Fórum témák
» Több friss téma |
Lehet hogy mar mas is irta, meg az is lehet en is itt olvastam.
Ezeket a felpuffadt cellakat rendbe lehet hozni, ha kiegedjuk belole a gazt. Tobb cellanal alkalmaztam mar, hogy finoman szurtam bele egy kis lukat. Leeresztettem , aztan leragasztottam szigetelo szallaggal, vagy valamilyen folyekony ragasztoval. Persze nyilvan a leheto legovatosabban, a leheto legkisebb szazad millimeteres lukat csinalok.
Attól, hogy kiengeded belőle a gázt, a cella belső szerkezete még károsodva van. Jobb nem lesz, csak laposabb. Ha tudnál végezni rendes belső ellenállás mérést, az beigazolná ezt a véleményem. A kémiai károsodás nem visszafordítható. Az viszont kérdéses, hogy amikor felpuffadt a cella, a rétegei között távolság van, viszont a gyári, puffadás nélkülinél pedig közvetlenül egymáson. Lehet, hogy a gáz okozza a belső ellenállás növekedést? Én azért ennyire nem megyek messzire, hogy kilyukasszak egy lipo akksit. Így is már többen rossz szemmel néznek rám itt HE-n
Sziasztok.Rendeltem a netről 10 db 6 cellás li-ion laptop akksit,5400 Ft-ért(szállításon kivül),amelyek le voltak selejtezve .Szétszedtem a pakkokat,megmértem a cellák feszültségét, és találtam 38 db-ot ami 2 V felett van,(ezekből kb 8 db 4 V felett) és 22 -őt ami 2V alatt van.Gondolom 38-at tudok hasznosítani,és még a 2 V alattiakból ,majd meglátom,hogy hányat.Egyelőre nincs li-ion töltőm,de már rendeltem az ebayról.Vajon megéri így beszerezni cellákat, egyáltalán mennyi lesz jó belőlük?Így kiszámítva a 38 ,talán jó cella kb.142 Ft-ba került darabonként. Arra is gondoltam,hogy ha van lehetőség mielőtt megvenné az ember nem lehetne megállapítani ,hogy mely laptop akksikat érdemes megvenni, ha már pénzért adják?Pl megmérni a feszültségüket.Ez alapján lehetne biztosan tudni, hogy kb hány cellája jó?
A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2018
Az attól függ mennyi használható kapacitása maradt. Lehet hogy 4V körül van a feszültsége de lehet hogy pár perc alatt le is merül.
Én használt laptop akkut nem vennék. Az utobbi 5-6 évben már olyan jol vannak kezelve, hogy ritkaság ha közöttük jo cellát találsz, szemetet meg kár venni. Jo cella csak akkor fordulhat elö, ha az akku korábban hal meg mint kellene ( elektronika vagy cella megy tönkre), de ilyen egyre ritkább. És ezt nem lehet kimérni mert sok akkupackban nem férsz kivülröl a cellákhoz, igy a pack megbontása nélkül nem mész semmire.
Annyira siettem a szétbontásukkal, hogy amikor már az utolsót is szétszedtem, akkor jutott eszembe, hogy mielőtt felbontottam volna az akkupakkot, meg kellet volna mérjem a feszültségét, hogy lám van-e sok köze a cellák állapotához.Na de aztán ezután megmértem az egyik laptopom akkuját, amely alig pár percig bírja,és láss csodát 12 voltot mutatott.(adatlapján 10,4 V -ír.)Ezek szerint nem lehetne következtetni ez alapján az akkupakk, s így a cellák állapotára?
Szerintem egy mezei DMM-l nem mész semmire. Sok akkupackban a kimeneti feszültség kapcsolt, azaz a PC vezérli mit ad ki a pack igy a kontaktusokat üresen mérni majdnem felesleges. Szerintem is mindig a max fesz. Fogod ott mérni, ha meg leterheleled valoszinü, hogy semmit.
A jo méréshez tudni kéne hogyan kezeli a PC az akkut, ami szinte kizárt és mindegyik másképp teszi. A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2018
Azt kellene eldönteni először, hogy mire kellenek ezek az akksik? Elektromos cigarettába/modell autóba/egy cellás powerbankba nem annyira érdemes laptop akksit bontani, mert ezek pl. nagy áramot igényelnek, az elhasználódott laptop akksik pedig nem híresek az alacsony belső ellenállásról. Tehát ha egy cellát 1A-nál jobban akarsz terhelni folyamatosan, akkor nagyon kell keresned a jó cellát! Vagy sokat kapcsolsz párhuzamosan, ha van helyed. 150Ft cellánként nem rossz. Én sokszor bontottam laptop akksikat, és voot amikor csak 1.5Ah-t tudtak a cellák, na ezekből 3S2P ment a Bosch csavarbehajtóm pótakksijába. Teljesen mindegy, mennyire melegszik terhelésen, ingyen voltak a cellák, de nem vettem észre eddig komolyabb melegedést, a csavarbehajtót is szakaszos üzemben használom. Ide igazából nagy áramot tudó cella kellene, amit nem valószínű, hogy laptop akksiból bontani fogsz, de lehetnek még csodák!
Házi készítésű elektromos kerékpárhoz kellene.
Hm. Érdekes.
Ha megméred a celláid belső ellenállását, megszámolod hány db-od van, ebből pedig kiszámolod, mi az a maximális áram amit folyamatosan le tud az akksipakk adni anélkül, hogy 5-10W-nál több hő keletkezzen a pakkban, akkor rá fogsz jönni, hogy A) sokkal több cella kell, B) gyengébb motor, C) másfajta cella kell, D) össze passzol az akksipakk a motorral. Indulásnál/maximális terhelésen hány Ampert szív a motorod, és hány cella lesz párhuzamosan terveid szerint?
A motor autó generátor lenne,még csak tesztelés színtjén van,nincs a bicajra szerelve.Induláskor kb 20 A-re gondolok, és az egész pakk nem lesz több 24 voltosnál,ép ezért több cellát kell párhuzamosan kössek(10-12 db).
Gyors számolás 48V 800W-os motorral:
48V-hoz 11 soros cella kell, 800W/48V az 16.7A. Egy laptop akksiból bontott cellára 1A-nál több folyamatos terhelést nem bíznék! Tehát 17db párhuzamos cella kellene. 17x11 az 187db cella. Ezt összegyűjteni nem kis feladat! A laptop akksikban levő cellákból mondjuk 50%-os eséllyel találsz jó cellát, akkor 374 cellát kell bontanod (62db 6 cellás akksipakk), ha a 150Ft-os cella árral számolok (a rosszakért is ki kell fizetni ezt az árat), akkor az akksipakk 56100Ft-ba került, és millió munkaórába. Nem.lenne olcsóbb túlórázni/spórolni vagy másodállást keresni, amikor legalább minden órád ki van fizetve, és abból venni egy rendes pakkot? A 11S17P még csak a minimális felállás, az induláskori 30-50A túlterheli a cellákat! Nehéz ügy ez az elektromos bicikli.
Induláskor 20A, akkor menet közben 10A, 24V-on ez 240W-os motort jelent. Megmozdítja ez egyáltalán a bringát egy 70-90Kg-os ember alatt? 10cella még mindig határon van a folyamatos 10A áramfelvételhez.
Nekem a modellautóm 12.6V-on 20-30A-t nyel be, mondjuk 340W-ot, de hogy engem elhúzzon ahhoz kevésnek találom, és nem csak a kerekek tapadása miatt. Kis tömeget (2kg) felgyorsít 50km/h-ra, de 70-90kg más tészta. A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2018
Itt vigyázni kell a számitással.
Nem a motornak kell inditania kerékpárt ( azt hiszem ez tiltott is, illetve akkor már nem kerékpárrol van szo, hanem motoros jármüröl - legyen az bármi). A kerékpárnál a motor csak rásegit, ha tekered a pedált, ha nem, akkor a motornak meg kell állnia. Azaz valamivel kisebb az energiaigény mint pl a motoros rollernél stb. De igy is 20 cellánál kevesebb még a legjobb akkukbol is kevés.
Még nem próbáltam kerékpáron, csak asztalon és 12 volton kb 25 A-t vett fel , miközben próbáltam lefogni, de nem sikerült.Tovább nem erőltettem, mert a vezérlő max 30 A-t bír meg.De csak savas autó akksival próbáltam.
A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2018
A maximális fordulatszámról lefékezni a motort, ahol a legjobb a hatásfoka, nem csoda, hogy nem sikerült.
Néztem a legelső elektromos biciklit 160eFt, 250-350W-os motorral, 25-30km/h maximálisan, 33km hatótáv "Ólom gondozásmentes zselés ciklikus akkumulátor"-ral, legyen az bármilyen is. Az asztalon mért 25A kicsit lefogva az lesz 15A üresben, és 30-50A terhelve. 12Vx50A az 600W. 50A-hez már kell a vastag vezeték, meg a legalább 50 párhuzamos cella, sorosan meg elég a 3-4 cella maximum. Most a motorod 12V-os? Ha 24V-ról akarod hajtani, még több áram fog folyni.
Én úgy tervezem, hogy a pedálos hajtás megmarad eredetiben, a motor pedig a hátsó kerék bal oldalára felszerelt fogaskereket hajtaná,amikor a gázkart nyomom.Amikor nincs gáz, a motor fogaskereke szabadon futna, úgy mint a bringán szokott a hátsó fogaskerék.
Még minimális "gázzal" sem nagyon tudtam lefogni a motort.12 voltról próbáltam eddig, de meg szeretném próbálni 24 -ről is.Amint mondtam egy személy autó generátor, ami 14 V és 120A ,az adatai szerint.Gondolom, azért nem sikerül lefogni még 12 volton sem, mert a tekercselése 120A-t elbír, és ezért nagyon erős tud lenni.
Azért szoktak 36-48V-os motorokat alkalmazni, hogy ne kelljen 50-100A-t kapcsolni.
Na, nem tudom, ennek nézz utánna. Az ilyen kézi gáz adagolás már nem kerékpár. Itt abbol kell kiindulnod, hogy a lábbal tekerés határozza meg, hogy mit csinál a motor. Amint a motor müködése nem a pedálozástol függ szerintem már nem kerékpár a jármü.
Csak abban az esetben túl nagy a fordulatszáma, és túl nagy áttét kell neki, 12 volton viszont nem kell neki nagy áttét.Nem is tudom, hogy egy ilyen típusú motor ,hogyan bírná a 48 voltot?Vajon hány ampert tudna így felvenni?Eredetileg 14V,120A.Ezért gondoltam,hogy ehhez közeli tartományban maradnék, viszont lehet,hogy a túl nagy Amper nem lesz jó sem az akkunak, sem a vezérlőnek.Kezdő vagyok elektronikában, de szeretek foglalkozni ilyenekkel.
Azért számolj egy kicsit. A motorok fordulatszáma - többnyire független a feszültségtöl, kb 4-8000 rpm. A bicaj kereke mondjuk 26" annak a kerülete 2 méter. 25 km/h sebességhez 25000 métert kell megtennie ami kb 200 fordulat percenként. Azaz a te motorodhoz 4000/200; 1:20-1:40 áttétel kell.
Ok.Még kisérletezek rajta,köszi a tanácsokat nektek
"A motorok fordulatszáma - többnyire független a feszültségtöl"
Akkor inkább mitől függ?
A motor konstrukciojátol.
Ha egy motor 12 V-s annak a fordulatszáma 12 V-n mondjuk 4000 rpm. (Kisebb feszültségnel kevesebb, de veszt az erejéböl). Egy másik mondjuk 48 V- s motor fordulatszáma 48V-n megint lehet 4000 rpm. Azaz egyforma fordulatszámot kapsz a motor névleges (tervezett) feszültségén, csak más nyomatékot ( eröt). Ha az alacsonyabb feszültségü motorbol azonos eröt akarsz kicsavarni, akkor annak kisebb a belsö ellenállása, azaz nagyobb az áramigénye.
Aha.Jelen esetben , ha e motort nem 12 voltról, hanem 48 voltról táplálnám mi történne?Mi változna meg?
Hogy negyed annyi áram kellene az akkubol és negyedannyi áramot kellene kapcsolgatnod az elektronikával.
De hogyan tudnám kihasználni a motor maximális teljesítményét jobban, mekkora feszültszégről?Merthogy generátor üzemmódban 14V,120A -ra tervezték.Ez azt jelenti, hogy 14x120,vagyis 1680 wattos motor.Én ezt szeretném kihasználni, ha már lehetséges.A kérdés az, hogy ezt milyen akksi felállításban tudnám megtenni?Az most másodlagos, hogy ez mennyire szabályos a közúton.
A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2018
Ennyi akkut nem fogsz tudni cipelni... az autok inditoakkuja tud ennyit pár percig. Neked meg folyamatosan kellene.
A hozzászólás módosítva: Jún 4, 2018
|
Bejelentkezés
Hirdetés |