Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Mit kell tudnia egy jó Master-hez egy erősítőnek?
Témaindító: recko, idő: Szept 20, 2009
Témakörök:
Üdv. mindenkinek!
Zeneszerkesztéssel is foglalkozom, és egy jó zenénél elengedhetetlen a tökéletes utómunka: a master. Aki nem tudja, hogy ez mit jelent: A master egy zeneszámnak a teltségéhez kell, és ahhoz is, hogy a megfelelő tartományok (mély-közép-magas) a helyén legyen stb. Az lenne a kérdésem, hogy mit kell tudnia egy erősítőnek ahhoz, hogy a megfelelő master kialakításához jó segítség legyen? Tehát: milyen osztályú legyen, IC-s vagy tranyós stb. stb. Esetleg ha tud valaki egy konkrét kapcsolást azt megköszönném
Én csak egy dolgot tudok mondani: Építs csöves erősítőt! Csöves erősítő készítése téma
Nem, köszi, inkább kihagyom, a nagy gyárak sem csinálják csőből.
Akkor A oszályú tranyós.
Szerintem lineális átvitelének kell lenni, sem nem emelhet sem nem vághat sehol a hangfrekvenciás sávban. Gyakorlatilag a tranzisztoros és a csöves erősítő tökéletes erre a célra. Én most egy swepper generátor programot keresek mérés céljából. De a leggyengébb láncszem a hangszóród szerintem.
Nem igazán értitek
Először is nem építeni, hanem tudni akarok Másodsorban valaki említette a stílust. igen, fontos a stílus, de mivel zeneszerkesztő vagyok, nem szándékozom komoly dolgokat, csak a kész zenémet "megmesterelni" A lényeg a lényegben: Igazatok van sok szempontból, de nem kaptam választ a kérdésemre -> Mit kell tudnia egy masterelésre is alkalmas erősítőnek Gondolom az nem árt, ha van olyan kimeneti frekije mint a 2030-as TDA-nak Viszont a torzításának 0,005% alatt kéne lennie... tehát valami ilyesmikre gondolok
Nem tudom ki meddig hall de én maximum 20 Khz ig, szerintem a lineális frekvenciamenet, az alacsony jel/zaj viszony a lényeg. Ami bemegy az jön ki. A másik dolog, a felhasználása a zeneanyagnak, magyarul a hallgatása a közönség készülékein, gyakorlatilag nem úgy fog szólni mint nálad. Nálam is van két rendszer, egy 2.1 saját építés és egy gyári "hifi", mit mondjak róla, stílusfüggő épp melyiket kapcsolom be. A gyári "hifi" nek nem lineális a frekvenciamenete, nincs egy normális eq beállítás sem rajta, a 2.1 pedig jobb, ha zenét akarok hallgatni azon hallgatom, ha dmb és társai vagy háttérzajt akkor arra ott a "hifi".
Egy zenésznek, zenekarnak, producernek Q-ra nem érdekes min hallgatja a kedves hallgató, nekünk az a lényeg, hogy mindenhol tökéletesen szóljon Ehhez pedig master kell
Az a baj hogy nem érzitek ennek a fontosságát
A fontosságát értem, nekem eddig a vf2 conductor jött be a legjobban, alapzaja semmi és szerintem ott szól ahol kell, a quad 405 sem utolsó de szeretném a kettöt összehasonlítani, sajnos műszerem nincs hozzá.
Szerintem is inkább fülhallgatóval, és valami jobb fejhallgató erősítővel csináld (aminek már van külön topik). Persze kereshetsz profi erősítőt, vehetsz hangfalat egy autó árából, de minek. Ha meg már szóba jott a high-end, akkor Alexander erősítő, aminél nem nagyon létezik jobb, plusz valami jobb JBL, vagy Mark Levinson Red Rose hangfal. És igy talán még csak a kocsit kell eladni.
Neked bőven elég egy Quad 405. Átlagos hangfal mellett ennek sem érzed a hiányosságait. Amúgy igen érzem ennek a fontosságát, mert a tesóm is ezzel foglalkozik. Amúgy meg lehetnél kicsit türelmesebb.Ez nem egy bolt, ahol kéred és megkapod, ez egy fórum. Kicsi torzítási értékek, egyenes frekimenet, kicsi kimenő ellenállás. A két végfok jó együttfutása. Nagy tápfeszről menjen, csillagpontos földelés, esetleg csavart érpáras kábelek. Hangszöróvezeték szorosan a tápvez mellett, persze csak a dobozon belűl. Ne használj lehetőleg semmit, ami valamit is módosít a jelen. (hangszín,balansz, stb)
Rosszul fogalmaztam
A telítettséget hallanom kell
Legtöbb esetben a stúdió hangfalakba be van építve az erősítő.
Ebből erre következtetek, hogy a kettő együtt (hangfal és erősítő) egy egység. Tehát ha megvan a hangdoboz, akkor ahhoz állítják be az erősítőt. Mindezt komoly mérésekkel kipróbálva.
Van egy rossz hírem.. Erre a célra nem javaslok túl jó erősítőt. A nagyon jó erősítő méginkább előhozza a rendszered hibáit, és méginkább szörnyülködni fogsz, nem tudod hogy miért nem úgy szól, ahogyan te szeretnéd..
Amiket felsoroltál, hogy számodra fontos, hogy a torzítás 0.005% alatt legyen... Kérdezem én, hogy miért? Mikor a hangszóróid torzítása kapásból 3 és 10 százalék közé tehető.... Ami neked nagyon fontos lenne, hogy az erősítő frekvenciamenete egyenes legyen a hangfrekvenciás sávban, valamint a teljesítmény sávszélessége megegyezzen a frekvenciamenetével.. Ekkor nem az erősítő fogja színezni a zenét (jobb esetben)
Zavarosan látod ezt a "kellően jó" erősítő témát.
1. Ha csak magadnak akarsz "beavatkozni" a zenéidbe, akkor a konkrét rendszered (együtt az egész lánc) akusztikai jellemzői adottak, ehhez képest kell a zenét úgy alakítani, hogy a végeredmény megfeleljen számodra. Tehát amiből sok van azt elvenni, ahol lyukas a hangkép ott megemelni, amiből meg kevés van, azt odatenni. 2. Ha megosztási céllal, többeknek is szánod a "javító" munkát, akkor már egész más a helyzet. Akkor a lehető legsemlegesebb, vagy még inkább a legáltalánosabban jellemző rendszert kell szimulálnod, mert vélhetően az ezen "beállított" műsort fogják a legtöbben jónak hallani. Az erősítő torzítását, mint fontos paraméter gyorsan felejtsd el. Éppen ez az az adat, ami szinte alig érezteti hatását (persze egy minimum azért van, de az semmiképp sem 0,005% -csövesek akár 1%-ot is torzítanak, mégis piszok jól szólnak). Továbbá kissé félve mondom, de a frekvenciamenet is ide tartozik, mert ma már egy teljesen középszerű szerkezet is nagyon jó átvitellel bír, és mégse szól jól mindegyik. Igazából nem is lehet azt pontosan tudni, miért jobb egyik erősítő mint a másik, de mégis hallani az eltérést (gyanítom a mostanában olyan divatos visszacsatolások milyensége, vagy akár azok hiánya sokkal többet számít, mint az előbbi két paraméter). Jó példa erre a HTA-30 és B8. Mindkettő nagyon jól szól, de mégis teljesen másképpen. Privát vélemény, nekem most éppen a B8 tetszik jobban, de ez nem volt mindig így. Végül nagyon szeretném hangsúlyozni, hogy a hangszóró sokkal-sokkal jobban befolyásolja a végeredményt mint az erősítő. Tehát mindenképp komplett rendszerben kellene gondolkoznod, ahol az erősítő akár szándékosan is korrigálhatja a hangszóró hibáit (már valaki írt itt az egybeépített stúdió cuccról). Viszont a legjobb rendszerek se nagyon érik utol a jó fülhallgatók linearitását, és itt nem elsősorban a frekvenciaátvitelre gondolok, hanem a fázisra, mert azokban általában nincs hangváltó (viszont az is igaz, hogy "nem zörgeti az üveget a spejzablakban", maximum a fejed fájdul bele ha feltekered.
Szia!
A kérdésed Idézet: így egy kicsit faramuci, mert végül is a tömör válasz rá: a legjobbnak lennie.„Mit kell tudnia” Mint minden stúdióberendezés, ennek is a legjobbnak kell lennie. Hogy mégis vannak eltérések az abból adódik, hogy nem egyforma anyagi háttérrel rendelkezik minden egyes stúdió. Jó is lenne, ha mindenkinek (amatőr stúdiókat is beleértve), a Sony Records technikája lenne. Bár van akinek ez nem jön be. Nem árban, hanem hangzásban. De igazán, stúdiók és ezáltal technikák között, csak a pénzes együttesek, előadók válogathatnak. A kicsiknek maradnak az olcsóak vagy akár az amatőr stúdiók. Végső esetben egy saját mastering. Mielőtt folytatnám, tisztázni kellene több mindent. Elsőnek, a master - mastering fogalmát. Az utómunka az a mastering, s a terméke, a kész anyag, az a master. Hogy mihez is kell? Hát nem ahhoz. Aztán kérsz akár Idézet: is, de kijelented: „konkrét kapcsolást” Idézet: „nem építeni, hanem tudni akarok” Idézet: Inkább zeneszerző, mert ugyebár a zene a zeneszerkesztő progin íródik, nem rajtad. De ha zeneszerző vagy akkor az alábbi kijelentésed meg megint ellentmondásos:„mivel zeneszerkesztő vagyok, nem szándékozom komoly dolgokat, csak a kész zenémet "megmesterelni"” Idézet: Erre is kaptál választ, hogy nem mindegy, hogy min szól...„Egy zenésznek, zenekarnak, producernek Q-ra nem érdekes min hallgatja a kedves hallgató, nekünk az a lényeg, hogy mindenhol tökéletesen szóljon” Idézet: „Gondolom az nem árt, ha van olyan kimeneti frekije mint a 2030-as TDA-nak Viszont a torzításának 0,005% alatt kéne lennie...” No a stúdió rendszereket nem a TDA2030-asokkal vetik egy kaptafára, a torzítás meg lehet akár 0,1%-is. Hogy miért? Mert nem járódnak azok az erősítők csúcs hangerőkön, amikor már kezd a torzítás jelentős lenni. Szóval, ha Te valamilyen Fruity loops, és társain szerkesztesz zenét, egy mezei PC-n, mezei hangkártyán, egy mezei hangfalon, egy mezei szobában, akkor "mindegy", hogy milyen erősítőn mastering-olsz. Ide tényleg egy jó (ettől drága) fejhallgató lenne a legjobb választás, bár lehet, hogy az meg már luxus lenne hozzá. Dolgoztam olyan berendezéseken, amik a kiskereskedelmi forgalomban még mint márka is alig ismert. Építettünk stúdiókat, ahol a 24 sávos TASCAM rendszer az alap volt, a TANNOY control ládákkal. Voltak kiseb stódiók, ahol a SOUNDCRAFT volt a számukra megfizethető maximum. Controll végfokoknak pedig az olcsó Hi-Fi-ktől a Kenwood, Sony, Pioneer, Fisher-en át a Harman Kardon-ig minden előfordult. Szóval, ha általánosságban akarunk beszélgetni arról, hogy milyen legyen egy jó stúdióba szánt controll erősítő, amely a masteringhoz a legjobb, akkor azt már itt össze lehet fésülni az elhangzott hozzászólásokból. Ha meg az a kérdés, hogy Neked milyen erősítőd legyen, ahhoz azért bővebben kellene tudni a stúdiód, s az anyagi helyzeted állapotát. El kellene döntened, hogy pontosan mit is szeretnél (venni, vagy építeni), illetve kicsit bővebben leírni azt, hogy milyen környezetben szeretnéd alkalmazni. Akkor tényleg segíteni tudunk, s nem csak "szócsatázni" Remélem érthető voltam, s nem bántó.
Én azt tanácsolom Neked, hogy vegyél egy pár Genelec-típusú aktív stúdió monitort!
Nagyon drága és nagyon jó! A legtöbb helyen ezt használják!
Igaz! Természetesen control, mivel itt az angol a műszaki nyelv. Azért van ahol jól is írtam.
Ha már újból szót (billentyűzetet) ragadtam, akkor ajánlom az alábbi könyvet: Csabai Dániel, Hi-Fi hangstúdió - Műszaki Könyvkiadó, 1983 Nem igazán mai darab, de a hangstúdiók kialakítására, beleértve a Control Room-ot is, igen jó támpontot ad. Csatolva egy jól felszerelt, és behangolt stúdió képe.
Szerintem a "Master"-eles masnak van csak hat ugy nez ki ahogy mondtad.
Egy zenemu , CD -DVD kiadasakor egy zenei osszeallitasrol van szo ( na ez mar mas tema ) .Tehat ha felteszem a CD-DVD-t es halgatom a zenet minden egyseges kell hogy legyen .Szimplabban peldakepp , nem szaladgalsz minden szamnal beallitani az EQ-t hanem elfogadhato egyseges beallitasra jo hangzast produkalsz minden egymast koveto szamnak .Maga a zenei atmenetek bevezetok celja is ez az "illesztes" de lehet a kontraszt is egy cel . Ezeket kell egybe dolgozni hogy ahogy mondtam egyetlen egy beallitassal ( "linearis ")hogy az atlag zenehalgato meg legyen elegedve. Azonkivul nem az IC osztaly az etrositokapcsolas ami a kis jeleknel jol kell mukodjon es legyen nagyon kicsi az IMD -je , jo jel zaj arany .Azonkivul az erosito maga kell tudja a nagy dinamikat , Azt a telitetseget tobfele uton erik el , eloszor meg kene tanulni kikiserletezni hogy mitol is szol "telitve " .A kompresszor megoli az ugy is keves dinamikat , de zenetol fugg, az osszekomprimalt zene az nem telitve szol hanem elnyomoritva. Dinamika, ez azt jelenti hogy kell tudja a cucc a mondjuk 100dB -t hogy a kb 80dB-normalis ( relativ nem tul halk) altlagos hangossaghoz a dinamikusabb eloadasu reszeknek maradjon meg + 20dB tartalek a torzitatlan kivezerles erdekebe.Ez ugy audio CD- hez 44,KHz /16bit ami kb 90dB- tud .Ehez talan megfelel.Ez egy jo atlag lenne. . De figyelembe kell venni a kevespenzu halgatokat akik taskaradion, fules-mp3 player-en,es mas konyha-kutyukon halgatjak a zenet . Ezek is "tomornek " es jonak kell haljak a prodikciot. Ez is a "master"-ezes eggyik celja , jol szoljon a 100000$-os cuccon , de az 50$-os cuccon is jol szoljon.A szuper hangszorokon es a legvacakabb zoorgo olcso membranos micsodakon is. Ahogy irtak a kolegak a forumon , LINEARIS cucc kell ugy erosito mint hangszoro/fejhalgatobol .De ahogy emlitetem olcso bovli hangfelszereles , hordozhato olcso gyengeminosegu hatarolt hangsavos rossz dinamikaju cuccokon is "jol" kell szoljon. Valami ilyesmirol szolna a "master"-eles. Avval a "telitetseggel" meg tanulmanyozzad , olvassgassal , probalgasd a sokfele receptet egyszer majd csak bejon.
A jól felszerelt stúdióhoz lenne egy hozzászólásom, nem ironikus, ne értsd rosszul!
A két vöröses színű monitort, ami az asztalon van, mindenki nagy ívben kerülje el! Borzasztó pocsék! Inkább két kis Fostex, mint egy Tannoy.
Azért kell a kapcsolás, mert egy oldalnak gyűjteném (ha lenne )
Ami a kepen van nem nez ki studionak , inkabb egy audiocucc kiallitasnak ahol a vevo /rendelo lassaon egy szepen kiallitott "kepet"( csendeletet).
Ezen is jol kene szoljon a jo masterelt zene.
Kapcsolas?.Van a GOGGLE aponak biztossan ,csak keresni kell turelemmel .Keressel audio recording , mastering ,gear, amplifier, monitoring ,studio monitor amoplifier , studio reinforcement...stb
Köszi, ha tudtam volna hogy keressem, akkor nem kérdezek
Hidd el, nem szól azon jól semmi! semmi alja, a teteje visít, a közepe tolakodó, szét kell szűrni, hogy valami köze legyen a valósághoz.
Itt nézz szét!
http://www.genelecusa.com/products/
Jaj fiúk, már össze ne vesszetek, hogy milyen a hangja. Nézzetek csak rá az EQ beállításaira, s megtudjátok.
Bezzeg a lényeget, senki nem veszi észre. Vagy nem említi. A hangcsillapító kárpitok. No meg a rejtett világítás, amitől szebben nem szól semmi (max nem zörög a plafonon a neon), de jól láthatóak a világító gombok, feliratok, s a szemed se ég ki a sötétben.
Dehogy veszünk, eszünk ágában sincs! Csak fölhívtam a figyelmet arra, hogy senki se adjon pénzt pocsék cuccért! Mert a Tannoy fos! Az is a hígabbik fajtából, ennyi!
Azért mertem leírni, mert hangmérnök vagyok és nagyon sok monitorral volt már dolgom, és mindig a Genelec mellett döntöttünk
Én is hangmárnök szerettem volna lenni, de nem találtam az octopuson kívül semmit
Igen, ez egy nehéz kérdés itthon...
Egyébként van több képzés is, de az oktOpus a legjobb mindközül, bizton állíthatom, ugyan nem leszel kész hangmérnök, ha azt elvégzed, de nagyon sok hasznos dolgot tanulhatsz! |
Bejelentkezés
Hirdetés |