Fórum témák
» Több friss téma |
Tengely kiegyensúlyozásra és rezgésdiagnosztikára alkalmas berendezést szeretnék építeni.
Valami ilyesmit "Centírozó" Méghozzá úgy hogy Pc-n rögziteni lehessen az alkatrész rezgését 10.000 1/min fordulatnál is. :circling:
A piezo jelét tedd rá a PC vonal bemenetére, s rögzítheted. A 10KHz torzításmentes átviteléhez egy jobbfajta piezót válassz.
Igen erre gondoltam én is csak a hangkártya ehhez kicsit lassú. Legjobb esetben is 48 Khz a mintavételi freki. És akkor az extra igényeimről nem is beszéltem. Szóval az 1es vagy a 2es optóról triggerezne, venne 10-10 mintát az érzékelőkről majd ezt küldené tovább a pc-nek. Még egy 1000 1/min fordulatnál még jó is a hangkártás megoldás de 10.000 nél már kevés. Mondjuk ha lenne valami ami felveszi a jelet majd tizedére lelassítaná és úgy küldené a hangkártyára az is jó lenne
Nem értek hozzá, de érdekel.
Miért nem elég a 48000 minta másodpercenként?
10.000 1/m es fordulatnál egy fordulat alatt csak 288 mintát tudna venni ami szerintem elég kevés. De minden esetre ezzel fogom kezdeni.
Akkor a legegyszerűbb, ha veszel egy jobb hangkártyát. 192kHz-s mintavétel elég?
Rendben. Haladjunk tovább! Medve irta hogy Valami jobbfajta piezot használjak, ok Arra gindoltam hogy ennek a jelét egy TL082-vel (ez van "raktáron" ) vagy valami hasonlóval erősíteném és úgy menne a hangkártyára. Kellene még valami ami meghatározott időnként vagy fordulatonként engedi át a jelet. Ezt úgy gondoltam hogy megpörgetem kb 10.500-al leválasztom a meghajtást és utána jön az akció! Ahogy esik a 500 1/min-el fordulatszám küldözgetne 10-10 fordulatról mintát amíg meg nem áll.
Én ezt a mintavételt más oldalról közelíteném meg: ha már van hangkártya, van PC is. Dolgozzon csak a műveleti erősítő folyamatosan, és a számítógépen futó program dönthet arról, hogy éppen konvertál, vagy nem.
Én még egy kicsit másképp csinálnám:
Mintavételezzen adott ideig a hangkártya, de az egyik csatornára menjen a piezó jele, a másikra meg a tengely forgási poziciójával arányos jel..... Így utólag is, tetszés szerinti mintavételi helyzetből kiindulva kiértékelhető a jel.
Szögjel? Végül is, igazad van. Csak ha belegondolok, így egy adott pozícióhoz egy adott fordulatszámnál egy piezo jelét tudja rögzíteni, centírozáshoz ez nem biztos, hogy elégséges. Viszont bevihetne egy encoder-jelet digitálisan, és mérhet rezgést két csatornán egyszerre, de ez már még egy port.
Ha van szögjel akkor 1 piezó is elég.
Az eredményen azonnal látszik mekkora szögnél mekkora a tengelyre ható erő, ebből akár szép körgrafikont is lehet rajzoltatni utólag. Mivel a mintavétel ideje is ismert a fordulatszám is meghatározható utólag, így egy fokozatosan felpörgetett tengelyről vett jel is analizálgató utólag Ha 2 piezó van akkor viszont a mért adatokból megtudható a fordulatszám, hiszen ugyanazt fogják mérni, csak pl. 90fokos szögeltéréssel. De a pontos szöghelyzetet igy nem lehet tudni. Amúgy egyetlen csatonánba is be lehet tenni egy keskeny, 0 fokos helyzetet jelző markert, és akkor mindkét csatorna kihasználható.
Azért szeretném ha valami egy fordulat után csinálna egy fordulatnyi "szünetet" ,hogy könnyebb legyen a felvételt szétdarabolni.
Sziasztok!
Érdeklődnék, hogy valakinek sikerült megcsinálnia ezt a gépet?
Üdv! Nem foglalkoztam sokat a témával de A linkelt oldalon találhato konstrukció működőnek tűnik.
Egy speciális centírozó gépet építenék, a dolog lényege hogy modellezéshez kell, van egy villanymotor amin van egy légcsavar és nagyon pontosan ki kell egyensúlyozni, azért mert quadro, oktokopterhez kell amit gyroszkópok tartanak egyensúlyban és ezek nagyon érzékenyek a vibrációra, meg ha filmezésre használjuk akkor a képen meglátszik a rezgés.
Tudtommal ehhez centírozó gépet még senki nem épített, vannak rá fapados módszerek a légcsavar statikus kiegyensúlyozása (ez is kell de kevés), lézerrel és egy tükörrel nézni mekkora vibrációt kelt stb, de egyik sem mutat konkrét helyet hová is kell a súly. Jelenleg egy próba panelt készítek többféle funkcióval nem tudom melyik válik be, A motorra kell rajzolni egy csíkot (referencia) amit két 90 fokkal eltolt reflexiós optokapu érzékel, a motor egy rugalmas talpra van felszerelve, maga az érzékelő egy 3 tengelyes gyorsulásmérő, amiből 2 az x, y tengelyt használnám. Több módszert gondoltam: hangártyába bevezetni a két gyorsulásmérő jelét amihez rákeverem az opto jelét mint referencia marker, próbáltam olyan módszert hogy a gyorsulásmérő kimeneti jelét egy komparátorra vezettem a másikra egy poti, finom beállítással a led felvillan így a légcsavar egy pontban állni látszódik így meghatározható az a pozíció ahol többlet súly van. A másik a legbonyolultabb hogy a két érzékelő jelét egy fordulat alatt bedigitalizálom egy atmel kontrollerrel (kicsit lassú de talán elég) és a szükséges számítások után egy lcd kijelzőre felrajzolok egy kördiagramot, vagy soros porton leküldöm pc-re és vizual basic-kel rajzolom meg. |
Bejelentkezés
Hirdetés |