Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű tápegység
Témaindító: Rendszer, idő: Feb 18, 2006
Témakörök:
Itt a teljes képsor:
2015-ös verzió, amivel lehet(ett) 1mA-t beállítani: DSCF3424.JPG DSCF3425.JPG DSCF3426.JPG DSCF3427.JPG DSCF3428.JPG DSCF3430.JPG DSCF3432.JPG 2016-os verzió, amivel NEM lehet 50mA alattit beállítani: DSCF3433.JPG DSCF3435.JPG DSCF3436.JPG DSCF3437.JPG DSCF3439.JPG DSCF3440.JPG DSCF3441.JPG Ez utóbbi elektronikát alakítottam át aztán, azaz cseréltem rajta az LM358-at LT1013CP-re, így lett ez a rondaság: IMG_20170218_175524.jpg
Két rétegnél nem nagyon lehet több a kétoldalas panel. Amit eltűnni látsz ott furatgalván van, és átmegy a másik oldalra.
Javítottam már néhányszor én is ezeket, de nem is nagyon emlékszem rá hogy mi van benne, csak arra hogy volt ami ment a kukába mert le volt csiszolva a vezérlőről a felirat, és nem jöttem rá hogy mi lehet rajta. Hogy be tudtál állítani rajta 1mA-t az csak valami anomália lehetett, mert ezeket nem lehet addig letekerni. Egyébként egy vacak az egész, majd ha veszel hozzá valami méregdrága ledet és tönkreteszi akkor rá fogsz jönni.
Tegyél be egy másik LM358-at! 50 % valószínűséggel ellentétes előjelű lesz az offset-je, és tán elég nagy hogy 0 alá vigye az áramot. Amúgy meg simán le is mérheted az offsetfeszt, és válogathatsz beforrasztás nélkül olyat amilyen kell.
De akkor miért van az, hogy olyat is látok eltűnni, ami a másik oldalon nem jelenik meg azaz nincs a másik oldalon pont ott egy pötty? (ilyen pld az LM358 egyik lába helye)
Miért vacak, mi baj velük? (azon kívül ami nekem) A Cree XP-L ledet Ausztráliából vettem a Cutter-től, nem éppen a legolcsóbbak közé tartozik. Ráadásul az egyik létező legjobb a világon, a hatásfoka eléri a 160 lumen/Watt -ot! Ezt nem sok LED haladja meg. Eddig még nem nyírtam ki ezzel az elektronikával. Pedig olyan is előfordult vele, hogy a megengedett 3A helyett 5A-t is kapott egy pillanatra. Te milyen méregdrága LEDre gondoltál?
Ez mekkora hatalmas ötlet!! (nem is értem eddig miért nem jutott eszembe)
Akkor HEstore-ban veszek 10 db LM358N(FAI)-t, ezeknek az offset-jük az adatlap szerint tipikusan 2.9mV maximum meg 7mV. Ennyiből már csak lesz 1-2 olyan, aminek jó az offset-je. Rákerestem az offset mérésére, és EZT találtam. Ez alapján csináltam a csatolt PNG-t, amin az látható, ahogyan a méréshez be kell kötni az LM358-ast. Ezzel a bekötéssel a 4-es és az 1-es lábak között az egyik oldali op-amp offset-jét mérem ki, a 4-es és 7-es lábak között pedig a másik oldali op-amp offset-jét. Jól rajzoltam be, és jól mondom? (még jó, hogy van próbapanelem a kötözgetéshez ) A hozzászólás módosítva: Feb 19, 2017
Én inkább felerősíteném a pár mV-os offsetet legalább 100mV környékére, hogy mérni is tudjam, a zajtól pedig szépen elkülönüljön, a másik pedig, hogy plusz és minusz irányba is eltérhet az offset feszültség, ezzel a kapcsolásoddal pedig csak a pozitívot tudod mérni. Adj neki 12V-ot, állítsd be a munkapontot valahova féltápfeszültségre, és ehhez képest mérd a felerősített offsetet. Vagy tápláld meg +-5V...+-12V-tal, és akkor a GND-hez képest méregethetsz. Vagy csak simán vegyél 10-20db dip tokosat, forrassz be egy aljzatot, és cserélgesd az IC-ket. Talán ez a legegyszerűbb. Nekem egy olyan tippem van, hogy az azonos forrásból származó IC-k, amik talán egymás után is lettek gyártva a gyártósoros is, valószínűleg azonos az offset feszültségük értéke is. Tehát több beszállítótól kellene venned IC-ket, és ha lehet, más márkájút is. Ez ugyanolyan mint az SMD ellenállás: az egy gyártásból érkező ellenállások hibája nagyjából ugyanakkora, és ugyanolyan irányba tér el, ezt ki is lehet használni.
Na, hogyaza..
Már megrendeltem 10-et belőle. Na sebajj, most hozzácsaptam még 2-őt a P típusból is. Ha ezek nem lesznek jók, akkor majd még rendelek a HQ elektronikából meg a Lomexból is. Ja, DIL8-as foglalatot is rendeltem mert én is arra gondoltam, hogy a gyakorlatban kipróbálni őket a sok forrasztgatás nélkül ezzel érdemes. Extech EX420-as műszerem van, amivel a 400mV tartományban 0.1mV pontossággal lehet mérni. (+- 3%) Ezzel azért remélhetőleg ki tudok mérni 2mV-ot. 12V-ot tudok adni neki. Van egy kapcsolható konnektoros kis tápom, amivel tudok csinálni: 3V, 4.5V, 5V, 6V, 7V, 9V, 12V -okat. "állítsd be a munkapontot valahova féltápfeszültségre" - Na ez azt hiszem túl szakzsargon még nekem. Pontosan mit is jelent ez? Valami olyasmit, hogy két ellenállást kötök sorba az output és a GND közé, és a két ellenállás közötti pontot rákötöm IN+ vagy IN- lábra? Vagy mást jelent? Ezzel tudom mérni a negatív offsetet? Ha a csatolt ábrán az IN+ és IN- lábakra való rákötést megcserélem, azzal már tudom mérni a negatív offsetet?
Röviden: Bővebben: Link. Az a baj, hogy a környezet zaja összemérhető az offset nagyságával... Nem a multimétered képességét becsméreltem le.
Oké.
Ha jól látom a linkelt találatoknál, akkor az OUT és az IN- közé a sima átkötés helyett egy ellenállás kell, valamint az IN- és a GND közé kell még beraknom egy ellenállást ahhoz képest amit rajzoltam. Jól mondom? Ezzel akkor már tudok mérni negatív offset-et?
HOPP! Ezt figyeld mit találtam a TLC272CN-nek az ADATLAPJÁN! (csatolmány)
Ezek szerint van esély rá, hogy egy gyártósorról eltérő offset-ű OpAmp-okat kapjak! A hozzászólás módosítva: Feb 19, 2017
Ez 2 Wafer-ből vett minták szórása, de ha rendel egy bolt 100db-ot, akkor azok valószínűleg rollniban vannak, vagy valami tárolóban, amit gépek pakolnak szépen sorban, ahogy jön a Wafer-ről. Majd kiderül, ha megkapod!
Nem értem mi ez a túlbonyolítás. Ha 2-5A-rel hajtasz egy LED-et, hol számít ez a 10mA? Ha 1-10mA tartományban szeretnél áramot korlätozni, miért nem építesz megfelelő kapcsolást hozzá? A hozzászólás módosítva: Feb 19, 2017
Kísérlet közben hajtottam 5A-rel.
Sose szándékozom amúgy annyival hajtani. 1mA ... 3A tartományban fogom használni. 1mA akkor kell, amikor nagyon pici fényt szeretnék vele csinálni. Most ne menjünk bele, miért/mire kell. Tehát akkor negatív offset-et milyen kapcsolással tudok mérni? Meg amúgy ha csak az IN- és az OUT közé teszek egy ellenállást az is elég ahhoz, hogy 100mV környékét mérjek offset-nek? (ebben az esetben akkor mivel kell leosztanom a mért eredményt az offset-hez?) A hozzászólás módosítva: Feb 19, 2017
Ja nem, asszem megvan.
Mérnem kell az ellenálláson az áramot is, és az OUT meg GND között mért feszből kivonom a mért áram*ellenállás szorzatot. Így kell? Ezzel vajon negatív offsetet tudok mérni?
Találtam egy tök jó leírást Op-Amp Input Offset méréséről: MT-037.pdf
Mindenképp elő kell feszíteni a bemeneti pontot, mindjuk fél tápfeszre, mert az OPA kimenete nem tud teljesen 0-ra lemenni.
Az offset minimális korrelációt mutat. A zaj DC-ben elhanyagolható.
Megvannak az OpAmp-ok, és tegnap este egy picit már méricskéltem is.
MT-037.pdf <- ennek a 3. oldal tetején lévő kapcsolási rajzot valósítottam meg a próbapanelen, vettem hozzá 10kOhm meg 11.5 Ohm precíziós ellenállásokat. (így az ellenállások hőtényezője csak 25ppm) Két darab LM358-as méregetésére jutott időm egyelőre, amiknek a bal oldali opamp-jukat mértem. Az egyik LM358-asnál 132 ... 135 mV közötti értékeket mértem a Vout-on, ebben a tartományban mozgott folyamatosan föl-le, a másiknál pedig -0.1mV -ot mértem, ami hosszú másodperceken keresztül sem mozdult el semerre sem. Az említett PDF-ben ott van a képlet, hogyan kell számolni, ez alapján 1+10000/11.5=870.56 azaz 870.56 -tal kell osztanom a mért Vout-ot, annyi az offset. Az első esetben tehát kb 155 uV, a második esetben pedig kb -0.1uV. Ami persze (a második) valószínűleg nem ennyi, csak azt hiszem negatív offset-et ezzel a kapcsolással sem tudok mérni. Viszont szinte biztos, hogy akkor ez a második ez pont egy negatív offset-ű. Megfigyeltem, hogy nem egyformát mérek ha 5V vagy ha 12V -ot kap a chip. Tehát az offset függ a táp feszültségtől is, ami azt hiszem logikus. Aztán nem értem még, hogy abban a PDF-ben miért van az IN+ és a GND lábak között a 10kOhm, ugyanis ott van már egy 10Ohm is evvel párhuzamosan kötve, így ezzel az eredőjük kb 9Ohm, nem értem miért nem csak egy ellenállás van az IN+ és a GND között, ami 9 Ohm. Mindenesetre a mérésnél pontosan így kötöttem be. Ahogy a szabadidőm engedi, esténként szépen lemérem majd mindet és fogok csinálni egy rendes táblázatot, hogy melyik chip-nél mit mértem. Tud valaki egy kapcsolást arra, hogy konkrétan meg tudjam mérni a negatív offset-et? (Mármint hogy mekkora az a negatív, mert azt már tudom, hogy negatív)
A minusz az minusz, nem pedig 0. Vagyis be kell kötnöd egy negatív tápfeszt a 4-es lábra, ha a rajz szerint akarsz mérni. De fölösleges. Neked pont elég, ha két bármilyen ellenállással leosztod a tápfeszt 2...60 %-ra, erre kötöd mindkét +In-t, a kimeneteket -In-re kötöd, és simán bemérsz a + és - bemenetek közé multiméterrel.
A párhuzamos eredőt számold újra! Amúgy mindkét ellenállás fölösleges. De ha már ott vannak, köss be még két 10k ellenállást a táp felé! Innentől azt a feszt kell mérned mint kimeneti offset, amennyivel eltér a kimenet féltáptól. Persze a bemenetre visszaszámolva ezt osztva az erősítéseddel.
Nem ismerem a cucc pontos rajzát, de nem lett volna egyszerűbb egy sok MΩ-os ellenállással bevinni némi offszetet? (magyarul az IC + tája és a megfelelő + vagy - bemenet közé egy jó nagy ellenállás)
De, csak nem tudta megfejteni, hogy melyik a megfelelő láb. Már ha egyáltalán létezik ilyen láb, merthogy minden bizonnyal a neminvertálóra megy a sönt, és ha nincs ott vele soros ellenállás, akkor ez a módszer nem működik.
Amit én csinálnék: visszarajzolnám az áramszabályzás részt, felraknám ide, vagy ha tudom, megfejtem egyedül, hol kell az offsettel játszani. Csak ezután kaphatsz korrekt segítséget. Láttam, hogy felraktál 20Mb-os képeket (a telefonom alig akarta betölteni, na meg persze mobilnetről meg se próbáltam megnyitni...), de ne várd el, hogy majd valaki nekiül, és visszarajzolja. Fejből pedig nem tudunk találgatni. Az offszet mérős kapcsolás is úgy lesz a legegyszerűbb, ahogy Spafi mondja. Semmi erősítés, nem invertáló féltápfeszültségre, invertáló a kimenetre, és feszültséget mérni a két bemenet között. Így tudsz mérni pozitív és negatív offset feszültséget is.
A hozzászólás módosítva: Feb 21, 2017
Bakker!!
Ez az! Hihetetlen, hogy végig ennyire voltam a megoldástól! Ugyanis most kipróbáltam, hogy a Vcc (azaz +5V) és az IN+ láb közé nyomtam egy 100kOhm ellenállást, és tessék! Lejjebb szabályozott az elektronika! Merthogy ezaz a verzió, amit eddig nem próbáltam! Az IC bal oldalán kipróbáltam minden kombinációt, meg a jobb oldalán próbálgattam még de hiába. Azt viszont nem próbáltam, hogy az IC jobb oldalán lévő lábat (konkrétan a Vcc -t) a bal oldal valamelyikével próbáljak párosítani, merthogy kovidivi azt írta, hogy negatív feszültséget adjak a bemenetére. Ezért csak a GND-t (ami ugye a -5V) próbálgattam rákötni ellenállással a többire. Húhh, micsoda megkönnyebbülés. Aztán most tovább is mentem, és egy 470kOhm -os csuszka-potmétert odakötöttem ellenállásnak a Vcc meg az IN+ lábak közé, és ezzel + az elektronika saját áramszabályozó trimpotijával (I-Adj) szépen be is lőttem, hogy a trimpoti alsó részéhez - mármint a végállapothoz közeli részéhez - milyen ellenállás kell nekem, amivel pont elegendően szabályozom az offset-et. És ennek az eredménye az lett, hogy 366kOhm esetén van az, hogy kb a trimpoti végénél éri el a minimálfényerőt a LED. Ami egyébként annyira pici fényerő, hogy csak sötét szobában látszik csak akkor, ha belenézek közvetlenül a LED-be, akkor egy picit halványan látszik. És ez most a mérések alapján azt hiszem az 1mA-t is alulmúlja, talán úgy 200-300 uA lehet. Ennyire alacsonyra is le lehet venni, a LED is tudja, és most már az elektronika is. Úgyhogy egy kb 366 kOhm-os precíziós ellenállást fogok odaforrasztani, így remélhetőleg a hőtényező miatt nem nagyon fog elmászkálni az offset. Ebből a szempontból mondjuk jó, hogy az LM358-at kicseréltem korábban LT1013CP-re, mert ennek eleve kisebb a hőfüggése/érzékenysége. Hogy most mit fogok csinálni ezzel a 20 db műveleti erősítővel amit vettem, azt nem tudom. Na mind1, már azt se bánom, hogy ezeket megvettem, a lényeg, hogy végre megvan a megoldás. MINDENKINEK nagyon köszönöm a sok-sok hasznos segítséget!! Ha most egy kocsmában lennénk egyszerre mindannyian, akkor mindenkinek én fizetném a következő sört!
"A párhuzamos eredőt számold újra!"
- Ok: 1/(1/10+1/10000) = 9.99000999000999... Rendben, egy picit azért több mint 9 Ohm, nem annyira "húzza le" a 10 kOhm a 10 Ohm-ot.
Sziasztok!
Az SG3525A-val játszom jelenleg. Nem egyértelmű azonban, hogy OTA vagy OPA hibajel erősítő található benne? Én OPA-nak hiszem, és így is használom, de van egy érdekesség: amennyiben "hirtelen", és nem fokozatosan emelve adom rá a tápfeszt, valószínűleg gerjed, vagy legalábbis nem rendesen indul el, mert a kimeneti négyszög jel amplitúdója oszcillál. Találkozott valaki ezzel, használt valaki hasonlót? A hozzászólás módosítva: Márc 8, 2017
Érdekes módon másik tápegységről járatva nem fordul elő a jelenség. Az lehet esetleg, hogy az egyik tápnak nagy a kimenő ellenállása, és az IC ULVO áramköre kezd oszcillációba? Magarán: az IC próbálna elindulni, de a bemenő fesz leesik, az ULVO letilt, a kimenő fesz újra visszaugrik, és kezdődik elölről.
Szia!
Célszerű lenne, ha a két tápról közölnél több infót és ha az egyikről jól megy az áramköröd, akkor a "rosszabbat" kell csak megvizsgálnod. Ha pedig nagy a kimenőellenállása, akkor eleve nem jó sok mindenre.
Sziasztok.
Hoztak hozzám egy tápegységet hogy próbáljam megjavítani ha tudom. Ez egy 230v/15v DC/5,3A-es kapcsoló üzemű táp. Nos a primer oldalon szinte mindent cserélni kellett, egyenirányító diódák, Uc3843 ic, FQPF8N60C fet, valamint az ic környezetében lévő alkatrészeket. Ezeket kicseréltem,átnéztem a szekunder oldalon lévő alkatrészeket, kondikat, azok jók voltak. Viszont ha feszültség alá helyezem és a kimenetre tettem egy 12v/45W-os izzót, akkor az izzó világít,de a rajta lévő multiméter viszont 105V Dc-t mutat. Ha terhelés nélkül indítottam el, akkor a kimeneten lévő 1000µF-os kondi elszállt mint a győzelmi zászló. Ilyenkor mi van? Sajnos szkópom nincs,így azzal nem tudok mérni. Vagy ez már végleg kuka? Idézet: „12v/45W-os izzót, akkor az izzó világít,de a rajta lévő multiméter viszont 105V Dc-t mutat” Szia! Azért ugye érzed, hogy itt azért valami sántít a mérésed körül. Ha van optocsatoló a szabályzókörben, akkor azt is cserélni kell.
Szia!
Hálás köszönetem . Ezt az egyet nem néztem. Igazad volt, kicseréltem és a kimeneten megjelent 14,9V. Hiába,ritkán javítok kapcsoló üzemű tápegységeket,azok is leginkább csak átkondizásból állnak. Még egyszer köszönöm.
Sziasztok!
Szeretném segítségeteket kérni! Forrasztásban ügyes vagyok,de szakmai hozzáértésem már kevés a hiba feltárására. Tehát adott az alábbi konzol tápegysége. A hiba az,hogy nem adja ki az alap készenléti 5v - ot! Így a gép nem indul el,és nem tudom tovább tesztelni se a 12v - os ágot. Esetleg ha valaki már találkozott ilyen vagy ehhez hasonló hibával, megoszthatná velem és tippeket adhatna hol keresem a hiba okát! Előre is köszönöm aki segít! |
Bejelentkezés
Hirdetés |