Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kompozit jelek szinkronizálása
 
Témaindító: simib, idő: Okt 29, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   2 / 2
(#) tcs52 válasza Massawa hozzászólására (») Nov 4, 2009 /
 
Valóban igazad van abban, hogy sokakban - néhány kis program megírása után - akkora elbizakodottság támad, hogy már mindent PIC-cel szeretne megoldani, még egy astabil multivibrátort is, vagy - jelen esetben látszólag - egy TBC-t.

Persze látható, hogy a fenti megoldásnak alig van köze a TBC-hez, inkább azt használja ki, hogy a monitorokat - egy bizonyos határon belül - be lehet csapni.

Ifjúi programozó koromban nekem is voltak világmegváltó projektjeim, amibe belefulladtam, és a tapasztalat az ami megtanít meddig mehetünk el.

Ám gondolom te is emlékszel a ZX80-ra, aminek megjelenésekor mi is hitetlenkedve csodálkoztunk, hogyan lehet megoldani alig több mint egy tucat egyszerű IC-vel és egymikroprocesszorral, hogy komplett videojelünk is legyen és egy BASIC-ben programozható kalkulátorunk egyben. Egy erről szóló előadást végighallgatva aztán én is terveztem hasonlót Motorola 6800-as processzorra, és RAM-ból kiolvasott képernyőképet hoztam létre, a ROM-ban tárolt karaktergenerátorral, persze szintén csak egy maroknyi MSI felhasználásával. A megvalósításban az elvek ugyanazok voltak: maga a program képzi a szinkronjeleket is!

A mai mikrokontrollerek korában számomra már nem újdonság, hogy digitális szemléletmóddal olyan áramköröket hozunk létre, amit mások komoly áramkörökkel, vért izzadva tudnak csak megoldani. Bár egyes esetekben még én is csak tátom a számat...

A lényeg, hogy ilyen "csodákat" csak komoly szakismerettel és több éves szakmai gyakorlattal lehet produkálni, és csak akkor ha az ember se HW, se SW oldalról nem hozható zavarba. A baj mindíg akkor van, ha féloldalasan az egyikhez jól értünk, a másikat elhanyagoljuk.
(#) Action2K hozzászólása Nov 4, 2009 /
 
Fiúk (esetleg lányok)!
Írkáltok mindent össze vissza, TBC, meg Genlock, meg digitális viszhangosító, PC-s mixer, meg mittom én miket hoztatok fel.

Tisztában vagytok 100%-osan azzal, hogy hogy épül fel egy, mondjuk PAL videojel, hogyan kel ezeket szinkronizálni, hogyan kel egy többkamerás rendszert szinkronba hozni, vagy ha vannak bejátszó videómagnók, amiket szintén szinkronizálni kell.
Mire kell a TBC, mire a Genlock, mire a BlackBurst generátor, Mikor használunk videó switch-ert, mikor mixert, mi a tally kimenet az ilyen keverőkön... és sorolhatnám.

Persze, ha készen veszünk egy 4 csatornás digitális mixert, azt tényleg csak pár dugdosással összerakhatjuk, és mindegy neki, hogy milyen jelforrások vannak. A kérdező ilyet akar. De házilag ilyet építeni nagyon nagy kihívás, szinte lehetetlen, vagy nem éri meg.
Azért állítom ezt, mert vagy 25 éve foglalkozom a dologgal, a szakvizsgát azóta a Duna TV-nél tettem le, építettem már pár TV stúdiót (hármat), több tucat külső, mozgó stúdió, közvetítő rendszert építettem már össze.
(#) tcs52 válasza Action2K hozzászólására (») Nov 4, 2009 /
 
Az előzőekből kiderül, hogy a topiknyitónak a videojeleket csupán egy monitorra kell küldenie, ahol az a probléma, hogy - értelemszerűen - ugrik a kép amikor jelforrást vált egy sima kapcsolóval. A feladat az, hogy a klubban a nézők számára elviselhetőbbé tegyük a videocsatornák átváltását, nem az, hogy stúdióminőségű jelet generáljunk oda, ahová az nem kell.

Valójában - ahogy azt Mosfilm javasolta - egy fekete roló is megtenné, ami lehullik a monitor előtt az átkapcsolás pillanatában, majd fölpattan amikor megnyugszik a kép (még az is lehet, hogy a topiknyitó így dönt), de szerintem ez a nézők számára kicsit - mondhatni - mulattató lenne.

Itt a feladatot szeretnénk gazdaságosan megoldani, nem pedig ágyúval lőni verébre.
(#) Action2K válasza tcs52 hozzászólására (») Nov 4, 2009 /
 
Tök mindegy, hogy stúdióminőségről beszélünk-e vagy sem, a compozít jel akkor is ugyan úgy ápül fel, ugyan úgy kell szinkronizálni, maximum több zaj lesz rajta.

Ezt a szinkronizálást mindenképpen csak digitális rendszerrel lehet megoldani. Ha meg már egyszer digitálisan fel van dolgozva az összes bejövő jel, akkor meg márt miért ne végezhessünk az egyszerű CUT-on kívül FADE, WIPE, ROLL, STRECH és egyéb 2D-s effekteket. A gyári házi amatőr videomixerek ezeket simán tudják. Ami csak kapcsolgat, olyan nincs digitálisban, csak analógban, viszont az nem végez semmilyen szinkronizálást, mert ő már a szinkronizált kamerák jelét fogadja. Ezek a SWITCH-ek A/B beválasztók, FADE karr(okk)al.
Ezen a képen a kopaszodó "bácsika" bal kezét a fade karon "pihenteti". Amúgy amin matat, az az a pult ami a vágásokat vezérli, de szinkronizált jeleket kér. Tőle balra az a soktekerős, sokgombos egyforma modulok a CCU-k (Camera Control Unit). Egy modul egy kamera összes paramétereit állítja. Ezek vannak egy külső szinkronnal megvezérelve, s így tudnak a kamerák már egységes jelet adni a "kapcsolópultnak".

A mi esetünkben, mivel nem szinkronizálhatók a jelforrások, ezért utólagosan kell ezt összehozni. Ezért kilőve a Genlock.

Nem csak a sorszinkronnak, de még a képszinkronnak is együtt kell futni. A már fentebb, csak szinkronjelek összehozására irányuló törekvések azért nem jók, mert:
- A TBC csak a sorszinkronokat, de azt is csak az adott jelen belül képes stabilizálni. Lényege, hogy az egyes sorok ne csúszkáljanak el jobbra-balra.
- A két forrás, csak sorszinkronainak össze hozatala még egy függőleges képelcsúszást eredményez, ezért a képszinkront is szinkronba kell hozni.

Tehát, folyamatosan digitalizálni kel egy teljes képet csatornánként, vödörlánc elven. Majd egy másik rutin a megfelelő jó szinkronban, sorrendben olvassa vissza a memóriákból az adott képeket. Ezek már szinkronban vannak, s már "bármi" megtehető velük.

Na egy ilyen digitális rendszer nem csak egy PIC, meg pár ellenállás, mint ami látható a YouTube-os PIC-es tetrisz, meg egyéb video alkalmazásokon.
(#) tcs52 válasza Action2K hozzászólására (») Nov 4, 2009 /
 
Ezek mind hasznos javaslatok, de bízzuk magára a topiknyitóra, hogy miként dönt. Sajnos én nem ismerem a gyárilag készített házi videomixerek árának még a nagyságrendjét sem, neki pedig ez lehet a döntő szempont. Ha ezek 10-20 ezerből kijönnek, akkor mindenképpen én is azt javaslom neki.

Az a memóriás Frame-store féle tényleg bonyolultabb, és sok munka van vele, én nem is ismerek erre gyors IC-t (bár létezhet), a PIC biztos, hogy nem bírja (40MHZ-es kvarc esetén 10 utasítás 1us alatt nagyon kevés).

Amit én felvetettem, annak megvalósítása biztosan kijönne ennyiből, ha az alkatrészárakat nézzük (bár az általa említett 4 csatornás elektronikus videokapcsoló IC árát én sem ismerem). Itt inkább az a probléma, hogy ezt még valakinek össze kellene dobni, és egy szakértőnek megírni a szoftvert. Utóbbira kb. 2 hetet saccolnék, de ha valaki felkészületlen akkor akár hónapokig kínlódhat vele. Itt még sok ötletre lenne szükség (amiben tudnék segíteni, de másban nem, mert arra is alig van időm, hogy ide írkálgassak). Tehát lehet, hogy ez az ami megtorpedózza a megoldási javaslatomat. Vegyük ezt inkább csak egy ötletnek, amit ha valaki megcsinál, még lehet, hogy profitálhat belőle.

Tényleg, mennyibe kerül egy olcsó video keverő?

(#) Action2K válasza tcs52 hozzászólására (») Nov 4, 2009 /
 
Nekem egy Panasonic AWE-7 van. Kb. 15 éve vettem újonnan 400000 körül. Sok-sok 3 kamerás közvetítést, adást megélt már. Dolgoztam Videonics MX-1-en is. ez 4 csatornás, bűn ronda és kényelmetlen kezelni, bár sokat tud. Ezen ára is hasonló volt anno. Emellett a Panasonic WJ MX-10 / 12 is volt a kezem alatt, de ők csak két csatornásak, bár olcsóbbak.
Jelenleg full digital Sony pulton szoktam néha dolgozgatni. Kitelepülő szet.

Ha nagyon mázlista, szerintem 50 körül talál 3-4 csatornás használt keverőt. Egy 4 csatornás, csak cutter házilagos megépítése is kerülne ennyibe, meg kb fél évbe egy amatőrnek, ha nem többe.
(#) Action2K válasza Massawa hozzászólására (») Nov 4, 2009 /
 
DV kártya 8000/db. de az csak a digitális jeleket kezeli, ami a kompozit 4 csatornát: SENTRY 1104 kb 45000. De ehhez kell még PC, s nem tudom, hogy a monitor kimenetén szinkronban vág-e.
(#) Action2K válasza Massawa hozzászólására (») Nov 4, 2009 /
 
Szép kis cucc! Na ezt sem állnék összeforrasztgatni házilag.
(#) simib hozzászólása Nov 5, 2009 /
 
Köszönöm mindenkinek a hozzászólását!

Látom, hogy nem egyszerű dolgot szeretnék összehozni. Ezt én is gondoltam, ezért kértem segítséget, hogy kinek mi a vélemény, esetleg tud-e valami konkrét megoldást.
Úgy vagyok ezzel a dologgal, hogy megoldhatnám vásárolt cuccokkal is, persze, de sokkal nagyobb örömét leli benne az ember, ha valamit saját kezűleg sikerül megoldani (szerintem már megtapasztaltátok ti is ).

Valószínűleg valami számítógépes megoldást fogok keresni, hogy rövid távon megoldódjon a dolog a szórakozóhelyen, ahova kellene, viszont nem hagyom annyiban, kísérletezgetni fogok vele.

Tcs52 megoldása áll hozzám a legközelebb. Nekem is ilyen ötletek fordultak meg a fejemben. De ha már azt mondod hogy egy harmadik jelet eltologatva húzzam át a két jelet egymásba, akkor miért nem lehetne a két jel közül az egyiket késleltetni valamilyen analóg késleltetési módszerrel? Találtam vödörlánc késleltetőket, igaz hogy azok elég alacsony frekvenciaátvitelűek, de szerintem léteznek olyanok is amivel lehetne kompozit jelet késleltetni. Vagy nem?
(#) simib hozzászólása Nov 5, 2009 /
 
Még annyit, hogy volt itt ez a szoftveres video mixer: DV MIXER

Ez tud kezelni mondjuk tv-tuner kártyás kompozit bemenetet?
(#) Action2K válasza simib hozzászólására (») Nov 5, 2009 /
 
Egy képkocka digitalizálva 720*576 pixel, ami összesen 414720 pixel. Egy pixel 3 byte-ból áll (R-G-B 24bit), tehát összesen 1244160 byte egy kép. Egy másodperc alatt 25 kép van, ezért 31104000 byte/sec azaz, 29,663MByte/seces minimum átvitel szükséges, de ennél valamivel nagyobb, mert ezeket az információkat csak a látható tartományon kell írni-olvasni, ami a teljes tartomány 70-80%-a kb.
Itt egy ilyen minőségben digizett kép: Link

Ezt csak cél IC-vel oldható meg.
(#) kadarist válasza Massawa hozzászólására (») Nov 5, 2009 /
 
A SECAM-osba is kellet művonal, az csinálta a SECAM betűszó M betűjét (memoire). Egy soridőt késleltetett.
(#) Action2K válasza kadarist hozzászólására (») Nov 5, 2009 /
 
Sőt, a videókban is volt (van). Már amelyik rendelkezett hibajavítóval. Ha észlelte, hogy egy sor hiányzik, mert nem volt szinkronjel a damage miatt, vagy a sor tartalmában volt drop out, akkor a memóriában megfogott előző sorral pótolta ki.
(#) kadarist válasza Action2K hozzászólására (») Nov 5, 2009 /
 
A videóknál az alap színjel feldolgozáshoz is kellett művonal.
(#) pucuka válasza kadarist hozzászólására (») Nov 5, 2009 /
 
Üdv!
Nono. A késleltető művonal azért kellett a secam ba (és a pal ba is) mert az egyik sorban az egyik, a másik sorban a másik színkülönbségi jelet viszik át, és hogy a dekódoló mátrixon egyszerre legyen a két különbségi színjel.
(#) kadarist válasza Massawa hozzászólására (») Nov 5, 2009 /
 
Jaj, én nem akarok szinkronizálni, csak ismeretet terjesztek
(#) portokom hozzászólása Feb 20, 2011 /
 
Elég későn írok a témában ,de hátha felforrósodik.
A videó keverés témakörében vizsgálódtam . Egyetértek abban ,hogy amatőr eszközökkel csak cél IC -kel érdemes kísérletezni. A Gennum Corp. áramkörét itthon senki nem tudta nekem beszerezni.Ha valakinek csak feketébe kellene lehúzni a képet annak itt egy kapcsolás.
Az LT1251 -ről mi a véleményetek?
Következő: »»   2 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem