Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » RC szervó működése 6V-ról, jel 5-ről?
Lapozás: OK   1 / 2
(#) TomRoncsak hozzászólása Márc 31, 2010 /
 
Sziasztok!
Azt szeretném megtudni tőletek, hogy működhet e úgy helyesen egy modell szervó, ha a tápjának 6V-ot adok, a jel viszont csak 5V-on megy ?

Meg szeretnék spórólni egy pár szintillesztőt.
(#) Báddzsó válasza TomRoncsak hozzászólására (») Márc 31, 2010 /
 
Szerintem igen.
Próbáld ki, baja nem lehet...
(#) Zozi85 válasza TomRoncsak hozzászólására (») Márc 31, 2010 / 1
 
Vannak szervók amik adatlap szerint 7,2V ot is elviselnek, de ők is csak 5 voltos jelet kapnak. Az a lényeg h a földek legyenek közösek. (a szervó élettartama viszont némileg csökken, ereje és sebessége nő)
(#) (Felhasználó 4577) válasza TomRoncsak hozzászólására (») Márc 31, 2010 /
 
Menni fog. De tegyél sorba egy diódát (pl 1N4004) a 6V-os résszel, így csak 5.3V-ot fog kapni.
(#) Zozi85 válasza (Felhasználó 4577) hozzászólására (») Márc 31, 2010 /
 
Szerintem nem kell neki dióda, én úgy értelmezem külön akarja táplálni a szervót a vezérléstől.
(#) kormika hozzászólása Márc 31, 2010 / 4
 
Sziasztok. Működni fog, a szervók a vevőtől egy négyszögjelet kapnak vezérlőjel gyanánt, aminek a kitöltési tényezője változik, a szervó ezt "figyeli", a jel amplitúdója nem annyiran fontos, én már üzemeltettem úgy szervót, hogy a vevő 4,8V -ról ment, a szervó meg 7,2V -ról, és problémamentesen üzemelt. Arra kell figyelni, hogy a szervó alkalmas legyen a 6V -os táplálásra.
(#) gyurici válasza kormika hozzászólására (») Ápr 1, 2010 /
 
Sziasztok!

14 éve modellezek, tapasztalatom szerint kutya baja a szervóknak 6V-ról. Sőt....robbanó motoros autóban 5 cellás NiMH akkukat használunk, frissen töltve akár 7,5V is szokott lenni a feszültsége, van hogy azonnal tesszük az autóba mert indul a futam. Mind a vevő,mind a szervók bírták eddig probléma nélkül.
Van olyan versenyző társ aki a tavalyi évet 2 cellás LiPo vevő akkuval nyomta végig, feltöltve 8,4V !!!
Igaz hogy ezek már nem alap szervók, nagyon komoly digitális szervók 10-20kg közötti húzó erővel és 0,01s alatt fordulnak 60 fokot. De nincs bennük semmi feszültség stabilizátor.

Egyszóval 6V-ról bármelyik szervónak működnie kell. Akad 1-2 kivétel, azoknál a gyártó a termék adatlapján jelöli a működési feszt.

Gyurici
(#) kyrk válasza gyurici hozzászólására (») Ápr 1, 2010 /
 
Hali!

En regen kihereltem egy szervomotort es sajat elektronikat terveztem hozza. Amikor kinyitottam a szervot es meglattam fel H hidat meg a motor masik oldalan ellenalllasosztot sirva rohogtem. 5V-bol eleve csak 2,5V juthat a motorra.

A sajat elektronikaval neha 9V-rol is jarattam, igaz PWM-el, hogy finomabb legyen a szabalyozokor (PID szabalyozo). Vegulis a motor kibirta csak a fogaskerekek szakadtak le egytol egyik.
(#) gyurici válasza kyrk hozzászólására (») Ápr 1, 2010 /
 
Hát igen, szervó és szervó között is van különbség.
A mostani komoly szervók házában van alu hűtőbordás betét az elektronika hűtésére....brutál erősek, nagyon gyorsak, megbízhatók, de sajnos ezek a 20-40eFt-os kategóriák. De ha kell akkor kell, nincs mese.

Ja, és az új kor szellemében megjelentek a szénkefe nélküli úgynevezett brushless (3 fázisú) motoros szervók is. Nekem még nincs, de aki használja az csak jókat mond róluk.
(#) Gyuresz hozzászólása Jún 15, 2010 /
 
Szia Kyrk épp olvastam, hogy saját elektronikát terveztél egy szervó motorhoz.
Nekem szükségem lenne olyan szervókra amik elbirjak az 50 Kg mot , csak nem találok megbizható elektronikát hozzájuk.
Nem kérhetém el tölled a teljes dokumentációdat az elektronikához ??? Jóóóókl jöööönnneee
(#) Polly válasza Gyuresz hozzászólására (») Jún 25, 2017 /
 
Sziasztok! Én is hasontóban töröm a fejem mert egy csónakmotor kormányzását szeretném így megoldani (középkonzol és nagy kormány helyett a hely miatt ), joystik el vezérelve de nem rádió irányítással mint a modeleket , a csónakban hanem csak vezetékkel . Szerintetek kivitelezhető e már nem mind a mechanika hanem az elektrónika valamilyen "izmosabb "szervomotorral mert ezek a kicsi RC szervók nagyon parányiak ?
Üdv :Józsi
(#) Massawa válasza Polly hozzászólására (») Jún 25, 2017 /
 
Vannak nagyteljesitményü szervok is ( igaz nem olcsok) azonban a lapáttól is függ mekkora eröre lesz szükséged. Lehet, egyszerübb lesz szervo nélkül de megfelelö erös DC-motorral és áttétellel megoldani a kormányzást. Ahhoz csak egy jo PWM-s hidáramkör kell.
(#) Polly válasza Massawa hozzászólására (») Jún 25, 2017 /
 
Szia !
Szerintem pár kilónál 8-10 kilónál több nem kell,de lehet,hogy még annyi sem mivelhogy elektromos motor 55 librás ,(( és PWM szabályozóval szabályozom a fordulatát ,az irányváltását meg két 50 A-os relével )) ! Viszont a kormányzását (mozgatását ) szerinted egy DC motorral meg lehet oldani mondjuk két mikrókapcsolóval ,forgásirányváltással ? (( mert egy kiskaput egy ablaktörlő motorral és menetes szárral oldottam meg csak az így lassú lenne )) Szervó motorral meg biztos drága lenne mert 50-60 eFt-nál nem tudok többet rááldozni,annál meg biztosan drágább lenne !
(#) Massawa válasza Polly hozzászólására (») Jún 25, 2017 /
 
Én is ablaktörlö motorra gondoltam, de fogalmam sincs mekkora eröre van szükséged.
(#) Polly válasza Massawa hozzászólására (») Jún 25, 2017 /
 
Szerintem nem nagy erő kell mert kézzel is könnyem kormányozható, én 8-10 kilóra gondoltam de ennél szerintem sokkal kevésebb,lehet hogy még 3-4 kiló is elég lenne . Az ablaktörlő motor szerintem lassú mert az ajtóra is azt tettem 10 mm-es menetorsóval és nagyon lassú ,viszont a szervó motorokat meg nem ismerem ! De ha valakinek van tapasztalata a kicsit nagyobb szervó motorokban megkérném,hogy adjon tanácsot !
(#) kaqkk válasza Polly hozzászólására (») Jún 25, 2017 /
 
A kormányhoz nem kell külön menetes orsó , a lapátot közvetlenül a motor tengelyével forgasd . Gyors és erős ..
(#) Orbán József válasza Polly hozzászólására (») Jún 25, 2017 /
 
2 vagy 3 bekezdésű menetorsóval kell megcsinálni és 24V-ról a 12V-os motort.
(#) Polly válasza Orbán József hozzászólására (») Jún 25, 2017 /
 
És milyen típúsú DC motort lehet beszerezni ami ehhez jó ( szervó motor vagy milyen lenne jó,bontóból ) szerintetek !
(#) Massawa válasza Polly hozzászólására (») Jún 25, 2017 /
 
Szerintem a jobb ablaktörlö motor untig elég.
(#) Polly válasza Massawa hozzászólására (») Jún 26, 2017 /
 
Sziasztok !
Ezt a szervómotort találtam a "CNCdrive " oldalon ezekkel a paraméterekkel ,viszont egy ablaktörlő motor sem sokkal olcsóbb 3-4 ezer forintal tehát majdnem egy ár ! Ez vajon megfelelne, csónakkormány mozgatására ,valakinek van tapasztalata ?
Ehez kell valami komolyabb elektronikai egység szerintetek ?

DCM-150W DC szervomotor
kosárba rak
Ár: 19500.00Ft
150Wattos DC szervomotor

Elektromos jellemzők:

Névleges feszültség: 30V DC
Folyamatos áram: 5A
Impulzus áram: 20A
Folyamatos nyomaték:0.4Nm
Impulzus nyomaték:2.9Nm
(#) weend válasza Polly hozzászólására (») Jún 26, 2017 /
 
Idézet:
„viszont egy ablaktörlő motor sem sokkal olcsóbb 3-4 ezer forintal tehát majdnem egy ár !”

Szia!
De mégsem egy ár, egy ablaktörlő motort megkapsz 2000 Ft-ért a bontóban, vagy a MÉH telepen.
(#) Massawa válasza weend hozzászólására (») Jún 26, 2017 /
 
Én is amondo vagyok, hogy a bontoban egy ablaktörlö motor apropénzért elvihetö. Sok ilyen motor a méter hosszu ablaktörlöket hajtja ( egy ablaktörlö a szélvédön vagy a végtelen hosszu karok egy minivaneken, buszokon stb) igy biztosan elég erös. Itt visszacsatolásra ( szervo) nincs szükség csak a lapátot kell mozgatni. Legfeljebb egy huzallal, drotkötéllel áttételezve ( mint sok hasonlo hajon a kormánykerék hajtás.)
(#) Polly válasza Massawa hozzászólására (») Jún 26, 2017 /
 
Igaz,hogy olcsóbban megkapom de bizonytalanabb is egy használt ! Azért egy új teljesen más !Én úgy gondoltam,hogy két mikrókapcsolóval és két relével ,forgásirány váltással,középen egy kis karral mint a joystick . Lehet,hogy rosszul gondolom nem tudom ,csak ha nem jó így akkor nem akarok feleslegesen olyan sok pénzt beleölni ,viszont ha jó akkor nem gond ! Szerintetek ez a megoldás jó ?
(#) Massawa válasza Polly hozzászólására (») Jún 26, 2017 /
 
Uj törött autobol szerelj ki - sok helyen megengedik. Egy ablaktörlömotor soha nem megy tönkre.
(#) weend válasza Polly hozzászólására (») Jún 26, 2017 /
 
Nyugodt lehetsz egy használt motor, ha nincs leégve, még ezer évig menni fog. A mikrokapcsolós elgondolásod is jó lehet, de nem lesz olyan finom, mint egy szervós. Illetve a kisebb kormánykitéréseket nagyobb odafigyeléssel lehet majd levezényelni. De áttételre mindenképp szükség lesz, és szerintem is, a drótköteles áttétel jó elgondolás lehet, ahogy ezt az előttem szóló fórumtárs is felvetette. Ezt úgy képzeld el, mint egy régi típusú ablakemelő mechanika.
(#) Massawa válasza weend hozzászólására (») Jún 26, 2017 /
 
Egy pofon egyszerü mechanizmussal és egy tolopotival jobb vezérlést lehet barkácsolni mint a szervo. Egy kormánykerék középállásban két mikrokapcsoloval amik a motort rövidrezárják. Ha elforditja egyik vagy másik irányba akkor megszünik a rövidzár és a motor helyes polaritást kap. A kormánykerék egy karral egy tolopotit mozgat ami alapállásban vékony impulzusokat ad. Ha elforditod a kereket akkor szélesedik az impulzus. Egy ilyen szerkezettel nagyon finoman fogja tudni vezérelni a motort mindkét irányba akárcsak egy valodi hajon.
(#) Polly válasza Massawa hozzászólására (») Jún 27, 2017 /
 
De azért ennek ,hogy potival szabályozza az ember komolyabb elektronika kell !Nem a mechanika a gond itt hanem az elektronika !
(#) Massawa válasza Polly hozzászólására (») Jún 27, 2017 /
 
Kb 10 alkatrészböl összerakhato PWM táp, de erröl már volt szo. (555-s topikban egy sereg van).
Szerintem a kezeléshez a jo mechanikai kivitel sokkal fontosabb mint az elektronika. ( ami az adott esetben szinte primitiv).
A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2017
(#) Pafi válasza Polly hozzászólására (») Jún 27, 2017 /
 
Nem igazán tudni hogy azzal a kis karral mit szeretnél.

Az alapvető kérdés hogy megelégszel a háromértékű (jobbra, balra, semleges) irányítással, vagy arányosan szeretnéd irányítani (minél jobban elfordítod a kormányt annál jobban/gyorsabban fordul a lapát).

Ezen kívül az is lehetséges döntés hogy az elfordulás sebességét vezérled, vagy a pozícióját szabályzod.

A legjobb (kényelmesebb, megszokottabb, vezetéstechnikailag biztonságosabb) megoldás az elfordulási pozíció arányos szabályzása. Ehhez alap esetben két poti kell, egy a kormánynál, egy a lapát tengelyén, és még kb. 20 elektronikai alkatrészből építendő szabályzó áramkör. Motorból sima DC motor kb. 50 W névleges teljesítménnyel és megfelelő áttétellel.

Ha ennél egyszerűbbhöz ragaszkodsz, akkor lehet megfontolni a háromértékű irányítást, így nem kell potit és elektronikát beszerelned, viszont a vezetés kb. olyan élmény lesz mint a 80-as évek kvarc játékaiban. Na jó, ennél kicsit jobb is lehet, de mindenképpen újra kell tanulni a vezetést, és nagy odafigyelést igényel.
(#) Polly válasza Pafi hozzászólására (») Jún 27, 2017 /
 
" Nem igazán tudni hogy azzal a kis karral mit szeretnél. "

Pontosan ahogy írod jobbra ,balra ,semleges ! Az elfordulási sebességet szerintem nem kell bántani az lenne állandó ,vagyis egy sebességre beállitva akár áttétellel és az lenne !
Következő: »»   1 / 2
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem