Fórum témák
» Több friss téma |
Azt nem próbáltam, de nekifutok akkor mégegyszer!
Sziasztok!
Az elektronikában teljesen kezdőként és laikusként arra gondoltam, hogy régi cuccok javításával kezdek beletanulni ebbe a szakmába; olyan cuccokkal, amikért adott esetben nem kár, ha valamit nagyon elbaszkurálok rajtuk. Egy BRG MK-25-ös kazettás magnót találtam pilot eszköznek. Ahogy áram alá dugtam, egy kis izzó felvillant, viszont a 'hajtómotor' egyáltalán nem indul. Arra gondoltam, hogy végignézném az áramköröket, hogy esetleg valahol megszakad-e az áramellátás (itt valamilyen multiméter használatára gondolok). Ezt meg tudom tenni valamilyen módon? Egyáltalán jó gondolat ez részemről? Mi lehet még a gond, ami miatt a motor nem indul? Akármilyen tanácsot szívesen veszek, akár csak arra nézve is, hogyan érdemes elkezdeni autodidakta módon beletanulni ebbe a szakmába, mert eddig teljes sötétben tapogatózok ![]() Köszi előre is! Pacsi!
Ha jól emlékszem, az MK-25-ben (is) csak akkor forog a motor, ha szükség van rá. Tehát lejátszáskor, csévéléskor. Telepről működő magnóknál ez így szokás, elemtakarékosságból. Kapcsold lejátszásra, ha akkor sem forog, akkor van a mechanikán egy érintkező, azt ellenőrizd. És a feszültségek meglétét is a motoron.
Szerk: Mellékeltem a szervizkönyvet is. A hozzászólás módosítva: Aug 24, 2021
Köszi a választ! Igen, azt nem írtam, hogy semmire nem (lejátszásra sem) reagál a motor. A mechanikánál milyen érzékelőt keressek? Sajnos ez nekem egyelőre nem mond semmit.
Köszi!
Valami apró érintkezőt, amiből jellemzően két szál kábel indul. Az érintkező a mechanika olyan részeire van erősítve, ahonnan elérhető egy olyan alkatrész, ami bekapcsoláskor elmozdul a helyéről, így nyomva egymáshoz az érintkező két lábát.
Na jól körül írtam...
Az az érintkező sajnos még mindig nincs meg, melyik az. Közbe multiméterrel megnéztem a feszültséget a motornál, és 6V-ot mutatott (ennyi is volt ráírva a motorra). Utána a mutiméterrel babráltam még annál az izzónál is, ami ott a transzformátor és a 220-as kivezetésnél van, ami viszont egyszer csak elaludt, azóta már az sem világít. Lehet, hogy a multimétert használtam rosszul? Azóta a motornál se méri azt a 6V-ot.
A kép jobb felső sarkában látszik az érintkező, ami a motort kapcsolja. Piros és fekete vezeték megy rá. Ha azt áthidalod próbaképpen, akkor el kell indulnia a motornak.
Sziasztok, egy régi Sony deck javításához kérnék segítséget, amit huszon éve vásároltam és szeretnék megmenteni.
Elvittem egy szerelőhöz, aki megállapította, hogy egy fogaskerék van benne elrepedve, amit a kezembe is nyomott. Lehetséges még ezekhez alkatrészt beszerezni? Ha igen, honnan? Vagy csak egyedi gyártással pótolható? Ha vállal valaki ilyen jellegű javítást, várnám a jelentkezését. Előre is köszönöm a segítséget!
Milyen típusú a deck? Van egy Sony mechanika, aminek egy apró fogaskerék a rákfenéje, kismillió modellben van benne. A jó hír, hogy javítható. Pontosabban Sárközi mester minőségi anyagból minta alapján tud csinálni olyat, ami túléli a gépet és a magyar zsebnek sem drága.
Hasonlít a mechanikád a képen láthatóra? Tudom, csak rajz, de ha megnézed a jobb oldali motort, annak a tengelyén jellegzetes formájú kis műanyag izé van, arra rá jön a fogaskerék.
Köszi! Meglett! Viszont semmi rendelleneset nem vettem észre ott sem. Viszont a multiméterrel már semmilyen értéket nem tudok lemérni sehol, a motornál sem (valószínűleg a multiméter szart be), de a fázisceruza világít. A magnót egyébként csak 220-ról működtetem, az elemeknél az érintkező kicsit viseletes.
Ha megnézzük a kapcsolási rajzot, akkor láthatjuk, hogy a lámpa nem a 230-as oldalon van. Szerencsére.
![]() Viszont van ott egy olvadóbiztosíték is (üvegcsöves, 0.5A) B1 jelzéssel. Ha szerencséd van, csak az olvadt ki. Ha van másik, cseréld ki.
Nos, csekkoltam a biztosítékot és mind 2 oldalán kigyullad a fázisceruza, de még úgy is, hogy kiszedtem azt a foglalatból (ezesetben a fém foglalatnál néztem). Ez normális? Mármint nem csak az egyik oldalon lehetne fazisnak lennie?
Fázisceruzát nem szokás magnó javításhoz, hibakereséshez használni. Sőt: leginkább semmihez sem, mert nem megbízható. Max. csavarhúzóként.
![]() Multiméterrel többre mennél. Ha a tiéd nem jó, nem tudsz kölcsönkérni egyet? Vagy venni egy másikat? Már párezer forintért tudsz venni akár a teszkóban is, vagy valamelyik barkács áruházban... anélkül nincs sok esélyed. Szerk: Itt van pl. ez. Mindent tud, ami neked kellhet. A hozzászólás módosítva: Aug 26, 2021
Egy régebbi kis "kivehető mikrofonokkal rendelkező mono kazettás gyerek magó" rendben lejátszik, viszont csak recsegés-ropogást vesz a szalagra, az nem is hallatszik, aminek kellene.
![]() ![]()
Ennyiből kontakthibának tűnik, kérdés, hogy hol: lehet a felvétel-lejátszás kapcsolóban, a mikrofon vezetékben, vagy valamelyik végén a kötéseknél, vagy valahol a panelon egy rossz forrasztás... válassz.
![]()
Ezen a magnón az egyik mikrofon kapcsolójánál kialakítottam AUX bemenetet, hogy külső jelforrásból is lehessen felvenni. Alapállapotban a bemenetet továbbítja a hangszórójára, ha nincs kazetta indítva, tehát a bemenet nem kontaktos (füles kimenet nincs). Lejátszás szépen megy, ott sincsen gond. Felvételkor alapból némítja a hangszóróját, így nem hallom, hogy mi történik. Visszajátszva csak tömény recsegés-ropogás van a szalagon.
![]() Sajnos nincs itthon kontakt spray, csak csavarlazító (talán WD40?), azzal meg nem merek nekiesni, nehogy rosszabb legyen... ![]()
Kicsit érdekes javítási megholdást alkalmaztam: betettem egy adapter kazettát, melyet rákötöttem egy erősítős hangszóróra, így monitoroztam, hogy mit csinál felvétel módban a magnó, óvatos finom hátba paskolgatással megszűntettem a recsegést.
![]() ![]()
A helyzet az, hogy ez nem fog sokáig tartani, mert a kontakthibát nem szűntetted meg, csak talált az alkatrész egy olyan pontot, ahol éppen érintkezik. Ha lehet, keresd meg a hibát és hárítsd el, kezdd a felvétel kapcsolóval, a WD40 teljesen megfelel. Ha van 90% feletti tisztaságú alkoholod, azzal is megpróbálhatod, de a kapcsolók jobban szeretik, ha tisztítás után kenve is vannak, mert nem korrodálódnak tovább, ezért jobb a WD40.
(egyébként a WD40 nem csak csavarlazító, de univerzális kontakt spray is és kenőanyag is egyben)
Azóta párszor próbálkoztam már ~30 másodperces végtelenített kazettára venni valamit, délelőtt óta egyenlőre még nem recsegett. Egyenlőre nem szeretném kettészedni a magnót, míg nem súlyosbodnak a tünetek...
![]()
Egyébként a készülék ütögetése ősi módszer, talán még abból az időből, amikor csöves készülékek voltak és egy pofonnal a csövek lábai újra érintkeztek a hüvelyben. Viszont az adapter kazetta fordítva használata jó 5let, ezt meg is jegyeztem magamnak, alkalom adtán fogom is használni.
![]()
Ha sikerül elhárítani a tápegységben okozott galibát, akkor mindenképpen meg kell vizsgálni azt a motort. Sajnos állásban képesek beszáradni ezek a korábban Matsushita, később BRG motorok. A tengelyen lévő zsír beszárad, ettől nem forog a motor. Súlyosabb esetben a motor csúszókeféi elkoptak, oxidálódtak.
A javításhoz szerencsén kívül szükség lesz a legalapvetőbb elektronikai ismeretekre is. Ráadásul a 230V nem játék, nagyobb bajt is okozhattál volna. Póbaképp adj 6V-ot a teleptaró kivezetéseire, mintha elemeket tettél volna a készülékbe. Ügyelve a +/- polaritásra. Nekem első magnóm volt a BRG MK25, ezért is szeretem, de sajnos ez a cég leghitványabb magnója, rengeteg hibaforrással mind az elektronikában, mind a mechanikában. Kezdésnek olvass el pár cikket a "szétszedtem" Bővebben: Link sorozatból, szerintem sokat tanulhatsz belőlük. Itt egy részletes beszámoló az MK25-ről: Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Aug 31, 2021
Csak nem az ilyen készülékek javításához!
Köszi a választ! Megmértem az új multiméterrel a motornál a feszültséget, és csak pár századot mutatott. Nem tudom mit csinálhattam (azt hiszen, csak kíváncsiságból megmértem az áramerősséget is a kis izzónál is...az lehet, hogy ott tökre nem mindegy a próbavezetékek polaritása?) hogy már sehol nem mér feszültséget. Ennek mit lehetne csinálni? Csak mert ezelőtt az incidens előtt volt normál 6V a motornál. Mindenesetre a továbbiakban 6V-tal igyekszek operálni
![]()
Ja, és szakadás méréssel a biztosíték foglalatainál, biztosíték nélkül is sípol a multiméter. Ez normális?
Semmiképpen, biztosíték nélkül ott "szakadást" kellene mérned (nem sípol). Ugye oda tetted az egy-egy mérővezetéket, ahol a biztosíték végei voltak?
Ha jól olvasom
Idézet: , tehát árammérő állásban rátetted a multimétert a tápegység kimenetére, ezzel rövidre zártad azt. Jó esetben csak a primer biztosíték égett ki, rosszabb esetben tönkrement a szelén, még rosszabb esetben a trafó is.„"csak kíváncsiságból megmértem az áramerősséget is a kis izzónál is"” Hajjaj... Ezért javaslom, hogy minimális elektronikai ismeretek szükségesek a javításhoz. Nincs véletlenül egy elektronikához értő barátod, aki egy kicsit megismertetné veled az alapokat? Érdemes lenne elolvasnod pár alapozó könyvet, anélkül nem fog menni sajnos.
Még annyival kiegészíteném (nyilván nem neked mert te tudod) de pl a multiméterek egy részénél a szakadás vizsgáló 50 Ohm-ig ugyanúgy viselkedik (sípol). Ez pedig akár téves méréseket is eredményezhet, pl. egyik kollégám egy 12V-os tekercs ellenállását (~24R) mérte folyton bele egy kábelkorbácsba aminek cseréjét rendelte el, tévesen zárlatosnak minősítette, persze hiába.......
Normális mert megmérted az izzó és a trafó szekunder ellenállását ahogyan adapter is leírta.
A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2021
Az általam linkelt kapcsolási rajzon meg a 230V-os ágban van a bizti....
Ebben az esetben valóban sípolhat a multiméter. |
Bejelentkezés
Hirdetés |