Fórum témák
» Több friss téma |
Itt az lesz a baj, hogy a szervo nem fog nagyobb nyomatékot kifejteni, az mindig egy erővel megy, amíg ki nem egyenlítődik a vezérlőjellel. Tehát nekimegy a fékpofa a tárcsának, innentől is mindig azonos nyomóerő fogja a fékpofát nyomni a tárcsára, nem lesz erősebb vagy gyengébb nyomás a tárcsán. Esetleg egy megfelelő erejű rugó beiktatása oldaná ezt meg, rugón keresztül nyomná a szervó, rugó jobban összenyomva nagyobb erővel nyom, kicsit összenyomva kisebb erővel. de nem tudom, ez a rugós módszer tényleg jó lenne-e.
Szerintem a jó utat 444Tibi itt írta. , ezen az elven kellene gondolkodni.
Úgy is lehet gondolkodni, hogy a szervó mechanikája ha jó is (a sebessége miatt nekem gyanús, de ki kell próbálni/mérni/számolni), a vezérlését le kell cserélni. Vannak ilyen projektek, amik egyedi vezérléssel ruházzák fel a szervót, onnan lehet puskázni.
A hozzászólás módosítva: Márc 5, 2020
Nem olvastál figyelmesen!
Elekromosan működtetett mechanikus fékről beszélünk!
Ha mindenképpen ki szeretné cserélni a mechanikus féket, akkor lehet hogy egy rásegítéssel csinálnám inkább.
Valami hasonlóra gondolok, mint az autóknál a kormány szervó. Nem tisztán ez fékezne, csak átvenne a szükséges erőből valamennyit. Nem tudom érthető e mire gondolok.
Előző válaszom kiegészítése: Tekercs azaz elektromágnes sem jó szerintem, akkora erőt nem tud kifejteni, ami ide méretben és áramellátásban szóba jöhet.
A hozzászólás módosítva: Márc 5, 2020
Ez a megoldás, biztonságos marad mivel az eredeti fék megmarad, az elektronika hozzáépítése meg jó optikai tuningnak, bármit is csinál vagy nem csinál.
Köszönöm a segítséget mindenkinek is , ebbe az irányba elindulok ezekkel az infókkal remélem mihamarabb lesz belőle valami
#Aliexpress HUF 3,080.38 40%OFF | Waterproof 180/270 / 360 Degree 20KG 25KG 30kg 35kg Large Torque Digital Coreless Servo Aluminium Metal Gears 25T Arm For RC Car
https://a.aliexpress.com/_d7fWFtN A fenti szervóra gondoltam például. Itt a karján két rögzítési pont van , a közelebbi az 20 mm, ezen a ponton tudja a 35kg -ot vagy 10 mm távolságban tudná ? Egyébként egy fix pontos csigával 180 fokos fordulással duplázhatom az erőt , persze a bowden húzási hossza feleződik , de 20 mm azt hiszem elegendő hossz. A sebesség pedig fél másodperc alatt maradna , szerintem ez elég gyors reakció egy normál 20-25 km / h sebességnél ( elvileg 3,5 m-t jelent ) de ha felpörgetem 9v ra az alábbi vezérlővel #Aliexpress HUF 947.11 15%OFF | 2 Channel DC 5V PWM MG995 SG90 Servo Controller Board DC Motor Steering Gear Control Tester Debugging Module for RC Helicopter https://a.aliexpress.com/_dZoU8JH (5-9v ig tud vezérelni) akkor a sebességet tudom kicsit növelni olyan 0,4-0,3 másodpercre, persze a szervó élettartama rovására elvileg.
Ha meg tényleg rugó kell akkor egy kicsi de annál keményebb húzó rugót is lehet a bowden és a motor illetve a csiga és motor közé rakni a folyamatos előfeszítés érdekében .
Gondold át mégegyszer amit itt írtam . A szervó bármillyen vezélőkar (fékkar) állásban ugyanakkora erővel fog nyomni, csak egy fékerő lesz. Magában a szervóban lévő elektronika átalakítása lehetne esetleg megoldás, amit asch kolléga írt itt.
Akkor lenne ez a helyzet, ha a mechanika merevsége végtelen volna. Ám a gyakorlatban egy rugalmas rendszerünk lesz, elég, ha csak a fékpofákra gondolunk.
Teljesen mindegy, ez az egész egy zsákutca.
A szervo a vezérlőjel által megadott pozícióig teljes gőzzel megy, ami csak egyféle erő, nyomaték. A féktárcsát akkor fogja nyomni, ha a vezérlőjel által adott pozíció a fékhelyzetnél túl van. A féktárcsához feszülve szervo megáll, és maximum erejével nyomja azt, mindegy ha kissé rugalmas is amit nyom, mert még további helyzetben állna csak le. Ha pld. 1cm rugalmassága lenne a féktárcsának, akkor is ugyanez lenne a helyzet, nyomná a szervo maximummal. Tehát ha bárhol a vezérelt pozíció előtt megáll a szervó (itt a tárcsába ütközve), mindig maximumon nyom. Sőt nem is állhatna meg, az nem üzemi helyzete, esetleg hamar leégne, mint amikor más villanymotort állóra terhelünk.
De hát pont erről volt szó hogy a szervó megáll megfelelő pozícióban függően a fékkar állásától és mivel digitális szervót néztem ki ami masszívabban tartja a helyzetét igy nem engedne a " szorításból' . De am ha olvastad , akkor leírtam hogy a bowdenes fékpofára lenne építve felváltva az emberi erővel való húzást .
És a szervó max kimozdulása még a max fékerő után lenne .Ennél a bowdenes átalakításnál ez szerintem teljesen jó lesz , gyakorlatilag azt imitálja az erős szervó mintha a fékkarral én húznám a bowdent . Am 4000 ft ez a szervó , egy ezres a vezérlő, kipróbálom , nem megy rá a gatyám ....
A linkelt szervó analóg, de ez mindegy.
A fékpofa nem itt-ott pozícióban áll meg, hanem mindig ugyanott, bizonyos kisebb-nagyobb erővel nyomva a tárcsát, ami erőtől függ a súrlódás, azaz a fékezés. A tárcsa elvileg merev, kis fékerőnél és nagy fékerőnél is ugyanaz a fékpofa, így a szervókar pozíciója. Itt nem pozíciótól függ a fékezés, hanem ugyanabban a pozícióban lévő erőtől. Idézet: Nem. A fékkart gyengébben, vagy erősebben húzzuk. A szervónak csak egy féle ereje van.„gyakorlatilag azt imitálja az erős szervó mintha a fékkarral én húznám a bowdent” Idézet: Ezt köríven nézd. „20 mm azt hiszem elegendő hossz.” A hozzászólás módosítva: Márc 5, 2020
A linkelésben is le van írva hogy digitális , több féle van a linkelésben , digitális hidd el amit kinéztem.
Én azt olvastam a digit szervóról , hogy a frissítése 300-330 hz is lehet szemben az analóggal , és elegendő egyébként neki egy jel hogy pzícióba álljon, szemben az analóggal amit frissíteni kell mert különben ' elernyed' . Tehát egy rc modelben ha kormányoznék kereket az is pozícióban marad és kanyarodik , és nagyobb a tartása mint az analógé. De ha más nem akkor az elektronikát ki kell iktatni , mert tapasztaltam vagyis próbáltam elektronika nélkül csak dc fesszel , nem tudtam lefogni , bivaj erős volt még a kisebbik 8kg -os is . De ha kiveszem az elektronikát akkor megint felmerül a fékkar és motor pozíció ' másolás' problémája. Mivel a szervó karján az első rögzítés 20 mm -nél van mindegy hogy körív mert csak 180 fokot tudok kihasználni , tehát 0 fok 0mm, 180 fok 40mm, de ha közberakok egy csigát ami egy ponton rögzített az ugye felezi a távot tehát 180 nál csak 20mm de dupla erő. Igaz hogy köríven mozdul el de a 0 és a 180 fok közti táv akárhogy is nézem 20 mm lesz. Nyilván ugy helyezném vagy úgy rögzíteném a bowdent , hogy már 150 foknál teljesen ' behúzza' a féket , és ha ugye érzem hogy nem fog eléggé akkor a potit (fékkart) még tekerem . Biztos hogy ez nem lesz jó ? Én akkor is tesztelném ezt mert valahogy ez jónak hangzik így a bowdenes fék kiegészítésére ahol egyébként van rugó is, bár az csak a visszahúzásra van . Amúgy optikailag azéet is gondoltam elektromosra , mert a fékkart bármire ki lehet váltani optikailag és nincs bowdenház. Igaz van vezeték de a kormány stucnim olyan hogy jeladó elfér kis akksival , a vázon egy kis táskában lesz a főakksi , abból meg igy csak ' hátra' kell vezetékelni. De elöl nem lesz kiálló bovdenház. De ez még csak az eleje,mert a váltást is elektronikusra akarnám cserélni az talán egyszerűbb az erő szempontjából ott kevesebb vita lenne
Látom a szolenoid tekercs elvetve, a lineárisan adagolható fékerő feláldozva a kis fogyasztás oltárán. Bár ha élesbe megvalósul, kíváncsi lennék egy combosabb szervó lefogott állapotbani áramfelvételére.
Következő ötletem, egy olyan rugó aminek a maximális húzó (vagy nyomó) ereje a satufék környékére esik és ezt az erőt a kb. 15-20mm tartományba eső úton tudja. Rajzon kb. megérthető, a rugó nulla erejének pozíciója a szervó nulla pontja. Ha kezded a szervóval húzni, az tud majd 15-20 mm-ert mozdulni, ahogy feszít, az úttal lineárisan nő a rugó miatt a fékerő a satufékig. Lehet játszani az út hosszával, minél nagyobb és minél jobban sikerül megfelelő karakterisztikájú rugót beépíteni,annál használhatóbb lesz a végeredmény. Az erő kiszámítására, vagyis inkább pontos mérésére is van ötletem. Ha van pecamérleg, azt a fékkar markolási pontjára (ahol húzod, a vég-2/3 közé) akasztva húzni, a satuzáskor vagy annak környékén mérhető erőt felszorozni a fékkar erőkarral. Pl. a mérleg 22kp mutat, a húzási pont 80mm a forgásponttól, a bowden bekötési pontja meg 20mm, akkor a 4x erőkar miatt a bowden 88kN erővel fogja húzni a tárcsafék excentert, vagyis olyan rugó kell ami 90kN hatására nyúlik-megy össze 15-20 mm-ert. Viszont így a szervónak ezt az erőt tudnia kell produkálni. Ha nem tudja, akkor a szervót is le kell még erőkarral valahogy áttételezni, viszont akkor ennek arányába nagyobbat kell mozdulnia. Először is kéne egy kb. viszonyítási erő mérés, ez előtt értelmetlen a szervót vagy bármit megvenni. Ha kell 100kN akkor a pl. 20 kilós szervót a hajunkra kenhetjük, csak enyhe lassítást fog tudni produkálni. A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2020
A digi szervo ugyanugy müködik mint az analog, csak a potit helyettesitették a szervon belül egy koderral. Kivülröl - az elektronika szempontjábol ebböl semmit nem veszel észre.
Eddig csak olvasgattam mit is akarsz, ami itt elhangzott egy fontos kérdést mellözött, mégpedig a fékhatás visszacsatolását. Ahogy a lábbal vagy a kézzel kezelt féknél is érzed, hogy mennyire kell nyomni az elektromos féknél ez a visszahatás nem jelentkezik - márpedig ez nagyon fontos. Sok autoban az elektromos fék csak kéziféknek van használva, azaz a meghatározott erövel fejti ki a fékhatást. Ezt üzemi féknél nem egyszerü megcsinálni, ezért van csak a legujabb, félautonom kocsikban ilyen fék. Itt mérik a lassulást (azaz a fékhatást) és ahhoz korrigálják a fék erejét. A szervo nem rossz, de ahhoz kell valami, ami visszahat a pedálra, karra, hogy mekkora a fékhatás, hogy a lábad/kezed érezze a hatást. Ne felejtsd, te a bemeneten csak egy potit vagy kodert mozgatsz, amit könnyü a maximumra tekerni. A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2020
A "PWM" nem digitálist jelent. Ahol ezt írják: "1500 u-sec is the central point" az analóg. A hozzá linkelt vezérlő is analóg.
444Tibi. Még az lehet a baj, hogy a szervó megáll pozíció előtt, leéghet, max. "gázon" megy, és lefogja állóra a szerkezet, a rugós is. A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2020
Nagyon ráérsz, kicsit irigyellek. Felhasználói oldalról több igény lenne lineáris generátoros (kiterített szinkronmotor) teleszkópra. A termelt feszültséget akkuban tárolva akár fékműködtetésre is lehet használni.
Hát legrosszabb esetben nyomó rugó , vagy forgó rugó a fékkarhoz , szimulálva a fékezés erejét ? Vagy egy mini szervót is mozgatna ez a rendszer , csak ez a mini szervó a fékkarban lenne , nyílván nem erős, de adna egy kis ellenérzetet. Mert egy nagyon jó hidraulikus féknél is 1 ujjal lehet fékezni annyira kicsi a visszaható erő. És egyébként ott is szinte azonnal eléred a max fékerőt , tehát húzod ,húzod könnyen ( nyílvan milimétereket) aztán hirtelen már fog is , mert egyrészt kicsi a fékpofa táv másrészt nincs ' ruganyossága' az olajféknek . Jól gondolom ?
Nem értelek , vagy rossz helyen olvastam , vagy a linkek hibásak , vagy a kínaiak elírták , de biztos hogy digitálisról olvastam és azt kerestem... A central point minden szervónál van, általánosságban 1000 nél van de vannak eltérőek is mint ez mert itt 500us - 2500us a szervó sávtartománya aminek a közepe 1500. És igen nem azért digit mert pvm, ezt nem is mondtam , hanem le van irva hogy 330 hz et is produkál frissítésben az pedig a digitálisnál kell mert az analóg szervó az 50 hz-en működik. Vagy rosszúl olvastam volna ?
Javítom magam a vezérlő amit linkeltem az lehet hogy analóg de vezérli a digitális szervót is. ( Kajak láttam valamelyiknél a 330 hz et... Mondjuk sokat nézegettem így lehet nem jót linkeltem ) A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2020
Bocsi most szabin vagyok a hátammal... Az egészre meg van idő , míg megöregszek
Ez lesz a legnehezebb ( kivitelezni és megszokni). Az autok fékei is van külsö "ráerösitö" ( probálj állo motorral a dombrol lefelé fékezni) de a visszahatás nagyon kell és igyekeznek olyanra tervezni, hogy a visszahatás adekvát legyen a valos fékhatásra. Ez nem egyszerü dolog. Az elektromos féknél ( ahogy eddig tárgyaltad) is azonnal eléred a max fékeröt ha a szervot kitekered a maximumra. A potin nem veszel észre semmit. Ugyanigy müködik az elektromos kézifék, de üzemi féknek nem jo, mert ott szabályozni kell a fékhatást, és az ember szeme, feje, keze/lába meg tapasztalata adja az eredményt. A féknek meg feltétel nélkül le kell adnia a kért hatást ( oda nem rakhatsz rugot), azaz annak blokkolnia kell, ha akarod, de csak kicsit kell fékeznie, ha mondjuk 30 km/h-rol 20-ra akarsz lassulni.
A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2020
Gondolj bele mikor a bowden kb 10mm-t mozdul addig a fékpofa 1mm-t. Próbáltam már kézzel ( hüvelyk ujj és mutatóujjal - plusz mögé a többi ujj- összetolni éa a kerék lendületét leállítottam . Nyilván a súlyommal nagyobb a lendület de a 35 kg -os szervó az szerintem elegendő belegondolva hogy 10 szeres az áttét a fékházban . Ráadásul gondolj bele a hidrós féknél egy ujjal alig fejtesz ki erőt értem hogy fékkar henger áttét van de akkor is pár 10 dekás erővel húzod kb a féket . Nem ?
Értelek és megértem a problémát viszont az előbbiekbem felvázolt megoldás valamit javíthat az érzeten nem ? Gondolom ezt is megszokja az agy . Legfeljebb utána egy másik bicajra ülve meg nem fogom húzni a féket
Azt gondolom, az analóg meg a digitális szervó között az a nagy különbség szerintem, az analóg ha megszűnik a jel akkor elengedi a kart, a digitális meg az utolsó kapott pozíciót tartja továbbra is. A másik eltérés, az analóg a határon kívül eső jelekkel is igyekszik valamit kezdeni, a digitálist meg nem érdekli. Amúgy mindkettő ugyan azt a jelet kéri.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |