Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Érdekességek
Akkor egy kis érdekesség. Telephely kijelölő méréseket végeztünk, egy mérés az kb 15 perc, aztán irány a következő helyszín, kb 20 - 30 km. A csúcsom egy nap reggel 7 -től este 11 -ig 1100 km, és ki sem mentem az országból. Igaz, szép kis cikk cakkos kanyar volt 2/3 országon keresztül. Meg azért néha más is használta a kocsit hasonló stílusban.
Annyira érdekes volt, hogy minden családtagomat, barátomat kipurtyantottam, és már nem akartak velem jönni. Egyszer megálltunk ebédelni, mondom a komámnak, mikor kiszálltunk, hogy kapaszkodjon, nem tette, meg is roggyant a lába, majdnem összecsuklott. A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2019
Te nyertél
De még nincs veszve minden, hátha én túlszárnyalom a 12 évet Egyébként tényleg nem megyek sokat, most van benne 110 ekm.
Elég érdekes bizony! A heti 15000 km az 150 óra folyamatos 100 km/h sebességet jelent több mint 6 nap megállás nélkül! A másik adat is elég érdekes reggel 7-től este 11-ig, ami 16 óra 68,75 km/h megállás nélküli folyamatos vezetést jelen!
Sajnos az az 5 nap inkább 7 nap volt. a sebesség meg stimmel, ritkán volt a mutató 100 alatt, még összekötő úton is. Csak lakott területen belül moderáltam magam. Volt is gyorshajtás bünti, de nem sokszor, csak egyszer kellett rinyálnom a haveroknál a 195 km/ó bünti miatt, a jogsi érdekében. (azért akkoriban még nem volt ennyi radar)
Egyszer bedöngettem egy derékszögű kanyarba kb. 130 -al, már épp azt néztem, hogy melyik két fa között megyek a mezőre, de a rárókám megoldotta, mikor megcsúszott, zárt a difi, és úgy jött ki a kanyarból mint a cövek. Rég volt, elmúlt, tán igaz se volt, az ember sok marhaságot elkövetett, csak már érjünk haza. De komoly balestem nem volt, olyan igen, hogy álló helyzetben (ilyen is volt) belém jöttek, de az acél alváz, meg a vonóhorog megoldotta az én gondomat.
Pl. A H Astra-ban van motor üzemidő számláló, és 2013+ VW/Audikban is van.
A 2013 -as autónél még nincs elég tapasztalat, hogy látni lehessen az akku elhasználódását. Legrosszabb esetben is talán egyszer kellett cserélni akkut az eltelt 6 év alatt. Az is tapasztalat, hogy valamiért a gyárból kijövő vadi új autók akksijai bírják legtovább, már ha nem nyiffantod ki, egy bekapcsolva felejtett tompítóval. Bár erre van figyelmeztető hang is.
Azért ilyen sosem lesz... (értem azt a szép hangját... )
Ha már akkumulátor élettartam verseny, akkor én is benevezek: 11,5 éves, (üzembe helyezéstől, nem a gyártástól) és 289 ekm megtett út.
Ja, az első féktárcsa és a betét még az első szett.
Az üzemóra számlálót arra értettem hogy az autó a megtett km mellett a motor üzemidejét is méri.
Pl. a legújabb VW Arteon-ban (2018) a full LED-es lámpának a vezérlője rögzíti azt is melyik lámpa kimenet mennyit volt használva. (Sajnos volt már alkalmam ilyent javítani.) A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2019
A koncepció nem rossz (soros hibrid), de nem jó minden helyett. Ebben a prémium/luxus kategóriában elvárás a jó menetteljesítmények és kényelmi okokból sokan kitartottak a hidrodinamikus automata váltók mellett. Ma már utóbbiaknál akár kisebb veszteségű villamos erőátvitelt is össze lehet hozni (amikor közvetlen átvitel van), igazából anyagigénye nem sokkal nagyobb, mint egy több száz LE-s motorra akasztott automatáé, akku sem kell túl sok, a belsőégésű motornak sem kell nagynak lennie... (Kicsiben, ahol a normál haladáshoz szükséges átlag és az elvárt csúcsteljesítmény között nincs ekkora szakadék, már nem feltétlenül jó.)
Új korától nálunk lévő, kicsit fiatalabb, kicsivel 300eKm feletti autóban (pickup) a 4. akku (95Ah) dolgozik. A gyári ennek a felét bírta ki, az eddigiek 2. felében viszont a 3. akku van már benne. Más autóinkból 6-7 éves korában került ki a gyári akku (kilométert nem tudok mondani), az utólag vásároltak 3-4 éveket bírtak.
Legalább ilyen miért nem volt régen még az ólomakku, kefés motor korszakában is megépíthető lett volna, nem kell váltó, kuplung, de ha jól tudom kettő villanymotorral a differenciálmű sem szükséges.
A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2019
Ezen már többször eltöprengtem... Én azt gondolom, hogy ha egy belső égésű motor egyetlen fordulatszámra (szűk tartományra) van optimalizálva, akkor sokkal jobb paramétereket tud produkálni, mind kibocsátás, mind hatásfok és talán még méret és egyszerűség tekintetében is. Hiszen egy generátor meghajtására használt motornak nem nagyon kell a fordulatszámát változtatni, különösen nem olyan széles tartományban, mint egy autó meghajtó motorjáét.
A másik oldalon pedig ott van a villanymotor széles tartományban leadott közel állandó nyomatéka, fokozatmentes szabályozhatósága (most a sebességváltó elhagyására gondolok), az összkerék-meghajtás lényegesen egyszerűbb megvalósíthatósága. Csupa olyan dolog, ami egy belső égésű motorral ellátott autó esetében luxus, itt helyből benne lenne. Talán még azon is el lehetne gondolkodni, hogy a generátort hajtó motor és maga a generátor nem forgó mozgást végezne... Hiszen bizonyára az is veszteségként jelenik meg, hogy a dugattyú lineáris mozgását forgó mozgássá alakítják. Egyszerűen két henger egymással szemben úgy, hogy a hengerfejek kifelé néznek, a két dugattyú közös rúdon, a rúd közepén egy (elektro)mágnes, ami egy tekercsben mozog. Ha valaki ezt megvalósítja, kérek a haszonból 10%-ot, vagy legalább rólam nevezze el...
Egy másik fontos jellemző, hogy ideális fordulatszámon, ideális fogyasztással ad villamos energiát.
Feltaláltad:
Free-piston linear generator (FPLG) Nem tudom miért nem terjedt el. Bár néhány hátrányát azért gyanítok...
Az ötleted tetszetős, de csak kevesebb alkatrészből állna. A lineáris generátor nem ad egyenletes energiát. Járhatóbb szerintem a hajtókar nélküli motor, ami forgómozgást állít elő jobb hatásfokkal és pöröghetne rezonanciák nélkül.
Galfy:
Hát, akkor lekéstem... Epu2: Nem egészen értem, hogy miért nem ad egyenletes energiát, és főleg, hogy ez miért baj? Ha arra gondolsz, hogy amikor valamelyik végállásban megáll és elindul a másik irányba, az kb. olyan, mint a generátor esetében a szinuszos jel null-átmenete, vagyis az sem ad folyamatosan energiát. A kétirányú mozgás miatt úgyis szükség van egyenirányításra, és valamilyen pufferre is (pl. akku). Az lehetséges, hogy nem lenne a tekercsen kapott jel szép szinuszos, mint egy ideális generátor esetében, de kit zavar? Az mondjuk tény, hogy a jelentős tömeg kétirányú mozgása elég nagy rezgéseket okozna, amit kompenzálni, elnyelni, vagy felhasználni kellene.
Ami általában a maximum fordulatszám. Probálj ki egy Lexust. A motornak olyan a vezérlése, hogy mindig annyi energiát termeljen, amivel a leggyorsabban tudja tölteni az akkut, az meg ugyebár a maximum. Igy azután a csili vili elektromos kocsi az uton simán 11 l szupert is lenyel.
A dizelmozdonynál azért más, mert ott nem kell semmit tölteni, csak a vonatot huzni, és ha arra elég a félgáz, akkor az félgázon fog menni.
Erről szólhatna a dolog. Ha nem is állandó fordulaton és teljesítményen, de az üresjáratot és az alacsony részterhelést messze elkerülve. Vagy jó hatásfokot produkálva teljesítményt ad le a motor, vagy áll.
Na azután az ilyen auto kiverné minden utasának a fogát
El tudod képzelni, hogyan lehetne csillapitani a dugattyu/mágnes ide oda mozgását egy autoban? Amugy a boxermotornak vannak szemben a hengerei, és a dugattyuk ugy kapcsolodnak a fötengelyhez. Alkalomadtán mássz fel valamelyik még müködö gözmozdonyra, ahol igyekeztek kompenzálni a nehéz hajtokarok lineáris mozgását mégis minden mozdony "táncol" a sineken. A hozzászólás módosítva: Nov 12, 2019
Ólomakkuval nem megy. Annak a töltési-kisütési veszteségei nagyok, ciklusállósága alacsony (még a spec. munkaakkuké is), nagy csúcsteljesítményeknél a veszteség még rosszabb (vagy akkuból kell hatalmas tömeg), hatásos rekuperáló fékezésből nyerhető energiát szintén csak több mázsányi ilyen akku tudna felvenni. A régebbi kefés motorok nyűgösebbek, mint az inverterrel táplált, kimondottan ide fejlesztett akár szinkron, akár aszinkron motorok.
Amit írtál azért. A nulla átmenet sokkal nagyobb, mint forgómozgásnál. Szerintem háromszögre emlékeztető hullámformát generálna. A rezgésekre nem is gondoltam.
Idézet: „Probálj ki egy Lexust. A motornak olyan a vezérlése, hogy mindig annyi energiát termeljen, amivel a leggyorsabban tudja tölteni az akkut, az meg ugyebár a maximum. Igy azután a csili vili elektromos kocsi az uton simán 11 l szupert is lenyel.” Itt 7-8 litert írnak egy 2,1 tonnás dögre (a cikk végén): Bővebben: Link. Persze ez nyilván függ a sofőr lábától és egy csomó más dologtól is...
A Lexusra is annyit irnak, de 10 l alá csak akkor kerülsz ha a varosban keringesz par kört. Egy 50 km autopálya már fel is veri a mutatot 10-11 l fölé Siofok -Keszthely), ráadásul a sivito motor sem kellemes - hozzá képest egy modern dizel egy abszolut csendes kocsi ( azzal járok, de nyáron egy honapig Lexussal jártam).
Egy érdekesség, hogy mi minden okozhat hibát egy készülékben...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |