Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
Hozzájutottam 28db 47k-s tolópotihoz amiből szeretnék egy sztereó 14 sávos hangszínszabályzót építeni. Girátorost javasoltak, csak igazából nem tudom az milyen, miben jobb stb. Amit felraktál kapcsolást szeretném átalakítani 47k potihoz meg több sávra, csak nem tudom, hogy hogyan kell kiszámítani a sávok frekvenciáit.
Szia
A girátor szintetikus induktívitás tehát annak ellenére, hogy műveleti erősítőkkel van megoldva (girátor áramkör) valójában egy L-R-C szűrőként kell értelmezni. Az általad belinkelt rajz pozíciószámai alapján fogom a számítás lépéseit leírni. példa legyen a 31Hz-es szűrőkör. a szimulált indultivítás: L=R24*C23*R25 (H,OHM,F) F=1/(6,28*(gyök(L*C22))) érdekes, hogy a számítások alapján nem a feltüntetett frekvenciák jönnek ki ha lesz időm elkészítem a szimulációját multisimben. A lényeg azonban a kért átalakítás. Szerintem nyugodtan használd a 47k s potit .A frekvenciába nem szól bele csak az emekés és vágás mértékébe (balanszként szerepel a műveleti erősítő + és - bemenete között) ha ezt kevesellenéd akkor emeld R25 értékét kb a duplájára. A bővítést nem értem. Az oktáv eq azt jelenti, hogy az egyik profilszabályzó rezonanciafrekvenciája duplája az előtte lévőnek. 31,63,125Stb ha eljutunk a 10. girátorig akkor logikusan 16khz-t kapunk ennek a dupláját már a denevérek hallják csak. Tehát ha a bővítés szükséges és hallható is akkor az én számításom bizonyítja be hogy hol a hiba dee ezt majd a szimuláció eldönti.Én is készítettem 10 sávos oktáv eq-t más alkatrészértékekkel de nem volt szükség bővítésre Egyszóval azért girátorosat javasoltak mert a minősége valóban kitűnő Üdv Mrex
Egy általam már többször megépített eq rajza
Hali. Jónak néz ki ez a rajz. A 14 csatornát nem úgy gondoltam, hogy a 16kHz-et duplázom még vagy a 30Hz-et felezem, hanem a 20Hz-től 20kHz-ig felosztom 14 részre, vagy ennek nincs értelme, mert akkor nem lesz oktáv EQ? A belinkelt pdf-ben melyik ellenállásokat kell megváltoztatnom, hogy 47k -s potival jó legyen?
R13 at kb 4 szeresére
A legelső poti nem hangerő hanem erősítés célszerű a burkolat alá elhelyezni hogy ne lehessen babrálni egyszer beállítod a rendszer erősítését oszt kész. Alapok 1 oktáv 8 egész hang (Do,re,mi,fá,szo.lá,ti,dó) az alsó dó nak a felsó dó kétszerese. tehát egy oktáv felső és alsó hang hányadosa kettő. A dekadikus otkáv eq a hallaható hangok tartományának 10 es felosztásából ered. ha te ettől eltérően szeretnéd felosztani nosza rajta ezért írtam be a rajzba a képletet és az alapkapcsolás magyarázatát . A dekadikus osztás csak egy elfogadott jellemző nem muszáj hozzá ragaszkodni. Bárnekem mindössze azért van Eq ra szükségem mert van egy kis színjátszó csoportunk és a kultúrházban a hangosításkor nagyon gerjednek a mikroportok és ki kellene egyenlítenem a helyiség akusztikai hibáit . Igazából elmondható hogy Eq egy kiegyenlítő szűrő pontosan ilyen célokra .De a hang dinamikája egyébként sokat fog romlani. Nekem a műhelyben egy mini hifi van aktív hangváltóval és 8 db erősítővel nagyon jól szól de mihelyst bármilyen jelformáló egységet (Hangszínszabályzó, keverő, eq) t építek a rendszerbe azonnal észrevehető a dinamikacsökkenés (A magas nem csilingel úgy fakul a hang) De ez csak vélemeény ettől még nyugodtan csináld meg jó lesz egyébként egyszer megcsináltam 2x10 csatornásra mmono potikkal (a sztereo oldalak külön külön szabályozhatók voltak hát egy megőrülés volt kezelni jobb a sztereo potis kivitel ) Üdv Mrex
Értem, köszönöm a segítséget bár még tervezés és az építés odébb van...
sziasztok! szeretnék egy hangszínszabályzót készíteni, egy 8sávos spek.analizátor elé, nos nem volna túl hasznos ha 1ik 8, másik 10sávos ( így rögtön nem kell szűrőáramkör a spektrum analizátornak).
Tehát azt szeretném megtudni, h kell a sávokat elhelyezni egymás mellett? Nos, azt olvastam , h mindig duplázni kell a sávokat. ekkor 9 csatornás EQ-t kapunk a 20hz és 20khz közötti tartományban ,és így a sávok alső határa elég bőségesen fedi az alattalevőt.Tehát ezzel most nem vagyok tisztába ..valaki kérem mondja el hogyisvanez.... életembe nem foglalkoztam közelebbről hangfrekvenciákkal, tehát kérném úúgy elmagyarázni.... tehát amire kíváncsi vok.. h a sávok milyen szinten fedjék egymást, és hogy kell kiosztani a sávokat, jelenesetben 8sávra..ha a fentebb leírt képlet jó lenne, akkor pedig szeretném azt megérteni...
sry. így utólag elolvasva a hozzászólásom, kis kiegészítés az értelmetlen mondatokhoz
tehát az oldal legelején belinkelt 10 sávosat szeretném 8sávosra alakítani. a sávduplázós módszert meg hülyeségnek tartom ,mert sztem csak a 9sávos-nál kell duplázni, meg esetleg a 8nál, ami pont kell nekem(ha nem akarjuk olyan részletesen bizergálni a hangokat 75Hz alatt)remélem már érthető...ellőre is köszönöm a válaszokat.
Szeretnék kérdezni valamit egy eq-val kapcsolatban.
A melléklet szerinti eq-nak ami a Sipos féle könyvből van mekkora a bemeneti érzékenysége illetve mennyi a kimeneti jele ?
Ugy van valahogy.
Szerintem az nem sztereo hanem ketcsatornas EQ.Gondolom nem is lehet rajta beallitani a sztereot , Talan egy akusztikai labor muszereivel ,es eltartana egy par orat .Dehat mindent el kel adni ,jojjon a penz. Az a dinamikacsokkenes a sok fazistolasbol jon ossze vissza kkeverednek es oltodnak ki a harmonikusak. En csinaltam mar tobb fajtat gitarnak .Nem jok , meglesz a hangszin ,de akkora fazistorzitasok lepnek fel hogy nem lehet jatszani a gitarral ,elfullad a hang .Teljes(fuzz) torzitas eseten egy normalisan nagyon hosszu torzitott hangbol rovid elhalo hang keletkezik , es nagyon erossen kell pengetni nincs az a nagy erzkenyseg ami kene.Pedig a torzito teljessen ki van vezerelve de az utanna kotott EQ enyire elrontja .Ezt erzem direkt a pemgets/jatszas kozbe, aki csak zenet halgat nehezen veszi eszre ezeket a toriztasokat de ahogy mondod erzodik a rogzitett zeneanyag lejetszasakor is,
Szia!
Ezeket általában úgy tervezik, hogy a hanglánc pár száz mV-os részén helyezik el, és az erősítésük kb. egyszeres!
Ehhez a 10 csatis hangszínhez sztereóban hány db IC szükséges?
Sziasztok! Van egy kis gondom. Volt egy 4 sávos equalizeres autós erősítőm, de elromlott. Ezért most olyat szeretnék csinálni, hogy az új erősítőm elé bekötném az equalizert. Az új erősítő 2X10W-os. Raktam fel 3 képet magáról az equalizer panelról. A kérdésem az lenne, hogy valaki tud valamilyen megoldást, hogy betudjam kötni az erősítő elé? (Az egyik képen bejelöltem piros pöttyökkel azokat a forrasztásokat ami rávolt kötve az erősítőre, maga az EQ kapcs rajza a 2db kék vonal között van, a maradék két oldal a kivezérlésjelzőké.)
Ha már magadtól nem tudod! XVIII. Bármiféle bejegyzést a fórumba csak egy helyre, egyszer teszünk be. Nem kell azt többször, mindenféle – általunk megfelelőnek tartott topicba – helyre beírni mert nem hülyegyerek a többi fórumozó sem, ha érdekli a téma úgyis látni fogja és valószínűleg ír rá egy választ. szamóca
Miért nem LA3600-asból csináltok EQ-t? 200Ft, és szerintem jó kis cucc… Egy haveromnak 2×10-est építettem már belőle, és azóta is azt használja.
Ez nagyon úgy tűnik, hogy egy kupac poti meg LED egymagában, ami nem jó semmire… De! Ha szerkesztesz neki egy nagyon egyszerű elektronikát az EQ-hoz és a kivezérlésjelzőhöz, akkor pöpec dolog jön ki belőle
EQ, 12Volton szépen elmegy, és egyszerű is, kivezérlésjelző, szintén 12Voltra, ez is egyszerű, 5 LED-hez.
A kivezérlésjelzőm már megvan, akkor a 7 sávos EQ-hez kéne egy jó kis kapcsolási rajz, mert amit linkeltél, nekem elég bonyolultnak tűnik
Pedig azt hittem, hogy ezt meglehet úgy oldani, hogy a potikat (EQ-t) belehet kötni csak úgy az erősítő elé, úgy mint pl. egy hangerőszabályzót. De azért köszönöm, mostmár legalább tudom, hogy kell egy kapcs. rajz az EQ-hez!
MEgnéztem az elromlott erősítő paneljét és találtam rajta 2 féle IC-t: LM324 és KA2284
Amit betettem equa-rajzot, az egy 200Ft-os IC, meg sávonként 2-2 kondi, amivel belövöd a frekijét, és annyi…
De ha nem elég az 5-ös, akkor egy szatyor alkatrésszel lehet annyi sávost csinálni, amennyit épp akarsz (girátorost). Az LM egy (több) műveleti erősítő, a KA meg a kivezérlésjelzőé volt.
Sziasztok!
Szeretném segítségeteket kérni a következőben. Subwoofer-hez építenék equalizert: 15 - 30 - 45 - 60 - 75 - 100 - 125 - 250 (Hz) fix frekvenciákra. A kiemelés: minimum 12, de jobb lenne 18dB. Azért kell ez az egész, hogy egy adott szoba előnytelen tulajdonságait lehessen valamelyest korrigálni, ugyanis bizonyos frekvencián döng, míg máshol hiányos a mély. Az equalizer megvalósítására több kapcsolást láttam itt is (nem is tudok választani...). És az az ötletem támadt, hogy a hagyományos analóg kapcsolásokat digitális potméterekkel állítanám, méghozzá olyan példányokkal, amit nem csak léptetni lehet, hanem képes közvetlen "beállni" a vezérlő bináris jel függvényében. Ez által egy PIC-el megoldható lenne különböző hangzások beállítása, eltárolása (kijelzés is). És nem is folytatom, hogy még mi mindent lehetne... Láttam egy 4067 típusú IC-t, ami ugyan jó lenne a feladatra, ABCD vezérlő bemenet stb... (15 választható ellenállás). De csak 16 lépést tud. Ez úgy elég lehet, hogy 13-at használok belőle, és: 18 15 12 9 6 3 0 -3 (dB)... lépéssekkel állítanám. De a kérdésem: - nem túl durva ez a lépésköz (ha jól tudom 3dB növelés másfélszeres hangerőt eredményez az adott frekin) ? - hogyan számítsam ki a szükséges ellenállásokat (elég, ha a következő érték mindig az előző kétszerese, az 3dB ?) - Tudnátok-e ajánlani még ilyen IC-ket, amik esetleg több lépést tudnak, mondjuk 32 64 stb... ugyanakkor lehetőleg olyant, amivel nem csak léptetni lehet, de adott pontra ugrani is, mint ezzel Hálás köszönet minden segítségért előre is ! zoka
Senkinek semmi ötlete/véleménye ?
Vagy nem lehet megvalósítani digi potikkal ? :nemtudom:
Szervusztok! Az lenne a kérdésem hogy mrex által feltett girátoros eq-ban LOG potik vannak? bocsánat a hülye kérdésért,csak találtam olyan kapcsolást is, ahol lineárist használnak...
Szia!
A Microchipnél van digipoti, i2c-n kommunikál, nem is drága. Az ötlet tetszik
Vagy a Maximnál van 10 bites SPI-os vagy I2C-s.
Konkrétan csak olyat láttam ahol lineárisat használnak...
Sziaszok!
Egy olyan kapcsolást keresnék, ami egy 3 sávos eq, de van benne egy kis trükk, ha lehúzom mind a 3 potit akkor ne legyen zenei kimenete, a lényege hogy ez egy keverőben lenne, duplán megépítve, és duplán pakolnám a potikat, hangszínenkénk 2 darab sztereósat és akkor a zenét hanagszinenként lehetne áthúzni az egyikből a másikba, mint az Atomix lejátszó programnál (nem alap skin). Előre köszönöm segítségetek. Üdv.: Tibi |
Bejelentkezés
Hirdetés |