a szabályzó, mert ha újabb generátor lenne, akkor a szabályzó felfogatásának helye látszana a kefetartón. A hozzászólás módosítva: Máj 17, 2015
Itt az újabb elektronikus bekötés is. A DF és a D- a kefetartó, ide csúszik rá a szabályzó, és egy kis vezetékkel csatlakozik a D+ pontra( a réginél ez az Mp) . Ennél B+ -al jelölik a régi 30-as pontját.
A hozzászólás módosítva: Máj 17, 2015
Hello.Uj vagyok itt .Kb vegig olvastam a forumot.Megoldast keresek adott egy Yamaha sr125 .Most a szokasos eves generalon megy at azert foglalkoztat a dolog.3 fazisu allando magneses generator van rajta 300watt.Megoldhato e ezzel inditani a motort?Azert foglalkoztat mert megyek evente 80ezret napi 60 inditassal.Es tiszta nyug szetbontani a motort 2 bronzkefe csereje miat ami van vagy 300Ft de egy fel nap a csere!!!Van egy honda pcx tarcsi motor az dinastarteres van benne 107000km es semmi problema vele !!!Kivancsisagbol megneztem a Hondaban a dinastartert ugyan ugy nez ki mint az osszes motor alando magneses generatora sima 3 fazisu 308 wattos.
A hozzászólás módosítva: Júl 11, 2015
Sziasztok.Nem tudom, hogy jól gondolom-e a következőt?
Elindítok egy egyenáramú motort akkumulátorról táplálva amelynek forgórésze 1000 RPM fordulaton képes forogni maximálisan.Ha én a forgórészt valamivel gyorsabban forgatom mint 1000 RPM ugyanabban az irányban mint ahogy addig forgott, akkor úgy fog működni mint generátor és termeli vissza az áramot az akkuba? És nem szükséges a vezetékeket megcserélnem az akkun?
MKP-nál a motorgenerátor nem fog összejönni. Állandó mágneses generátornak háromfázisú elektronikus vezérlés kellene. A nyomaték viszont kétséges. Már mint, hogy elég lenne. A generátor a főtengelyen van, de az önindító egy áttételen keresztül csatlakozik. A visszaforgatás gátló csak egy szükséges rossz. Erősebb önindító alkalmazása lenne járható út, a mechanikai lehetőségek figyelembe vételével.
Szia!
Úgy van ahogy gondolod. Akkuról táplálva forog az egyenmotor és te a tengelyét külsőleg felgyorsítod, akkor tölteni fogja az akkut. Vezetéket, ha közben megcseréled, akkor az akkut kisütni fogja, de nagyon!
Köszi a választ.Ehhez kapcsolódó kérdés:
Hogyan müködik az elektromos kerékpárok regeneratív üzemmódja? (pl bionx motor) Hogyan oldják ezt meg?Mert ebben az esetben ez nem müködik hogy gyorsabban tekerem a bicajt, mint a motor max. forgása.És mégis van neki egy ilyen üzemmódja és lehet kapcsolgatni az regeneratív erősséget 4 fokozatban.Tudom mert van egy ilyen bicajom. Vagy a motort visszafele forgó irányba kapcsolják és ettől termeli az áramot a lejtőn, ha keveset is? A hozzászólás módosítva: Aug 28, 2018
Szia!
Amikor a bicigli megy tetszőleges sebessggel, akkor a motoron keletkezik X feszültség. Az akkuban van Y feszültség. A motor és az akku között ott van a meghajtóelektronika, amely képes bármely irányban, fel és lefelé konvertálásra. Ha a meghajtó elektronika X feszültségéből csinál egy X' feszültséget, ami nagyobb Y-nál, akkor van generátoros féküzem. Ha Y feszültségéből csinál Y' feszültséget, ami X-nél nagyobb, akkor meg mororos hajtás üzem. Az elektronika konvertálási irányától és mértékétől függ, hogy generátoros/motoros üzem lesz-e, illetve a mértékétől függ, hogy milyen erősségű (függetlenül attól hogy X vagy Y feszültsége a magasabb). Okos tervezéssel lehet egyszerűsíteni a konverteren, hogy ne kelljen tudnia az összes irányba fel és le konvertálni, hanem elég ha egyik irányba csak le, másik irányba meg csak fel konvertálni tud
Köszi a választ.Így már kezdem érteni.De hogy van az,hogy mindegy hogy előre tekerem a bicikli kerekét vagy hátra,mindkét esetben van generátoros mód, és ami fontosabb: hogy nem cserélődnek fel ilyenkor a pólusok.Vagyis én úgy képzelem, hogy a előre hajtom a motort, akkor a motorból kijővő két vezeték egyenírányítás után (merthogy bldc motor )az egyik minusz a másik plusz, és ha visszafele forgatom a motort akkor a minusz plusz kellene legyen a plusz meg minusz, nem?
Az én esetemben meg a pólusok nem változnak.
A vezérlő azt is tudja hogy a motor előre forog vagy hátra, és annak megfelelően tudja hogy meg kell fordítani a vezérlését (okos ketyere az).
A BLDC motor legalább 3 vezetékes. DC motornak van nevezve, de működtetés szempontjából inkább 3fázisú szinkronmotorként kell elképzelni. A kérdésedet nem muszáj minden lehetséges helyre beírni. A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2018
Ok.Tudom, csak nagyon kiváncsi voltam erre.Tehát akkor ezek szerint,Pl ha egy akku hajt egy motort jobbra,majd megállítom a motort és én is szintén jobbra forgatom a forgórészt, akkor nincs semmi gond ,mert az áram visszamegy az akkuba.Tehát ez a helyes írány?Ha meg balra kezdem forgatni a motort, akkor gond lesz (vezérlő elektronika nélkül), mert annyi mintha az akku plusz sarkára a minuszt,a minusz sarkára meg a pluszt tettem volna?
Ilyen esetben meg kell cserélni a vezetékeket?
Akkura motor, jobbra forog.
Ha te is jobbra forgatod a tengelyt, de lasabban mint üresjárásban az forogni szeretne, akkor motoros az üzem (motor hajt téged). Akku kifele sül. Ha viszont szintén jobbra, de gorsabban forgatod a tengelyt, mint az üresjárásban forogna, akkor generátoros üzem (te hajtod a motort). Akku töltődik. Ha a motor jobbra akart forogni, de te balra hajtod az egy úgynevezett ellenáramú féküzem. Fékezés szempontjából ugyan fékez, viszont az akku és a motor szempontjából többszörös igénybevétel (roszabb mint, ha megszorulva megálna a tengely). Ha megfordítod a motor drótjait, akkor a fenti eset áll elő, attól függően lesz generátoros vagy motoros, hogy ki akar majd kit hajtani (mert ugye a balra forgatásoddal szemben, akkor már egy balra forogni akaró gép áll, és nem egy jobbra forogni akaró gép. Az lesz a döntő, hogy a te balraforgatásod meg a motor balra forogni akarása közül melyik lesz nagyobb, és ugyen mennyivel.) Nem tudom hogy tudod-e azt hogy a motor feszültsége egyenesen arányos a fordulatszámával. A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2018
Köszi a magyarázatot.
Ezek szerint lehetne építeni házilag is egy elektromos biciklit, amely képes vissza tölteni is? Pl vennék egy autó generátort,ez lenne a motor.Ezt egy BLDC motorvezérlővel működtetném.A forgórészt is egy külön akkuról táplálnám.A diódahidat nem szerelném le,hanem hozzákötnék egy dc-dc step up konvertert ami ha bármilyen lassan is forogna a kerék lejtőn (motor kikapcsolva),elő tudna állítani az akkunak ( 36 V)megfelelő töltőfeszültséget .(42V),Az kijövő áramot meg állítanám konverteren ellenállások ki, be kapcsolásával. Lehetne ezt így?
Működőképes, de ikább csak tapasztalat szerzéshez, illetve egy fejlesztés 0 szintjének.
De a BLDC motorvezélő az egészet egymaga el tudja intézni, ha elég okos (a forgórész gerjesztését kivéve). A BLDC motorvezérlő teljesítményelektronikai része alkalmas a motoros és a generátoros üzemek (bármilyen irányban) létrehozásához, a vezérlése nem biztos, hogy létre is tudja hozatni vele mindet.
Értem.
A fenti esetben BionX motorról van szó, ahol a motorvezérlő bele van építve a motorba.Tehát már a motorból egyenirányított áram jön ki. És már a motorvezérlő érzékeli, hogy milyen irányba pörgetem a kereket?Mert a polaritás nem változik a kijövő vezetékeken.
Persze, a vezérlőnek mindig tudnia kell, hogy milyen pozícióban van a rotor és merre mozog.
A pozíció meg a forgás iránya és a külső "igénynek" megfelelően (hajtson-e vagy fékezzen, és milyen erősségel tegye azt), kell irányítania a teljesítményelektronikát belül, hogy az igény teljesüljön. A BLDC vezérlőbe is csak 2 drót megy bele az akkuról, de 3 megy ki a motorra. (Ha a motorral egy kasztni alá kerül, akkor csak a két drót látszik belemenni, a többi belül van. Eltekintve az "igény" információt bevivő drótok számától)
Vajon miben tér el ez a BionX motor felépítésileg az olyan motoroktól amelyek nem töltenek vissza?Mert olvastam a neten, hogy az ilyeneknek másabb a felépítésük, épp ezért ha a motort kikapcsoljuk teljesen akkor is sokkal nehezebb a bicikli tekerése , mint azoknál a motoroknál amiknél nincs visszatöltés.
Bármilyen villamos gép ami tud motorüzemet, az tud generátor üzemet is.
Magában a motor szerkezetében szerintem semmi különbség nincs csak amiatt hogy az egyik visszatölteni kell tudjon a másiknak meg nem kell. A különbség, ha van az más megfontolásokból eredhet. Azt el tudom képzelni, hogy ha már csillivilli visszatöltés is van akkor, ahhoz hogy az jó is legyen, (azaz legyen elég képessége arra, hogy a hagyományos fékezés észrevehető részét kiváltsa generátoros fékezéssé) ahhoz azért már kell motorméret, nagyobb motor, nagyobb teljesítményű, nagyobbak a veszteségei (nagyobb a tömege is). Ezen veszteségek közül néhányat, akkor is felvesz, ha "ki van kapcsolva", mert a attól még forgatni kell (tengelykapcsolója nincs). Nagyobb motort nehezebb forgatni. Ha lábbal kell tekerni, akkor azt ezek szerint megérezni A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2018
Köszi a részletes magyarázatokat.Sokat segítettél.
Milyen az a tengelykapcsoló?
Ja.Értem.Eddig úgy ismertem ezt,hogy kuplung
![]() A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2018
Csak arra gondoltam hogy a motort kizárólag villamosan lehet lekapcsolni. Mechanikusan nem kapcsolható le, ezért az a kerékkel együtt állandóan forog. Ha forog akkor lesznek veszteségei, amit te a lábaddal fedezel (Ha mechanikusan is lekapcsolható lenne akkor ezt ki lehetne kerülni).
Mechanikus összekapcsoló elem a kuplung (magyarul tengelykapcsoló), van oldható meg nemoldható. A cangának kuplungja nem is lehet a motor meg a kerék között, mert a motor a keréknek szerves részét képezi, az neki az agya. Gondolon ilyen agymotoros a biciglid... A hozzászólás módosítva: Aug 29, 2018
Igen ilyen van.
Te szándékosan írsz biciglit a bicikli helyett? ![]()
Bocs ha szúrja a szemed én többnyire biciglinek hívom azt amire a szép magyar szavunk a kerékpár. Csak annyi baj van a kerékpárral, hogy túl hosszú, rövidítve keró szokott lenni, ami tök pöpec lenne, csak nem esik nyelvre, kézre sosem).
A bicigli bicikli szó maga magyarul értelmetlen ígyis meg úgyis, magyar értelmezhetőség szempontjából semmivel sem jobb oda a K mint a G. Sőtt a K val még nehezebb kimondani is (a *gli jobban kijön amint a *kli). Ha magyar oldalról nézzük, akkor bicikli helyett lényegében bármilyen karaktersorozat "siopadfg" is lehetne (az is kb ugyanannyira utal magyarul arra, amit jellemezni akar). Az nemigazán tud ilyen esetben érdekelni, hogy a szótárban bicikli van, mert azt mondták régen hogy az legyen az, az sem hat meg, hogy a Bi és Circle szavakból van összbuzerálva és beültetve a magyarba, c ből max k lehet véletenül sem g. A bicigli az nekem ugyanannyira kerékpár mint a bicikli. De van még ilyen. A gunyhó az meg ugyanaz kunyhó, g vel jobban tetszik. A csóvány az meg a csalán. A csóvány jobban tetszik. |
Bejelentkezés
Hirdetés |