Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Udv!
Par napja irtam ide, hogy epitem az Alkoto altal ujratervezett labortap 2.7.4-es verziojat. Azota a 2N2222-ket BC337-re, a TIP42-t BD244-re csereltem. Most is az a gond mint a multkor. Par perccel ezelott ellenallashuzalt melegitettem, a feszultseget es az aramerosseget is szepen tudtam szabalyozni, de ahogy a ket kivezerest osszeerintettem, a BD244 atutott bazis es kollektor kozt, ahelyett, hofy az atereszto tranzisztorok elfutottek volna az aramot. Lehet az ok, hogy ateresztonek 4 darab (hutoborda miatt) 2N3441-et hasznaltam, es kellene egy erosebb tranzisztor a BD helyett?
Mekkora a nyers egyenfeszültséged?
És az áramkorlátot beállítottad? Mennyire? A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2014
Tehát, az áramkorlát be lett állítva? Mekkorára?
A trafód hány ampert tud?
A trafo amivel probaltam 400VA-es (a sajatjat meg meg kell tekercseljem). Az aramkorlat maximumon volt, mert az ellenallashuzalokkal "jatszadoztam".
Fotókat tegyél fel, abból sok minden látszik.
Miért titkolod az áramkorlát értékét? Írd le hány amper, mert a maximális jelző nem mond semmit. A 2N3441 25W-os tranyó, ami ide kevés. A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2014
Viszont ha nincs még beállítva az áramkorlát, akkor ne zárd rövidre, csak 1A helyett tegyél rá 2A-nyi terhelést, és úgy mérj áramot!
Nem titkolom az aramkorlat erteket. Mielott az elozo tranzisztor elegett volna (TIP42) 3A volt.
Itt van egy par kep, holnap meregetek. Mielott az ellenallasokert szolnal hogy hianyzik, a tranzisztor mellett vannak a hutobordan. A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2014
Bocsanat, elirtam. 2N3771-esek vannak, amik 30A-t tudnak.
Itt most éppen az áteresztő fokozat milyenségét lenne jó látni, amiről nem mutatsz képet.
Próbára azt javaslom, izzót tegyél a kimenetre, aminek a fényét akár a feszültség változtatásával, akár az áramkorlát változtatásával tudni kell szabályozni (természetesen az izzó által felvett áram tartományában. Ez nem törvényszerű, de általában az ilyen jellegű áteresztő fokozatok úgy mennek tönkre, hogy a párhuzamos tranyók közül 1db zárlatos lesz, ami aztán megvédi az összes többit (és a meghajtót is jó eséllyel). Ilyenkor a bemeneti feszültség 100%-ban megjelenik a kimeneten.
Az egészen más, abból 3db-nak bőven bírni kell, ha a hűtési kialakítás megfelelő.
Hol vannak az emitter ellenállások, és főleg hol vannak az Rx-ek?? Nélküle nincs áram szabályzásod!
Nagyon igazad van, vastag átkötések vannak helyettük. Aj-aj.
Itt van a kep az ateresztokrol. 4 daradot hasznaltam a hutoborda miatt, buncselekmeny lett volna elvagni a bordat. Az emitter ellenallasok is a helyukon vannak, a hutobordan. Az also ellenallasokat nem kotottem be, mert az a panelmerohoz szukseges, nem? En analog muszereket akarok majd hasznalni, es ahhon nem kell
Ezek szerint nincs áram szabályzásod, a kimenő áramot a trafó ohmos ellenállása korlátozza csak!
Örülhetsz, hogy csak a BD halt meg és nem lett tüzijáték az egészből! A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2014
Idézet: „Az also ellenallasokat nem kotottem be” Mindig a módosítások miatt van a baj! Miért kell valamibe belenyúlni ha nem ért hozzá az ember! Olcsóbb lett volna előbb kérdezni. A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2014
Azok nem csak a digitalis panelmerohoz sont?
NEM , Az az áram szabályozás legfontosabb része! (lenne)
Most megegyszer ranezve a kapcsolasi rajzra, tenyleg fontos szerepe van. Holnap vissza is rakom oket.
Hello!
Azt valaki esetleg letudná írni vagy egy linket dobni, hogy az áramszabolyázás hogyan is működik elméleti szinten? Mármint hogy lesz az, hogy tekergetsz egy potmétert és annak függvényében szabályozható a maximális áram. (Mint mondjuk, hogy ha feszültség szabályozásról van szó, akkor egy lm317 meg pár ellenállás segítségével már meg is oldódott a feszültség szabályozás.)
Sziasztok!
Már korábban írtam egy kapcsolással kapcsolatban... Bővebben: Link Próbáltam azt a megoldást amit javasoltatok, hogy a potik minimum állása elé rakjak egy ellenállást és úgy állítsam be a kimeneti 0V-ot. Nos trimmer potival próbálkoztam belőni a 0-át. Ha sikerült, akkor hiába tekergettem a "rendes" potikat, a max kimenő fesz 13V volt. Visszaraktam mindent az eredeti helyére... Így a max kivehető feszültség, 26,7V. Viszon ha letekerem az áram ill. a feszültség potikat 0 helyzetbe, a kimeneten -0,667V-ot mérek... Átnéztem az összes félvezetőt, kondit, ellenállást, minden alkatrész megfelel a cikkben leírtaknak. Van valakinek ötlete?
Nem vagyok benne biztos, de mintha D7 D8 fordítva lenne a rajzon.
Nos, sikerült megcsinálni.
Annyit csináltam, hogy a P2 1-es lába elé raktam egy 70 Ohm-ot sorba ugye. Illetve az R5 ellenállást 1k-ról cseréltem 5,6k-ra. Így a kimenő min fesz +240mV, min áram (+)15mA. Szerintem hagyom így.
Elkészült a panel (Attila86 féle 2. verzió átszámol értékekkel), és adódott egy érdekes problémám: terheletlenül a kimeneti feszültséget nem tudom 16-17V alá vinni, viszont ahogy a potival növelem a feszt. egy darabig nem történik változás, majd egyszer csak elkezd szabályozni. Ha leterhelem egy 560 Ohm-os ellenállással, akkor már 2,2-2,4V-ig tudom leszabályozni, és szépen emelkedik is a feszültség a poti tekergetésével. Nagyjából abban a pozícióban, amikor így eléri a 17V-ot, onnan kezd el szabályozni ténylegesen üresjáratban is.
Arra gondolok, hogy a túl magas bemenő feszültség keverhet be, a trafó kimenetén 50V körül van, ami egyenirányítás után már 70V fölött van. Korábban teszteltem a kész panelt alacsonyabb feszültséggel (kb. 17V AC), ott nem vettem észre hasonló hibát. Még tesztelgetek, ötletelek, a trafónak van egy csomó kimenete, de amit eddig mértem, az vagy sokkal kisebb, vagy sokkal nagyobb volt. Ez a helyzet a bemeneti kondi miatt is problémás, mivel az is csak 63V-os, a 100-as a panelba nem férne be (és baromi drága is), 80-ast meg nehéz találni. Ha esetleg így maradna, akkor mit lehetne kezdeni vele? Valamelyik ellenállás nagyobbra cserélése segíthetne?
Milyen értékeket számoltál át? Mi lenne a cél?
Én semmit nem számoltam át. Az Attila86 féle 2. verziót építettem meg, aminél már konkrét értékek vannak. Bővebben: Link.
A cél természetesen a 0V-os kezdő fesz. lenne.
Tegnap tesztelgettem még egy kicsit, kipróbáltam 19V AC bemenő feszültséggel is, de csak annyi változott, hogy 560 Ohm-al terhelve a kimenetet már le tudtam szabályozni 0-ra, de üresjáratban megmaradt a közel 17V. Feltűnt, hogy az áramkorlát sincs rendben, ha beállítok egy értéket, akkor működik, de ha utána a másik irányba tekerve a pótmétert növelni szeretném azt, akkor elég sokat kell ismét forgatnom rajta, hogy kikapcsoljon. Illetve hiába csökkentem a kimenő feszültséget (ezáltal a terhelő áramot is), az áramkorlát végig bekapcsolva marad. Mi lehet a gond?
Sziasztok! A héten végeztem a tápegységem bedobozolásával, ennek eredményét szeretném megosztani veletek. Szerintem a lemezmunkálatok egész jól sikerültek, minden furat a helyén, ahogy elképzeltem. A "rövidzár" kapcsolóval az áramkorlát beállítását könnyítem meg, hogy ne kelljen plussz vezetéket használnom, a "kimenet" kapcsolóval pedig a kimenetet kapcsolom, miután megtörtént az értékek beállítása. Az "F" LED a biztosíték kiolvadását jelzi. Próbáltam úgy tervezni mind az elektronikát, mint az előlapot, hogy minnél praktikusabb legyen. A dobozban 2 tápegység lesz, eddig 1 lett beépítve.
Esetleg tudnátok adni ötletet a feliratozáshoz, mondjuk házi szitanyomós technika. Üdv |
Bejelentkezés
Hirdetés |