Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » RC szervó működése 6V-ról, jel 5-ről?
Témaindító: TomRoncsak, idő: Márc 31, 2010
Témakörök:
Sziasztok!
Azt szeretném megtudni tőletek, hogy működhet e úgy helyesen egy modell szervó, ha a tápjának 6V-ot adok, a jel viszont csak 5V-on megy ? Meg szeretnék spórólni egy pár szintillesztőt.
Szerintem igen.
Próbáld ki, baja nem lehet...
Vannak szervók amik adatlap szerint 7,2V ot is elviselnek, de ők is csak 5 voltos jelet kapnak. Az a lényeg h a földek legyenek közösek. (a szervó élettartama viszont némileg csökken, ereje és sebessége nő)
Menni fog. De tegyél sorba egy diódát (pl 1N4004) a 6V-os résszel, így csak 5.3V-ot fog kapni.
Szerintem nem kell neki dióda, én úgy értelmezem külön akarja táplálni a szervót a vezérléstől.
Sziasztok. Működni fog, a szervók a vevőtől egy négyszögjelet kapnak vezérlőjel gyanánt, aminek a kitöltési tényezője változik, a szervó ezt "figyeli", a jel amplitúdója nem annyiran fontos, én már üzemeltettem úgy szervót, hogy a vevő 4,8V -ról ment, a szervó meg 7,2V -ról, és problémamentesen üzemelt. Arra kell figyelni, hogy a szervó alkalmas legyen a 6V -os táplálásra.
Sziasztok!
14 éve modellezek, tapasztalatom szerint kutya baja a szervóknak 6V-ról. Sőt....robbanó motoros autóban 5 cellás NiMH akkukat használunk, frissen töltve akár 7,5V is szokott lenni a feszültsége, van hogy azonnal tesszük az autóba mert indul a futam. Mind a vevő,mind a szervók bírták eddig probléma nélkül. Van olyan versenyző társ aki a tavalyi évet 2 cellás LiPo vevő akkuval nyomta végig, feltöltve 8,4V !!! Igaz hogy ezek már nem alap szervók, nagyon komoly digitális szervók 10-20kg közötti húzó erővel és 0,01s alatt fordulnak 60 fokot. De nincs bennük semmi feszültség stabilizátor. Egyszóval 6V-ról bármelyik szervónak működnie kell. Akad 1-2 kivétel, azoknál a gyártó a termék adatlapján jelöli a működési feszt. Gyurici
Hali!
En regen kihereltem egy szervomotort es sajat elektronikat terveztem hozza. Amikor kinyitottam a szervot es meglattam fel H hidat meg a motor masik oldalan ellenalllasosztot sirva rohogtem. 5V-bol eleve csak 2,5V juthat a motorra. A sajat elektronikaval neha 9V-rol is jarattam, igaz PWM-el, hogy finomabb legyen a szabalyozokor (PID szabalyozo). Vegulis a motor kibirta csak a fogaskerekek szakadtak le egytol egyik.
Hát igen, szervó és szervó között is van különbség.
A mostani komoly szervók házában van alu hűtőbordás betét az elektronika hűtésére....brutál erősek, nagyon gyorsak, megbízhatók, de sajnos ezek a 20-40eFt-os kategóriák. De ha kell akkor kell, nincs mese. Ja, és az új kor szellemében megjelentek a szénkefe nélküli úgynevezett brushless (3 fázisú) motoros szervók is. Nekem még nincs, de aki használja az csak jókat mond róluk.
Szia Kyrk épp olvastam, hogy saját elektronikát terveztél egy szervó motorhoz.
Nekem szükségem lenne olyan szervókra amik elbirjak az 50 Kg mot , csak nem találok megbizható elektronikát hozzájuk. Nem kérhetém el tölled a teljes dokumentációdat az elektronikához ??? Jóóóókl jöööönnneee
Sziasztok! Én is hasontóban töröm a fejem mert egy csónakmotor kormányzását szeretném így megoldani (középkonzol és nagy kormány helyett a hely miatt ), joystik el vezérelve de nem rádió irányítással mint a modeleket , a csónakban hanem csak vezetékkel . Szerintetek kivitelezhető e már nem mind a mechanika hanem az elektrónika valamilyen "izmosabb "szervomotorral mert ezek a kicsi RC szervók nagyon parányiak ?
Üdv :Józsi
Vannak nagyteljesitményü szervok is ( igaz nem olcsok) azonban a lapáttól is függ mekkora eröre lesz szükséged. Lehet, egyszerübb lesz szervo nélkül de megfelelö erös DC-motorral és áttétellel megoldani a kormányzást. Ahhoz csak egy jo PWM-s hidáramkör kell.
Szia !
Szerintem pár kilónál 8-10 kilónál több nem kell,de lehet,hogy még annyi sem mivelhogy elektromos motor 55 librás ,(( és PWM szabályozóval szabályozom a fordulatát ,az irányváltását meg két 50 A-os relével )) ! Viszont a kormányzását (mozgatását ) szerinted egy DC motorral meg lehet oldani mondjuk két mikrókapcsolóval ,forgásirányváltással ? (( mert egy kiskaput egy ablaktörlő motorral és menetes szárral oldottam meg csak az így lassú lenne )) Szervó motorral meg biztos drága lenne mert 50-60 eFt-nál nem tudok többet rááldozni,annál meg biztosan drágább lenne !
Én is ablaktörlö motorra gondoltam, de fogalmam sincs mekkora eröre van szükséged.
Szerintem nem nagy erő kell mert kézzel is könnyem kormányozható, én 8-10 kilóra gondoltam de ennél szerintem sokkal kevésebb,lehet hogy még 3-4 kiló is elég lenne . Az ablaktörlő motor szerintem lassú mert az ajtóra is azt tettem 10 mm-es menetorsóval és nagyon lassú ,viszont a szervó motorokat meg nem ismerem ! De ha valakinek van tapasztalata a kicsit nagyobb szervó motorokban megkérném,hogy adjon tanácsot !
A kormányhoz nem kell külön menetes orsó , a lapátot közvetlenül a motor tengelyével forgasd . Gyors és erős ..
2 vagy 3 bekezdésű menetorsóval kell megcsinálni és 24V-ról a 12V-os motort.
És milyen típúsú DC motort lehet beszerezni ami ehhez jó ( szervó motor vagy milyen lenne jó,bontóból ) szerintetek !
Szerintem a jobb ablaktörlö motor untig elég.
Sziasztok !
Ezt a szervómotort találtam a "CNCdrive " oldalon ezekkel a paraméterekkel ,viszont egy ablaktörlő motor sem sokkal olcsóbb 3-4 ezer forintal tehát majdnem egy ár ! Ez vajon megfelelne, csónakkormány mozgatására ,valakinek van tapasztalata ? Ehez kell valami komolyabb elektronikai egység szerintetek ? DCM-150W DC szervomotor kosárba rak Ár: 19500.00Ft 150Wattos DC szervomotor Elektromos jellemzők: Névleges feszültség: 30V DC Folyamatos áram: 5A Impulzus áram: 20A Folyamatos nyomaték:0.4Nm Impulzus nyomaték:2.9Nm Idézet: „viszont egy ablaktörlő motor sem sokkal olcsóbb 3-4 ezer forintal tehát majdnem egy ár !” Szia! De mégsem egy ár, egy ablaktörlő motort megkapsz 2000 Ft-ért a bontóban, vagy a MÉH telepen.
Én is amondo vagyok, hogy a bontoban egy ablaktörlö motor apropénzért elvihetö. Sok ilyen motor a méter hosszu ablaktörlöket hajtja ( egy ablaktörlö a szélvédön vagy a végtelen hosszu karok egy minivaneken, buszokon stb) igy biztosan elég erös. Itt visszacsatolásra ( szervo) nincs szükség csak a lapátot kell mozgatni. Legfeljebb egy huzallal, drotkötéllel áttételezve ( mint sok hasonlo hajon a kormánykerék hajtás.)
Igaz,hogy olcsóbban megkapom de bizonytalanabb is egy használt ! Azért egy új teljesen más !Én úgy gondoltam,hogy két mikrókapcsolóval és két relével ,forgásirány váltással,középen egy kis karral mint a joystick . Lehet,hogy rosszul gondolom nem tudom ,csak ha nem jó így akkor nem akarok feleslegesen olyan sok pénzt beleölni ,viszont ha jó akkor nem gond ! Szerintetek ez a megoldás jó ?
Uj törött autobol szerelj ki - sok helyen megengedik. Egy ablaktörlömotor soha nem megy tönkre.
Nyugodt lehetsz egy használt motor, ha nincs leégve, még ezer évig menni fog. A mikrokapcsolós elgondolásod is jó lehet, de nem lesz olyan finom, mint egy szervós. Illetve a kisebb kormánykitéréseket nagyobb odafigyeléssel lehet majd levezényelni. De áttételre mindenképp szükség lesz, és szerintem is, a drótköteles áttétel jó elgondolás lehet, ahogy ezt az előttem szóló fórumtárs is felvetette. Ezt úgy képzeld el, mint egy régi típusú ablakemelő mechanika.
Egy pofon egyszerü mechanizmussal és egy tolopotival jobb vezérlést lehet barkácsolni mint a szervo. Egy kormánykerék középállásban két mikrokapcsoloval amik a motort rövidrezárják. Ha elforditja egyik vagy másik irányba akkor megszünik a rövidzár és a motor helyes polaritást kap. A kormánykerék egy karral egy tolopotit mozgat ami alapállásban vékony impulzusokat ad. Ha elforditod a kereket akkor szélesedik az impulzus. Egy ilyen szerkezettel nagyon finoman fogja tudni vezérelni a motort mindkét irányba akárcsak egy valodi hajon.
De azért ennek ,hogy potival szabályozza az ember komolyabb elektronika kell !Nem a mechanika a gond itt hanem az elektronika !
Kb 10 alkatrészböl összerakhato PWM táp, de erröl már volt szo. (555-s topikban egy sereg van).
Szerintem a kezeléshez a jo mechanikai kivitel sokkal fontosabb mint az elektronika. ( ami az adott esetben szinte primitiv). A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2017
Nem igazán tudni hogy azzal a kis karral mit szeretnél.
Az alapvető kérdés hogy megelégszel a háromértékű (jobbra, balra, semleges) irányítással, vagy arányosan szeretnéd irányítani (minél jobban elfordítod a kormányt annál jobban/gyorsabban fordul a lapát). Ezen kívül az is lehetséges döntés hogy az elfordulás sebességét vezérled, vagy a pozícióját szabályzod. A legjobb (kényelmesebb, megszokottabb, vezetéstechnikailag biztonságosabb) megoldás az elfordulási pozíció arányos szabályzása. Ehhez alap esetben két poti kell, egy a kormánynál, egy a lapát tengelyén, és még kb. 20 elektronikai alkatrészből építendő szabályzó áramkör. Motorból sima DC motor kb. 50 W névleges teljesítménnyel és megfelelő áttétellel. Ha ennél egyszerűbbhöz ragaszkodsz, akkor lehet megfontolni a háromértékű irányítást, így nem kell potit és elektronikát beszerelned, viszont a vezetés kb. olyan élmény lesz mint a 80-as évek kvarc játékaiban. Na jó, ennél kicsit jobb is lehet, de mindenképpen újra kell tanulni a vezetést, és nagy odafigyelést igényel.
" Nem igazán tudni hogy azzal a kis karral mit szeretnél. "
Pontosan ahogy írod jobbra ,balra ,semleges ! Az elfordulási sebességet szerintem nem kell bántani az lenne állandó ,vagyis egy sebességre beállitva akár áttétellel és az lenne ! |
Bejelentkezés
Hirdetés |