Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Értem, köszönöm! Esetleg tudnál valamit javasolni valamit helyette?
Miért ? Te pl úgy mondanád, hogy "hozzuk már ide a mélyközép ládát"?
Nem inkább szub, vagy mély?
A tervrajz elején ott van, hogy "horn bass/mid enclosure" Azaz, tölcséres mélyközép láda.
A hozzászólás módosítva: Máj 15, 2015
Az odáig oké, hogy tölcséres mélyközép láda, de általába szoktak használni valamilyen meredekségű X-váltót az ilyesmi dobozok hangszóróhoz, ami általába inkább mélyre van hangolva, mint középre.
Sőt, minden sub láda is tud szólni közepet is csak le van róla vágva, aktív vagy passzív módon...
Sziasztok !
Egy hangszóró tekercsét hány A/mm2 -re szokták méretezni nagyjából ? Kösz !
Sziasztok!
A minap lomoltam a pincében és rábukkantam 2db 42l-es félkész hangdobozra. Kb 15éve ott porosodnak, ideje lenne befejezni őket. Szétnéztem a hangszórók között. Amit találtam: 2db LB 1031, 2db HC 10/0914 és 2db DTF 12 Aktív keresztváltós rendszert szeretnék belőle csinálni, mert jópár különböző teljesítményű végfokom is csak a helyet foglaja a polcon. Szerintetek 2, vagy 3 utasra csináljam? Elvileg az LB 45-4000Hz-ig, a DTF 2000-20000Hz-ig OK. Egy 3000Hz-es keresztváltóval átvinné hallható frekitartományt, vagy inkább tegyem bele a középsugárzót is ? Sajnos a HC-ről semmi adatot nem találtam a neten, ha jól emlékszem kétutas Vidi dobozból való. A mély-közép sugárzót 30W-tal hajtanám a középre és a magasra elég a 10-15W? Ha Valakinek van kipróbált 3KHz-es aktív keresztváltó rajza kérem ossza meg velem! Ja, és a HC 10/0914 (4 ohm) adatlapja is jól jönne. Előre is Köszönöm!
Nem éri meg a befektetett időt ez a hangszórókészlet.
A hangszóró rajzszáma 1544-530 ezen a néven még gyártják. HC10-530
Szia Laci! Kösz a linket!
Nem egy hűdeHiFi dobozt akarok építeni, csupán nem férek a lomoktól. Ha ezek az alkatrészek külön vannak, csak kacat, ha összerakom őket egyrészt kevesebb helyet foglalnak, ha még működik is és rákötöm a PC-re valószínűleg szebben fog szólni mint a 2000Ft-os Teco-s PCHiFi.
Ha mindenáron, akkor legyen kétutas a DTF-12-vel, a mélyközép szűrő nélkül, a magasnál kb. 3,3µF + 3,3R.
Mindenképp aktív ládát akarok összehozni belőle, mert ilyet még nem csináltam.
Ehez kellene 3KHz-re (12dB-es) AKTÍV keresztváltó rajz. Passzív váltóm van készen 2.rendű, fx=2KHz-es (L1=L2=0,9mH C1=C2=7uF). Próbaképp lehet hogy összerakom azzal, de a végleges verzió aktív lesz.
Tankönyvi szűrőkkel a hangszórók nem működnek jól. De ha sok időd van, megcsinálhatod.
Szia Laci! A munkahelyemet felszámolták, amíg nem találok másik melót, muszáj valamivel lefoglalni magam, különben bedilizek.
Sziasztok!
Hangsugárzó összeszerelésnél a faanyagok illesztéseinek tömítéséhez az egyszerű faragasztó vagy inkább valami szilikon szükséges? Alapvetően csavarral lenne összeszerelve, a ragasztó/szilikon tényleg inkább csak tömítés lenne. Reflex dobozoknál szükséges valamilyen bélés anyagot használni (vatelin, akusztikai szivacs)? Ha igen, akkor milyen módon? A speciális hangszóró tömítőn kívül mit ajánlotok a doboz és a hangszóró közti illesztés tömítésére? Perem nélküli műanyag reflexcsövet hogyan lehet megfelelően rögzíteni? Köszönöm
Én akrilt használok, olcsó, rendesen tömít, nem büdös és relatíve könnyen bontható, de azért fog rendesen, a reflenyílást is be lehet ragasztani akrillal.
sziasztok,
Autóba ajtópanelre építettem be egy saját készítésű kiemelőkerettel egy mélyközép hsz-t. Ahogy időm engedi úgy haladok, így két hétig ajtópanel nélkül jártam a kocsival, ezalatt megszoktam hogy gyönyörűen és hihetetlen dinamikával adja ki az új konstrukció a középfrekvenciás hangokat. Már alig vártam, hogy fel tudjam tenni az ajtópanelt, és halljam ahogy "megjön" a mély tartomány is azáltal, hogy bezáródott a "hangfal". Így most már van mély, gyönyörűen szól, de sajnos a középtartományt viszont most mintha elnyomná az összeszerelt ajtókonstrukció. Szeretném kideríteni, hogy mik befolyásolhatják ezt, mit lehet változtatni ilyen esetben. Az autó egy 3 ajtós kivitel, tehát bőven van térfogata, a kiemelőkeret amit építettem az egy kb. 3 mm falvastagságú, kb. 170mm átmérőjű acélcső srégen levágva, így adtam meg a kívánt döntést. A cső kb 4cm hosszú, két végére egy-egy 2mm-es lemezgyűrű lett a szükséges alakban kivágottan ráhegesztve. Mivel nem lett körbehegesztve a gyűrű és a cső közötti illeszték, hanem csak 8-8 ponton, ezért egy speciális, légtechnikában használatos öntapadó 2mm vastagságú szivacsszalaggal gondosan, légmentesen kibéleltem belülről a csövet, majd kívül is körberagasztottam. Bár ezzel a konstrukcióval beépítve, ajtópanel nélkül hibátlanul keltette a hsz a középtartományi hangokat, mégis az az érzésem, hogy valamit olyat tettem ezzel a szivacsszalaggal a hangszórónak, ami befolyásolja a középtartomány leülését. Esetleg erőltetnem kellene az mdf-et kiemelőkeretként? S azért ebbe a topikba írom az autós kérdést, mert inkább itt remélek ténylegesen hozzáértőket, akinek van tapasztalata hangfalméretezésben, hangfalas problémákban. Köszönöm előre is a segítséget!
Nagyon egyszerű a válasz, most szól a mély is onnan azért tűnik úgy, mintha más lenne a középtartomány, klasszikus csalódás szokott lenni ez nálam is, csak nem autóban. Legfeljebb arról lehet még szó, hogy nagyobb a membránkitrs, ezért "kicsúszik" a tekercs a mágnesből ilyenkor lessz szaggatott a közép, ebben az esetben minél nagyobb a hangerő, annál rosszabb.
A hozzászólás módosítva: Máj 25, 2015
Köszönöm, megnyugtattál, én is hasonlót "reméltem". Ezek szerint marad az equalizeres beállítás.
Mihez képest lenne nagyobb a kitérés?
Érdekes kérdések. Konkretizáljuk kicsit a dolgokat, hangszóró típusa, autó, esetleg képek az ajtóról, ajtópanelről, kiemelőről.
Elméletileg ha zárt dobozba kerül, emelkedik a mélytartomány hangnyomása egy nyitott mindenütt szellőző ajtóhoz képest, főleg ha a hangszóró paraméterei is olyanok. Hogy az acél kiemelő mennyire rezonál be azt innen távolról nehéz megállapítani, de a 4 cm-es magasság nem tesz jót semmiképp. Esetleg némi csillapítóanyaggal csökkenthető a mélyek hangnyomása, ha szükséges.
Ahoz képest, hogy azelőtt freeair-ben volt, most meg zártban.
De akkor kevesebbet mozog.
A hozzászólás módosítva: Máj 25, 2015
Felteszek képeket amint lehetőségem lesz újra megbontani az ajtót, mert még 1-2 helyre be kell tennem plusz rezgéselnyelőket majd az ajtókba,
Közben beletörődve a helyzetbe, nekiláttam jelszinten befolyásolni a dolgokat, eredményes is lett mert le tudtam a fejegységen venni a basszusból, és most olyan mintha rend lenne. Bár mindenhonnan azt hallom, hogy autóhifi esetében akkor jó a rendszer, ha nem kell a fejegységen állítgatni a beállításokat. Az autó egy '99-es Corolla, a hangszórószett pedig ő volna A csillapítóanyagot ki fogom próbálni, köszönöm a tippet!
Pont ezen a hangszórón szörnyülködtem délután. A paraméterekből nem következik, hogy akkora kiemelése legyen mélyben zárt dobozba építve. 100-120Hz között (térfogattól függően) biztos van egy 3-5dB-es plusz, de ez még nem ül rá a hangképre, maximum kicsit dögösebb lesz a hangja (alacsonyabb frekvenciákon, 70-80Hz alatt nem szól annyira).
A hangváltó miatt is lehet, hogy túlzónak találod a mélyeket, megnézhetnéd szűrő nélkül, csak a rádióra kötve, hogy úgy milyen. A csillapítóanyagot közvetlenül a hangszóró mögé próbáld szerintem. De egy intenzívebb bejáratás is segít a dolgon szerintem, valamivel finomabb lesz a mélytartomány. Hja igen, egy kis ellenállású legalább 1,5mm^2-es kábel is jót tesz, ha nagyon vékony a hangszóróvezeték, az is rásegít a mélykiemelésre, igaz csak nagyon-nagyon picit. A hozzászólás módosítva: Máj 26, 2015
Sziasztok!
A képen látható mélyhangszóróhoz szeretnék Bass-reflex rendszerű dobozt építeni. Meglévő információim róla: Fs = 35.61 Hz Re = 3.00 ohms[dc] Le = 493.37 uH L2 = 1291.23 uH R2 = 25.18 ohms Qt = 0.57 Qes = 0.60 Qms = 12.86 Mms = 53.55 grams Rms = 0.931651 kg/s Cms = 0.000373 m/N Vas = 25.14 liters Sd= 219.04 cm^2 Bl = 7.748796 Tm ETA = 0.18 % Lp(2.83V/1m) = 88.97 dB Átmérője 20 cm, egyébként duplatekercses (2x2 ohm, amelyet sorba kötve akarok majd használni), és 3 utas rendszer mély hangjait szeretném majd rájuk bízni ( van belőle több is ) . A doboz külső fizikai méretének felső korlátjai: Magasság: 63 cm Szélesség: 35 cm Mélység: 31 cm passzol a polchoz, de szükség esetén ez lehet nagyobb ( max. olyan 35 cm-ig ) Van egy pár ilyen reflexcsövem: http://www.monacor.hu/product/show/79/BR-70TR Tervezett erősítő a rendszerhez: Yamaha A-1000 vagy AX-700 vagy valami hasonló kategóriájú. A dobozt nem akarom túlságosan mélyre hangolni, 45 Hz -3 dB-es pont elegendő szerintem, de elfogadok más javaslatot is. A reflexcsövet a doboz elejére szeretném rakni. Zenei ízlésem: könnyű zene, pop, hip-hop, RnB, rap, többnyire elektronikus basszusokkal és valódi hangszerek hangja ritkán fordulnak elő. UniBox-szal próbálkoztam, talán én írtam be valamit rosszul, de számomra irreálisnak tűnő adatokat dobott ki ( 98 liter reflex doboztérfogat, 20Hz f3 pont). A hozzászólás módosítva: Máj 26, 2015
A hangváltós ötleted megjátszom holnap.
Csillapítónak milyen anyagot javasolsz kocsiajtóba? Az öntapadó szivacsszalag járható út lehet? Bár csak 2-3mm vastag, de tudom duplán tenni. Jelenleg egy speciális, ajtóba való öntapadós bitumenlap van a hsz-k mögött a karosszéria-lemezre ragasztva, ami tudtommal hő miatt és vibrációelnyelés okán kell oda. Adták a hsz-k mellé, odatettem ahova javasolták a boltban. Apropó bolt, ma rákérdezem náluk, nekik mi a véleményük, és azt mondták, hogy 80Hz-től fölfelé kell a felüláteresztő szűrőt állítani a mélyközép+magas csatornáin, alatta a mélyláda a felelős. Bár ettől még az alapproblémám, hogy hallhatóan gyengült a középtartomány, nem fog változni. Vagy tévedek? Bennem az van most, hogy ha az ajtóban jobb minőségben szól egy tartomány, akkor szóljon onnan. Mellesleg teszteltem azt is, hogy feljebb vágtam meg a hangot, 80-100Hz körül, és ez sem befolyásolta a hallható középtartomány amplitudóját. Spéci hangszórókábelekkel kötöttem be minden hsz-t, 2*2,5-vel. Ez rendben van így, ugye? Nem tudom, mikor jutok el oda, hogy ismét kibontom az ajtót, ezért mivel találtam egy nagyon hasonló house-fabrick kiemelőkeretet egy ugyanolyan Corollán a guglival, ezért belinkelem azt. Ami különbség van ez és az enyémközött az az, hogy az enyémen szivaccsal ki van bélelve a hsz felfogatógyűrűjétől az ajtólemezig az űr, de a keresztmetszet sehol sem szűkül be a hsz-é alá. A gyűrűt kívülről is körbetekertem szivacsszalaggal, maga a kiemelő keret masszívabb mind anyagban mind felfogatásban. Beton fíling. Használható infó ez így, vagy mindenképp kéne a kép a sajátomról? Tudom, az lenne az igazi. Létezik valamilyen freeware progi, amivel tesztelni tudnék? Köszönöm a válaszodat!
Ez inkább kis méretű mélysugárzóhoz jó (mélyáda, szub) mint háromutashoz. A középtartományával is gondok vannak.
Ha falkölzelbe, vagy polcra kerül, szerintem jó a zárt doboz, körülbelül 30 liter.
A csillapítóanyag, valami szálas, műanyag, poliészter, vatelin, ipari vatta, esetleg vastag szivacs, hab, közvetlenül a hangszóró mögé, köré, akár bele a kiemelőkeretbe is, úgy, hogy a membránmozgást ne akadályozza.
A mélyeket le lehet vágni, 80, de főleg 50Hz alatt annyira nem szól már hangosan, inkább csak a membrán mozog, arra meg semmi szükség. A 2,5mm^2 már biztosan jó. Milyen programra gondolsz? A középtartomány csak relatíve gyengülhet, inkább a mélyek hangnyomása magasabb. Bár attól függ, hogy néz ki az az ajtópanel, lehet, hogy hat rá, esetleg irányítotabbá teszi a sugárzást, nem tudom így megmondani, nem is láttam. |
Bejelentkezés
Hirdetés |