Fórum témák
» Több friss téma |
Érdekelne mi a véleményetek a kérdésről..
Ha jól használom a hegesztőt, csak a hegesztendő felület és az elektróda között folyik az áram. Miért indukálna ez nagyfeszültséget az elektromos rendszerbe? -ha benne van az akksi, -és miért nem, ha nincs benne az akksi? Ha rosszul testelem le a hegesztőt, és pl a computeren keresztül folyik a hegesztőáram, akkor szerintem mind1 hogy az akksi benne van vagy nincs. Ha az akksihoz csinálok egy (unipoláris) supressor diódás védelmet amit rácsiptetek hegesztéskor az megfelelő védelem?
A nagyobb áramoknál jobb ha vigyázol.Gondolom valakik már tapasztaltak egy két mellékhatást.
A nagyobb áramok miatt a mágneses kölcsönhatás sem kicsi az elektróda vezetékein folyó áram ,meg az autó villamos hálózata között.Valamint ha az ívet gyújtod a régi középhullámú rádiókban biztosan hallatszik,Az érzékeny elektronika sem mentesülhet az antenna hatástól (különösen hogy néhány kilométer vezeték van az autóban. )
rendben, de miköze ennek ahoz hogy rajta van az akku, attol még ugyanugy ott az ívkisülés és a középhullámú frekvencia, és ugyanugy tönkrevághatjuk vele a rendszert.. sőt az akku mint egy nagy kondenzátor még talán enyhítheti is.. legalábbis én igy gondolom.
Teherautóknál, munkagépeknél van áramtalanító kapcsoló, általában elegendő ennek használata. Ha nincs, akkor kell az akkusarut levenni. A magyarázat szerintem a következő: mint előttem is írták, a jármű villamos hálózata, elektronikája sérülhet, ha a hegesztőáram akár indukált formában bekerül oda. Könnyen zárlatot okozhat, például a generátor egyenirányitódiódái, vagy a fesszabályzó részeiben. Ha ez bekövetkezik, akkor az akku teljes árama ezen az úton záródhat, és kész a tűz...
Levett saruknál viszont érdemes egy szuppresszoros védelmet ideiglenesen bekötni az akku helyére.
Értem hogy a tapasztalat: valaki egyszer nem vette le a sarut és tönkrement valami, valaki meg levette és nem
![]() Szerintem a megfelelő testelő pont megválasztása a lényeg, nem az hogy az akku be van e kötve vagy nincs.. ha pl kipufogót hegesztek és bent van a lambdaszonda helyből tönkrelehet vágni mindent mert azon és az ecun keresztül is tud áram folyni.. függetlenül az akkutól.. És ha nincs bent az akku mi nyújt védelmet, ugyanúgy áramot folyatok, áramkör is van, az akkuval sok minden van párhuzamosan, kondenzárok, izzók, egyebek amik ugyanúgy akku nélkül is egy áramkört alkotnak... Arrol beszélünk hogy a testpotenciálon áram átfolyására feszültség indukálódik és ez megjelenik az elektromos rendszerbe az önindító 500-1000A áramot is folyathat a testen de mivel kicsi az ellenállása nem indukálódhat benne nagy feszültség.. mi ahoz képest az a 150A amit a hegesztő lead
Nem hiszem, hogy elegendő lenne lekötni az akkut. Sőt, szerintem még ronthat is a helyzeten, mert az akkunak elég kicsi a belső ellenállása, ami esetleg elnyelhet egy gyengébb "tüskét".
Szerintem az akku maradjon csak fent, és vele párhuzamosan valami túlfeszvédő.
Csak a zárlat veszély miatt kell levenni. Egy véletlen kábel elégetésekkor bazi nagy áramok tudnak ám kijönni az aksiból. Főleg úgy ha nem a test felé folyik az aksi árama hanem a hegesztőn keresztül...
Én forrasztásnál jártam pórul minap. Gondoltam lehet azt az áramkör működése közben is csinálni...
A pákán keresztül leballagott a +12V valami alacsonyabb potenciál felé, a led, amit forrasztottam szép feketére sült belül. Nem autóban volt, hanem tápon, gondolom ott is ugyanúgy működne.
A hegesztés feszültsége 20-60 Volton 50-150 A .
Ez az áram ha rossz helyen testelsz hazavágja a generátor diódákat és a többi elektronikus dolgot a kocsiban. Sima mtz trakit is láttam már hegesztés miatti tönkrement generátorral. De ha leveszik a sarut úgy még tönkrement autót nem láttam! Ezért én leveszem lehet hogy ósdi megoldág de megbízható.
A tudományos/szakmai magyarázatra én is kiváncsi lennék.
Egy ismerősöm mesélte (nem olyan link dumás, tehát szerintem nem kitalálta) hogy a szomszédja robbantotta fel igy a Trabantban az akkut. Még a motorháztető is lerepült és mint utóbb kiderült az esti etetésnél agyoncsapta a kutyát is. Ezen még most is töröm a fejem... Barátom CNC gépeket üzemeltet, ő mesélte hogy a múltkor a hegesztő robotnál nem volt OK a test és a hegesztőáram a vezérlés kábelein folyt vissza. El volt egy darabig a javitással utána ![]()
Szerintem nem igazán bonyolult ez: amennyiben pl. az autón semmi nincs bekapcsolva(ez fontos feltétel), valamint az akku is leválasztva, akkor az ívhúzás, és kioltás alkalmával keletkező fesz. löket sehol sem talál zárható áramkört, vagy annak bármilyen(pl. átütéssel lehetséges)esélyét.
Csak a központi számítógépben a riasztóban meg az autórádióban.(ezeket nem tudod kikapcsolni.meg amit még esetleg kifelejtettem,az új agyonelektronizált autókban.)
Ha megkockáztatod lehet az esetek legtöbbjében nem lesz baj, de ha lesz akkor bőven megfizeted az előző esetekkel megspórolt időt. Csak egyszer hibázol a test rögzítésével.
Ez pontosan így van. A mai autók központi egységéhez számtalan jelvezeték megy,ami alkalmasint 10-20mV-os jelváltozásokra van tervezve,pl. légtömegmérő,különféle motorparaméterek visszavezetése,hőmérsékletmérők stb.
Ha az akkusaruk a helyükön vannak,az autó központi egysége dolgozik,attól függetlenül hogy a gyújtáskapcsoló kikapcsolt állapotban van. És ez érvényes a 25 évvel ezelőtt gyártott autókra is,ugyanis azokban is volt motorvezérlő elektronika, ezt a befecskendező rendszerek megjelenése indokolta elsősorban. Ha hegesztés körben a fent említett kisjelű vezetékek valamelyikében a munkaállapothoz tartozó jelnél jelentősen nagyobb feszültség indukálódik, akkor biztos,hogy a központi egységet hazavágja. Márpedig hegesztés közben bármi előfordulhat,mivel a művelet kontrollálhatatlan. Tehát ez is egy indok a többi mellett,ami miatt érdemes a sarut levenni hegesztés előtt.
Akkor javasolom átgondolni azt az esetet, hogy pl. egy 50V zárófeszültségre tervezett diódának az egyik lábára kapcsolunk pl. 1000V fesz.-t, de a másikra semmit sem, ugye, hogy nem fog átütni. Egyébként ha az akku le van választva, akkor az is mindegy, hogy be van-e bármi kapcsolva, ezt tegnap tényleg hibásan fogalmaztam.
Én elektromos kerékpáron hegesztettem,és az összes vezeték leolvadt a kommutátorrol! Mái sem értem hogy miért,a vezetélek a levegőben lógtak...
A hegesztéskor az autó fémvázán zárodó áramkör hatására az vezetöként mágneses tért hoz létre ami a kocsi elektromos rendszerében is indukálhat feszültséget.
Napkitörés hatására a légkörben fellépö elektromásneses impulzus ellen is az elektromos, elektronikus rendszerek lekapcsolásával védekeznek azok tönkremenetele ellen.
Nekem akkor ment tönkre motor hegesztésnél mikor gond volt a testelésnél.Tehát nem közvetlen a hegesztendő anyagra raktam a testet hanám máshova. Volt hogy bovden égett össze (azon volt a legjobb test kontaktus és nem a váznál folyt az áram). Volt hogy az izzók égtek hegesztés közbe.
![]() Szóval semmi köze az aksinak!! Csak a jó testelésre kell figyelni.Tehát a sztender hegesztésénél ne a vázra hanem közvetlen a sztenderre kell rakni minél közelebb!! És az se árt ha megtisztítjuk a felöletett a jó kontakt miatt. Amióta erre a nagy dologra rájötte azóta 1 motor se ment tönkre!(pedig pár hegesztés volt azóta) és nem kötöttel le semmit.
Bárki bármit mond én tapasztaltam már sokmindent hegesztés közben de levett aku saruval még soha sem ment nállam tönkre semmi viszont fentfelejtett saruval már sok érdekes tönkrement dolgot láttam.
Leolvadó vezetékek és bovdenek ,szikrázó testelési pontok ,diódazárlat vagy szakadás ,leégett generátor ,tönkrement fesszabályzó ,felrobbant akkumulátor. Ez utóbbi nem volt vicces mert tőlem fél méterre történt és ruhástól slagoltam le magam a műhely udvarán ![]() Szóval csak óvatosan ! A saru levétel hátránya a rádió programozás ![]() De annyi ülő munka néha belefér.
Én hallottam olyan ajánlásokat, hogy a legmegnyugtatóbb az akkusaru levételén túl az érzékeny elektronikák (motorvezérlő, BLC stb) stekkeres kiszakaszolása.Most megpróbálom elméleti oldalról megközelíteni a dolgot. A villamos ív egy gonosz dolog, nemlineáris a karakterisztikája. (Sőt még olyan szakasza is lehet, ahol negatív ellenállás adódik, ha R=deltaU/ deltaI differenciálhányadosként értelmezzük. )Ha valami nemlineáris, tele van felharmonikussal , a frekvenciaspektrum folyamatos, némileg csökkenő amplitúdóval, beleértve a rádiófrekvenciás hullámok tartományát is akár a Mhz-es tartományt is.(matematikailag a Fourier analízis foglalkozik ezekkel). A frekvencia ki is sugárzódik, és mivel folyamatos, rezonanciába léphet különböző vezetékszakaszokkal, és a feszültség így helyenként elég nagy lehet. Ez szerencsétlen esetben tönkretehet érzékeny elektronikai berendezéseket. Persze a gyártók is rájöttek erre, és valamilyen szinten próbálnak egy elfogadható védelmet kiépíteni.( Ferritgyűrűs bemenetek, kondenzátoros bemeneti hidegítések, tápvonalon szupresszordióda,stb..)
Ha egy kicsit elkanyarodok,(de némi párhuzamot állítva) a rádiózás hőskorában voltak a szikratávírók. Itt a szikra folyamatos spektrumából L-C körökkel az az antennára hangolták a kívánt frekvenciát. Ez akár kW nagyságrendű teljesítményt is jelentett. Persze azért a többi frekvencia is jelen volt, aminek jelentős kisugárzása, zavarása volt. A szikratávíró a modernebb technikák megjelenésével ezért hamar el is tűnt.
Bocsánat nem neked címeztem hanem a téma címnek.Az utolsó mondatodra pedig sajna nem figyeltem eléggé.
elég sokminden elmegy:
a motorvezérlőben a korrigált üzemanyagtábla (utána tanítani kell hogy jól menjen) átlagfogyasztás mérés, km számláló váltó adaptáció (automatanal) rádió... levett sarulval is tönkrelehet tenni mindazt amit irtál, kivéve az akksit..
a légtömegmérő meg hasonlók általában 5Vról mennek amit a motorvezérlőtől kapnak, és levett gyujtás esetén nem kapnak áramot, és ez igaz a 12Vos szenzorokra is, azok is általában a gyujtásra vannak rákötve..
a motorvezérlőnek van memóriáramköre ami kap fix 12Vot az akkuról. a többi rész nem aktív tudtommal, legalabbis ami nekem volt autó, FORD, BMW ezeknél semmi se volt áram alatt nyugalmi állapotba. nekem az sem reális hogy a karosszériát hegesztem és a légtömegmérőbe 5V feletti feszültség indukálódik
Általában mikor leveszem az akkusarut, vagy visszarakom még ívet is húz az akku pólusa felé, szerintem ez is elég nagy SOKK a mikroelektronikának.
A hegesztéskor, ha vezetékek közelében hegeszt az ember, és esély van azok átégetésére vagy zárlat okozásra akkor le kell venni az akkut.. de ha felrakok egy sárvédőt vagy kipufogódobot, és megfelelően a hegesztő testelése én nem látom értelmét levenni, sőt szerintem többet veszítek vele, mert az akku kicsi belső ellenállása miatt a vezetékben indukálódott tüskéket is felfogja. Biztonság kedvéért egy supressoros védelem az akku pólusaira (unipoláris hogy a negatív irányú feszültséget egy az egyben rövidrezárja) Ha rossz a testelés, és az áram útja okoz károkat, azt meg nem oldja meg az akku kiiktatása. Én egyenlőre így látom.. de szivesen várom a további hozzászólásokat
sziasztok Igen valószínű hogy arról van szó hogy a hegesztő testelési pontja és a pálca érintkezési pontja között folyó jelentős 50-70 A vagy annál is nagyobb áramerősség azon a néhány tized ohmon ami közötte van több voltnyi feszültséget ejt .Ez a feszültség sorba kapcsolódik (a másik félperiódusban kivonódik)az akkumulátor 12 voltjával és így már bármit tönkretehetnek .
Ez akkor valóban lehetséges, ha az akku nincs leválasztva, de ha le van, akkor a semmivel fog sorbakapcsolódni-ezesetben azon a néhány cm-en belül mindegy, hogy akármekora fesz.különbség keletkezik-e, mert az ugyanott rövidre is záródik.
Ezzel nem értek egyet,
mellékeltem egy képet hogy miért:
Én nem ezeknek a berendezéseknek a táplálásáról írtam,hanem a jelvezetékekről, ami az adott szenzor jelét a központi egységbe viszi. Ezeket a néhány mV-ot szállító vezetékeket nem szokták a központi egységben mindenféle impulzuscsapdákkal ellátni,mert azok meghamisítanák üzem közben a mért jeleket. Az autók központi egységének nagy része standby állapotban is feszültség alatt van, emiatt aztán ha a jeltovábbítást végző vezetékre akár induktív csatolás,akár egyéb módon a normál jelszintnél nagyságrendekkel nagyobb feszültség kerül, azt a jelfeldolgozó egység nem fogja kibírni meghibásodás nélkül. Néhány éve egy dízel FIAT izzító elektronikáját kellett javítani, a figyelmetlen karosszériás miatt, aki elfelejtette levenni az akku sarut. Az addig hibátlanul induló autó izzítóelektronikája elfelejtette hogy kell elindítania a motort. Pedig a hegesztési művelet a kocsi hátulján volt, a vonóhorog egyik nyúlványánál. Az izzító elektronika pedig a jobb első ülés alatt.
De tégy egy kísérletet:tedd a multiméteredet pl.20mV-os állásba, és küldjél be neki 10V-ot. Ezt esetleg próbáld annyiszor,ahányszor egy karosszériás pöttyöt rak Co-val a sárvédő vagy a küszöb felrakásánál. Aztán utána próbálj a műszereddel megmérni 15mV-ot. ![]()
az ilyen jelvezetékek általában árnyékoltan mennek pl: lambdaszonda, kopogásérzékelő, forgásjeladók..
és szerinted ha kiveszed a multiméterből az elemet, 10mVos állásba teszed és elkezded kínozni szted mi lesz?
Nem tudom, mi, illetve van-e összefüggés, de
Idézet: „Aztán mennénk vissza, az autó azonban nem mozdul. Bár két vendéglátóm előre szólt, hogy a torony közelében a japán autók nem indulnak el, de hát egy neves fővárosi szerkesztő európai autóval jár, nem valami japán hülyeséggel, vagyis gőgösen a torony aljába parkoltunk. Aztán nemhogy a motor nem indult, de még az elektronikus kormányzárat sem sikerült feloldani… De végül a torony megkegyelmezett: tízméternyi tolás után felszabadította a motorházban lapuló komputereket…” Lakihegyen lakli torony II. |
Bejelentkezés
Hirdetés |