Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű táp autóba Hi-Fi-hez
Ezzel hogyan valósítasz meg egy egyenirányító hidat? Összekötöd a két anódot, és egy diódaként használod? Esetleg csak az egyik diódát használod fel?
Okés, köszi!
Rutinosak biztos találkoztak már a jelenséggel, én nem tudok vele mit kezdeni.
Akárhogy tekerem a trafót, a primer kör állandóan 0.4-0.5A-t eszik. A végén már csak úgy próbáltam, hogy szekunder nélkül. Tökéletesen mindegy neki, hogy sok szálas litze (2 x 100szál 0.1mm), vagy 4 szál 0.5mm. Nem értem mi az oka. Próbáltam sodrottan, szétterítve, faltól-falig, összehúzva, de nem lesz kisebb az áram. Ugyan ebbe a környezetbe egy pc táp trafót kötve 0.1A az áramfelvétel. Mi lehet az oka? A másik jelenség, hogy "zenél" a trafó és ennek ütemében a kimeneten ugrál 2-3V-t a feszültség üresjáratban. Terhelve stabil, semmi gond vele. Kimeneten snubber van, puffer, meg két fojtó trafó. Sárga pc-s magra 20 menet - ebből kettő egyforma. Aszimmetria nincs a kimeneti feszültségek között.
Az már megvan hogy 2*5 menet a primer.
A szekundert hogyan kell pontosan kiszámolni, persze ráhagyással, mivel az én tápom szabályzott. Saccoltam, én is, de pontosan akarom csinálni. 2*8 vagy 2*9 menetet saccoltam. 10 - 15V bejövőfesz esetén 2*15V kimenőnél. De, jól saccoltam? Van erre képlet, csak nem találom. Valaki tudna segíteni ebben?
Hasonlóan, mint a primert. Tekerj először 2 x 10 menetet. Nézd meg terhelve, hogy 10 V betápnál is kijön e belőle a névleges fesz. a névleges terhelésen. Közben, nézd meg, hogy nem állít e be 100 %-hoz közeli kitöltést a szabályozó. Ha nem, akkor csökkentsd le a szekunder menetet 2 x 9 menetre. Nézd meg a fentieket. Ezt addig csináld, míg a kimeneten 10 V-ra már , - vagy még éppen nem ejti a feszültséget a táp. Nem túl sok érteleme van számolgatni, mert van a trafónak szórási induktivitása, ohmos ellenállása, a kimeneti egyenirányítókon esik a feszültség, stb. Úgysem tudsz minden adatot pontosan, ezért amit kiszámolnál, nem lenne pontos. Sajnos, rossz hír, hogy ezt a tekercselést már a végleges huzalból ( vagy litzéből ) kell megcsinálnod, hiszen attól nagyon sok minden függ.
Értem, akkor ez el fog tartani egy darabig, mivel megcsapolásos a szekunder, ami nekem kell. Így mindíg le kell majd tekernem szinte az összeset.
Milyen módszerrel távolítod el a zománcbevonatot a huzalok végeiről?
Miért kell ennyire közel tenni a maximális kitöltést a névleges feszültséghez? Én úgy szoktam hogy simán túltekerem a trafót, aztán majd a szabályzó úgyis visszavesz, és a kis tultekeréstől jobban bírja a rövid idejű tulterhelést amíg a tuláramvédő le nem kapcsolja. Esetleg ez valami hátrányt okoz? Ugyan több réz megy rá ez valami számottevő plusz veszteséget okoz?
Ha túltekered, akkor nagyobb áram folyik a tranyókon, ez mindenképpen többletveszteséget okoz, egyrészt a tranyókon, másrészt a primerben. A veszteség pedig az áram négyzetével arányos, mivel a tekercselés is ohmos, meg a FET-ek Rdson-ja is. Meg a kapcsolási vszteségek is nőnek. A másik probléma, hogy ha nagyobb a szekunder tekercs menetszáma, akkor nagyobb lesz a primer-szekunder közötti szórási reaktancia is, tehát nem lineáris a kapcsolat.
Ez egy hálózati tápnál nem annyira problémás, de a 10...14 V nagyon kevés, ott érdemes erre kihegyezni. Miért birná jobban a túlterhelést? Ha túlterhelés van, akkor megszólal az áramkorlát, ezt nem értem...
Szerintem a tulterhelést azért mert jobban utánna tud szabályozni, mert a maximális kitöltési tényezőhöz nagyobb feszültség tartozik, így a veszteségeket jobban tudja kompenzálni. Persze így gondolom akkor jobban is melegszik a több veszteség miatt, és romlik a hatásfoka is. A legközelebbi kisfesz tápomban megpróbálom ugy csinálni ahogy mondtad, hátha jobb lesz a helyzet. Ugyan így is tökéletesen mennek és szinte nemis melegszenek, de azért én mindenre rászoktam számolni egy kicsit(ésszerű határokon belül persze).
Az áramkorlátot én egy 10Aes tápnál mondjuk 15A környékére szoktam belőni, vagy ha esetleg kevesebbre mondjuk 12A-re, akkor viszont egy kicsit nagyobb késleltetéssel. Indulóáramok és hirtelen jött nagyobb pillanatnyi terhelések végett. Nemtudom ebben mennyire van tapasztalatod, de TVkből vannak viszonlag nagy eredetileg flybackhez való magjaim, de eltüntettem a légrést belőlük hogy a félhidas tápokban jók legyenek, a kérdés lényege az hogy ezeken a ránézésre többszáz wattos magokon amiket max 100wra használtak áttudok e vinni nagyobb teljesítményt? vagy esetleg silány anyagból készültek és azért van irreálisan nagy vasmag adott teljesítményhez?
Igen, abban igazad van, hogy akkor tovább bírja a szabályozó, de hát azon az áron, amit te is írtál...
A TV-kbe nem túl jó ferriteket tesznek, mert nem nagy a frekvencia. Csak látszólag olyan nagy teljesítményűek a magok, mert a vaskeresztmetszet többnyire kicsi, de az ablak jó nagy. Azért, hogy a nagyfesz tekercsnél ne legyenek szigetelési problémák. Azért érdemes őket kipróbálni, nem annyira rosszak azok. Esetleg többet egymás mellé tenni, vagy lehet csillag alakba is elhelyezni, akár egy tucatot is... aztán egy-egy bakelit lappal, meg szilikon gumi lemezzel összefogni. A közepén lenne egy luk, ott lehet felszerelni.
Nagyobb frekit nemis bírják azok a vasak? A keresztmetszete se rossz azoknak amiket bontottam. Minek kellene egy tucatot összekötni? bár gondolkoztam már hegesztő építésen........
Bírni, bírják még a 100 kHz-et is, csak nagy lesz rajtuk a veszteség. Nem öszekötni kell, hanem egymás mellé rakni. Akkor az ablakkeresztmetszet marad, de a vaskeresztmetszet nő. 25 kHz-en még nagyon jók.
Szia!
Szerintem nem egy magról beszéltek. Ha jól értettem te a sorkimenő magjáról írsz, viszont proksa1 szerintem a TV tápjában lévő légréses magról.
Hát, az lehet, de régen mintha úgy lett volna, hogy a kettő egyben volt. Persze, lehet, hogy rosszul tudom, valahogy a tv kimaradt az életemből.
Csak megerősíteni tudom. Én is bontottam ilyen 100W körüli flyback táptrafót. Van amelyik ETD44-es mag, minimum N27 és 40-80kHz-re simán jók, 500W-ot ki lehet belőle hozni ellenütemű tápban, ha ki van csiszolva a légrés (van bennük 1,5-2mm). Én is majd nekiállok csiszolni, de nem a teljes légrést, mert rezonáns ZVS-hez kell egy kis mágnesezőáram.
katt: Egyébként ezt az autóstápot 12V-ról meg lehet csinálni rezonáns módban?
Ez sajnos így megy. Én például a 15. trafót tekerem litzéből a ZVS-hez és még csak a primer oldalon tartok.
Ezért találkozni sok tápban ugyanolyan trafóval, egyszer kikisérletezték és gyártják.
A nagy áramok miatt szerintem nagyon nagy soros zezókondi kellene ZCS-hez.
Esetleg ZVS-ben megoldható, viszont akkor teljes hídra van szükség.
Feltekerem a pákát a maxra
Vékony huzalnál (még ha 40-50 szál van osszesodorva akkor sem ) nincs gond, 450 C-körül simán leég róla a lakk. 1mm-es és nagyobb drótokat pedig egyszerűen lekapargatom.
Valahogy biztosan, a szekunder oldalra kell tenni a kondit, ott nagyobb fesz van. Bár láttam nagyon ügyes elrendezéseket ZVS-ben. De lehet, hogy ahhoz kellett még két tranyó. Ha megtalálom, beteszem ide. ( a múltkor már kerestem ) A trafó szórását is kihasználja a működése során.
A royer oszcillátor nem jó?
Ja, kérem... ha mindíg változtatod a vasmagot is...
Igen igen azaz a táp trafója. kb etd 44 méretűek ahogy Transztyuszeres is irta, nagyon bíztató. találtam egy E42 névre hallgató magot,a légrést kicsiszoltam, ismeri ezt a magot valaki?
pl: annak idején Vácon is gyártották. Kommersz eszköz, létezik belőle mindenféle anyagból.
Nekem csak "kattogós" weller pákám van és kizárólag 7-es heggyel. Az ha jól tudom 300C fok.
Köszi!
Akkor próbáld meg a szaliciles módszert.
Egy videó is be volt linkelve az inverteres heggesztőtrafós topikban. A Készítő remélem nem bánja, ha ide is belinkelem. Hasznos videó!!! Link
Ez teljesen jó módszer, próbáltam. Viszont embertelen az a füst ami keletkezik. Nem is értem hogyan készült ez a videó... (:
Én szabadtéren csináltam, de inkább kihagyom.
Pont ezt akartam mondani én is. Próbáltam régebben.
Ez rettenetesen büdös, és ha a szemedbe megy, akkor be is f...ol. :yes:
Te milyen módszerrel ónozod most?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |