Fórum témák
» Több friss téma |
Látszani lehet hogy nem látszik, viszont írja. Azt is hogy ez biza fontos az örvényáramok ellen.
Idézet: „before installing them, I covered 1 side of each strip with tape so that each piece would be insulated from the one beside it! This is very important to reduce eddy currents. ”
Ilyen "csiga-biga" vasmag van az 50Hz-re készült toroid trafókban. Egy döglöttből ki lehet termelni a szükséges mennyiséget, és annak az anyaga és a szigetelése is biztos megfelelő.
Úgy néz ki túl felületesen olvastam. Megszereztem a megfelelő szalagot a vasmaghoz az egyik helyi vastelepről. A rozsdamarós ötlet nem is rossz, főleg hogy megvan itthon hozzá minden. De szerintem ha egy réteg festéket fújok rá az is jó lesz.
Több megoldás is életképes lehet, de mindenekelött azt kellene kideríteni, hogy van-e értelme ezzel bíbelődni.
Szóval a kérdés az, hogy a komplett rendszer ebben az üzemállapotban, amikor a feszültség kisebb, mint az akkuk feszültsége, képes-e leadni számbavehető áramot? Ha a cél az akkuk életben/szintentartása, akkor én csinálnék egy kondenzátoros feszültségemelőt, majd az emelt feszültséget kapcsolnám az akkura, ettől áramimpuzusokat kapna (elvileg lehet valami regeneráló hatása is.) Tehát legyen sorban 3-4 egyforma kondenzátor, ezeket egyenként töltögetné a szélkerékről egy elektronika modjuk 10V-ig (darabonként), így a szélső végeken 30-40V jön össze. Ha megvan minden kondenzátor töltve, akkor egy tirisztorral beküldeném az akkupakkba, és mehet megint a konditöltögetés. Így nem terhelné be a kereket, mert közel üresjárásban forogna, de az energiát, amit összekapar azt felhalmozza, és nem teljesen haszontalanul jár a gép...
Összeraktam a generátort. Még a vaskarika hiányzik róla. Kíváncsiságból vaskarika nélkül mértem a leadott egyenáramot ( 3db diódahídra kötöttem rá) Elég lelombozó volt az eredmény 3-3,5V-ot adott le.
Viszont érdekes mennyit számít a vaskarika. Egy szálból csináltam egy karikát, 0,5mm vastagot, 1,6mm széleset. Érdekes, de ez a vékonyka kis szalag felnyomta 5,5V-ra a leadott feszültséget, és nem volt szigetelve csak a két véget összefogtam szorítóval. Valószínűleg ha a ma hozott szalagokból csinálok egy hosszút és ha jól leszigetelem akkor talán 13-14volt lejön belőle. Viszont terheletlenül mértem, úgyhogy nem tudom terhelten mit tudna teljesíteni. Egyenlőre ennyi, holnap megcsinálom a karikát, és meglátjuk...
Ez elég egyszerűnek tűnik, lehet megérne egy próbát. Két kondival akár egy billenőkör is tudná működtetni.?
A fordulat mennyi volt kb? És mennyi lesz az üzemi fordulat?
Nem tudom a fordulatot, nincs mivel mérjem, kézzel pörgettem meg amennyire csak tudtam. Üzemi fordulat talán 300-500/perc
2 kondira van gyári célIC (maximnál láttam "capacitor charge pump"), csak ezek kis teljesítményűek.
Szerintem 2 kondi még kevés, 4 darabbal próbálkoznék, de ehhez nincs céláramkör.
Energetikailag érdekes ötlet.
Saccod szerint mekkora kondikkal (kapacitás, teljesítmény, Ft/db) mekkora óránkénti energiát lehetne átvinni beszámítva, hogy a kondik, ugyan impulzus szerű exponenciálisan csökkenő töltögetése ugyancsak terheli, visszafékezi a szélkereket? Nem lenne-e esetleg egyszerűbb és olcsóbb magát az energiaforrást, a szélkereket növelni? ("...amikor a feszültség kisebb, mint az akkuk feszültsége, képes-e leadni számbavehető áramot?")
Hurrá!
Az egymenetes vasmag máris további reménykeltő. Valahogy célszerű lenne terhelten lemérned azonos fordulatokon légmagos és végleges vasmagos állapotában, hogy veled együtt mindannyian lássuk a tényleges, számszerű különbséget. A mérési adatokra változatlanul kíváncsi vagyok. További sikereket!
Egyenlőre az azonos fordulatszám megteremtése a gond. Egyenlőre kézzel pörgettem meg ami talán 70-80 fordulat lehet. Majd csinálok valami adaptert amivel fúróval meg tudom pörgetni.
Azt szeretném kérdezni, hogy a mágnesek alakjainak van valamilyen szerepe, vagy mindegy milyen alakú?
A másik, hogy a légmagos tárcsagenerátorban, a tekercseknek mindkét mágnes felőli oldalukon pusztán ,mindenféle anyag közbevetése nélkül kell hogy minél kisebb légréssel "érintkezzen"? Köszi
Nem egészen tudom mi a szerepe a mágnes formájának, az enyémben akkora és olyan formájú mágnesek vannak mint a tekercsek közepe. A légrésnek pedig mindkét oldalról a lehető legkisebbnek kell lennie, hogy a lehető legközelebb legyenek a mágnestárcsák a tekercsekhez és egymáshoz.
Első nekifutásra 1-10mF között választanám meg darabját a kondiknak, minddel és az egésszel párhuzamosan valami 1µF körüli fóliával. Eddig kb 2-3ehuf.
A vezérlésre is elmenne vagy 2ehuf, szóval kb 5ehuf körül lehet számítani az árára... Szerintem nem fékezné túlságosan a kereket, amikor rákapcsolódik egy kondi, akkor az megrántja a kereket, de annak a tehetetlenségi nyomatéka szerintem bőven elég nagy ahhoz, hogy ne lehessen észrevenni semmit. (pillanat alatt tele lesz a kondi, persze generátortól is függ. A kondiváltás frekvenciája nem kell túl gyors legyen). Ez csak elvi ötlet, gyakorlati haszna nem hiszem, hogy sok lenne, max "kezelgetné" az akkukat, akkor amikor nem képes tölteni. (összességében szerintem a töltésképtelen üzemállapotban az elvi lehozható energiának max 20%-a nyerhető így visza, elvégre a kerék javarészt terheletlenközeli munkaponton van.) De akármit csinálhatunk, mindig lesz olyan, hogy forog és mégse tölt, ezt le kell nyelni, de úgy kell tervezni, hogy ez az amúgy is hasznavehetetlen szélsebességen legyen! (Az indulási szélsebesség duplájánál már lehetne mit lehozni a kerékről (átétel ésszerű megválasztása!)).
Hasonlóan gondolom. Elvi ötletnek jó, de gyakorlati haszna szerintem se sok lenne.
Magam is a fordulat-munkapont beállítást hangsúlyoznám, illetve az első elgondolásnál nagyobb, akár 1,5-szeres átmérőjű szélkereket. Ez utóbbi kivitelezése talán a legolcsóbb megoldás a házi mikro, néhány m átmérőjű szélerőműveknél, ahol ez még semmilyen mechanikai, szilárdsági problémába nem ütközik. Különösen költségarány szempontból. A 10-, néhány 10m-es átmérő kategóriában nyilván érdemes küzdeni az 5-10% teljesítmény többletekért, ezek abszolút értékben is kW-k, de 5-10W-okért...? (Ha csak nem kisérleti, mérési céllal történik - ez más kategória.)
Büszkén jelentem hogy készen van a generátor. Elkészült a vaskarika abból a rengeteg hulladékszalagból amit a vastelepről hoztam. 4,5centi vastag lett, nem lett teljesen egyenletes, de a célnak megteszi. Így is kb 2 kiló lett a karika súlya és kb 60m szalag van benne. Ugyanannyira megpörgetve mint az előző teszteknél (tehát kézzel ahogy csak bírtam) 8-8,5V jön le belőle. Tekintve a vaskarika nélküli teszteket, több mint 5V-al többet termelt azonos fordulaton. itt az oldal alján van egy kis táblázat hogy hogyan termel, valószínűleg az enyém is 200 /perc fordulaton fog elkezdeni tölteni.
A vaskarikát külön nem rögzítettem, épp beszorult az állórész és a tartója közé, ezenkívül a mágnesek is odafogták ahogy kell. Első lépcső megvan, jöhet az oszlop és az elektronika Kicsit meglepődtem hogy elsőre összejött....
Elöször szeretnék gratulálni.Meglepödni nincs miért,mert ezek a generátorok eleve ugy vannak megtervezve,hogy a ,,,konyha asztal sarkán,,, megépitve is elsöre mennek.Majd ha lessz lehetöséged,tegyél még egy mágnes tárcsát,és csak azután leszel igazán meglepödve.Akkor már a jelenfordulat felén is töltésre alkalmas áramot fog termelni.
Gratulálok!
Nem is az 5V-al több a lényeg, hanem az arány: 2,5-szeres üresjárati fesz. durván egyforma fordulaton! Teljesítményben terhelten persze nincs ekkora különbség, de jelentősen nagyobb a külső vasmag nélkülinél. Nem lepne meg a 2-szeres viszony sem. Az én szememben nagyon jól vizsgázott ez a generátor típus. Az eredményeid szerint is az egyik legjobb tárcsagenerátornak tekintem. Várom a további beszámolókat és a folytatáshoz is sok sikert!
Köszönöm a gratulációkat, még a másik kérdés, hogy mekkora lapátokat tegyek rá. Mivel egy kicsit gyors járású lett az egy tárcsás kivitel miatt, gondolkodtam, hogy két vagy három lapátos legyen, és hogy mekkora átmérőjű. Viszont jó kérdés hogy a 6m-es határba beleszámít-e a propeller.....(ha igen akkor kap egy kétlapátosat aztán ha jönnek ellenőrizni vízszintesre állítom ) A szomszédok meg nem feljelentgetősek, a polgármester haver úgyhogy nem hiszem hogy gond lesz...
Ezenkívül még egy töltésvezérlőt is illene készíteni hozzá, meg egy kapcsoló is lesz ami alacsony akkufesznél hálózatra kapcsol.
Mekkora teljesítményű a generátor?
Ez az első legfontosabb. Hozzá kell méretezni a rotort.
Üdv! Én is üdvözlöm az előre jutást! Lusta vagyok vissza olvasni, de nem úgy volt,hogy a vasmag szinkronban forog a mágnesekkel (csak a tekercsek állnak)? Nem próbáltál rákötni egy 12V-os izzót csak próbaképp mondjuk egy21W-ost? kíváncsi lennék úgy mekkora feszültséged lenne? A helyedben összehoznék valami meghajtást villanymotorral ami a saccolt üzemi fordulattal hajtaná, és könnyedén lehetne méréseket végezni...
Üdv mindenkinek
Sziriusz, ez a szélkerék, amit megterveztél nekem, Goe lapátokkal, tetszik, de nem forog eleget. A táblázatba, amelyiket már közöltél, beütöttem az adatokat, de csak 2,66 ford /s-ot eredményezett. A generátorom 3ford/s-nál is csak 2,9-3 voltot ad. Áttekercselném, de akkor az áramerősség irgalmatlanul leesik, vajon adna – e annyi áramot, hogy egy akkut életben tartson, amelyikről egy rádió működik? Már egy fél éve készül a nagy szélkerekem, most hogy a feleségem áldásával építek szélerőművet, elkészítem. Ahhoz, ha adnál majd némi segítséget, nagyon örülnék és megköszönném. Veletek is meg kell osszam a titkot, miért adja áldását a párom a szélgép építésére. Tavaly rengeteg csirkénket elhordott tőlünk a héja és a szarka. Az idén nem hordta, mindaddig, amíg fenn volt a magasban a szélgépem. Korszerűsíteni akartam és le akartam engedni. Ahogy engedtem lefele, a cső közepén a toldás eltört és minden leesett. A szélkeréknek, a hat lapátból csak kettő maradt használható. Több mint egy hétig nem javítottam meg, annyi idő elég volt, hogy idekapjanak a ragadozó madarak. Nejem így már nem haragszik, amikor a szélgépen dolgozok.
Legalább egy hasznos funkciója már van.
Most jöhet a második.
Nagyon bánatos lennék, ha nem vinné többre, csak madárkergetésre lenne jó.
Dolgozom az ügyön, egy adaptert akarok csinálni hogy egy fúróval meghajthassam, de most egy kicsit kifogytam az anyagból, ha abbamarad ez az esős idő akkor majd kimegyek a vastelepre bevásárolni....
Szerintetek akkor a légmagos és a vasmagos generátorok nagyjából egyforma hatásfokkal működnek?
Megmondom őszintén nem gondoltam hogy a vasmagossal is ilyen jó eredményt lehet elérni, a másik meg hogy fele annyi mágnes kell.
Na,nem egészen,a vasmag csak részben potolja a mágneseket,amolyan ,,,szegényember kenyere,,,.Jelen esetben a meglévő mágnesek terének a tulzott szétszorodását akadályozza meg(részben)
Még azt szeretném kérdezni, hogy milyen eszközökben található szalagos vasmag? Vagy milyen anyagú szalag jó ide? Valamilyen lágyvas?
Sajnos az első tesztek elég lelombozóak voltak. Terhelésként egy 65W-os H4-es autó izzót használtam. Fúróval pörgettem meg. A fordulatszám kb egyharmada lehetett a fúró üresjárati fordulatának (2800max/3=~930)
Így volt 15V és 5,7A ami jóindulattal is kevés, csak 80W, deltába kötve pedig csak 37W. Szóval eddig bukás, kérdés vissza lehet, e hozni... Megpróbálom még közelebb rakni a mágneseket és a vaskarikát, lecsiszolom elől hátul az állórészt addig hogy a tekercsek éppen kilátszanak, legvégső esetben készítek egy új állórészt 12 tekercsel, 1mm-es drótból, a lehető leglaposabbra. Ha már belekezdtem és beleöltem egy valag pénzt nem hagyom hogy füstbe menjen. Egy 100-120W-os már szépen tudna tölteni egy akkut. |
Bejelentkezés
Hirdetés |