Fórum témák
» Több friss téma |
Ha írnál egy autótipust is, talán könnyebb lenne segíteni, hogy mit hova érdemes kötni.
Az előírások szerint a ködlámpa csak a tompítottal működtethető együtt a bekötését relén keresztül külön biztosítékkal célszerű kivitelezni, a relé vezérlését kell egy kapcsolón keresztül a tompítottról elvezetni. Tehát amit a kresz megfogalmaz 40Km/h sebesség alatt használható ha olyanok a látási viszonyok.
Az más kérdés, hogy egyesek nem előírás szerint használják.
Minden változik, a KRESZ is. Amit 20-40 éve tanultunk, annak egy része idejétmúlt.
"Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják."
A törvény szerint a ködfényszórókat csak akkor lehet bekapcsolni ha már a helyzetjelzők már bevannak kapcsolva, a kresz szerint helyzetjelzővel nem lehet közlekedni, tehát tökéletesen elég a tompítottról a vezérlés, ha a távolsági fényszórót lehet használni akkor nem beszélhetünk korlátozott látási viszonyokról.Paragrafus
Köszönöm a megerősítést.
Tehát a lényeg, hogy a ma érvényes szabályzat szerint (ellentétben a régivel) a ködfényszóró működhet tompítottal, távolságival, és csak helyzetjelzővel is. (Hogy ki szerint mi elegendő tökéletesen, az ez esetben mellékes.)
Igen, ha rákeresel a neten számtalan emberke nem érti a 10000Ft helyszíni bírságot amit a rendőre kiszab rá.
A lényeg a korlátozott látási viszonyon van. A logikát követve a tompított fényre célszerű rá kötni a relé vezérlést külön kapcsolóval. Persze lehet direktbe is kötözgetni, meg fizetgetni is.
Bekötésről beszélgettünk, és nem használatról. Arra van külön paragrafus, nem témája ennek a fórumnak. Egyébként biztos vagyok benne, hogy a megbírságolt emberkék tompítottal használták szabálytalanul a ködlámpát, úgyhogy rajtuk az sem segített volna, ha csak tompítottal együtt müködik, amit te szorgalmazol.
A direktbe kötögetést senki nem javasolta. Helyzetjelzőre célszerű kötni, relével, biztosítékkal, külön kapcsolóval. Így teljesül az általad linkelt 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 46.§. (3.) cikkelye, illetve az általam idézett KRESZ 44. § (4) cikkelye.
Szép példája a nem kellőképpen megfelelően kivitelezett szabály módosításnak. Semmi konkrétum a bünti meg biztos.
Szerintem meg semmi gond vele.
A bünti egyáltalán nem biztos, rajtad múlik, hogy betartod-e a szabályokat. Az én autómon pl. gyárilag megy helyzetjelzővel, tompítottal és távval, mégsem büntettek még meg szabálytalan használatért. Egyébként ha nem változtatnak, és továbbra is csak a tompítottal működhet, igen neves autógyárak ködlámpáinak bekötését kellene átalakítani a mi hülye (régi) szabályainkhoz, ami azért elég ciki lenne.
Ezen én is sokat filóztam, már az NDK-s autók is gyárilag a helyzetjelzőről adták a vezérlést a ködlámpának. Talán ott magasabb szintű a közlekedési morál az autósok között. No megyek adok a morálnak
![]()
köszi. Bekötöttem és működik
![]() tompítottal együtt működik, reflektornál lekapcsol, és az első és a hátsó ködlámpa külön kapcsolható. Audi 80
Idézem még egyszer:
Idézet: „"Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják."” helyett vagy mellett. Ez igenis lényeges, mert nem egyszer közlekedtem olyan szituációban, hogy tompított nélkül használtam a ködfényszórót, mert csak úgy volt értelme, a tompított belevilágított a ködbe, és úgy szinte semmit nem láttam. Ezért is jobb helyzetjelzőre kötni.
"(8) Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani."
Tégy úgy ahogy írod és fizesd a büntetést. A rendőre nem fog azzal foglalkozni, veled vitatkozni, hogy te hogyan élsz egy pontban megfogalmazott lehetőséggel mikor egyértelműen és kötelező hatállyal fogalmaz a fent idézett pontban a kresz. De itt az egész paragrafus, nem alpontban van ,módosítottam. "44. § A forgalomban részt vevő járművek kivilágítása (1) A forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani. (2) A gépjárművet, a mezőgazdasági vontatót, a lassú járművet és a segédmotoros kerékpárt helyzetjelző lámpákkal és tompított fényszóróval kell kivilágítani. Nem kell a tompított fényszóróval kivilágítani az egytengelyes motoros részből és hozzákapcsolt egytengelyes pótkocsiból álló olyan lassú járművet, amely sík úton önerejéből 15 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a tompított fényszóróval fel nem szerelt segédmotoros kerékpárt. (3) A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni - fényjelzés kivételével - csak lakott területen kívül szabad. Tilos a távolsági fényszóró használata a) másik járművel vagy hajtott (vezetett) állattal való szembetalálkozás esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró a szembejövő jármű, illetőleg állat vezetőjét elvakíthatja, b) a másik jármű követése esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró - a visszapillantó tükrön át - az elöl haladó jármű vezetőjét elvakíthatja, c) ha a fényszóró az úttal párhuzamos vasúti pályán vagy vízi úton haladó jármű vezetőjét elvakíthatja. (4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják. (5) Keresőlámpát és munkahely megvilágító lámpát mozgó járművön használni nem szabad. (6) Fényjelzést adni a távolsági fényszóró felvillantásával szabad, feltéve, hogy ez a közlekedés többi résztvevőjét nem vakítja el. (7) A forgalomban részt vevő motorkerékpárt és a tompított fényszóróval felszerelt segédmotoros kerékpárt - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani. (8) Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani."
"helyett vagy mellett ... ha a látási viszonyok ezt indokolják"
szóval én nem fizetek.
Megnéztem milyen jelölések vannak a kapcsolón:
56 - fényváltó kapcsoló 9 - nincs bekötve 10 - nincs bekötve P ? - ennek nem volt jelölése, de egy olyan piros kábel csatlakozik rá mint a 30-ra 58- helyzetjelző lámpák hátul, rendszámtábla világítás, ködlámpa, műszervilágítás, mennyezetlámpa kapcsolón keresztül. Pótkocsi dugaszolóaljzat. 1 - nics bekötve 56a - reflektor, helyzetjelző és reflektor ellenőrző lámpa X PR PL 30 - (+) 56b - reflektor, tompított A többiről nem találtam semmit, de szerintem a PR és PL az index. Csatoltam egy bekötési rajzot ami szerint az 58-ra kellene kötni, de a "mennyezetlámpa kapcsolón keresztül" miatt kérdeztem rá az 56b-re. A számok jelentését egy BME jegyzetből néztem meg. Szerintetek mire kellene rákötni, hogy működjön a ködlámpa helyzetjelzővel, tompítottal és reflektorral is?
A helyzetjelzőről menő vezetékről vidd a ködlámpa kapcsolójára a tápot. A kapcsolóról tovább a relére, ami kapcsolja a ködfényszórókat. Így ha nincs felkapcsolva a helyzetjelző, biztos nem ég a ködlámpa se.Ez akkor jön jól, ha a kulcs kivételekor lekapcsolódik a helyzetjelző. Ajánlatos a hátsó helyzetjelzőkről venni a tápot, mert lehet az elsőt másképpen kapcsolja (tompítottnál megeshet, hogy kikapcsolja).
Már be van kötve működik is, de csak tompítottal,reflektornál lekapcsol. Tehát ha átkötöm az 58-ra akkor működik mind a 3 állásba. A hátsó gyárilag van benne annál tompítottnál és reflektornál világít.
Az elsőket külön áramkörről kötöttem mert vizsga előírás a külön kapcsolás. 15-ös a gyújtás.
Igen, szerintem kösd át az 58asra, és jó kell, hogy legyen, de majd kiderül.
Nézd még mit találtam.
"4. A ködlámpákat csak sűrű ködben, havazásban és erős esőben vagy hasonló körülmények között és a mellső ködfényszórók tekintetében a tompított fényszórók helyettesítésére lehet használni. A nemzeti jogszabályok a mellső ködfényszórók és a tompított fényszórók egyidejű használatát és a mellső ködfényszórók keskeny, kanyargós utakon való használatát megengedhetik."
bár nem értem, mit akarsz ezzel. lényegében az én véleményemet erősíted ezzel
Veled értek egyet. Csak sokan írták hogy mind a három fokozatnál lehet használni a ködlámpát, gondoltam akkor átkötöm olyanra. Kimértem minden lehetőséget és arra jutottam hogy helyzetjelzővel nem fog működni mert nincs olyan variáció, hogy ha rárakom a ködöt a gyújtás elvételével kikapcsoljon. Olyat találtam hogy tompítottal és a reflektorral is működik, de utóbbinak szerintem semmi értelme.
Egy egyszerű verzió: Relé a motortérben, viztől védett helyen, az aksihoz közel. Akku+ tól biztin keresztül egy vezeték a relé kapcsoló kivezetéséhez, szemben a másik kivezetés a ködlámpához. A relé tekercsének egyik vége a helyzetjelzőhöz kötve (motortérben megtalálható) , másik véve be a műszerfalra a kapcsolójára, kapcsoló másik vége testre.
Másik verzió, ha van az autóban gyári hátsó ködlámpa, és a kapcsolója alkalmas az első ködlámpák kapcsolására is: relé ugyanott, ahogy az előző szerint, de a tekercs egyik vége testen, másik vége a gyári kapcsoló megfelelő pontjára (a kapcsoló már eleve csak helyzetjelzőnél kap áramot).
Az leírtak alapján ma sikerült bekötni Fiat Tipo 1.9 TD típusú autómba a barátomtól kapott bontott ködlámpát. Köszi mindenkinek
![]()
Sziasztok!
A minap sikeresen bekötöttem 1pár ködlámpát (olyan oválisat aminek fehér üvegje van, és az OBI-ban lehet kapni 1-2000 Ft-ért.) ( a képet mellékeltem.) egy OPEL Vectra-ba (egy régebbi típusba). Kicsit szabálytalanul kötöttem be, de a tulaj kérésére. Vagyis én csak kijavítottam a kötést, mert úgy kötötték be, hogy sorosan voltak bekötve a lámpák. És csodálkoztak, hogy nem világít úgy ahogy elméletileg kellene. Simán mindenféle relézés nélkül kötötték rá az akksira soros kötéssel. Én kijavítottam neki párhuzamos kötésre, és mind a 2 úgy világít ahogy kell. Tetszik is neki. Sem a kapcsoló, sem a vezetékek nem melegednek. Mondhatom, hogy normálisan működik. Lenne egy olyan kérdésem, hogy valaki megtudá mondani, hogy az IGNIS ködlámpát hogyan kössem be neki. Mert van egy IGNIS-e is a tulajnak?. A legjobb lenne valami fényképes útmutatás, vagy valami internet cím ahol részletesen le van írva. Ez utobbira a válaszokat, segítséget előre is köszi. Sziasztok
Ha 3 hozzászólást visszaolvasol, megkapod a választ.
Ignishez lehet kapni megfizethetőn áron a gyári helyre tökéletesen passzoló utángyártott (Wesem) ködlámpagarnitúrát, én inkább azt tenném bele a tescos .... helyett.
A relét ahova kell csatlakoztatni gyárilag ki van építve.
Multiméterrel mérve ezeket tapasztalom. http://kepfeltoltes.hu/101209/bek_www.kepfeltoltes.hu_.jpg Normális ez így? A 3. üres. Van egy leírás is hozzá: http://www.szabolcsswift.hu/dokumentumok/szervizkonyvek/csinald_mag...se.pdf Ebben írják: Egy kis adalék a relé bedrótozásához: fekete 85, zöld-fehér 86, zöld-piros 87, zöld 30 A kiemelt 87-es vezetéke egyes típusoknál zöld-fekete színű. --sipike78) Viszont nekem nincs zöld-piros.. Az én relém. http://kephost.hu/image-A7E3_4D0147A6.jpg Ezenkívül minden stimmel.
Hali mindenkinek!! szeretnék egy kis segítséget. Ködlámpát kötnék univerzálisat a fiat bravamba. A kérdés az hogy van egy típusazonos autóm bontásra abban van ködlámpa mit szedjek ki belöle és kb hol találom?? vagy hagyjak mindent a francba és csináljam meg új dolgokkal? a kapcsolót kivettem annak a stekkerén 3 szál van kék barna sárga ez a táp vezerelt és a test ugye?? ha jól bogarásztam a fórum elejen kétszer kell 12v a relébe egy ami ellátja árammal egy amit vezérel. nekem kicsit még ködös nagyon kezdő vagyok ebben de most lesz rá időm azért akarom magam csinálni.
![]()
szerintem kezdd el kibontogatni a másikból a ködlámpát, meg minden egyes vezetéket ami ahhoz megy.
úgy látom van időd rá, tehát nyugottan ess neki szétbontani kábelről, kábelre. Elöbb vagy utobb elérsz minden egyes alkatrészt a ködlámpához. Sok sikert hozzá!!! ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |