Fórum témák
» Több friss téma |
Ha megvizsgálod a "poloska" áramköröket. Azok nem mások mint egy alapkapcsolású erősítő fm modulációval, amit egy párhuzamos RL rezgőkör végez. Az olyan poloskákkal aztmondják 100 méteres hatótáv elérhető. Most ha azt vesszük, hogy amit megveszel boltban kis modul az mérföldekkel igényesebb, ráadásul a repcsire közvetlen rálátsz, akkor mindenképp néhányszáz méteres nagyságrandről beszélhetünk. Az csak elég nem?
Csak a pontosság kedvéért helyesbítek. Az egyszerű "poloska áramkörökben" egy LC oszcillátor van, az FM frekvencia moduláció az oszcillátor tranzisztor bázisán keresztül a tranzisztor paraméterek befolyásolásával történik.
A "hatótáv" az átviteli út csillapításának legfontosabb eleme a szabad rálátás, mert ehhez adódnak hozzá az átviteli út akadályaiból származó csillapítások. Ezek a járulékos csillapítások, szabad térben (mint pl. légijármű modelleknél) nem jelentkeznek, ezért viszonylag kis kisugárzott teljesítmény esetén is elég nagy távolságok érhetők el.
Acsudába, elírtam! Mindíg keverem a rövidítéseket, pedig még angolos is vagyok. Mentségemre váljék hogy elég cudarul vagyok az influenza miatt
Fölösleges manchester kódolás... ugyanúgy megoldható mint az infrás kapcsoló a TV-nek. Amilyen frekit küldök, a vevő azt csinálni. Sokmindent túlbonyolítanék.
El kell hogy keserítselek. Nem felesleges a manchester kódolás.
Az csak az egyik tulajdonsága, hogy hibajavításra használatos, minden digitális jelátvitelnél, az átviteli út sajátosságainak megfelelő vonali kódolást kell használni. Pl. semmilyen átviteli út nem tolerálja azt, hogy ha egymásután sok azonos szimbólum következik, a vezeték feltöltődik, a rádió AGC -je leszabályoz, stb. Ezeket megelőzendő, hogy mindíg legyen megfelelő szimbólum változás, használunk vonali kódolást. Ilyen a manchester kódolás is, ami a rádiós átvitel sajátságaihoz (AGC, fokozottabb zaj, zavar szintek) igazodik. Két mikrovezérlő összekötése esetén az azonosításról is (többek között) gondoskodni kell, amit vezetékes összekötés esetén nem mindig szükséges megtenni. A két mikrovezérlő alkalmazása azt az előnyt nyújtja, hogy az egyszem rádiós csatornán a programmozásnak megfelelően igen sok funkció elvégezhető. (sajnálatos módon az RC technikában ezeket a funkciókat is (vezérlő)csatornáknak hívják, és nem keverendő össze a rádiós csatornákkal)
Hello!
Ennek a Manchester-nek még alaposan utánanézek, de először ezek közül ki kéne választani a megfelelőt: amiket Topi írt a cikkében és ez+ a hozzá való vevővel. Melyik lenne jobb? (hatótáv és bonyolultság szempontjából) Nekem első körben a Topi-féle jobban bejön az egyszerűsége miatt, de a másik fajtával még egyenlőre nem foglalkozok, mert ahhoz a példaprogramhoz az kell, hogy leüljek és jó áttanulmányozzam az egészet és most sajnos nincs annyi időm (majd jövő hétvégén). Szóval a modellezéshez melyiket ajánlanád?
Pucu, vagy két napja ezen forgok, hogy hogy oldjam meg a problémám. Te mit tanácsolsz? Amit meg kéne oldanom, az egy RC távirányítása két teljesen különálló motornak. A jelátvitel egy csatornán folyna a már előbbiekben említett fm modulokon. Azt kéne megoldani, hogy a vevő oldali két motort mondjuk két potival szabályozom az adó oldalról. Ezt hogy tudom megoldani?Erre van valami egyszerű kódolás? A digitális világban elég alapszintű a tudásom.
A motorszabályozást és az adó oldali potis bevitelt, megoldom én, most csak az információ átvitelére vagyok kíváncsi
Figyu echo én úgy fogom csinálni, hogy az elején egy pár infra ledet, meg infra vevőt fogok használni a modulok helyett és azokon kísérletezni. Szerintem amit a modulon lehet azt lehet a ledeken is és nem költök 3000-et kapásból, csak majd ha kész a nagyjából végleges áramkör akkor fejlesztem át RF-ra. De addig még fejlődnöm kell.
Igen azóta jobban utánaolvastam. Tényleg a legjobb megoldás a sima soros adatátvitel manchester kódolással. Mindent értek.
Hello!
Nem kell hozzá infra sem. Elég ha összekötöd a 2 AVR-t egy dróttal és ennyi. Így még zavar sem lehet éa ez kezdésnek jó. Idézet: „Amit meg kéne oldanom, az egy RC távirányítása két teljesen különálló motornak. A jelátvitel egy csatornán folyna a már előbbiekben említett fm modulokon. Azt kéne megoldani, hogy a vevő oldali két motort mondjuk két potival szabályozom az adó oldalról. Ezt hogy tudom megoldani?Erre van valami egyszerű kódolás?” Ezt un. PPM kodolassal oldjak meg. Az egyes csatornak PWM-el vannak elkodolva (impulzus szelesseg modulacio), es a csatornakat pedig egymas utan PPM-el (impulzus pozicio kodolas) helyezik el, amit a vevo oldalon vissza kell alakitani PWM jelekke. Masik lehetoseg, ha PPM helyett PCM-et (impulzus kod modulacio) hasznalsz. Ez utobbi mar inkabb hasonlit egy digitalis atvitel technikahoz. Ha eltersz a modellezesben megszokott megoldasoktol akkor sajat felelosseged, hogy az rendesen mukodjon, es hogy ne okozz sem anyagi sem szemelyi serulest a jarmuveddel!
Először azt kellene megoldanod, hogy a két különálló motort tudjad vezérelni két szál dróton, soros adatátvitellel. A soros adatátvitelt, a kódolást, a szabályozó potméterek állapotának kódolását, dekódolását praktikusan mikrovezérlővel oldhatod meg, pl olyannal, amelyiknek van A/D bemenete, soros adat kimenete, bemenete, PWM kimenete. Gondolom azt szeretnéd, hogy a két motor fordulatszámát külön külön tudjad szabályozni két hozzájuk tartozó potméterrel. Ezt egy cím-adat kombinációval tudod megtenni. Ha a cím, és az adat is négy bites, akkor 15 (16) funkciót (cím) tudsz beállítani, funkciónként 15 (16) állapottal (adat). Ha az állapot vezérlése finomabb felbontást igényel, akkor az adat hosszát növelni kell, ha kevesebb funkciót használsz a cím bájt lehet rövidebb. Ha ez már jól működik, akkor a soros adatátvitelt lehet kiváltani egy rádiós modullal.
A működési frekvenciának nem sok köze van a vezérléshez, de még a "hatótávolsághoz" is alig. Véleményem szerint a kapható modulokkal (ha nem akarsz külön szenvedni az adó - vevővel) jól megoldhatod, és a hatótávolsággal sem lesz problémád. Addig biztosan elmegy, amíg látod a modelledet.
Szerintem a PPM, a PWM, a PCM modulációs módok, nem kódolások. A PPM, és a PWM analóg jelek átvitelére alkalmasak, a PCM átvitelnél az analóg jelet át kell alakítani digitális jellé. A digitális jelet lehet aztán kódolni a feladatnak megfelelően.
Igen mindenképp szükségem lesz az A/D bemenetre. A potis vezérlést úgy képzeltem, hogy a poti egy feszültségosztót alkot, ami az egyik A/D bementre vezeti a feszültséget. Ahogy tekerem, a fesz változik 0-5 voltig mondjuk. Ezt az A/D bemenetem szépen értelmezi és ennek függvényében utasítja a másik AVR-t hogy változtassa a PWM jelét. A soros átvitelnél úgy képzeltem, hogy 1 byteot küldenék mindíg, plussz a start és stop bitek. ez így 10 bit együtt. A jelemet úgy értelmezi a vevő AVR beolvasás után, hogy mikor megkapja a csomagot, kiszedi belőle a 8 bit adatot. az első 4 bit mondjuk az egyik motornak a PWM szintjét, a másik 4 bit pedig a másik motor PWM szintjét adja meg. Ezt a kis információcsomagot természetesen manchesterkódolással kódolnám, hogy ne legyen gubanc a veszteséggel. Amiatt ugye minden kétszer több bitbe kerül.
Amiatt, hogy mikor a potit tekerem, lehetőleg fokozatosan gyorsuljon a cucc, úgy gondoltam, hogy a kis információcsomagomat az adó elküldhetné másodpercenként mondjuk 10* is akár. Az elmélet így jó? Az RF-modulok és az AVR-ek képesek lesznek ilyen gyors kommunikálásra? Ebben nincs még sajnos tapasztalatom Remélem nem teljesen agyhalott ötlet, ez most a legjobb ötletem. Természetesen minden tanácsot szívesen veszek.
Valahogy így képzelem én is. Sok sikert, és drukkolok, amiben tudok, segítek.
A modulok adatsebességét az adatlapjaikon megtalálod. (meg az összes többi szükséges adatot.
Hát kb szerdán jön az első MCU-m nagyon kíváncsi vagyok rá. Programozok már pár éve, nem találom bonyolultnak a C-s környezetét az AVR-nek. Mindent ami kell majd a projektemhez(D/A láb, soros adattovábbítás/fogadás, PWM... stb.) Kipróbálok szépen sorban, aztán összeütök valami kis kétmotoros vázat és meglátom mire jutok
Basszus... tűkön ülök már
Ha valaki hozzám hasonlóan még nem tudja megoldani AVR-ben a manchester kódolást, akkor itt van a Topi féle 433-as adó-vevős kapcsoláshoz az encoder/dekoder
kapcsolás. Holnap megcsinálom én is, csak nincs megfelelő ellenállásom rf remote HT12-vel ui: egy manchester sample-t dobhatna valaki, amiben csak egy led felkapcsol...
Mellékeltem egy működő kódot CCSC fordítóra (tehát C-ben, PIC-re). Önmagában a manchester kódolás csak annyit old meg, hogy az adó és a vevő modul kezelni tudja a jeleket (ne kelljen túl sokáig magasan tartania a lábat). Gyakorlatilag azonnal elcsúszik a kommunikáció, ha csak a manchestert használja az ember. Amit mellékeltem, jelzi a vevőnek azt is, hogy az elejétől kezdve fogadja-e a csomagot, aztán checksummal megnézi, hogy jól ért-e át. Így ebben a formában 1 csomag 3 hasznos byteból áll, pont jó: hajtómotor forgásirány, sebesség, kormány szervo állás. Nekem működik egy ideje, most énis pont távirányítós autót fogok ezzel építeni nagy unalmamban
Huhh, köszi, azt hiszem ettől Én még nagyon messze vagyok, meg én AVR-el kezdtem el ismerkedni.
Addig is maradnak az encoder IC-k. Ha összejött a fenti kapcsolás, akkor majd bemutatom itt.
Jó napot!
Van egy 433mhz-es adó-vevő párom, és hozzá egy enkóder-dekóder- ht12E/D páros. Szeretném valahogy pic nélkül, (egyelőre semmim sincs hozzá) valami más megoldással megoldani pl egy motor fordulatszámát. Próbálkoztam az enkódernél az ic oszcillátorának frekvenciájának leosztásával amit egy 555 triggerére küldtem, így kapcsolgatva Pwm-ben az ic-re a földet, de sikertelenül. Valószínűleg teljesen elrontja a kommunikácót a 2 ic között. Próbálkoztam különböző frekvenciájú négyszögjelekkel csak simán a bc-nbk és a ts4msil pároson az ic-k nélkül, ami végülis egy F-V konverterrel a vevő oldalon jó is lehetne. Működik a fordulatszámszabályozás, de rentgeteg hibát vét, így teljesen elfogadhatatlan. Valami okos megoldás kellene diszkrét elemekből logikai kapum az rentgeteg van,ezekben gondolkodom. A méret igazából nemlényeg sem a fogyasztás. Az sem baj ha csak részletes értehtő elv van. Köszi "n
Hello!
Az egy olyan megoldás ami eszembe jut az nem tesz lehetővé fokozatmentes szabályzást. Kevesebb lenne a hiba ha nem folyamatosan forgalmaznál adatokat hanem adnál egy jelet amivel a sebesség nő valamennyit egy másik jelre csökken. Ezt lehetne kombinálni. Valahogy kikapuzni hogy sorba2-3 bit a gyorsítás 2-3bit lassítás valami kombinációkat kitalálni. Ezek az ötletek csak így hirtelen "felböffentek" belőlem. Sokat használtam ilyen modulokat kommunikációra de mindig PIC-el és ugy sem egyszerű normális hibamentes kommunikációt összekalapálni. Főleg zavaros környezetben. Szóval nem nehéz ebben a sávban hazsnálhatót alkotni.
Szia Mallar!
En neked a tankodhoz ezeket ajanlanam: - C fordito: AVR Studio + WinAVR egyutt - Egeto/Programozo: Pololu USB-s Programozo (ebben mar van egy USB-TTL UART atalakito (kesobb jol johet, es akkor mar nem kell venni) es egy egyszeru 2 csatornas digitalis oszcilloszkop is) - AVR: kezdesnek egy ATMega8-ast ajanlanek - AVR alapok, ADC, PWM, szervovezerles, soros kommunikacio (UART) stb...: Willi-I 1 Willi-I 2 Willi-I 3 Soros kommunikacio (UART) Bluetooth Robot RF kommunikacio 1 RF kommunikacio 2 RF kommunikacio 3 Ezekbol mar eleg konnyen osszerakhato egy olyan vezerles, amivel az egyik AVR az RF modulon keresztul vezerli a masik AVR-t (robotot/tankot)...
Sziasztok!
Van két LRP A2-RX 2,4Ghz-es vevőm amik úgy gondolták hogy nem működnek többet! Ma lettek meg, és össze akartam párosítani a távval őket, és bekötöttem a régi 27Mhz-es vevő helyére! A beállítás nem sikerült, mert egy pár mp-ig működöt azóta se kép se hang! Mi lett velük, mert az elöző 27Mhz-es vevőt majd egy éve használtam ezzel az autóval! Valaki netán tudna segíteni a javításban, vagy megtudná nézni nekem? Mellékelek egy képet róla! Aki tudna segíteni írjon! Köszi előre is!
Hello Mindenkinek.Segitségre lenne szükségem,hátha valaki tud mondani valamilyen megoldást.
Sikerült keritenem egy gyári nikko távirányitós autót.Cserélhető kristályos,fokozatosan lehet kormányozni és gyorsitani.Egyetlen problémám hogy nagyon kicsi a hatótáv.Kb 1-2 méter,bár tudtommal ennek a tipusnak legalább 10-20méteres az eredeti hatótávja.Mit nézzek meg rajta?Hol keressem a hibát?
Hello, az utolsó kérdésre én is kíváncsi lennék, nekem olyan van, aminek szinte semmi hatótávolsága, hozzá kell érinteni a távirányító antennát az autóéhoz, hogy egyáltalán megmozduljon. Én sem tudom, hol keressem a hibát..
Hello!
Van egy nagyon régi táirányítós autóm. Szerettem volna beröffenteni, a leszakadt vezetékeket a helyére forrasztottam, az elemeket a helyükre tettem, és azt tapasztaltam, hogy bekapcsolás után úgy működik mint ami direktbe van kötve. Tudna ebben valaki valami kiindulást adni? Van egy csomó fotóm, tudok mellékelni. Előre is köszike.
Hali!
Van egy LRP A2-STX távirányítóm! Az vele a problémám, hogy egy ideje nem tér ki rendesen fék irányba a szervó! Nem tudom mi lehet a hibája! Mindegy hogy állítom be nem jó! A gázhoz képest a fék kb harmad annyira tér ki! Aki jártas ilyen távirányító ügyben kérem írjon! üdv PIXI
Sziasztok nem modell de távirányítás olyat kellene építenem, hogy valami rádió vezérlésű kapcsolót, ami kb 500méter légvonalban tudna műxeni, és egy 3fázisú mágneskapcsolót kapcsolna, ha lehet a jelzés és a kapcsolás között időzítéssel (kb 10perc), és 3csatornás legyen, tehát 3kapcsoló és egy vevő, legyen kis áramfogyasztású tehát pl tölthető ceruzaakkuról menjen az adó, a vevő az mindegy van 240/380is, és a lényeg lehessen pici pénzből megépíthető
27 megaherczes RC tankom távirányitójának telescopos antennája eltört s a leesett rész elveszett.
bruhuhuhuhu. Most csak ugy megy a tank ha az antenna csonkot hozzáérintem a tankból kilógó fekete madzaghoz. De mikor arrébb megy akkor ujra leáll. Rosszabb mint a kábeles tank mert nem rántja vissza a madzag. Hogyan tudom pótolni az antennát? Mekkora legyen? Nem ragaszkodom a teleszkophoz nekem a fix hosszu drót is jó, de miből legyen? Köszi
Hali!
Ha minden igaz, akkor RC-s boltokban lehet kapni külön antennát is! Legalábbis, autós pisztolytávhoz van külön antenna! Nézz körül ilyen oldalakon! Itt egy link, itt van sokféle antenna! üdv PIXI |
Bejelentkezés
Hirdetés |