Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Szabályozható váltóáram
Témaindító: Neszeszellem, idő: Ápr 17, 2007
Témakörök:
Sziasztok!
Rendelkezésemre áll egy 30V os trafó.Ellenálláshuzalt melegítek vele, de nem kell mindig a 30 volt mert pl a hungarocelt olyankor már mócsingolja.Valami olyasmire gondoltam mint a szabályozható fényerejü villanykapcsoló, csak 10 és 30V közötti szabályozható tartományban.Van erre megoldás?Mindenképen váltóáramos kellene.Terhelhetősége max 3A. Köszi
Esetleg, ha eléraksz egy szabályozható villanykapcsolót?
Legegyszerubb eset, ha odaraksz egy valtoztathato ellenallast.
Hany ampert eszik a futoszalad? Esetleg valamilyen tapfesz szabalyozo IC. Lm317? Ha nagyon igenyes akarsz lenni akkor fazishasitasos teljesitmenyszabalyozot teszel a trafo utan.
Gondolod müxik 30V ról?
A 317 hogy szabályozza a váltóáramot?
egyen árammal kell fütení, keress rá googlen foam cutter, van elektronika is mellékelve
Nem a 30V-ra kell bekötni (bár elvileg ott is működik, csak minek akkora áramot szabályozni?), hanem a primer oldalra. Ha nem kell sokat visszaszabályozni (max30-40V), akkor nem is fog túlzottan zavarokat termelni. (A gyári szabályzóban egyébként is van zavarszűrés, amit a barkácsolók rendre kihagynak, mert az a legdrágább része...)
Szerintem sokkal melegebb lesz ha egyenárammal fűtőd? HA jól tudom pont ezért is alkalmaznak váltóáramot a távvezetékeken. Mert sokkal kevesebb hőt termel ha váltóáramról megy. Nézz utána. Amúgy szerintem FET lesz a megoldás. Suliba építettem ilyesmit. HA jó hatásfokot akarsz akkor nézel egy kis belesőellenállású FET et pl IRFZ44 keresel vagy adok egy 555kapcsolást ami 4szöf jelet ad ki és a kitöltési tényezőt lehet változtatni. Így jó lesz a hatásfokod is és nagyon jól lehet szabályozni. De ha nem izgat a hatásfok akkor csak annyit csinálsz hogy a fűtőszál egyik végét tápra. Másik a FET d-jére a FET s pedig föld re. A G re pedig teszel egy fesz osztónak bekötött potit. Ez rém egyszerű 2 alkatrész és kész csak sokat el fog fűteni bár elviselhető
Szerintem legegyszerűbb esetben elég neked egy fázishasításos triakos szabályozó. Linkelek egy ilyen elven működő kapcsolási rajzot:
http://skory.gylcomp.hu/kapcs/f%E1zishas%EDt%E1s.gif Na jó, ez 230V-ra van méretezve, és valszeg nem tudnád fullra kivezérelni, mert a diak csak 25V-nál gyújt be Ha kell, teszek fel néhány rajzot egy neked megfelelő triakos szabályozóról.
Ha beraksz egy megfelelően méretezett diódát elé, csak feleannyit fog fűteni.
Az egyenáram nem fog jobban fűteni, mint a váltóáram, P=I^2*R, illetve P=Ieff^2*R. Azért alkalmaznak váltót, mert a P=I^2*R szorzat miatt túl sok energia disszipálódna a vezetéken, ha nagyon erős áram megy át rajta. Feltranszformálva az áram, és a veszteség csökken a vezetéken.
A villamos áram hőhatása nem függ attól, hogy egyen v váltó. A távvezetékeken (és energiaátviteli hálózatoknál) azért használnak váltakozóáramot, mert ezt transzformátorral át lehet alakítani. A magasfeszültségre pedig azért transzformálják, hogy adott keresztmetszetű vezetéken nagyobb teljesítményt tudjanak átvinni. (Adott keresztmetszetű vezetéken folyó - mondjuk 10A - áram ugyanakkora hőt fejleszt ha 12V vagy 120000V a táp)
Sziasztok!
Csináltam LM317es kapcsolást, amit lentebb mellékelek.Összedobtam 1 sima kis 5Aes egyenirányítóval + egy panelra fellapátoltam.Kb 1/2 percig működött is tökéletesen, aztán 1x csak kampec.Szerintetek mi lelte?Sok volt az amper vagy .. ecet.. ?
Lehet ez a "fázishasítós" eljárás a járhatóbb út, csak még soha nem is láttam tirisztort, diak ot meg triakot, és nem is dolgoztam ezekkel.
Üdv
A primer oldali szabályzás a jó megoldás. Az áramköröd a túlterheléstől adta meg magát, ide drága stabilizátor és jó hűtés kellene. A bolhapiacon vegyél egy egyszerű fényerőszabályzót vagy fúrógép fordulatszabályzót. A bütykölés ha nincs gyakorlatod a 230v-os oldalon rázós élmény is lehet és vagy füst. Ha mindenáron csinálni akarsz, keres egy kész kittet alkatrészboltba és azt rakd össze. A potméternél ügyelj ha lehet műanyag tengejest használj és műanyag gombosat. A hálózati szabályzó minden alkatrésze áramütés veszélyes! Béke poraidra
Úgy érted a 220V ot szabályozzam a PRINNER haver javaslatával?
Szia!
Az áramköröd két dologtól is megadhatta magát: 1.: Egyenirányítottad a 30VAC-t, és az egyenirányítva már sok volt a stabIC-nek(Azthiszem max32V-ot bír). 2.: Az LM317 1,5A-nál többet nem bír el és tapasztalataim szerint már tartós 1A-nál is megnyuvvad. Az LM338K típus már 5A-t bír tartósan, de ez sem tud 35V-nál többet fogadni. Én egy egyszerű soros-áteresztő tranzisztoros stabilizátorral oldanám meg, 2n3055-ös tranzisztorral. Az egész kb 300,- Ft-ba kerül és rettentő egyszerűen megépíthető. Ha meg ragaszkodsz a váltófeszhez, akkor szerintem is fázishasítással járnál a legjobban.
Egy ilyen darab drót - hosszúságtól, vastagságtól függően - 10-20A-t is felvesz, néhány voltról.
Primert szabályozd, vegyél egy falba építhető fényerőszabályzót, azzal úszod meg legegyszerűbben.
Hát.. nagyon szépen köszönöm Mindenkinek a hozzászólását, és tanácsát.
Kicsit tartok a "megrázó" élménytől a 220V szabályzásánál, de azt hiszem ennél maradok a végén, azonban ha ma a munkám engedi megpróbálom még azt a 2n3055 ös áteresztős megoldást. Nem volt sok a stab ic nek a fesz, 30 v körűl mértem ami ráment, nem ad le az a transzformátor pontosan 30 voltot azt csk támpontnak írtam Nektek.Azért még várok kicsit rátok.. hátha valami.. valami.. Addig legalább elkészítem a gép "karját" vasalócekasz porcelán belsővel bélelve
Hali!
Én is váltóárammal/fesszel kapcsolatban szeretnék kérdezni, bár kicsit más környezetben. Erről a váltóáramú szabályzóról lenne szó. Ez arra van, hogy a motorban, ha kiég az egyik izzó (fényszóró), akkor ne vigye magával a hátsó izzót is, vagy ne emelkedhessen meg a fesz nagy mértékben (tekercses, állandó mágneses rendszerről van szó, ahol az első és hátsó világítás párhuzamosan van egy tekercsen). Na most én ezt azért szeretném használni, mert a hátsó izzó helyett LED-eket raknék, ezáltal hátul is nagyobb lenne a fényerő, meg elöl is, mivel az összes tekercs teljesítmény oda irányul. Csak az a bökkenő, hogy már alapjáraton is megvan már az izzón annak névleges feszültsége. A fordulatszám növelésével meg mégtöbb. Tehát megépítettem a fenti kapcsolást, párhuzamosan kötöttem az első fényszóróval, potival próbálgattam állítani, hogy ne emelkedjen a fesz az izzó névleges feszültsége fölé. Ez alacsony fordulaton még jó is, de ha növelem a fordulatot, akkor egyre inkább esik vissza a feszültség (még a névleges alá is), és ezért a fényerő is csökken. Tehát az van, hogy alapjáraton ott van picivel 6V alatt, emelem a fordulatot, akkor felmegy a beállított kb 7.5V-ra, majd tovább emelve a fordulatot, visszaesik 6V alá is. Nos tehát akkor a kérdések: Mit ronthattam el, ill mit ronthatott el a kapcsolás készítője? Esetleg valami más megoldás a problémámra (csak annyi lenne a lényeg, hogy xV-nál nagyobb fesz ne juthasson a fényszóróra)? Üdv Krisz
ez nem éppen a legjobb módja a fesszabályozásnak (párhuzamos stabilizátor )
annyit csinál, hogy ha az izzón a fesz a beállított érték fölé megy, akor a tirivel rövidrezárja a gerjesztőtekercset..ha minimum érték alá csökken akkor meg elengedi.. ez a folyamat begerjed és folyamatosan rövidrezárogatja a gerjesztőtekercset, így mondhatni brutális módon leszabályozza a feszt... (tehát azt használja ki, hogy a generátor nem ideális) (és, ha jól gondolom, akkor csak egyik félperiódusban "szabályoz" bele a generált feszbe..) ha már olyan sok a kakaó a gépben, akkor egy nagyobb izzót bele mindenképp. és egy PWM, vagy fázishasítós, vagy akármilyen soros szabályzót kellene beépíteni (egyenirányítás + PWM re szavazok) így még lehetőség lenne a fényerő szabályozására is..!!! szerintem... csá
Hát igen, gyenge lábakon áll ez a kapcsolás.
Azért annyira nagy erő nincs a tekercsben, mert érdekes módon egy 5W-tal nagyobb izzóval (hátsó helyzetjelző kiszed, elölre annak a teljesítményével nagyobb izzó berak) úgy visszaesett a feszültég, hogy alig világított az izzó (az is 6V-os izzó volt). Át kellene rágnom magam egy kicsit a motor villamos rendszerén, hogy megértsem mi is van vele... Én is gondolkodtam, hogy egyenirányítani kellene, és úgy szabályozni, de nem ér ennyit az egész, szerintem. Lehet, hogy egy folytótekercs lenne a legjobb megoldás? Csak azt hogyan méretezzem, mire tekerjem? Vagy esetleg tudnál mutatni valami egyszerű PWM-es szabályzót?
A TIC 106 tirisztor nem jó ide,mivel 50 Hz-s alkalmazásra szánták. Ennélfogva nagyobb frekvencián csak késve kapcsol ki, ráadásul a tekercsinduktivitás is jócskán beleszól a működésbe. A házilagos világitásszabályzóknak ez a gyenge pontja. A gyáriak ugyanezen az elven működnek csak erre a célra fejlesztett eszközökkel megépitve. Tokozás nélküli egyből a hűtőbordára épitett diódák és tirisztorok.egy kis kerámia panel felületszerelve....... Meg kell próbálni BT151-tipussal, ehhez meg kell növelni a gate meghajtást (min 15mA),és a kondik értékével is lehet játszani. Szkóp nem ártana.
Nem is TIC-et raktam bele (ezt elfelejtettem mondani), mert az már elfogyott, így BT151-et használtam. Viszont a meghajtásával, és kondikkal nem foglalkoztam, de sort kerítek majd erre is.
Őőő, van egy régi ruszki szkópunk... Mit kellene látni rajta az áramkör egyes részein?
Azt kell megfigyelni,hogy a tirisztor minden periódusban bekapcsol-e bizonyos fordulatszám fölött,vagy csomagokban (néhány periódust kihagy). Igazándiból kétsugaras lenne jó, közvetlenül össze lehetne vetni a gatemeghajtást a bekapcsolási időponttal. Ha nem boldogulsz akkor épitsd meg az akkutöltéssel foglalkozó topicban az általam közölt áramkört,csak akku helyett 10000uF,vagy nagyobb kondit tegyél rá,és ezt használd világitásra. A zener értékét lehet csökkenteni 1 V-al.
Jó, akkor megpróbáljuk majd megvizsgálni a szkóppal. Köszi!
Erre a kapcsolásra gondolsz, amit régen még Te ajánlottál nekem az akksi töltésének szabályozására? Mert ezen már én is gondolkoztam, mivel ha az akksinál bevállt, akkor itt is felhasználhatnám akár.
Igen. Az egyik zenert cseréld 5.6V-ra. Ezenkivül a Q2 bázisa és az emittere közé tegyél 100n-1µF közötti értékű kondit.
Inkább csak az egyik 6.8-as zenert hagynám meg a kettőből (vagy valami 6V körüli érteket), ugyanis 6V-ra kell. Így szerintem ez lenne az ideális módosítás.
Meg akkor megy a bemenetre egy jó nagy kondi, meg a Q2-re amit most írtál. Köszi szépen!
OFF:esküszöm,hogy rossz szokásomhoz hiven helytelenül ütöttem be a "microfarad" betűjelét és mégis helyesen jelent meg. Csak nem az oldal gazdája tett valami csudát? ON.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |